Jump to content

Återvändare


Sabb
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har ätit/försökt att äta lchf till och från i ganska många år, men stupar ofta på ett antal olika saker som jag nu gärna skulle vilja ha tips och råd om hur jag ska hantera.

 

För tillfället arbetar jag i en annan stad vilket innebär pendling två timmar (minst) om dagen. Jobbet i sig är dessutom ganska intensivt, och dessa två saker tillsammans gör att när jag kommer hem är jag trött och orkar ofta inte laga mat. Jag skulle behöva tips på enkla saker att sätta i sig, gärna utan eller med minimal matlagning. Omelett har jag ätit till leda, så gärna något annat...

 

Jag har barn som jag har varannan vecka. Så länge jag har det här jobbet (slutar i höst tack o lov då jag börjar ett jobb med mindre pendling o mindre stress) är fredagskvällar (o helger) en riktig lejonfälla för mig. Trötthet pga jobb o pendling, kombinerat med barnen och deras fredagsmysönskan gör att jag faller. Varje gång. Egentligen vet jag ju vad jag skulle kunna äta istället för smågodis o ostbågar, men det måste vara lättillgängligt o enkelt, och kanske är vad jag egentligen behöver tips om ett annat sätt att tänka.

 

Jag tänker att det måste finnas fler i samma situation, och jag skulle alltså behöva lite råd och tips på hur ni har hanterat det här och klarat er förbi fällor, trötthet och sötsug.'

 

Jag vet nämligen att jag mår mycket bättre av lchf men att jag när jag blir trött faller för frestelsen.

 

Tack på förhand!

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker egentligen att både matlagning och handling har blivit mycket enklare med LCHF. När det gäller handling behöver jag inte gå runt i hela butiken, utan bara gå till vissa delar och diskar i butiken. När det gäller matlagning behöver jag inte skala potatis och vänta på att den ska koka och jag behöver inte vänta på att ris/pasta-vatten ska koka upp och sedan kokas. När jag äter ute skippar jag bara sådant som innehåller mycket kolhydrater.

 

Du skulle kunna ta ett steg i taget. Om det är viktminskning du är ute efter skulle det kunna vänta tills dess du har lärt dig att tänka om och tänka LCHF-alternativ i alla lägen - både i butiken och hemma. Börja bara med att byta ut allt kolhydratrikt mot sådant som inte innehåller så mycket kolhydrater.

 

Ta en sallad med majonäsdressing/oljedressing till köttbullarna/korven/fisken/ köttet istället för det du brukar äta. Eller koka broccoli/blomkål  med en smörklick istället. Till fredagsmyset nötter/osttärningar/salamitärningar/ostchips/grönsaker och dipp.

 

Det behöver absolut inte vara så svårt!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

När du lagar mat laga dubbelt tar inte mycket längre tid. Willys har ölkorvar till bra pris skiva tunt och ät när barnen myser. Vispa grädde med frusna hallon eller kör i matberedare med vaniljpulver blir glass. Öka på fettet så håller du dig mätt och trillar inte dit så lätt. Åggtoddy är jättegott vispa ett egg med lite sötning vispa 0,5 dl grädde blanda smaksätt med cognac eller något annat gott.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ett snabbkoncept som jag kör mycket på jobbet i olika variationer, men som du skulle kunna göra hemma. Som du förstår går det att variera konceptet hur mycket som helst. Tar oftast ca 15 min för mig.

 

1. Du tar något protein (tex korv, bacon, lax) direkt från frysen och kör sedan direkt ner den i en stekpanna, stek det en stund på hög värme (även om det är fryst)

 

2. I med en bunt frysta (eller färska grönsaker), kan vara vad som. Tex broccoli, gröna bönor, lök, paprika, wokmix. Låt det steka med en stund. 

 

3.Slå på grädde så det nästan täcker. Koka tills proteinet/grönsakerna är klart, koka utan lock så vatten reduceras bort. När saker tinat i grädden kan du köra ner en sax i pannan och ev klippa sönder stora bitar. Klicka i lite smör innan servering. Smaka av med salt, peppar, och tex vitlök, ost, eller favoritkryddan.

 

ÄT direkt ur pannan!

 

Ge barnen popcorn med massa smält smör! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag brukar göra dipp med grönsaker i skolan till våra "vernissager". Jag gör dippen av creme fraiche (ibland gräddfil) plus dippulver från "chipshyllan".

Sedan skär jag och barnen morötter, gurka, paprika, broccoli mm i stavar och bitar. Barnen älskar det trots att de inte är vana vid det hemifrån.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag pendlar också 2 tim enkel resa. Det suger!

Det bästa för både dej och barnen är väl om du kan byta ut smågodis och chips till bättre grejor att fredagsmysa med. Du har ju fått en del tips här.

Gör ALLTID storkok vad du än lagar till så har du färdiga grejor att ta fram ur frysen.

Gör pulled porc i ugnen av karre (jag använder lergryta men det funkar med stekpåse också eller järngryta). Sköter sej själv i ugnen c:a 6 timmar. Frys in i platta små påsar lagoma portioner så har du jättegott kött snabbt. Är jag tillräckligt trött tar jag bara lite kött i en skål med en klick aromsmör på och slevar i mej med sked.

Köp nötkött och skär i grytbitar och koka minst 3 timmar. Du får en helt underbar buljong som du kan förstärka med lite kokosolja och ta när du bara inte orkar göra nåt alls. Frys in bitarna i portionsförpackningar och plocka fram så gör du köttgryta a la minute med lite lök, oliver och en gräddskvätt.

Gör en hel plåt med köttfärsbiffar. De går att äta kalla i stället för macka, du kan göra parisare med stekt lök och stekt ägg (utan bröd), då kan göra en god sås till... Du kan till och med bara smälta ner lite gorgonzola på så är det festmat.

Gör en paj med ost, skinka och broccoli (jag föredrar pajskal med kokosmjöl, men ibland struntar jag i pajskalet. Funkar ändå. Den går alldeles utmärkt att äta kall också som macka.

I veckorna äter jag minimalt med grönsaker, för jag orkar inte fixa så mycket, men fryst broccoli går ju snabbt att ånga. Likaså gröna ärtor med en klick smör. Skär gul lök i bitar, släng på en klick smör och kanske lite soja och in i micron..

Och PUMa... Pålägg Utan MAcka... en grov ostskiva med smör och gurka på. Och ölkorv finns alltid i handväskan, om tågen skulle strula.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

När jag vill festa till det på helger (eller annars  ;) ) gör jag ofta någon något med avokado. Guacamole är snabbgjort, har man ingen mixer kan man mosa med en gaffel. Smaskens både till fisk och kött och rejält mättande. Eller tärnar jag avokadon, blandar med crème fraiche och kanske lite grädde, kryddar efter behag och slänger i räkor, en burk tonfisk, kanske ett hårdkokt ägg om jag är riktigt hungrig. Gjort på tio minuter och så gott.

 

 

En annan bra sak är köttfärslimpa. Smeten kan varieras på hur många sätt som helst, det är bara att experimentera. Grädde, crème fraiche, fetaost, ägg, grönsaker... Och så kryddor, förstås. Sedan brukar jag svepa in den i bacon. Gräddar, skär i lagom skivor när den svalnat och fryser in. Snabbtinat, snabbt att värma, kan ätas kall om man vill det, med diverse tillbehör eller helt utan. Perfekt utflyktsmat också. (Nu ska jag gå och värma mig just en sådan skiva. Idag tror jag att jag äter den med ett stekt ägg ovanpå - det har jag aldrig provat förut.  :) )

 

(Allmänt är planering a och o om man vill att det ska gå snabbt i köket. Laga större satser när man ändå håller på, ta upp från frysen kvällen innan eller på morgonen, så att det är tinat när man ska värma det. Det kan ta ett tag att få in rutinen, men sedan går det nästan av sig självt.)

