Jamtlandstjej

LCHf, horomoner och libido

Recommended Posts

Då tyder fler saker på att du bör söka orsaken till din viktuppgång utanför din kost!

Och har ditt FT3 rasat, trots att du är frisk så skulle det kunna tyda på thyroida problem!

Ville bara säga att det är skillnad mellan högkolis och lågkolis, så du inte stirrar dig blind på enskilda siffror!

Det vore tvärt  om själva f*n om det inte blev någon skillnad alls!

10 kilo på ett år är inte sunt/friskt.. såvida du inte blivit gravid, själv har jag gått upp cirka 1 kilo per år, det är nog mer normalt och mer kopplat till en lågintensiv livstil med för mycket mat/åldrande/eventuellt för mycket raketbränsle som alldrig används/genetisk disposition!

Finns altså andra faktorer som späder på våra genetiska tillkortakommanden.. tex att vi blir äldre, vi gör karriär får mer ansvar/blir föräldrar/mormor/farmor, tar mer socialt ansvar, = ökad stress!

Men som sagt vad.. 10 kilo på ett år är något annat, kan vara vatten oxå, då pratar vi blodtryck/Renin-angiotensin-regleringen!

Vem sa att Insulin var det enda problem vi kan råka ut för?

Tack! Näe, definitivt inte gravid då bäbisfabriken opererades bort för ett och ett halvt år sen.

Så jag håller med dig, 10 kg är inte normalt! Om jag hade varit mager innan, visst, då hade det kunnat vara fråga om en reglering av kroppsvikten till det normala...

Stressen är väl ett kapitel för sig... Tidigare "vidbränd" och borta från mitt ordinarie arbete i 3 år, men inte sjukskriven utan pysslade med annat... Tillbaka på heltid i det arbetet sen december 2008.

Valde att byta inriktning på livet så heltidsarbete kombinerades med heltidsstudier i tre år, med slut nu i år i juni.

Inte så smart, men den enda möjlighet som stod till buds i min livssituation...

Till mitt försvar får jag väl förtydliga att jag inte hade några småbarn...och inte heller några fritidsproblem under dessa år... ;)

Nytt arbete och ny arbetsplats sen första januari i år. Trivs bra på mitt arbete, har fått en mycket bättre chef än den jag hade tidigare (förra chefen var anledningen till att jag bytte bransch...). Mycket bra arbetskamrater också och känner mig betrodd på min arbetsplats (till skillnad från misstrodd på den tidigare...)

Så egentligen borde ju stressnivån sjunka nu när omständigheterna runt omkring har förbättrats?...

Å andra sidan så vet jag ju att en gång vidbränd = känsligare resten av livet...

Vet inte riktigt vad jag ska ta till heller, för att minska eventuella (omärkbara?) stressymtom...

Tung styrketräning ska ju vara bra, i och med att man producerar testosteron, men som jag mår i kroppen just nu (om det beror på hormoner) så känns det som en omöjlighet...

Murphys lag och en ond cirkel....

Nåja, jag ger inte på något vis upp och är övertygad om att det kommer att ordna till sig...men ibland är tålamodet lite dåligt. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det dags för en uppdatering igen efter dagens läkarbesök.

Var på provtagning för en vecka sen och läkarbesöket kom idag. Då räknade jag även med att kunna få resultatet av det 24-timmars EKG som jag gjorde för två veckor sen.

Vilket läkarbesök i ordningen vet jag knappt nu, MEN, jag har haft turen att få samma stafettläkare de senaste gångerna och jag måste säga att det är en riktigt bra läkare! Han frågar, lyssnar, jag kan föreslå eller komma med funderingar, utan att idiotförklaras, som det kan vara ibland.

Resultatet av proverna visade att FT3 med levaxinmedicineringen nu gått upp lite, så att det precis ligger i det undre intervallet av "godkänt", så enligt proverna är allt nu "bra". Men, han började med att fråga hur jag mådde och det som är mest besvärande är den enorma tröttheten, viktökningen som fortsätter (3,5 kg sen i augusti...) och min tröga mage.

Första veckan med Levaxin kunde jag ju se en anings förbättring på magen, men det gav med sig... Han tittade länge på mig när jag sa att min mage verkligen är trög...väldigt trög...konkurrerar med harar i storlek och konsistens... Och faktiskt, (ja, sluta läsa om du är känslig!) så händer det att jag får "plocka" mig själv när det blir fööör illa, när jag inte står ut...

Han pratade fibrer och jag förklarade som det är, att min mage inte tål fibrer, bara små mängder av de vattenlösliga fibrer som finns i grönsaker. Inte heller tål den linfrö/psyllium... Förösker dricka åtminstone 1,5 liter vatten per dag...

När jag dessutom sa, att det enda som kunde smörja upp systemet var om jag åt extra mycket fett, smör eller kokosolja, såg han skeptisk ut... :ph34r:

Nog om magen.

Jag sa att efterom läget är som det är, så läser jag det jag kan komma över, vilket han förstod. Pratade då med honom om att problemet kan ligga i att kroppen inte kan omvandla T4 till T3. Då menade han att eftersom mitt T3-värde stigit, så är det ett tecken på att den omvandlingen fungerar.

Han sa också att han har haft patienter som ätit både T3 och naturligt hormon, men som inte blivit bättre utan snarare sämre. Han sa också att han alltid är öppen för diskussioner men att han inte skulle rekommendera detta och att patienten i så fall måste vara beredd att själv ta konsekvenserna av det hela.

Sen pratade jag om min utbrändhet och trötta binjurar. Frågade vad han kände till om det. Han kände till en del men skulle inte ha föreslagit det som "diagnos" på mig, utifrån de symtom jag har, men han tyckte absolut vi kunde ta kortisolprover också.

Jag frågade om det tagits järn och ferritin, då jag hört att både för mycket och för litet kan ge trötthet. Det hade inte tagits, men andra markörer som togs vid blodstatus brukade ge en indikation på om så var fallet. Han frågade även hur jag sov (varierar...kan sova 10-11 timmar på helgen , vilket jag inte gjorde ens som tonåring, men natten som var sov jag kanske 4 timmar) och funderade över om jag kände mig nedstämd/deprimerad eller kände nån oro. Noggrann alltså.

Jag förklarade som det var, att jag vandrat i det träsket också, men inte befinner mig där nu. Att jag har ett jobb jag trivs med, med bra arbetskamrater och en chef som är fantastisk, speciellt i jämförelse med den jag hade tidigare, så jag ser ingen anledning till att jag inte skulle kunna sova bra bara för att det var måndag dagen därpå.

Då undrade han om jag var orolig för att träffa honom (!), men det var jag ju inte heller. :)

Kan inte själv se nån orsak.. Han sa då att vi kanske får se om det blir bättre när det blir ljusare ute. Jag talade om att jag äter D3 och funderade om det kanske skulle tas D3-prover...Han sa att alla som bor här har för lite D-vitamin, att vi bara får det mellan maj - september, så han var positiv till tillskott! Jag berättade att mitt psykiska mående blivit mycket bättre av D-vitamin och det tyckte han verkade rimligt. Han frågade om jag åt järn (antagonist till Levaxin) och om jag åt D3 med kalcium, men det gör jag inte. Äter D3, O3 och Magnesium. (Har även beställt K-vitamin nu...)

Nåja, det hela utmynnade i att han tyckte att vi skulle höja Levaxindosen och se hur det fungerade, speciellt som jag kännt en liten förbättring den första veckan, åtminstone vad gäller magen.

Jag ska på provtagning v. 50 för Thyroidea, FT3, järnstatus och kortisol. Lyssnar på patienten minsann!

Han menade också att även om värdena var "bra" så utgick han från mitt mående, och han hade sett patienter som behövde komma ner väldigt lågt i FT4 för att "må" bra, så han tittade inte enbart på provresultatet! Tack för det!

Nu håller jag tummarna för att det här ska funka! :D

Ja, btw, mitt 24-timmarsEKG var utan anmärkning. Hade en diskussion kring det faktum att min maxpuls vid förra provtagningen var 137 och den här gången 156...men han ansåg att det inte hade någon betydelse. Medelpulsen var densamma, ca 84. Förra gången hade de på ett dygn registrerat 1000 (!) extraslag, den här gången inte ett enda...så det var ju bra då! Får väl tro att jag kan fortsätta med min träning då...

Har också börjat med ett yoga-program för binjurar/sköldkörtel...

Det lär ju inte bli sämre av det - om inte annat kan jag behöva mjuka upp min stela lekamen! :P

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens upptäckt!

Eller snarare något jag noterat de senaste veckorna...men uppmärksammat extra tydligt i dag...är att jag har samlat på mig mycket vätska i benen...

Att få märken efter strumpkanten efter en hel dags sittande är ju inte så ovanligt, men när jag trycker in ett finger, på framsidan av mitt smalben,

så blir det en djup grop, ca 5 mm, som ligger kvar länge och det är hårt runt omkring.

Fötterna är inte svullna..

När jag insåg att så var fallet även på morgonen, när jag var nyuppstigen, så började jag fundera...

På lunchen i dag så visade jag det för en av sköterskorna som arbetar här och hon funderade genast över sköldkörteln..

Talade om att jag precis ökat Levaxindosen men hon menade att jag kanske skulle behöva vätskedrivande också...

Har nu pratat med hälsocentralen och sköterskan skrev ett brev till läkaren, där hon undrade om det föranledde ett extra besök eller om det kunde vänta till v. 51 när jag har en återbesökstid...

Hon sa att han kommer att höra av sig under dagen, antingen via telefon till mig eller genom skriftligt meddelande till henne..

Inväntar svar...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rapport igen! :)

Synnerligen bra läkare jag träffat på! Hoppas verkligen att han fortsätter finnas här, även om det bara är som stafettläkare!

Provsvaren efter provtagning förra veckan visar inga större förändringar. TSH 1.4, FT3 3.7. Helt inom referens alltså... Liiite i underkant på FT3..

Men, det viktigaste av allt. Läkaren anser att mitt mående är det som ska styra medicineringen! Han var väldigt tydlig med att om det kom nån annan läkare så kunde de ifrågasätta medicineringen, i och med att provsvaren är bra.

Mitt mående har ju förbättrats såtillvida att magen fungerar bättre, sömnen fungerar bättre, svullnaden på benen har gått ner en aning (men gått upp lite igen...) Har känt "glimtar" av min vanliga energinivå, även om jag inte alls är där jag brukar vara än...

Nåväl. Vi resonerade om alternativen och enligt honom fanns det två vägar. Antingen att höja Levaxindosen till 75 mg, från nuvarande 50 mg, eller lägga till T3.

Han erkände att han inte var så van hanteringen av T3, då det mest är endokrinologer som hanterar den medicinen. Han sa också att den normala egenproduktionen av T4 för en kvinna i min storlek är mellan 75 - 100 mg, så jag ligger fortfarande inte för högt i medicinering, även om jag höjer till 75 mg.

Han påtalade flera gånger att det här var ett experiment, att vi måste vara överens om att prova, och att han ansåg att det var värt ett försök i och med att jag inte har några biverkningar av dagens dos.

Jag sa att jag gärna går med på att delta i det experimentet, då jag känt en förbättring av den senaste dosjusteringen. Ny tid för provtagning inbokad i januari och sen ska jag träffa honom för ett nytt besök efter det.

Om inte den här höjningen fungerar är jag övertygad om att han kan gå med på att lägga till T3 istället, vilket möjligen kan vara det som behövs. :D

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å hopp å hej!

Dagens erfarenhet - Levaxindosen skulle inte höjas!

Eftermiddagen/kvällen har bjudit på tydliga känslor av hjärtklappning och oro - precis de "biverkningar" som läkaren pratade om att jag sluppit hittills...

Blir till att ringa HC i morgon. Ska be att få prova T3 istället - han var ju välvilligt inställd till det också...

Får väl be om lite allmän tumhållning så jag lyckas med mina föresatser! :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag säger då det...

Har verkligen träffat på en riktig pärla till läkare! :D

Ringde i dag och fick en telefontid när han ringde upp. Förklarade som det var att höjningen av Levaxin inte var så lyckad - att jag fått biverkningarna som ett brev på posten, så jag gått tillbaka till den lägre dosen.

Det tyckte han var bra. (Att jag minskat dosen alltså! :P )

Frågade om möjligheten att få prova T3 istället, då han föreslagit det också.

Han upprepade att han inte hade så stor erfarenhet av det då det brukar vara en endokrinolog som skriver ut det...

Sa - mest på skämt - att nån gång ska vara den första, och att jag är beredd att testa! :)

Det kunde han ta, så efter att ha läst på och åter förklarat att vi egentligen befinner oss utanför ramarna nu, och efter att ha uppmanat mig att om jag inte mår bra av dem så får jag sluta med dem...så skrev han ut ett recept på det också!

Det HÄR ska bli mycket spännande! :)

Har inbokat tid för provtagning och återbesök i januari och det tyckte han lät bra.

Nu hoppas jag på att det här hjälper...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skulle ju kunna fortsätta med den högre levaxindosen ett par veckor för att se hur det utvecklar sig. Det är vanligt att man får lite lustiga symptom första tiden  men det brukar ge sig efter några dar. Man kan också höja försiktigare och ta den högre dosen varannan eller t o m var tredje dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skulle ju kunna fortsätta med den högre levaxindosen ett par veckor för att se hur det utvecklar sig. Det är vanligt att man får lite lustiga symptom första tiden  men det brukar ge sig efter några dar. Man kan också höja försiktigare och ta den högre dosen varannan eller t o m var tredje dag.

Jag får se hur det utvecklar sig med T3 först, om det ger några önskade effekter...

Inga roliga biverkningar i går och de satt i så pass länge...

Känns inte som den typen av biverkningar som går över om jag fortsätter äta medicinen, men jag kan ha fel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en del som tyder på att kraftig kolhydratrestriktion kan ge lågt T3.

http://press.endocrine.org/doi/abs/10.1210/jcem-42-1-197

Det är en väldigt gammal studie, men där såg man att T3 minskade med 53% på svält, men också med 47% med nollkolhydratkost. Om samma personer fick minst 50 g kolhydrater om dagen så var T3 normalt. Att döma av abstract, jag har inte tillgång till hela studien.

Det kan kanske vara värt att pröva att öka kolhydraterna ett tag och se om det gör någon skillnad.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det nån annan här på forumet som har ätit T3?

Har biverkningar i kväll igen...

Fick börja direkt med 20 mg men funderar på om jag ska prova att halvera tabletten i morgon...

Eller om jag ska sänka Levaxindosen till 25 mg istället för 50...

Nån som har några tankar/funderingar?..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antingen är det du eller din läkare som inte är riktigt klok.

Om du får övermedicineringssymptom på en dosökning av Levaxin med 25 mg, hur tror du då du ska känna dig på 20 mg T3? Jösses.

Börja med en kvarts tablett T3 på morgonen i några dar och se om det är en dos du tål, sen kan du lägga till en kvarts tablett på eftermiddan.

Framför allt måste du bestämma dig för en strategi och hålla dig till den i minst fyra veckor, helst dubbelt så länge, för att se om det faktiskt funkar. Med sköldkörtlar kan man inte hålla på och hatta fram och tillbaka om man vill få det att funka.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antingen är det du eller din läkare som inte är riktigt klok.

Om du får övermedicineringssymptom på en dosökning av Levaxin med 25 mg, hur tror du då du ska känna dig på 20 mg T3? Jösses.

Börja med en kvarts tablett T3 på morgonen i några dar och se om det är en dos du tål, sen kan du lägga till en kvarts tablett på eftermiddan.

Framför allt måste du bestämma dig för en strategi och hålla dig till den i minst fyra veckor, helst dubbelt så länge, för att se om det faktiskt funkar. Med sköldkörtlar kan man inte hålla på och hatta fram och tillbaka om man vill få det att funka.

Eftersom jag varken ätit Levaxin eller T3 innan jag började nu för några veckor sen, så har jag ju liksom ingen aning om hur jag skulle kunna må eller inte!

De första 50 mg på Levaxin kände jag ingenting av - absolut ingenting, vad gäller biverkningar alltså.

När det gäller T3 så påtalade ju läkaren att han inte hade så stor erfarenhet av det, men jag var villig att testa ändå, då jag inte fått den effekt jag (vi) önskat av den låga dosen Levaxin. (50 mg)

Huruvida det är ett tecken på om någon av oss inte är klok det kan jag inte uttala mig om.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du får övermedicineringssymptom på futtiga 25 mg extra Levaxin kan du ju räkna med att blir sju resor värre om du tar 20 mg Lio eftersom T3et i Lio är tre-fyra gånger effektivare än T4an i Levaxinet. Så du får nog räkna med rejäla överdoseringssymptom om du tar hela dosen på en gång utan att vara van vid de nivåerna.

Öka doserna försiktigt! Och använd gärna det förnuft som kan finnas tillgänglig.

Kom också ihåg att biverkningar sällan är biverkningar när det gäller det man kan drabbas av när man höjer dosen. Det är snarare att kroppen tar ett par dar på sig för att fatta hur den ska använda alla dessa underbara hormoner, när den väl kommit på det stabiliserar det sig. En dosökning ger alltså ofta överdoseringssymptom, sen stabiliserar det sig efter ett tag och man mår bättre, sen lär sig kroppen att ta vara på alla de nya hormonerna och man börjar få symptom på undermedicinering igen och då är det dags för en ny doshöjning med ny period av symptom på överdosering. Sådär håller man på, om man har en bra läkare som låter en höja dosen, tills dess man mår bra stabilt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du får övermedicineringssymptom på futtiga 25 mg extra Levaxin kan du ju räkna med att blir sju resor värre om du tar 20 mg Lio eftersom T3et i Lio är tre-fyra gånger effektivare än T4an i Levaxinet. Så du får nog räkna med rejäla överdoseringssymptom om du tar hela dosen på en gång utan att vara van vid de nivåerna.

Öka doserna försiktigt! Och använd gärna det förnuft som kan finnas tillgänglig.

Kom också ihåg att biverkningar sällan är biverkningar när det gäller det man kan drabbas av när man höjer dosen. Det är snarare att kroppen tar ett par dar på sig för att fatta hur den ska använda alla dessa underbara hormoner, när den väl kommit på det stabiliserar det sig. En dosökning ger alltså ofta överdoseringssymptom, sen stabiliserar det sig efter ett tag och man mår bättre, sen lär sig kroppen att ta vara på alla de nya hormonerna och man börjar få symptom på undermedicinering igen och då är det dags för en ny doshöjning med ny period av symptom på överdosering. Sådär håller man på, om man har en bra läkare som låter en höja dosen, tills dess man mår bra stabilt.

Okej, ja de kunskaperna om T3 hade inte jag, och troligen inte min läkare heller...

Är dock glad att han ändå låter mig försöka...

Har bestämt mig för att "backa" - plocka bort den helt några dagar, om inte överdoseringssymptomen gått över tills i morgon.

Har de försvunnit provar jag med en liten dos.

Förnuft anser jag mig nog ha rätt gott om, men ibland hjälper inte det om kunskaperna saknas.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, ja de kunskaperna om T3 hade inte jag, och troligen inte min läkare heller...

Är dock glad att han ändå låter mig försöka...

Har bestämt mig för att "backa" - plocka bort den helt några dagar, om inte överdoseringssymptomen gått över tills i morgon.

Har de försvunnit provar jag med en liten dos.

Förnuft anser jag mig nog ha rätt gott om, men ibland hjälper inte det om kunskaperna saknas.

Läs in dig.

Oavsett om du väljer att prova T3 eller höja dosen Levanxin får du räkna med att du får symptom den första tiden. Det är normalt. Det är vanligt att man tycker att man får hjärtklappning eller att hjärtat slår för hårt men vad det handlar om är att hjärtat börjar arbeta mer normalt  och när man är ovan vid det så känns det konstigt.

Ha koll på morgontemp, puls och blodtryck. Enkla att mäta själv och bra parametrar för att ha koll på hur ämnesomsättningen förändras.

För dagbok, gärna i form av en tabell där du kan sätta en siffra för hur du mår. Välj ut ett antal av dina symptom. Sen kan du göra fina diagram för att visa hur ditt mående förändrats. Man glömmer så fort.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs in dig.

Oavsett om du väljer att prova T3 eller höja dosen Levanxin får du räkna med att du får symptom den första tiden. Det är normalt. Det är vanligt att man tycker att man får hjärtklappning eller att hjärtat slår för hårt men vad det handlar om är att hjärtat börjar arbeta mer normalt  och när man är ovan vid det så känns det konstigt.

Ha koll på morgontemp, puls och blodtryck. Enkla att mäta själv och bra parametrar för att ha koll på hur ämnesomsättningen förändras.

För dagbok, gärna i form av en tabell där du kan sätta en siffra för hur du mår. Välj ut ett antal av dina symptom. Sen kan du göra fina diagram för att visa hur ditt mående förändrats. Man glömmer så fort.

