Jump to content

Fetare grisar

Helge

Recommended Posts

Skickade in en fråga till Scans konsumentkontakt.

Frågade om det fanns planer på fetare grisar nu när fett var OK. Tyckte baconen var allt för mager, ibland inget fett alls. Och jag minns min barndoms feta grisskinkor med flera centimeter tjocka späcklager. Vilka såser man fick av spadet! Vad gör vi för att få fetare naturligare grisar?

Fick följande svar:

Hej Helge,

Tack för att du delar med dig av dina synpunkter, vi för dem vidare till produktansvariga. I dagsläget så har vi inga planer på att köpa in fetare grisar då de flesta konsumenter fortfarande väljer bort feta köttprodukter. Men det är som du beskriver det att mycket smak och saftighet som finns i fettet. På restaurangsidan så har man förstått vikten av fettet på köttet och de flesta fetare detaljerna säljs dit.

Med Vänliga Hälsningar/Best Regards

Maria Jansson

Consumer Care

Telefon: +46(0)20-595977

E-mail: matforum@hkscan.se

Mangalitsa.

http://www.npr.org/blogs/thesalt/2013/08/03/208348598/bringing-home-the-woolly-bacon-from-hungary

Ursäkta, nu ska jag torka dreglet lite.

På en seriösare tangent: jag skulle vara överlycklig om det bacon som säljs i butik vore tillsatsfritt så man kan avnjuta det smälta baconfettet i annan matlagning. Jag matvägrar vanlig bacon där man pillat in en massa skit i baconet!

Tycker inte heller om fett på kött, skär alltid bort det förutom på baconet om det inte är för mycket. Väljer alltid kött som ser ut att ha lite fett på, vill ju inte betala för något som kastas.

Det är väl en smakfråga och äcklig mat är väl bara sådan som är skämd eller rutten.

Ja visst tycker vi olika och därför håller jag inte med trådstartaren om att att köttet borde vara fetare.

• Like 1

Som sagt vad.. köp fett kött.. stek med smör.. skär sen bort fettkanten på tallriken.. alternativt skicka den till en LCHFare!

Nämen altså.. marmorerat och med fettkant ger bäst smak.. finns många som inte gillar själva fettkanten.. men den kan skäras bort.. men då på tallriken.

Men som jag ser det innebär det bara att det går åt mindre smör vid tillagningen.

Här förfars inget. När jag putsar fläskfile sitte katterna runt fötterna och jamar uppfordrande. Om vi köper hem grillad kyckling är de väldigt kompis med mej. Äter vi räkor sitter de nästan helst i knäna.

Det enda de inte gollade var fårfett när jag gjorde pulled lamb i påskas. Jag vågade inte ha fettet kvar för jag var rädd att det skulle sätta smak, så jag "pullade" med smör i stället

Jag känner faktisk ingen skillnad på smaken om jag skär bort fettet innan eller efter tillagning, därför gör jag det innan så jag slipper "pilla" i tallriken eller riskera att få det sladdriga hala fettet i munnen, jo  jag tycker verkligen inte om det.

• Like 1

Nej fettskrämd som jag varit hela mitt liv har jag svårt för större bitar av fett. Men jag är inte rädd för det smälta fettet i matlagning, sky och sås och just i pulled är fett verkligen en tillgång. Karre blir mycket mer smakrik än t ex kotlettrad (kände inte igen styckbitarna när jag skulle prova hos dottern i Belgien)

Nej fettskrämd som jag varit hela mitt liv har jag svårt för större bitar av fett. Men jag är inte rädd för det smälta fettet i matlagning, sky och sås och just i pulled är fett verkligen en tillgång. Karre blir mycket mer smakrik än t ex kotlettrad (kände inte igen styckbitarna när jag skulle prova hos dottern i Belgien)

Jo håller med dig, smält fett går bra och är gott, så jag antar att det är konsistensen som tar emot.

• Like 1

Jag älskar grisfett, lika gott kallt som varmt. Fast egentligen är jag kanske ännu mer förtjust i lammfett och fårfett, nygrillat, saftigt och man biter genom den knapriga ytan och det underbara fettet rinner nerför hakan. Men kallt är det inte gott.

Jag älskar också smaken av grisfett, lammfett och fårfett. Och fettet på en entrecote... Mmm! Det måste avnjutas i mindre doser dock, för mycket fett på en gång i munnen blir inte bra.

Tack för tipset om ungerska grisen, har aldrig hört talas om den förut men nu ska jag hålla ögon och öron öppna.

På 1800-talet så åt skogshuggarna i Sverige Amerikafläsk! Väldigt, väldigt fett fläsk och en massa smör, för att överleva det fysiska ansträngande arbetet och kylan ute i skogen, där de fick bo hela vintern.

Dessa skogsarbetare kunde förbruka tio - femton tusen kalorier per dygn :o

Scan kanske borde ta upp den produkten igen, för de som tycker om fett :) Favorit i repris, möjligen ;)

• Like 2

På 1800-talet så åt skogshuggarna i Sverige Amerikafläsk! Väldigt, väldigt fett fläsk och en massa smör, för att överleva det fysiska ansträngande arbetet och kylan ute i skogen, där de fick bo hela vintern.

Dessa skogsarbetare kunde förbruka tio - femton tusen kalorier per dygn :o

Scan kanske borde ta upp den produkten igen, för de som tycker om fett :) Favorit i repris, möjligen ;)

Dom åt nog mycket spannmål också för att komma upp i det energiintaget.

• Like 1

Dom åt nog mycket spannmål också för att komma upp i det energiintaget.

Jo kolbulle är stekt amerikafläsk där man rör ut vetemjöl i fettet i pannan... Som nånslags förstärkt ugnspannkaka gjord i gjutjärnspanna på öppen eld

• Like 1

Haha, jag känner INGEN... Hulk eller inte... Som skulle fixa morfars arbetspass i skogen på vintern. Men så var han skogslapp också. Segare folkslag finns inte, så att vara kvartslapp ger mej möjligheten att överleva alla sjukdomsalstrande gener som jag har i övrigt. Det är nåt jag verkligen är glad över! Morsan som ju är halvlapp är precis som en sån där kinesisk docka med bly i botten... sjukdom efter sjukdom ger henne en smäll så hon däckar, men efter att ha gungat fram och till baka ett tag reser hon sej igen. Snacka om att jag har möjlighet till att klara det mesta, jag också...

• Like 4

Haha, jag känner INGEN... Hulk eller inte... Som skulle fixa morfars arbetspass i skogen på vintern. Men så var han skogslapp också. Segare folkslag finns inte, så att vara kvartslapp ger mej möjligheten att överleva alla sjukdomsalstrande gener som jag har i övrigt. Det är nåt jag verkligen är glad över! Morsan som ju är halvlapp är precis som en sån där kinesisk docka med bly i botten... sjukdom efter sjukdom ger henne en smäll så hon däckar, men efter att ha gungat fram och till baka ett tag reser hon sej igen. Snacka om att jag har möjlighet till att klara det mesta, jag också...

Hmm, jag är bara 12,5 % skogslapp, men det är väl bättre än noll... :P

• Like 3