Jump to content

Dadlar

Peter B

Recommended Posts

Tycker mig ha sett att man i diverse Paleo recept för kakor trycker ner en massa dadlar för att ge sötma, naturligt sött.  ;)

Stämmer det? Spontant verkar det ju vara hål i huvudet? Det går väl ungefär lika bra med vitt socker?

Tycker mig ha sett att man i diverse Paleo recept för kakor trycker ner en massa dadlar för att ge sötma, naturligt sött.  ;)

Stämmer det? Spontant verkar det ju vara hål i huvudet? Det går väl ungefär lika bra med vitt socker?

Äter man Paleo så äter man ju frukt och då ingår ju även dadlar. Socker är ju skräpmat och det är inte dadlar. Äter man LCHF är det ju kinkigare. Även jag som äter blandkost är försiktig med dadlar eftersom knallsöta saker lätt ställer till det för mig.

• Like 1

Hål i huvudet för att det inte är lchf? Givetvis är det bättre än vitt socker, dadlarna innehåller som skrivits ovan även bra saker, fibrer, bvitamin, kalcium, koppar, magnesium, mangan, kalium, fosfor, zink, selen. Även honung används (med måtta) som sötning. Ofta används inga mängder heller, en dadel på ca 7 g innehåller 4,4 g sockerarter. 

Kakor och sötsaker är sällanmat. inget man behöver äta om man inte vill eller kan. 

• Like 2

ja...det 

Ofta används inga mängder heller, en dadel på ca 7 g innehåller 4,4 g sockerarter. 

ja..det är typ 60% socker...måste ju nästan klassas som godis? Nyttigheter borde man kunna hitta bättre alternativ för?

• Like 2

Dadlar fyllda med ädelost är ett gudomligt gott om man tål sötman. Sen är ju färska dadlar inte lika söta som torkade förstås. Jag kan unna mej lite nångång som tilltugg på en fest

Snickers är också fantastiskt goda!  ;)

• Like 1

Innehåller inte dadlar fruktos

Jodå precis som all frukt. Det är därför jag använder det som drinktilltugg. Det är ju inte alltför ofta man har användning för sånt. Lustigt nog tyckte jag inte om dadlar före LCHF men då var det bara de kletiga jullådorna jag visste om

• Like 1

Med hjälp av begreppen Paleo.. eller LCHF kan man ta sig vissa friheter.. och samtidigt behålla alla hål i huvudet som man vill ha kvar!

• Like 1

Men är det jämförbart tycker du?

Ja i grund och botten ska nog båda ses som godis. Att trycka i sig ett paket dadlar om dagen är nog precis lika dumt som att äta en snickers om dagen.

Tillägg: Det jag reagerar emot är att man rundar "förbudet" mot "vitt socker" genom att i recept trycka i en produkt som i huvudsak består av socker och sen nästan påstå att det är nyttigt...samma knep brukar ju man industriellt göra med koncentrerad äppeljuice.

• Like 2

Dadlar är underbara. Många svenskar har förmodligen bara provat antingen de sirapsdränkta som man äter vid jul, eller standarddadlarna som man kan köpa på matvarubutikerna. Men det finns dussintals (eller kanske hundratals) olika varianter, som alla har sin unika smak.

Här är ett recept som är varje LCHF:ares mardröm hehe! Datorade! ;)

Dadlar är underbara. Många svenskar har förmodligen bara provat antingen de sirapsdränkta som man äter vid jul, eller standarddadlarna som man kan köpa på matvarubutikerna. Men det finns dussintals (eller kanske hundratals) olika varianter, som alla har sin unika smak.

Här är ett recept som är varje LCHF:ares mardröm hehe! Datorade! ;)

Vaddå sirapsdränkta? Det låter konstigt att ha sirap på dadlar som är så knallsöta ändå.

Ja i grund och botten ska nog båda ses som godis. Att trycka i sig ett paket dadlar om dagen är nog precis lika dumt som att äta en snickers om dagen.

Tillägg: Det jag reagerar emot är att man rundar "förbudet" mot "vitt socker" genom att i recept trycka i en produkt som i huvudsak består av socker och sen nästan påstå att det är nyttigt...samma knep brukar ju man industriellt göra med koncentrerad äppeljuice.

Problemet med vitt socker är framförallt att det är en raffinerad produkt vilket dadlar inte är. Om man äter LCHF eller av annat skäl inte kan äta sött så är naturligtvis inte dadlar så bra.

Om du skulle ha bakverk med dadlar med dig att ha när energin tar slut på Vätternrundan så är det nog ingen fara och definitivt bättre än saft eller sockrad blåbärssoppa.

• Like 2

Vaddå sirapsdränkta? Det låter konstigt att ha sirap på dadlar som är så knallsöta ändå.

Dom som kommer i dessa paket brukar väl oftast vara "marinerade" i ngn sötsliskig sirap? Vi köpte alltid dessa vid juletid, men de var ingen succé när det fanns riktigt godis i överflöd. Har inte köpt dessa på jättelänge men jag kommer ihåg att de var väldigt klibbiga på utsidan.

deee3f0e9951e6cab0bfe3f0849a3d55.jpg

Jag cyklade ca 150 mil i somras (från Gbg till Skellefteå via Sverigeleden) och då var dadlar min livslina när jag inte hittade ngn vettig mat längst vägen. Billigt, bra energi, lätt att förvara, finns på varenda ICA-butik etc. Måste erkänna att jag blev extremt less efter några lådor, men men.

Dom som kommer i dessa paket brukar väl oftast vara "marinerade" i ngn sötsliskig sirap? Vi köpte alltid dessa vid juletid, men de var ingen succé när det fanns riktigt godis i överflöd. Har inte köpt dessa på jättelänge men jag kommer ihåg att de var väldigt klibbiga på utsidan.

deee3f0e9951e6cab0bfe3f0849a3d55.jpg

Har du inte läst på innehållsförteckningen?

Problemet med vitt socker är framförallt att det är en raffinerad produkt vilket dadlar inte är. Om man äter LCHF eller av annat skäl inte kan äta sött så är naturligtvis inte dadlar så bra.

Om du skulle ha bakverk med dadlar med dig att ha när energin tar slut på Vätternrundan så är det nog ingen fara och definitivt bättre än saft eller sockrad blåbärssoppa.

Absolut i samband med träning skulle det säkert kunna passa, det gör socker också...och jag ser att Mikkaels video också är kopplad till träning :)

Jag tror inte att problemet med socker är att det är raffinerat, jag tror att det är sockret i sig självt som är problemet. typ.  ;)

• Like 3

Absolut i samband med träning skulle det säkert kunna passa, det gör socker också...och jag ser att Mikkaels video också är kopplad till träning :)

Jag tror inte att problemet med socker är att det är raffinerat, jag tror att det är sockret i sig självt som är problemet. typ.  ;)

För dom som kan äta sött utan att må dåligt av det så är raffinerat socker ändå inte bra. Dels är mineraler, vitaminer, antioxidanter, fibrer och en del annat som finns i växten borttaget och dels kommer det ut i blodet med en väldig fart. Sedan är det också lättare att överdosera.

• Like 1

Jag har inte sett just den där förpackningen, men de jag köper i kyldisken innehåller ingenting annat än färska dadlar med kärna i.

Och inte är det stapelföda för oss västerländska metabolt skadade precis.

Och visst är det så att frukt är godis... men i stället för att köpa kemiskt socker tycker jag detta är trevligare.

http://fof.se/tidning/2013/1/artikel/frukt-men-undvik-fruktsocker

Men visst äter beduinerna mycket dadlar? Fast de äter ju inte så mycket annat skit så de tål det säkert

• Like 1

ja...det 

ja..det är typ 60% socker...måste ju nästan klassas som godis? Nyttigheter borde man kunna hitta bättre alternativ för?

För de flesta är det godis också. Svårt att äta så många, man blir mätt på dem. Till skillnad från lösgodis och liknande. Fortfarande ingen som tvingar dig att äta dem, så vad är problemet?

Socker i sig är säkert ett problem men samtidigt så finns det ju faktiskt gott om folkslag som levt till stor del på (oraffinerat)socker, exempelvis honung utan att bli sjuka. På exempelvis Marks Daily Apple så har jämförelser gjorts med olika typer av naturfolk runt om i världen och generellt så kan man se att folk som har haft tillgång till socker dvs frukt, honung och liknande har ätit det. 

Frågan är om en person som är metabolt sjuk kan äta socker i någon form. Sen kan det också vara så att vi är olika anpassade att äta olika saker. En persons kolhydrattålighet kanske är 150g/dag och en annans kanske är 50g. 

• Like 1