nabe Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Ska med familjen till Spanien med all inclusive koncept. Någon som har erfarenhet av hur det går att hålla sig till lchf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marits Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Ikke noe problem, du bare plukker fra buffen det du vil spise. Helt supert å bo med all inklusive . Lykke til 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Det är väldigt bra med all inclusive. Allt finns. Och mycket av allt. Vilket också kan vara problemet. Det är lätt att äta för mycket även om man väljer bra grejer. Det som brukar bli för mycket för mig och som jag varken vill eller kan motstå är den färska frukten till efterrätt. Jag älskar vattenmelon! Kan inte se vattenmelon utan att äta. Det bästa är nog att du diskuterar igenom med dig själv var dina gränser går. Vad är okej och vad är inte okej. Lita på dig själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Jag har varit jättenöjd med mina all inclusiveresor. Mycket att välja på, både av kött/fisk/fågel och grönsaker. Det är bättre med buffé än att beställa à la carte, då plockar man bara det man tycker om. Istället för att diskutera med en kypare om att man vill ersätta pommesen med grönsaker. Det kan bli lite kaotiskt ibland. I vissa fall får man ändå pommesen eller riset och då blir det för lite mat för att man ska bli mätt. Om det finns all inclusive på den orten som jag vill åka till, då väljer jag det. När det är buffé, då har man möjlighet att testa lite ovanliga rätter, som man kanske aldrig hade beställt annars. T ex wokade kycklinghjärtan och kycklinglever, med olika grönsaker. Det var kanongott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Det är väldigt bra med all inclusive. Allt finns. Och mycket av allt. Vilket också kan vara problemet. Det är lätt att äta för mycket även om man väljer bra grejer. Det som brukar bli för mycket för mig och som jag varken vill eller kan motstå är den färska frukten till efterrätt. Jag älskar vattenmelon! Kan inte se vattenmelon utan att äta. Det bästa är nog att du diskuterar igenom med dig själv var dina gränser går. Vad är okej och vad är inte okej. Lita på dig själv. Precis, håller på att diskutera med mig. Ena sidan säger att det är ju semester, unna dig och andra sidan säger skärpning även på semestern för att det är inte värt det, men då gäller det ju att det finns bra mat att välja på. Funderar också på om jag ska tillåta mig själv att äta och dricka fritt en av dagarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Solmogen frukt som smakar som frukt är meningen äter jag alltid lite av på semestern. Sånt finns ju inte att få tag på här. Fast ibland blir de äckligt söta ... Man är ju inte vän 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Solmogen frukt som smakar som frukt är meningen äter jag alltid lite av på semestern. Sånt finns ju inte att få tag på här. Fast ibland blir de äckligt söta ... Man är ju inte vän Hur menar du att det är meningen att frukt ska smaka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 All Inclusive innebär lite olika saker för olika person. När jag reser med mor.. så innebär det att man får lagad mat på ordnade tider.. inget man behöver oroa sig för att man behöver svälta ihjäl eller dra iväg mor långt ut på stan sent för hitta någon ledig resturant. För min bror som reser med fru o barn innebär det att alla får det de vill ha.. lagad mat.. och/eller snacks, dricka, glass.. what ever.. och då utan att han slipper tjat.. och slipper vädra lädret 12 timmar om dagen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Hur menar du att det är meningen att frukt ska smaka? Den frukt vi har på affärerna har ju oftast skördats omogna och fraktats långt... Såvida du inte har turen att ha egna äpplen, plommon eller päron Att äta ananas på Azorerna där de har 16 grader som kallast eller jordgubbar i slutet av april i södra Turkiet eller handla på marknad i Portugal i septober... Det är njutning för gommen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 De jordgubbar jag ätit i Spanien slår de svenska 100 gånger om. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 De Spanska jordgubbar jag ätit i sverige slår de svenska 100 gånger om! Sverige är inget bra land för att odla jordgubbar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 De jordgubbar jag ätit i Spanien slår de svenska 100 gånger om. Det förvånar mig. Jag tycker att jordgubbar som odlats söderut inte smakar så mycket. Det gäller även spanska jordgubbar. Svenska jordgubbar, åtminstone de från Västsverige, har mycket starkare smak, enligt min mening. Det lär bero på att vi i Sverige har solljus längre tid under dygnet, när jordgubbarna mognar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 De Spanska jordgubbar jag ätit i sverige slår de svenska 100 gånger om! Sverige är inget bra land för att odla jordgubbar! Det förstår jag inte. Har du ätit jordgubbar från Finnerödja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Det förvånar mig. Jag tycker att jordgubbar som odlats söderut inte smakar så mycket. Det gäller även spanska jordgubbar. Svenska jordgubbar, åtminstone de från Västsverige, har mycket starkare smak, enligt min mening. Det lär bero på att vi i Sverige har solljus längre tid under dygnet, när jordgubbarna mognar. Har också hört att svenska jordgubbar har mer smak, eftersom vi har mer soltimmar. Och att de tar längre tid på sig att mogna pga svalare klimat. Men det gäller kanske enbart de som är odlade på friland och inte i växthus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 De godaste tomater jag någonsin ätit inhandlades på en lokal marknad i Skopje på den tiden det fortfarande var en del av Jugoslavien. Stora som riktigt stora äpplen, riktigt smakrika, och så saftiga att saften rann nerför hakan när man försökte äta dem ur handen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Det förstår jag inte. Har du ätit jordgubbar från Finnerödja? Ja.. och de smakar mest jord och vatten.. tillminstingen vid midsommar. Likaså omogen för tidigt skördad potatis! Felet är att de skördar vid midsommar.. de borde vänta en bra bit in i Juli.. så de åtminstone hade blommat färdigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 I fjol på nationaldagen köpte jag svenska och belgiska och de svenska vann med hästländer, men det måste bero på att transporten var kortare. Jag tror att spanska gubbar är godare i spanien än här 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Solvarma jordgubbar direkt från landet finns det inte mycket som slår. Det gäller nog oavsett i vilket land man befinner sig . Svenska jordgubbar på midsommar är sällan det godaste man kan äta. Men det är något som hör till. Gubbarna är plockade många dagar innan och kylförvarade så att de ska hålla sig någorlunda till anstormningen på midsommar. Smaken varierar mycket beroende av väder, plocktillfälle, sort etc. /En gammal jordgubbsplockare från Finnerödja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts