John Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Här får ni något att bita i http://www.svd.se/mat-och-vin/bocuse_d_or/mikael-molstad-om-dieter_3554762.svd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Mot slutet så står kanske det i sammanhanget viktigaste... "Mikael Mölstad är Svenska Dagbladets vinskribent." ...dvs vad en vinskribent kan om det han faktiskt skriver om i detta specifika fall, måhända som proxy för tvivelaktiga experiment och mot bättre vetande, bör man kanske ta med en nypa salt. Trist nog är det ju så att uppmärksamhetsvärdet för en kolumn som denna är gigantiskt. Således, man får kanske nöja sig med att slutklämmen trots allt var rätt ok sett till sammanhanget: "Jag kommer att fortsätta äta allt som är gjort på riktiga råvaror. Men lite mindre och i kombination med mer motion. Jag ber att få återkomma om resultatet." 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Jag tolkade inte alls artikeln som du skriver i trådnamnet. Nedanstående är ett citat ur artikeln du länkade till: "I programmet konstaterade världens ledande råttforskare att det inte gick att få råttor feta på enbart socker eller enbart fett. Men med en kombo av lika stora delar fett och socker blev de som galna. Råttorna åt och åt tills de blev smällfeta." 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 En variant på ät mindre, spring mer... Det är ju det som är så skönt med att äta fett. Man håller sej ju mätt och trillar inte dit lika lätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Han bygger ju detta på "tvilling"-studien som ju har kommenterats en hel del. Bland annat här av Andreas och här av Ann Fernholm. Denna studie är ju ganska tvivelaktig och skall nog inte ses som något annat än ett lustigt TV-program utan större bevisvärde. Ungefär som om jag och en eventuell tvilling till mig skulle göra en egen studie riktad mot vinskribenten i SVD där jag då bara dricker Rödvin varje dag i en månad utan att äta något och min tvilling äter och dricker "normalt" samma månad och efter det kollar vi våra hälsovärden. Jag borde då inte vara i så bra skick och kan då genast dra slutsatsen "Drick inte rödvin - det är livsfarligt"! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Han bygger ju detta på "tvilling"-studien som ju har kommenterats en hel del. Bland annat här av Andreas och här av Ann Fernholm. Denna studie är ju ganska tvivelaktig och skall nog inte ses som något annat än ett lustigt TV-program utan större bevisvärde. Ungefär som om jag och en eventuell tvilling till mig skulle göra en egen studie riktad mot vinskribenten i SVD där jag då bara dricker Rödvin varje dag i en månad utan att äta något och min tvilling äter och dricker "normalt" samma månad och efter det kollar vi våra hälsovärden. Jag borde då inte vara i så bra skick och kan då genast dra slutsatsen "Drick inte rödvin - det är livsfarligt"! JAAaaa.. oså enligt senaste rön så är inte rödvin med reversatrol nyttigt längre.. så jag tror din tvillingbror som drack vitt vin vinner kampen! http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/svensk-forskare-sagar-rodvinsstudie/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts