Peter B

Dadlar

Recommended Posts

Jag har inte sett just den där förpackningen, men de jag köper i kyldisken innehåller ingenting annat än färska dadlar med kärna i.

Och inte är det stapelföda för oss västerländska metabolt skadade precis.

Och visst är det så att frukt är godis... men i stället för att köpa kemiskt socker tycker jag detta är trevligare.

 

http://fof.se/tidning/2013/1/artikel/frukt-men-undvik-fruktsocker

 

 

Men visst äter beduinerna mycket dadlar? Fast de äter ju inte så mycket annat skit så de tål det säkert

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja...det 

 

 

ja..det är typ 60% socker...måste ju nästan klassas som godis? Nyttigheter borde man kunna hitta bättre alternativ för?

För de flesta är det godis också. Svårt att äta så många, man blir mätt på dem. Till skillnad från lösgodis och liknande. Fortfarande ingen som tvingar dig att äta dem, så vad är problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De färska dadlarna är inte lika söta i smaken som de torkade. Dadlar har speciellt höga halter av kalium, kalcium, fosfor och järn.

http://www.totalproducenordic.se/everfresh/sv/produkter/Frukt/Frukt-ovrigt/Dadlar/

 

http://www.100gram.se/fontana/fontana-farska-dadlar/19006

 

Det är torkade dadlar du sett med 68% kolisar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att problemet med socker är att det är raffinerat, jag tror att det är sockret i sig självt som är problemet. typ.  ;)

 

Socker i sig är säkert ett problem men samtidigt så finns det ju faktiskt gott om folkslag som levt till stor del på (oraffinerat)socker, exempelvis honung utan att bli sjuka. På exempelvis Marks Daily Apple så har jämförelser gjorts med olika typer av naturfolk runt om i världen och generellt så kan man se att folk som har haft tillgång till socker dvs frukt, honung och liknande har ätit det. 

 

Frågan är om en person som är metabolt sjuk kan äta socker i någon form. Sen kan det också vara så att vi är olika anpassade att äta olika saker. En persons kolhydrattålighet kanske är 150g/dag och en annans kanske är 50g. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu