Skyhöga kolesterolvärden från blodprov

jiim

Recommended Posts

Fick svar från blodprov idag. Följande värden:

Totalkolesterol: 11,2 mmol/l (2,9-6,1)

Triglycerider: 0,7 mmol/l (0,4-2,6)

HDL (det ”goda kolesterolet”): 2,6 mmol/l (0,8-2,1)

LDL (det ”onda”): 8,5 mmol/l (1,2-4,3)

är 25år, frisk, tränar 3ggr/vecka,

äter strikt LCHF max 10gr kh/dag sedan drygt 2 månader tillbaka. 

ska träffa läkare om två veckor.

Vad kan mina höga kolesterolvärden bero på? Gör jag något fel? Behöver jag vara orolig?

Mvh,

Har de inte tagit prov på apolipoproteinerna säger provet inte särskilt mycket ändå... Kontakta din läkare och kräv att få dem också. Apokvoten talar om vilken sorts LDL du har.

Om du inte tillhör den sällsynta skaran av män under 45 år som har en gendefeky ska du absolut totalvägra statiner. Du kommer INTE gilla biverkningarna som är muskelsmärtor, impotens och demens

Det är säkert det de ska göra då.

Så om jag skulle bli rekommenderad statiner, skall jag då vägra å be dem kolla om jag har en gendefekt istället? :P

Kan inget om statiner så vet inte hur farligt det är, bara att det skall sänka kolesterolet...

Med vänlig hälsning,

Nej apoproverna är blodprov det också, så de ska du be att få innan.

Du har jättebra triglycerider, men LDL värdet är ett framräknat värde som man inte hat en aaaning om vad det betyder om man inte har apokvot och vet om du har stora fluffiga LDL eller små elaka LDL. Kostdoktorn har grundkurs i kolesterol på sin sida

Om det verkligen är så att du har förhöjda värden så har du en pågående inflammation i kroppen. Det är som om det är en massa brandmän vid ett övertänt hus. Du ska släcka elden inte skjuta brandmännen vilket du gör med statiner...

Jag har haft astronomiska värden och har med kosten nästan kommit till normal nivå nu.

• Like 2

När de gjorde det första gången med "stick i fingret" var det 8/2,6=3

fick dock ej LDL vid det tillfället då mätaren ej visade det

har ej pratat med dem efter andra mätningen. bara att jag skulle komma tillbaka och träffa läkare

Med vänlig hälsning,

Apropå skyhöga värden! Jag tog kolestrolprov nyss och fick idag telefon från min läkare som berättade att jag hade normala tricyklider och normalt på det goda kolestrolet men totalkolestrolet låg på 30,5 och det "onda" kolestrolet låg på över 23!!! Hon hade aldrig sett något liknande. Mitt förra prov för ca ett år sedan låg total på ca 11 och jag minns att Zepp kommenterade mina prov som bra. Kan det vara något allvarligt? Kan detta stämma?

Apropå skyhöga värden! Jag tog kolestrolprov nyss och fick idag telefon från min läkare som berättade att jag hade normala tricyklider och normalt på det goda kolestrolet men totalkolestrolet låg på 30,5 och det "onda" kolestrolet låg på över 23!!! Hon hade aldrig sett något liknande. Mitt förra prov för ca ett år sedan låg total på ca 11 och jag minns att Zepp kommenterade mina prov som bra. Kan det vara något allvarligt? Kan detta stämma?

Är "det onda" framräknat värde eller har de verkligen kollat genom att ta apoprov?

Men 30,5?? Det måste vara nåt fel på provet? Var du fastande när du tog det? Jag tror inte ens jag hade det innan jag gjorde kärlkrampsröntgen och fick den där bärkassen mediciner.

Är "det onda" framräknat värde eller har de verkligen kollat genom att ta apoprov?

Men 30,5?? Det måste vara nåt fel på provet? Var du fastande när du tog det? Jag tror inte ens jag hade det innan jag gjorde kärlkrampsröntgen och fick den där bärkassen mediciner.

Nej jag har bara gjort det vanliga provet och inte apoprov. Jag var fastande mellan 21.00 och 07.00. Men jag undrar om dessa nivåer ens förekommer eller om det är något fel.

Nej jag har bara gjort det vanliga provet och inte apoprov. Jag var fastande mellan 21.00 och 07.00. Men jag undrar om dessa nivåer ens förekommer eller om det är något fel.

Jag har läst nånstans att ellsehåeffare måste fasta längre för att få säkra värden så för säkerhets skull kör jag fasta ca 20 timmar innan prov. Men dina värden är Kalle Anka. Finns inte en läkare som kan ta dem på allvar. Jag tror att jag hade ett totalkolesterol på drygt 20 första gången och då var jag i stort sett hslvdöd. Kunde inte gå ett kvarter ens utan att vila på vägen

Totalkolesterol på 30 eller mer låter rätt osanolikt?

Såå det blir till att ta nytt prov.. så högt har man inte ens när man är icke fastande.

Okej! Tack Zepp, då kan jag ändå andas ut lite, även om jag inte vet var det landar sen.

Eller....Det där med hyper-rsponder? Kan man ha 30 i total då menar du?

jag hade 20 timmar fasta innan mitt blodprov som gav över 11 i totalkolesterol... Dock inte i närheten av 30!

Men är lite orolig... trivs jättebra med lågkolhydratskost, hoppas inte att det är orsaken.

Jag har läst nånstans att ellsehåeffare måste fasta längre för att få säkra värden så för säkerhets skull kör jag fasta ca 20 timmar innan prov. Men dina värden är Kalle Anka. Finns inte en läkare som kan ta dem på allvar. Jag tror att jag hade ett totalkolesterol på drygt 20 första gången och då var jag i stort sett hslvdöd. Kunde inte gå ett kvarter ens utan att vila på vägen

Okej! intressant Stoscha. Det visste jag inte . Aj då, där rök min söndagsmiddag. Hur säker är du på detta? Vill inte plåga mig i onödan ju. :)

Vad äter du en vanlig dag?

Okej! intressant Stoscha. Det visste jag inte . Aj då, där rök min söndagsmiddag. Hur säker är du på detta? Vill inte plåga mig i onödan ju. :)

Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läst det så jag har ingen länk... Det borde vara nånstans inom Kostdoktorns sfär eftersom jag inte följer så många andra bloggar och forum utom Kostologik. 

För mej är det ju inga problem eftersom jag fastar 2 dagar i veckan ändå... kan du inte flytta blodprovet till tisdag i stället? Jag äter tidig frukost och lunch och fastar därefter till blodprovet dagen efter

Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läst det så jag har ingen länk... Det borde vara nånstans inom Kostdoktorns sfär eftersom jag inte följer så många andra bloggar och forum utom Kostologik. 

För mej är det ju inga problem eftersom jag fastar 2 dagar i veckan ändå... kan du inte flytta blodprovet till tisdag i stället? Jag äter tidig frukost och lunch och fastar därefter till blodprovet dagen efter

Okej, men tack för tipset! Jag ska se om jag får napp på detta ämne med en egen tråd Stoscha.

30,5 låter osannolikt högt. Om dina värden stämmer skulle jag kräva remiss för att göra angiografi, för att undersöka hur dina blodkärl ser ut.

Be att få ta om provet, för att utesluta mätfel. Det låter mysko. LDL (det "onda") är normalt framräknat enligt en formel, så det räcker med ett mätfel för att få dessa båda skumma värden.

• Like 1

Man går inte från 11 till 30,5 på ett år.. inte ens om man missköter sig å det grövsta.

Men annars så.. det kan vara en tidigare okänd genetisk åkomma.. eller ett mätfel.

Så för att utesluta det ena så är nytt prov av nöden.

• Like 3

Undrar om det spelar roll vilka typer av fett en LCHF-are äter när det gäller hur höga blodfetterna blir?

Spelar mindre roll.. för fett har inte den verkan.. oavsett vilket fett.. det där är en kvarleva av fettskräcken.

Det är annat som leder till höga och/eller dåliga blodfetter.. och det tar 10-30 år innan det utvecklas.. ibland helt oförskyldt.. för andra kan det påskyndas genom dålig livstil i övrigt.

Den vanligaste orsaken är metabolt syndrom.

Det enda fett som man tveklöst kan säga är hälsovådligt är industriellt transfett!

• Like 1

Spelar mindre roll.. för fett har inte den verkan.. oavsett vilket fett.. det där är en kvarleva av fettskräcken.

Det är annat som leder till höga och/eller dåliga blodfetter.. och det tar 10-30 år innan det utvecklas.. ibland helt oförskyldt.. för andra kan det påskyndas genom dålig livstil i övrigt.

Den vanligaste orsaken är metabolt syndrom.

Det enda fett som man tveklöst kan säga är hälsovådligt är industriellt transfett!

Det skulle ändå vara intressant att se om det finns något i matintaget som skiljer mellan dom LCHF-are som får höga blodfetter och dom som inte får det. Förutom fett så kan det vara intressant att se på intaget av gröna grönsaker.

Det skulle ändå vara intressant att se om det finns något i matintaget som skiljer mellan dom LCHF-are som får höga blodfetter och dom som inte får det. Förutom fett så kan det vara intressant att se på intaget av gröna grönsaker.

Jag är jättedålig på att äta grönsaker till vardags eftersom jag inte orkar laga till nånting alls när jag pendlat

• Like 1

Jag brukar ta en påse frysta grönsaker (typ wok-blandningar eller nu senast de där som är inspirerade av olika matkulturer) och fylla ut matlådan med dem. Och jag brukar ha stekt kål, eller zucchini och paprika, i mina köttfärsgrytor som blir matlådor. Lite andra grönsaker ibland, typ avocado, gurka, sallad någon gång ibland.

Mitt kolesterolvärde nu senast var 5,5, och det var högre än det brukar. Skyller på en stressig höst med många avsteg.

• Like 1

Jag äter liberal LCHF och varje dag ca 50 gram kh från bär och många olika sorters grönsaker. Många gröna blad blir det varje dag. Men jag förstår inte riktigt vad det har med tråden att göra riktigt :).

Det vore väl intressant om man kunde se om olika matintag korrelerade med kolesterolnivån?

Det vore väl intressant om man kunde se om olika matintag korrelerade med kolesterolnivån?

En intressant sak är att se korrelationen till socker och snabba kolhydrater!  :huh:

Men.. jag kan säga rent ut att det är betydligt mer komplicerat än så!

• Like 1

Vad har läkaren för plan för dig? Värdena är som sagt unikt höga och borde föranleda ytterligare undersökningar. Mitt förslag är att du utnyttjar tillfället till att få ytterligare prov och en ordentlig undersökning av dina kärl. För det första bör proven tas om. Begär även apo-A och apo-B, samt ett LPP-test för att se partikelstorleken direkt. Man kan också skanna kärlen ("heart scan"). Inflammationsmarkörer bör också kollas upp (CRP är den som brukar mätas).

http://www.drsinatra.com/cholesterol-tests-you-need-to-have

http://www.mayoclinic.org/tests-procedures/heart-scan/basics/definition/prc-20015000

Den enda grupp som egentligen visat sig ha nytta av statiner i förebyggande syfte är män under 65 års ålder, och nyttan är inte jättestor. 

• Like 1

Vad har läkaren för plan för dig? Värdena är som sagt unikt höga och borde föranleda ytterligare undersökningar. Mitt förslag är att du utnyttjar tillfället till att få ytterligare prov och en ordentlig undersökning av dina kärl. För det första bör proven tas om. Begär även apo-A och apo-B, samt ett LPP-test för att se partikelstorleken direkt. Man kan också skanna kärlen ("heart scan"). Inflammationsmarkörer bör också kollas upp (CRP är den som brukar mätas).

http://www.drsinatra.com/cholesterol-tests-you-need-to-have

http://www.mayoclinic.org/tests-procedures/heart-scan/basics/definition/prc-20015000

Den enda grupp som egentligen visat sig ha nytta av statiner i förebyggande syfte är män under 65 års ålder, och nyttan är inte jättestor. 

Läkaren har bara hunnit med att ringa och meddela att provet är extremt högt och måste tas om . Jag ska ta om det på måndag. Därefter, om det fortfarande är högt blir det aktuellt med mer avancerade prover. Tack för din beskrivning, jag ska be om dessa då.

Statiner är inte aktuellt alls i mitt fall. Jag har sett dess biverkningar på närstående allt för många gånger.

• Like 1

• 1 month later...

Liten uppdatering:

Fick prata med en dietist, han misstänkte att mängden fett per dag är för hög, vilket orsakar det höga kolesterolet. (11.2mmol/L totalkolesterol)

Idag äter jag ca: 80-90gram prot, 10gram kh och 400gram fett per dag.

Han tyckte mer jag skulle sänka mig till 150-200gram fett och kanske även öka proteinet till 150-200gram för att få i sig lagom med energi.

Finns ingen mening med att äta "så mycket" fett när jag ändå kissar ketoner tyckte han.

2-3 mål I veckan bör bestå av fet fisk (idag äter jag fisk en gång knappt varannan vecka)

Har ätit väldigt mycket smör, som jag bör dra ner på. Ska istället äta mer nötter (tex paranötter och macadamia) och nöt-smör

Dietisten hade inget emot att jag åt relativt lite kolhydrater.

Kanske är det så att totala mängden fett kan höja kolesterolet så mycket? Ska göra nytt blodprov I slutet av augusti.

Kanske någon här som har erfarenheter av liknande?

Låter som bra råd? 400 gr fett är ganska mycket, och då få du i dig en stor del av din energi från en källa med ganska lite näringsämnen. Byter du till nötter istället får  du i dig mer mineraler, men också B-vitaminer och E. Att växla sina animalier (kött+fisk) ökar också näringstätheten, därför att fisk och kött innehåller lite olika vitaminer, samt omega 3 fetterna i fisken.

• Like 1

Han menade på att det framför allt var mängden fett som han trodde var största orsaken till höga kolesterolet.

Men också precis som du skriver Johanna att jag ska variera fettsorterna mer. Framförallt minska animaliska fetter och öka mängden vegetabiliska.

Sen att om det var 300, 400 eller 500 fett gram per dag spelade mindre roll sa han eftersom jag kissar ut fettet (I form av ketoner).

Han tyckte inte det var bra om man kissade ketoner eftersom man då åt för mycket fett och kissade ut överskottet. Detta förstod jag nog inte helt, eftersom på ett sätt så visar det ju att kroppen har fått tillräckligt med energi. Kanske han menar att det optimala är när man ligger på gränsen? Kroppen får I sig exakt så mycket energy den behöver utan att man kissar ut överskottet...

kommer få det tufft att halvera mitt fett-intag. Jag är ju van vid att äta mycket majonnäs, smör och färdiga såser...

• Like 1

Jag har inte läst igenom hela tråden, men frågar ändå. Går du ner mycket i vikt? Fett lagras nämligen tillsammans med en lite mindre mängd kolesterol. När man går ner i fettvikt släpps även kolesterolet ut, vilket kan leda till att kolesterolvärdena ökar.

• Like 1

Om man säger som så.. fett i kosten.. inte ens mycket fett i kosten, rubbar kolesterolvärdena annat än lite grand om det inte föreligger någon oförmåga att hantera fetter och kolestesterol!

Såå.. sen så menar jag.. så får man skilja på omställningsproblem.. de torde vara över inom tre månader.. max ett halvår!

Och då handlar det mest om personer som har sjukdommar.. typ diabetes.. eller dess förstadium, metabolt syndrom/hyperinsulinemi.

Kvarstår folk som inte har full kapacitet för att hantera fett/kolesterol i höga mängder.. de har som regel en genetisk predisposition för detta.. och de utgör cirka några tiondelar av procent av befolkningen!

Oså för det tredje.. i vanliga lipidpaneler så mäter man ämnet kolesterol.. det är ofarligt.. faktist nödvändigt.. och man mäter som regel total kolesterol samt HDL-kolesterol.. även om att det numera finns metoder att selektera och mäta LDL-kolesterol!

Grejen är fortfarande.. att det statistiskt krävs högt antal APOb.. för att kolesterolet skall ansamlas i kärlväggen där det kan utgöra ett problem!

Kolesterol/APOb skall helst inte ansamlas i kärlväggen om man säger som så.. det kan då vara en orsak till Ateroskleros.. dvs att mer ansamlas än vad kroppen hinner ta hand om!

Är viktstabil sedan jag började med lchf I början av mars.

Mina föräldrar har normal kolesterolvärden, så är inte genetiskt :P

Men jag hoppas att min "nya" diet med framför allt mindre totalmängd fett (genom att dra ner på animaliska fetter) kommer att hjälpa :)

• 3 months later...

Gjorde blodprov i mitten av maj. Hade då ätit ketogent i ca 2,5 månader. 

Gjorde nytt blodprov i september, har nu ätit ketogent i 6,5 månader.

Maj:

Totalkolesterol: 11,2 

Triglycerider: 0,7 

HDL: 2,6 

LDL: 8,5

September:

Totalkolesterol: 6,9
Triglycerider: 0,9
HDL: 2,0
LDL: 4,6

De ändringar jag har gjort är att minska på mättade fetter (smör, bacon etc) och ätit mer omättat och fleromättat med mycket omega3. Så har blivit mycket rapsolja (mycket egen majonnäs), linfröolja och fisk(lax, strömming).

Ska göra nytt blodprov i januari igen. ska testa dra ner lite på fettet och öka proteinintaget. ligger just nu på ca 80-90gram om dagen men ska försöka öka till kanske 150gram/dag.

Vi kommer få att kolla mer detaljerat på HDL- och LDL-typerna

Undra om detta har enbart med omläggningen av fetterna att göra... hur som helst är det intressant

• Like 4