Har gått ner till knappt en halv tablett per dag (de går sönder när man delar dem...)

Inte några biverkningar av den typ jag hade i fredags, däremot känner jag väldigt tydligt när kroppen "drar igång", en och en halv till två timmar efter intag.

Provar så en tid så får jag känna om jag går upp till hel tablett så småningom.

Lyssnade på en podcast i går där de tipsade om att för att stötta upp binjurefunktionen kunde det vara bra att ta medicinen på morgonkvisten/natten, mellan 03.15 - 04.00.

Möjligen att jag försöker mig på det under ledigheten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svagt libido kan tyda på järnöverskott. Mycket vanligt, men ack så bortglömt problem som orsakar en lång rad besvär.

Be läkaren ta s-ferritin, som visar hur mycket järn som finns i kroppens depåer (ett hb räcker inte).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gått ner till knappt en halv tablett per dag (de går sönder när man delar dem...)

Inte några biverkningar av den typ jag hade i fredags, däremot känner jag väldigt tydligt när kroppen "drar igång", en och en halv till två timmar efter intag.

Provar så en tid så får jag känna om jag går upp till hel tablett så småningom.

Lyssnade på en podcast i går där de tipsade om att för att stötta upp binjurefunktionen kunde det vara bra att ta medicinen på morgonkvisten/natten, mellan 03.15 - 04.00.

Möjligen att jag försöker mig på det under ledigheten.

Just det, Paul Robinson. Många tycker sig bli hjälpta. Googla circadian T3 method eller Paul Robinson T3 och se vad du hittar.

Annars brukar de flesta dela upp dagsdosen i smådoser där man tar den största delen på morgonen. Och ja, tabletten faller sönder och är svår att dela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svagt libido kan tyda på järnöverskott. Mycket vanligt, men ack så bortglömt problem som orsakar en lång rad besvär.

Be läkaren ta s-ferritin, som visar hur mycket järn som finns i kroppens depåer (ett hb räcker inte).

Ferritinnivåerna kontrollerades senast (järnstatus) men de var bra...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdatering igen.

Intressant det här med att lyssna på kroppen, höra vad den säger och göra som den vill!

Började ta 10 mg T3 22/12, kl 4.00 på morgonen. Levaxinet tog jag som vanligt vid uppstigandet (05.30)

Magnesium, O3, D3 och K-vitamin har jag flyttat till kvällen.

På eftermiddagen den 22:e började jag känna mig "konstig" i huvudet... Kan närmast uttryckas som "hjärndimma"...

Funderade på om det var en biverkan eller inte...

Den 23:e uppträdde samma symtom, vid samma tidpunkt! Kom då fram till att jag skulle prova att ta 10 mg till av T3 då och simsalabim, det hjälpte! :)

Fortsatte på samma sätt den 24:e men den 25:e kom symtomen redan kl 12.00!

Tog 10 mg T3 då...

Den 26:e förflöt på samma sätt som den 25:e, med nästa dos T3 kl 12.

Då bestämde jag mig för att i dag ta 20 mg redan på morgonen (kl 04.00).

Kl 14.00 kom hjärndimman i dag... Tog 10 mg till...

Just nu är jag nog varje läkares mardröm, då jag nu har ökat dosen mera än vad läkaren rekommenderade...

Anser dock att jag är den som känner min kropp bäst...

I morgon ska jag ta både T3 och Levaxin där på morgonkvisten och känna om det blir nån skillnad. Levaxindosen har ju blivit intagen en aning senare nu när jag är ledig... :ph34r:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I början provade jag friskt med att höja doseringen också för jag mådde inte bra. 30 mg är dock väldigt mycket. Jag körde det flera år och var väääldigt känslig om jag glömde ta den precis när jag brukade. Jag grälade länge med en läkare som till sist fick mej att fatta att kroppen går på högvarv så den blir utsliten i förtid, typ.

Men nu i början... känn efter, för det tar tid att ställa in det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I början provade jag friskt med att höja doseringen också för jag mådde inte bra. 30 mg är dock väldigt mycket. Jag körde det flera år och var väääldigt känslig om jag glömde ta den precis när jag brukade. Jag grälade länge med en läkare som till sist fick mej att fatta att kroppen går på högvarv så den blir utsliten i förtid, typ.

Men nu i början... känn efter, för det tar tid att ställa in det

Enligt Fass så kan dosen uppgå till 80 - 100 mg, så 30 mg bör ju inte vara så mycket...

Tack för omtanken, jag ska känna mig för. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsätter att förundras över kroppens tydliga sätt att tala om vad den behöver...

Det är verkligen klockrent!

Och då pratar jag inte om "behöver" som om man är sugen på godis! (var - är aldrig det numera... :) )

Tydlig fart på förbränningen, jämfört med tidigare.

Åtminstone tolkar jag min hunger som det.

Inser nu att det var länge sen jag var "hungrig" - har mest ätit för att jag behöver få i mig energi...

Känner också att ödemen börjar ge med sig, även om det går sakta.

Vinterkängorna (med blixtlås!) gick i dag lätt att stänga - de har varit lite "tajta" den senaste tiden.

Verkar som det börjar utifrån extremiteterna...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så var det då 2015 (- hur länge kommer man att skriva fel måntro ;) )

Det ska bli spännande att se vad det här året har att erbjuda och vad jag har att erbjuda det.

Min medicinering med Levaxin/T3 fortskrider och så även "resultaten".

Ödemen på benen är nu nästan helt borta - blir bara en liten ,liten grop som står kvar en liten stund, när jag trycker fram på smalbenet.

Har kommit igång med träningen, vilket i sig måste betyda att "orken" har blivit bättre... Tidigare har jag inte förmått lyfta rumpan från soffan...

Jag använder motionsbandet jag lånat av en kompis, då vädret gärna blir ett hinder för mig annars. Antingen för kallt eller som nu - blankis!

Har bestämt mig för att inte ta i för mycket utan anser att det är regelbundenheten och ATT det blir av som är det viktiga.

Har också bestämt mig för att hålla mig inom det pulsintervall som jag räknat fram utifrån träningsprogrammet jag hittat på nätet.( http://www.ledgenomexempel.se/nytt-ar-nya-traningsmal-sugen-pa-ett-annorlunda-upplagg/ )

Det betyder i mitt fall att pulsen ska ligga mellan 115 - 135.

Vid tidigare försök i höst så kunde jag inte promenera min vanliga takt utan att komma långt över detta...

Intressant att notera nu är att det går BRA att promenera.

Har bestämt mig för att 20 minuter räcker (lite, men bättre än inget..) och att jag istället för att öka tiden, hellre ska öka hastigheten eftersom det går, men ändå hålla mig inom rätt pulsintervall.

Första passet körde jag på 3 km/h, riktigt långsamt alltså, men redan pass 2 kunde jag höja en aning. I dag, pass fem, höjde jag till 3,8 men höll mig ändå inom rätt pulsintervall.

Jag har en känsla av att min vilopuls sjunkit...

Den har tidigare alltid legat mellan 50-60 men i höstas var den uppe mellan 95-100...

För mig är det rätt logiskt att om jag har ödem i benen så finns det garanterat vätska bundet även på andra ställen i kroppen - varför skulle det inte, liksom...

En intressant iakttagelse, som jag inte alls förknippat med ev. ämnesomsättningsproblem, är mina stela muskler i axlarna. Min massör brukar säga att det inte är fiolsträngar utan betongbalkar och hon tar sig inte "ner" i dem utan att använda laser...

Nu känns de plötsligt mycket lösare! :o

Inte ospända, men ändå... Vätska?..

Vikten märks inte så stor skillnad på än, men jag kanske får ge det lite mera tid än 2 veckor! :P

Kissar dock mera än jag dricker, som det känns, och måste gå upp varje natt för att kissa.

Har aldrig hänt tidigare...

Magen sköter sig också, som en klocka! Hallelulja! :D

Har lyssnat på kroppen och ökat doseringen av T3 stegvis, eftersom den hojtat. Det betyder att jag nu i dag tog 20 mg T3 + 50 mg Levaxin kl 04.00. Kl 12 tog jag ytterligare 20 mg T3 (har tagit 10 mg i några dagar..)

Nu får vi se vad kroppen säger framöver kvällen, om den vill ha en liten dos till... I så fall blir det 10 mg

Blir spännande att träffa läkaren om 14 dagar... :ph34r:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som enkelt svar på din fråga, Ja. Uteslutande av kolhydrater har ödestigra konsekvenser för din produktion av vissa hormoner samt vissa fuktioner i din kropp.

Är tyvärr inte så insatt med hur det fungerar för kvinnor.. men eftersom insulin sällan frigörs och känsligheten är så extremt stor missar man det förmodligen anabolaste hormonet i kroppen.
Dessutom får man horribla Thyroid(T3) och leptinvärden vilket är anledningen till varför 99% av alla som försöker gå ner i vikt saktar ner eller stannar i sin viktnedgång efter ett tag.

Vill du gå ner i vikt ska du nog modifiera din diet litegrann och inte sitta helt insnöad på en strikt ketogen diet, mitt tips iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som enkelt svar på din fråga, Ja. Uteslutande av kolhydrater har ödestigra konsekvenser för din produktion av vissa hormoner samt vissa fuktioner i din kropp.

Är tyvärr inte så insatt med hur det fungerar för kvinnor.. men eftersom insulin sällan frigörs och känsligheten är så extremt stor missar man det förmodligen anabolaste hormonet i kroppen.

Dessutom får man horribla Thyroid(T3) och leptinvärden vilket är anledningen till varför 99% av alla som försöker gå ner i vikt saktar ner eller stannar i sin viktnedgång efter ett tag.

Vill du gå ner i vikt ska du nog modifiera din diet litegrann och inte sitta helt insnöad på en strikt ketogen diet, mitt tips iallafall.

Vilken fråga hänvisar du till?..

Äter du LCHF?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första frågan.

Ja, jag utnyttjar LCHF. :)

Jag såg det i en annan tråd, att du "utnyttjar" LCHF. För mig är det inte bara en livsstil utan också en nödvändighet på grund av en omfattande födoämnesintolelrans, så din kosthållning är ingenting för mig.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg det i en annan tråd, att du "utnyttjar" LCHF. För mig är det inte bara en livsstil utan också en nödvändighet på grund av en omfattande födoämnesintolelrans, så din kosthållning är ingenting för mig.

Då har du tyvärr inte så mycket du kan röra dig med. Ifall LCHF är den enda hållbara kosten du kan hålla är det självklart att du ska följa den.

Har inga ambitioner på att försöka pracka på dig min livsstil, som jag förövrigt aldrig skulle rekommendera till en normal människa.

Allt jag gjorde var att förklara varför saker du beskrev förmodligen händer, som jag förstår det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom kan kroppen tillverka kolhydrater av protein om det skulle behövas. Det är försvinnande liten del som är essentiellt.

Vi behöver inte alls stoppa ioss kolisar och när man gör det är det klokt att se till att det finns näringsämnen i dem i alla fall.

En frisk kropp kan gå på vad bränsle som helst ett bra tag, men beroende på gener och andra förutsättningar är det många av oss här som inte är friska längre även om man "ätit nyttigt" i hela sitt liv

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wow!

Trots förkylningssymtom en betydande minskning av vilopulsen! :)

Från att tidigare legat mellan 90 - 100 låg den i dag mellan 75 - 80.

Har svårt att tro att det är mina 5 x 20 minuters promenad på motionsbandet den senaste veckan som gjort en så stor förändring.

Tror snarare på min teori att kroppen bundit vätska lite överallt och när den nu börjar släppa förbättras även vilopulsen.

I dos på T3 ligger jag nu på 20 mg kl 04.00 och 20 mg kl 12.00. Får se när kroppen säjer till om mer... ;)

Ödemen på underbenen är nu nästan helt borta, skönt!

Viktminskning? Nja...möjligen några hekto, men det kan lika gärna ligga inom felmarginalen... :)

Hmm...hur lägger man till foton här?

Tänkte jag skulle lägga ut bild på före och efter...

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Is it a sign?..

I morse visade vågen en betydande förändring jämfört med de senaste dagarna. (Ja, jag vet...man ska inte väga sig varje dag...)

Tidigare har vikten flukturerat upp eller ned med 2-3 hg, men i morse var nedgången 8 hg!

Ökade morgondosen kl 04.00 till 30 mg i morse och fick kliva upp fram på morgonkvisten och kissa ordentligt!

Ett annat "Aha" är det här med infektioner.

Vaknade i lördags morse med en svidande hals, efter att tidigare nyst i några dagar.

Det enda jag har gjort förutom att jag tagit 4-5 halstabletter sen det började (främst för att kunna sova) är att jag druckit vatten med ingefära i.

Känner mig redan avsevärt mycket bättre! :)

Förra året den här tiden fick jag en infektion som inte gav sig förrän i augusti...

Håller tummarna för att den goda känslan fortsätter! :D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anade det...och hade känt det en tid...men nu väldigt tydligt... :(

Då alla tabletter innehåller någon form av "hjälpämnen" så kan det ibland leda till vissa problem.

T3 innehåller både laktos och majzena - båda ämnena är såna som jah inte tål.

Redan efter en knapp vecka började jag känna av laktos-symtomen. Det är i första han att jag sväller ordentligt i magen, speciellt ovanför naveln, upp mot revbenen. Mitt extra "fluff" som jag lagt på mig det senaste året har, förutom invärtes vätska, satt sig i huvudsak nedanför naveln och där också som just "fluff". Det här är skillnad. Det är svullet och "fast". Dessutom är det nu kombinerat med några nätters intag av sockerfria halstabletter plus vatten med ingefära, som min mage inte heller tycker om, gör att den är inte så glad på mig i dag... :(

Nåja, jag får väl ta det onda med det goda...

För övrigt är det fortsatt intressant att iaktta kroppens reaktioner.

Trots en aning förkylningssymtom fortfarande, så var de inte värre än att jag tyckte att mina 20 minuter på motionsbandet borde kunna genomföras.

Det gick bra med hastigheten 4 km/h att hålla mig under mina stipulerade 135 slag per minut större delen av tiden.

Jag inser där att det är inte bara min vilopuls som har sänkts. Även min "arbetspuls" har landat på mera rimliga nivåer i förhållande till min grad av (o)träning.

Har de senaste nätterna gjort en annan upptäckt och det är att min basal kroppstemperatur måste ha ökat! :)

Jag har så länge jag kan minnas varit lågtempare. De senaste åren har min "normala" morgontemp legat på 35,8 grader.

Det har även inneburit att jag varit lite frusen när jag skulle sova, så förutom ullmadrass, ullkudde, ulltäcke och duntofflor så har jag även haft ytterligare ett till tjockt täcke ovanpå! :D

Duntofflorna har jag vanligtvis sparkat av mig under natten, när jag fått upp värmen.

Nu har jag insett att redan en liten stund efter att jag har lagt mig, så är det för varmt!

Inte varmt så jag får svettningar/vallningar, bara obekvämt varmt, så tofflor och extratäcke har åkt av!

Spännande! :)

Gårdagen bjöd på den hittills största dosen, totalt 70 mg, men jag ska dra ner till 60mg i dag. 30 mg tillsammans med Levaxinets 50 mg intogs kl 04.00 och jag ska strax ta 20 mg till. Sen blir det möjligen 10 mg till framöver kvällen, om jag känner att det behövs.

I morgon är det dags för provtagning så då måste jag komma ihåg att inte ta medicinen på morgonen. Läkarbesök nästa vecka.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga som kanske är dum...men eftersom jag inte läst alla inlägg så frågar jag  ;)  Varför kör du så långsamt som 4 km/h? för att du inte orkar mer?, för att det känns jobbigt?, för att du är rädd för att det är ohälsosamt, för att någon annan har sagt det?....om du är tillräckligt frisk så skulle man t ex kunna avsluta passet (efter 15 min) med att konstant öka farten tills du når t ex 160 i puls...och sen varva ner en stund (2-3 minuter) på 3-4 km/h igen...jag tror att det skulle öka nyttan med passen ganska mycket.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga som kanske är dum...men eftersom jag inte läst alla inlägg så frågar jag  ;)  Varför kör du så långsamt som 4 km/h? för att du inte orkar mer?, för att det känns jobbigt?, för att du är rädd för att det är ohälsosamt, för att någon annan har sagt det?....om du är tillräckligt frisk så skulle man t ex kunna avsluta passet (efter 15 min) med att konstant öka farten tills du når t ex 160 i puls...och sen varva ner en stund (2-3 minuter) på 3-4 km/h igen...jag tror att det skulle öka nyttan med passen ganska mycket.

Inga frågor som är dumma! :)

Jag har valt att köra efter ett program jag hittat på nätet, där man ska räkna ut sin "puls" enligt ett speciellt sätt. Därefter ska man gå 10 steg åt vardera hållet.

MAF har jag för mig att det kallas... (Länk finns i några tidigare trådar...)

I mitt fall betyder det alltså att jag ska hålla mig mellan 115 - 135.

Då jag under hösten dragits med väldigt hög vilopuls - mellan 90 - 100, så har jag fått ta det väldigt lugnt. Slutade helt under en period, då det inte kändes bra att pulsen drog iväg till 183 av bara lite lätt joggning...

Har nu gjort 24-timmars EKG och inget är fel, så då vågar jag köra på lite igen. Då jag inte vill tappa sugen innan jag har kommit igång (ja, motionsband är trist...) så har jag bestämt mig för att nöja mig med 20 minuter varje dag - bättre än inget, liksom! :)

Eftersom jag nu är lite förkyld fick jag dra ner till 4 i dag - i går var jag uppe i 4,4 med samma puls.

Väljer alltså att följa det program jag hittat, då det känns som nåt som passar mig. :)

Eller...följer och följer...jag använder mig av MAF, men kör ett eget upplägg på programmet! :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm...då är jag ganska övertygad om att du tränar för lågt (Dock är ju all träning mycket, mycket bättre än ingen träning  :)  ) ...om din puls drog iväg till 183 vid lätt joggning ligger antagligen din maxpuls ännu högre...det brukar vara problemet med dessa beräknade pulsnivåer att de inte stämmer!  ;) Men mitt förslag är som sagt att du håller fast vid den låga nivån ändå men kostar på dig ett litet intervall vid slutet av passet. Absolut inget överdrivet om du är ovan vid att träna..men t ex 160 är ingenting om din maxpuls ligger på 190+ . Antagligen kan du nå ytterligare framsteg lite snabbare utan att riskera något.

Personligen tror jag att det är bra för hjärtat att pressas ganska hårt kortare stunder under något träningspass i veckan...det finns en del forskning som stöttar sådana påståenden också.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_interval_training

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm...då är jag ganska övertygad om att du tränar för lågt (Dock är ju all träning mycket, mycket bättre än ingen träning  :)  ) ...om din puls drog iväg till 183 vid lätt joggning ligger antagligen din maxpuls ännu högre...det brukar vara problemet med dessa beräknade pulsnivåer att de inte stämmer!  ;) Men mitt förslag är som sagt att du håller fast vid den låga nivån ändå men kostar på dig ett litet intervall vid slutet av passet. Absolut inget överdrivet om du är ovan vid att träna..men t ex 160 är ingenting om din maxpuls ligger på 190+ . Antagligen kan du nå ytterligare framsteg lite snabbare utan att riskera något.

Personligen tror jag att det är bra för hjärtat att pressas ganska hårt kortare stunder under något träningspass i veckan...det finns en del forskning som stöttar sådana påståenden också.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_interval_training

Ja, jag blev ju lite fundersam när pulsen drog iväg så högt... Den skulle ju inte ens kunna nå så högt i min ålder! :P

Bara förkylningen släppt helt ska jag ta dina tankar under övervägande. Tack! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag fått svar på de senaste proverna, förutom de jag tog i går. Skriver in dem i samma tabell som tidigare:

Datum TSH FrittT4

110220 1.4 17

120117 1.7 16

120522 1,7 16

130410 1.4 16

140611 2.8 15

140926 1,4 16 Dessutom: FT3 3,3* Ref:3.8 - 7.6, och TPO 6, Ref: 0 - 34

141117 1,9 18 FT3 3,9

141209 1.4 20 Ft3 3,7* Dessutom Kortisol 346 K,(Ref: 150-650) Järn 13 TIBC 54 Jä/T 0,23

De sistnämnda säger mig inget - någon som har några synpunkter?

Konstaterade i dag att man kan glädja sig över de mest oväntade saker.

Insåg i dag att efter att de varit försvunna läääänge, börjar jag nu få tillbaka mina högst normala kvinnliga flytningar! B-)

Trodde aldrig jag skulle glädja mig åt nåt sånt! :-P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens intressanta iakttagelse...som egentligen började redan i går...

Efter Peter B's svar och funderingar så har jag också funderat...

Dels på det där med vilken maxpuls jag egentligen har...

Dels inom vilket pulsintervall jag "bör" ligga.