Link to comment
Share on other sites

Frukost kör jag oftast kokt ägg. 2 kokta ägg mosade med smör och salt är en stadig och bra frukost som man klarar sej länge på. Ibland mosar jag med nåt gott kryddsmör i stället. Och på helgerna lyxar jag med tonfisk och majonnäs till mina ägg. Maken brukar ta "kattmat" (makrill i tomatsås, som en av våra kissar är väldigt förtjust i).

 

Har sett många använder äggmjölk med diverse kryddningar. Jag har inte provat det själv, men det är ju i alla fall snabbt och lätt.

 

Det viktigaste är att du ser till att vara mätt och få i dej fett så blir det lättare att stå emot alla vardagens små frestelser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stort tack för era svar! Jag vet alltför väl fördelen med storkok, gäller bara att tillämpa det också! För mig har snabba lösningar ofta handlat om fil m flingor eller smörgåsar, när jag inte orkat laga ngt, men den riktiga svårigheten för mig har ändå varit att avstå från godiset när jag är trött och det är fredag.... men jag vet att det gäller att ha alternativen hemma. Jag tar till mig era tips och gör ett nytt försök! Ska nog börja med att lägga mig så att jag inte är för trött redan i morgon bitti. -_-

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stort tack för era svar! Jag vet alltför väl fördelen med storkok, gäller bara att tillämpa det också! För mig har snabba lösningar ofta handlat om fil m flingor eller smörgåsar, när jag inte orkat laga ngt, men den riktiga svårigheten för mig har ändå varit att avstå från godiset när jag är trött och det är fredag.... men jag vet att det gäller att ha alternativen hemma. Jag tar till mig era tips och gör ett nytt försök! Ska nog börja med att lägga mig så att jag inte är för trött redan i morgon bitti. -_-

 

Stor lycka till!... glömde jag att skriva! Glöm inte att stressfaktorer kan påverka vikten och blodsocker en hel del. Se över den biten med om det finns möjlighet!

Link to comment
Share on other sites

Jag har också stressigt/krävande jobb, pendlar (dock bara 1 timme enkel väg) så jag kan ana hur du har det! Ett av mina bästa tips är att ha fasta matdagar för att undvika dåliga beslut. Måndag: äggbaserat/rester, tisdag: färs, onsdag: fisk, torsdag: chark, fredag: kyckling, lördag: kött och söndag: fisk. Oftast är jag präktig och planerar och veckohandlar men när det skiter sig så har jag bara EN sak att förhålla mig till när jag yrar omkring i affären eller kikar i frysen. Se till att äta rejält fet middag på fredagarna och handla hem sådant du gillar till mys om det krisar sig. Grok (ostknappar) är ju superenkelt och gott. Dyrt, men det är ju godis också :)

Flingor och mackor. Handla istället turkisk yoghurt, linfrön, kokoschips, mandelsmör så har du ett alternativ till flingorna på nolltid. Mackor kan du äta utan själva mackan. Alltså pålägget med mycket smör och kanske färskost. Godare än att ha mackan med om du frågar mig ;)

 

Lyckospark!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lua, var köper man kokoschips? Kan inte påminna mig att jag har sett det ngnstans. Tack för svar!

Jag har köpt det på min ICA vid jobbet, som i o f s är väldigt välsorterad när det gäller hälsomat... Det ligger väl i kundkretsen i Vasastan

Link to comment
Share on other sites

Köp bara hem godis så det räcker till barnen på fredagen. Dela upp i skålar och så äter de upp det. Sedan finns det inte mer.

Eller släng det som blir över.

Släng i soppåsen och kasta ut det. Då finns inte frestelsen.

Jag har också svårt att motstå, det får helt enkelt inte finnas hemma. Jag slänger saker jag vet att jag inte kan motstå och som är över från barnens mys.

 

Om du inte orkar laga mat på kvällen, ät brieost eller annan ost och korv och/eller skinka. En hederlig PUMA (Pålägg Utan MAcka) eller tre. 

Släpp kraven på dig själv om vad du borde laga osv. Men köp lättillgänglig plockmat som går att kylskåpsäta...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...