I går tänkte jag att jag skulle testa så de sista tre minuterna höjde jag hastigheten från 4,2 km/h till 5 km/h.

Effekt?

I stort sett ingenting!

Den sista halvminuten ökade pulsen en aning, men bara snabbt över 150, annars låg den mellan 130 - 140... Intressant...

I dag bestämde jag mig för att testa mera ordentligt så då satte jag hastigheten på 5 km/h redan från början, och döm om min förvåning!

Nästan hela tiden höll sig pulsen mellan 125 - 140, med nåt enstaka hopp upp till 150!

Detta TROTS att jag fortfarande har aningen av en infektion i kroppen! :)

Bådar gott för våren! :D

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ooops!!!

Ingen glad läkare i dag ..

Nåja, han tyckte det var väldigt intressant att mitt mående kunde förbättras genom att förbättra ämnesomsättningen.

Jag hade en lång lista som jag läste upp för honom, om det som hade förbättrats.

Dock har vissa saker börjat försämras igen...

Mina ödem har kommit tillbaka,

mina flytningar har försvunnit igen...

torrheten i ögonen har kommit tillbaka...

När vi då tittade på mina provresultat, efter att jag berättat att jag var varje läkares fasa genom att inte följa doseringen...

så visade han varför han inte var glad...

Jag har tryckt ner mitt TSH liiiite väl lågt. 0,04 låg det värdet på nu... FT4 var normalt, kring 1,2 men FT3 var höjt ordentligt...

Tidigare låg det precis i underkant på referensvärdet och nu låg det precis i överkant, 7,3...

Nåja. Nu har vi bestämt att jag ska sätta ner dosen av T3 och eventuellt försöka sluta med den helt.

När T3 är nere på 20 mg /dag ska jag försöka höja dosen med Levaxin, från 50 mg till 62,5 mg.

Måste till apoteket och köpa en tablettskärare...

Ny provtagning om fyra veckor och nytt besök om fem veckor...

Fortsättning följer! :-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens intressanta iakttagelse...som egentligen började redan i går...

Efter Peter B's svar och funderingar så har jag också funderat...

Dels på det där med vilken maxpuls jag egentligen har...

Dels inom vilket pulsintervall jag "bör" ligga.

I går tänkte jag att jag skulle testa så de sista tre minuterna höjde jag hastigheten från 4,2 km/h till 5 km/h.

Effekt?

I stort sett ingenting!

Den sista halvminuten ökade pulsen en aning, men bara snabbt över 150, annars låg den mellan 130 - 140... Intressant...

I dag bestämde jag mig för att testa mera ordentligt så då satte jag hastigheten på 5 km/h redan från början, och döm om min förvåning!

Nästan hela tiden höll sig pulsen mellan 125 - 140, med nåt enstaka hopp upp till 150!

Detta TROTS att jag fortfarande har aningen av en infektion i kroppen! :)

Bådar gott för våren! :D

Ååå vad avis jag blir, jag har inte fått upp fläsket från soffan och ut i spåret på flera veckor.. :blink:

Nu är det precis glashalt så det får väl vänta ett par dar till, men oj vad löpardojorna ropar på mig :)

Heja heja :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ååå vad avis jag blir, jag har inte fått upp fläsket från soffan och ut i spåret på flera veckor.. :blink:

Nu är det precis glashalt så det får väl vänta ett par dar till, men oj vad löpardojorna ropar på mig :)

Heja heja :)

Därför jag lånat mig ett motionsband - vet med mig att jag hittar alla möjliga ursäkter för att inte ge mig ut om inte väder och väglag är optimalt... ;-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ooops!!!

Ingen glad läkare i dag ..

Nåja, han tyckte det var väldigt intressant att mitt mående kunde förbättras genom att förbättra ämnesomsättningen.

Jag hade en lång lista som jag läste upp för honom, om det som hade förbättrats.

Dock har vissa saker börjat försämras igen...

Mina ödem har kommit tillbaka,

mina flytningar har försvunnit igen...

torrheten i ögonen har kommit tillbaka...

När vi då tittade på mina provresultat, efter att jag berättat att jag var varje läkares fasa genom att inte följa doseringen...

så visade han varför han inte var glad...

Jag har tryckt ner mitt TSH liiiite väl lågt. 0,04 låg det värdet på nu... FT4 var normalt, kring 1,2 men FT3 var höjt ordentligt...

Tidigare låg det precis i underkant på referensvärdet och nu låg det precis i överkant, 7,3...

Nåja. Nu har vi bestämt att jag ska sätta ner dosen av T3 och eventuellt försöka sluta med den helt.

När T3 är nere på 20 mg /dag ska jag försöka höja dosen med Levaxin, från 50 mg till 62,5 mg.

Måste till apoteket och köpa en tablettskärare...

Ny provtagning om fyra veckor och nytt besök om fem veckor...

Fortsättning följer! :-)

Naturligtvis är ditt TSH lågt eftersom du tar T3. Om inte TSH är sänkt är dosen T3 för låg.

Du kan ta en 25mg Levaxintablett varannan dag, behöver inte vara samma dos varje dag. Men tablettdelare är praktiska. Jag använder min som tablettdosa i största allmänhet.

Ämnesomsättning tar tid. Bestäm dig för en strategi och följ den i minst fyra helst sex-åtta veckor för att se hur det faktiskt utvecklar sig. Är du otålig kan det ta väldigt lång tid att komma fram till vad som faktiskt fungerar för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha...då var jag här igen då...

Ödemen på benen har återkommit och med dem även min höga vilo- och arbetspuls...

Kan slå mig i backen på att det inte är bara i benen som vätskan sitter!

Nedtrappningen av T3 går bra - visst känns det, men å andra sidan känns det att äta dem också, då laktosen gör att jag ser ut som jag är i sjätte månaden...

Med tanke på att jag inte har nån bäbisfabrik kvar så vore det ju snäppet häftigare än jungfrufödsel! :P

Nere på 30 mg i dag, samma i morgon och om allt går som jag tänkt blir det 20 mg på söndag.

Då skulle jag även lägga till ytterligare 12,5 mg Levaxin så i dag har jag varit och köpt en tablettdelare - fiffig liten sak. :)

Trist med pulsen för det känns inte riktigt okej att träna, då bara en liten promenad i fem minuter på motionsbandet gör att pulsen går upp till 160...

Nöjd med att magen fortfarande sköter sig (Halelulja! :D ) och att kroppstempen håller sig på lite bättre (högre) nivåer.

Har dock lite större krav än så för att mitt mående ska vara optimalt, meeen...jag strävar på! ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är väl dags för en liten uppdatering igen...

Under de senaste tio dagarna har jag trappat ner och ut T3, samtidigt som jag hållit mig till den nya dosen på Levaxin, 62,5 mg.

Det jag direkt märker nu när jag slutat med T3 är att den där "hjärndimman", snudd på yrsel, har försvunnit.

En dag i veckan var jag säker på att det var nåt tok med mitt blodtryck, antingen högt eller lågt, då det var en så märklig känsla i huvudet.

HC har ett hälsorum dit man kan åka och kolla trycket själv, så när jag ändå var ute i ett ärende så passade jag på.

113/67 var trycket, så det var ju alldeles normalt! :)

Skönt. Då kunde jag direkt konstatera att det var av medicinen.

Från förra lördagen till onsdag morgon gick jag ner 2,5 kg i vikt och ödemen på benen var nästan helt borta! Yiihaa!

Ett halvt kilo av vikten har kommit tillbaka men ödemen håller sig på samma nivå, skönt!

Det som också är skönt är att effekten av laktos och majsstärkelse i T3, = otoligt svullen mage, har så gott som gett med sig.

Den något förhöjda, dvs normala kroppstemperaturen håller i sig och även magens förmåga att sköta sig - gott så! :P

I dag tycker jag att jag har haft lite mer av min "vanliga" energi, till och med orkat  skutta och springa lite, över snökanter och till bilen och så.

Har inte tränat nåt mer då pulsen fortsatt vara hög, men känns det så här bra i morgon så blir det nog ett pass.

Ett litet pass blev det i dag då jag var och fiskade - isen är tjock och min borr gör stooora hål = riktig kraftansträngning att borra! :D

Tid för provtagning v. 7 och nytt läkarbesök v. 8 - spännande att se vad som händer under tiden! :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens uppdatering.

De 2,5 kg som jag gick ner i hast på fyra dagar, är nu tillbaka igen... :(

Ödemen på benen är inte helt tillbaka i samma läge, men inte hellre så bra som när de var som "bäst"...

Tror att en del av viktuppgången möjligen kan bero på att magen inte sköter sig llika klockrent längre. Attans också!

Det som var så underbart!! :D

Läser det jag hittar på nätet och funderar fram och tillbaka...

Har läst om lite olika naturmedel som kan vara stärkande för sköldkörteln och har nu köpt hem en burk med Ashwaganda för att prova den...

Nån som har erfarenhet av detta medel?..

Kroppstemperaturen håller sig där den bör vara (men inte varit på många år.. :P )

Tränar lite smått men mycket ork finns inte.

Håller på att renovera mitt hus och det blir korta arbetspass med många pauser för att få något gjort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är alltid "första gången" någon gång, för allt som händer....

Den här "första gången" har jag då gärna varit utan.

Har åkt på influensa... :(

Tredja dagen på raken med en feber som ligger mellan 38.5 och 39 grader.

Torrhosta och ont i vekryggen. Om det är av flunsan eller av att jag tillbringat så mycket tid i sängen vet jag inte. Ryggontet alltså.

Uppenbarligen har förbränningen / ämnesomsättningen ökats (av febern?) då ödemen nästan helt har försvunnit!

Några kilon ner i vikt men det hänger nog också ihop med det i stort sett obefintliga intaget av mat...

Men man får väl ta det onda med det goda! :)

Nu börjar magen kurra lite så jag ska försöka få till några stekta ägg.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdateringsdags igen då!

Efter provtagning förra veckan var det nu dags för läkarbesök igen.

Efter influensan, då ödemen avtog, har de nu börjat komma tillbaka igen.

Frusenheten har kommit tillbaka...

Magen har slutat sköta sig...

Möjligen det enda som kvarstår är att jag sover bra...eller om det är sviterna av influensan, då jag kan sova 9 - 10 timmar/natt om jag får...

Proverna har gått tillbaka till samma nivå som före T3-medicinen.

Läkaren är dock villig att fortsätta försöka, då jag haft symtomförbättringar vid varje dosökning, även om de gått tillbaka...

Kan tänka mig att det är så att min kropp behöver vänja sig vid dosökningar i lugn takt..

Han är dock noga med att påpeka att en endokrinolog förmodligen inte skulle vara av samma åsikt. Mitt svar var att det är jag medveten om, så jag är sååå nöjd med att vara kvar på HC, hos en läkare som behandlar symtom och inte provsvar! :-D

Ska nu öka Levaxindosen till 75 mg.

För min tröga mage skrev han ut paraffin (huuu...låter riktigt vidrigt...) men jag provar nog med att bara höja Levaxinet först..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir lika fascinerad varje gång...när känslan av att kroppen plötsligt "vaknar" uppstår.

Det är så tydligt att min tröga mage hänger ihop med att ämnesomsättningen är för låg så när den kickar igång av Levaxinhöjningen, så startar systemet igen!

Dessutom har kroppstemperaturen gått upp till det normala igen.

Ödemen har gått ner en aning men jag tror att jag kan behöva höja dosen ett snäpp till.

Spännande detta, att känna hur kroppen börjar vakna...

Minsann tror jag till och med min libido ökat ett snäpp... B-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännu en gång prisar jag min lyckliga stjärna att jag träffat på en sån pärla till läkare! :-)

Provtagning föregående vecka och telefontid i dag.

Berättar om mina upplevelser om hur kroppen är ställd i pausläge, eller åtminstone i "very slow" när Levaxinnivån i kroppen börjar bli för låg, att det känns som om jag har en sten i magen, när peristaltiken är för långsam och hur jag anar att inte ens en liter paraffin skulle förbättra avföringsnivån/konsistensen.

Berättar också om känslan när jag höjer dosen ett snäpp, hur tarmarna kommer igång och jag får gå på toa utan problem, att kroppstemperaturen stiger (till det normala!)så jag inte längre behöver dubbla täcken och duntofflor för att kunna sova och inte behöver fleecetröja och yllesockar för att inte frysa inomhus när termostaten står på + 24 grader...

Han är intresserad och lyssnar och frågar.

Jag förklarar att ödemen inte har gett med sig helt än, att ingen förbättring känns i slemhinnorna, varken i underlivet eller i ögonen och att inget händer med vikten, åtminstone inte åt rätt håll. Förklarar att jag gärna vill prova att höja dosen ytterligare. Full effekt av den förra höjningen satt i ungefär en vecka, sen gick det tillbaka en aning, men inte helt tillbaka till måendet INNAN doshöjningen.

Han instämmer i att jag kan prova en doshöjning igen. Samtidigt påpekar han, igen, att vi egentligen är ute på djupt vatten då mina provsvar befinner sig helt inom referens...

Jag säger att jag är medveten om det och att jag är tacksam över att det är mitt mående det tas hänsyn till och inte provsvaren, då det är måendet som "är" jag, inte provsvaren.

TSH förra v. 1,1, månaden innan 1,4

FT4 förra v. 19, månaden innan 16

FT3 förra v. 3,3, togs inte förra månaden men det ligger på samma nivå som i september, INNAN jag började med Levaxin.

Han ville nu att jag skulle symtomregistrera, "föra dagbok" över vad som händer, vilka försämringar/förbättringar jag märker och gärna även mäta tempen.

Han skulle vilja diskutera mitt fall med någon endokrinolog och då tyckte han det var bra att även ha med dessa delar.

Han frågade om jag mätte tempen nu, men det har jag inte gjort. Känner bara att jag är mindre frusen.

Tidigare låg dock min morgontemp på 35,8 grader...

Dosökning från och med i dag ("sten i magen" i dag igen)

Ny provtagning vecka 15 och ny telefontid vecka 16.

Håller tummarna för att det händer lite mera nu! :-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg