eemj

Börjar bli orolig.

Recommended Posts

Jag tror jag har hamnat ur ketos!

På en vanlig dag brukar jag väga mig på morgonen och på kvällen.
Normalt sett sågår jag ALLTID ner uner natten. Har alltid gjort sen jag började med detta i september.

Jag har testat ketostix och dom visar stark färg för ketos.
Men ändå händer absolut ingenting med min kropp överhuvudtaget.

Jag vet själv att jag åt för mycket kolhydrater den här helgen som var.

Vad ska jag göra?
Jag äter strikt lchf och tränar varje dag, har jag hamnat ur ketos?

Det enda som händer är att jag går upp i vikt men aldrig ner.
Med eller utan min fasta så som jag gjort var enda månad annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har hamnat ur ketos!

Normalt sett sågår jag ALLTID ner uner natten. Har alltid gjort sen jag började med detta i september.

Vad ska jag göra?

Vad som påverkar kroppsvikten är framförallt vad man äter. Jag får nästan känslan av att du är lite väl mycket fixerad vid din vikt. Får man fråga om det är så att du är överviktig och vill gå ner eller äter du LCHF för hälsan i allmänhet?

Även om en del ger skenet av det så är ketos ingenting magiskt och jag skulle inte oroa mig om man går in och ut ur ketos ibland, det är helt naturligt att göra det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om man tränar och äter strikt LCHF... så tror jag att det är fysiologisk mer eller mindre omöjligt att INTE hamna i ketos... Du kanske inte väger så mycket? Då kan det vara tufft att gå ner i vikt...fasta kan vara ett bra hjälpmedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De är det att jag ALLTID oavsett dag har gått ner under kvället åtminstonne det jag gick upp under dagen när jag åt.
Var enda gång.

Men då jag vet att jag åt mer kolhydrater än jag borde i lördas vet jag inte vad jag ska göra eller om det är

det som har satt total stopp på vågen.

Ja jag går ner för vikten men äter också det då jag tycker de är god mat generellt.

Jag tränar crosstrainer på högsta motstånd runt 35-40 minuter minst en gång om dagen ibland 2.
Äter 1-2 ggr om dagen varierad kost.. ofdast typ en liten bit köttfärsgratäng och sen senare ett fröbröd.

Jag väger just nu 71.8.

Det konstiga är att jag väger precis samma som kvällen innan jag går och lägger mig dagen efter igen.

Och då har jag änåd fasta och strikt LCHF som diet. Detta har aldrig skett för mig tidigare

även dom få gånger jag tagit lite kolhydrater vid sidan om.

Denna helg var det dock mycket mer kolhydrater än jag borde så jag vet inte vad jag ska göra.
Är jag ur ketos trots att ketostixen säger motsatta?
Vad ska jag göra i så fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara veta vad jag ska göra för att det ska funka igen. :/

Tycker inte om när det plötsligt säger stop och då inte vet vad jag ska göra åt det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara veta vad jag ska göra för att det ska funka igen. :/

Tycker inte om när det plötsligt säger stop och då inte vet vad jag ska göra åt det.

Vad ska funka? Vad är det du vill uppnå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad ska funka? Vad är det du vill uppnå?

Att det går tillbaka till hur det var förra veckan.

Jag blir orolig när jag står komplett still och bara går upp från det jag äter men aldrig ner.

Känns som något är fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att du väger dig 2 gånger om dagen?

Vikten kan normalt variera flera kilo upp och ner beroende på olika faktorer. Jag håller nog med de som säger att du borde slappna av lite, att väga sig varje dag skapar en stress och som i det här fallet en oro som förmodligen är helt obefogad. Ät, må bra, håll koll på vikten någon gång i veckan (samma tid och förutsättningar varje gång - men obs - även då kan det variera upp och ner...) håll koll på måtten, de är egentligen viktigare än vikten, speciellt när du tränar! Du kanske helt enkelt börja få lite mer muskler, som ju väger mer än fett  :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det går tillbaka till hur det var förra veckan.

Jag blir orolig när jag står komplett still och bara går upp från det jag äter men aldrig ner.

Känns som något är fel.

Du måste försöka slappna av lite och inse att man går lite upp och ner i vikt beroende på mängder av faktorer varav flera är svåra att påverka. Det mesta av vikt som man går upp och ner kortsiktigt handlar om småsaker som när du var på toaletten senast, hur mycket salt du har ätit och därmed bundit upp mer vätska. Om det dessutom är så att du inte är överviktig så kan det vara så att din kropp inte ens vill att du ska gå ner i vikt och då kan det bli väldigt svårt att göra det utan att försätta sig i ren svält. 

Jag tycker att du ska sluta väga dig så ofta som du verkar göra och bara försöka äta tills du är mätt. Väg dig max någon gång i månaden om du absolut måste. D

Det låter som att ditt ätande och din träning skapar mer ohälsa än hälsa och du ska nog verkligen fundera igenom vad du har för mål och varför. Kanske prata med någon nära vän IRL om hur du känner?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är ju inte normalt om jag i flera månader har haft det på ett sätt

och sen totalt tvär vänder på en dag och går åt andra hållet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får en känsla av att du svälter dig själv. Är det så ? Då blir det ingen viktnedgång.

Bygger du muskler - dom väger mer än fett?

Stressar du ?

För mig slutade ketosen efter några månader, allt annat lika. Jag tolkade det som att nu var det färdig-bränt på fettlagrena och kroppen hittade en ny balans. Vet inte om det är normalt, men jag är numera i balans. Stannat av viktnedgången. Mår topp, men har någon liten fettbuffert kvar på magen - den är ok.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är ju inte normalt om jag i flera månader har haft det på ett sätt

och sen totalt tvär vänder på en dag och går åt andra hållet?

Det är snarare onormalt att det bara gått på ett håll i flera månader. Som tidigare sagts är det många faktorer som kan påverka en vikt som man själv inte kan kontrollera.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle också säga: slappna av.

Och tillägga: Jag håller inte så noga koll på min vikt - men jag har läst om andra som konstaterat att ett avsteg kan innebära utebliven viktminskning i någon vecka. Detta varierar från person till person, och kanske över tid också; jag vet inte.

Så ät bra, njut av livet, och kolla igen om ett tag. Och kolla mått hellre än vikt; det är ju i alla fall det som syns :-)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får en känsla av att du svälter dig själv. Är det så ? Då blir det ingen viktnedgång.

Bygger du muskler - dom väger mer än fett?

Stressar du ?

För mig slutade ketosen efter några månader, allt annat lika. Jag tolkade det som att nu var det färdig-bränt på fettlagrena och kroppen hittade en ny balans. Vet inte om det är normalt, men jag är numera i balans. Stannat av viktnedgången. Mår topp, men har någon liten fettbuffert kvar på magen - den är ok.

okej men jag känner dock att de finns en hel del kvar på benen på mig själv.

jag ska vänta och se hur det går efter en vecka eller så, jag har läst att för andra om dom ätit

för mycket kolhydrater att det då kan ta en vecka eller så innan man hamnar på banan igen så länge man fortsätter med dieten.

och nej jag svälter inte mig själv, äter när jag är hungrir bara behöver inte så mycket mer än så.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag ju inte hur din kroppsbyggnad ser ut men kan det vara så att den tycker att nu väger du som du ska? Din kropp vet vad hon vill väga och hur hon vill ha det fördelat. Hon skiter högaktningsfullt i dagens "size-0-ideal" ;)

Vi ska inte glömma att dagens idealvikt ligger under det som var normalvikt fram till att BMI genom ett pennstreck 1998 sänktes från 27,8 till 25. Kan vara förklaringen till varför vi plötslig, och lite förvånat, får höra att det verkar vara hälsosammare att vara lite överviktig än normalviktig? För att "normalviktig" inte ÄR normalviktigt? Den gamla BMI-siffran byggde faktiskt på riktiga siffror från riktiga människor och det innan fetmaepidemin tog fart.

LCHF är ju inte en bantningsmetod. Det är viktreglerande så att för lätta blir tyngre, för tunga blir lättare och de som redan har en för sig bra kroppskomposition händer inte mycket på vågen.  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh, göm under vågen i garderoben, den visar ju ändå aldrig den siffra som man vill se.

Vågen visar bara vad du väger, inte vad vikten består av. Du kanske har byggt muskler?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är på inget sätt och vis en "normal" dag! Jag vet tävlande inom fitness som inte ställer sig på vågen i den omfattningen och de som trots allt väger sig varje dag gör det för att få ut ett medelvärde över en längre period, ex. veckans medelvikt.

Kort och gott, sluta med det!

Bra. Då har du i bästa fall konstaterat att:

Du är i stark ketos men din energibalans är (kanske) inte negativ.

...och du har i sämsta fall konstaterat att:

Du dricker alldeles för lite vatten vilket möjligen visar på en starkare ketos än det egentligen handlar om och din energibalans är (kanske) inte negativ.

För övrigt, Ketostix tenderar sluta fungera efter ett tag helt enkelt för att kroppen absorberar de ketoner som produceras.

Bingo! Här skulle vi kunna avsluta den här tråden för om du VET att du ätit "för mycket" kolhydrater helgen som var...varför inte nöja dig med detta och anamma lite av det Tjoran skriver om här ovan?

Vad ska jag göra?

Som sagt, börja med att läsa det Tjoran skrev.

Därefter skulle jag i din sits kunna råda dig ett och annat. Exempelvis börja se över såväl kost som träning. Mer konkret, försök få till någon form av mer högintensivt träningsupplägg i ditt liv. Oavsett vad, i synnerhet, kvinnor genom eoner trott - känns det som - så finns det inget gångband, trappmaskin eller liknande som genom evigt nötande, i evinnerligt långa och tråkiga pass. kommer ge dig en ideal kropp.

Muskler ger former så styrketräna. Musklernas former skönjas genom såväl styrketräning, bra koll på maten och högintensiv konditioneringsträning. Lågintensiv träning kan absolut ha sina poänger men mot bakgrund av att du inte verkar anamma detta (högsta intensitet på maskinen du använder) så är det inte det vi talar om i ditt fall.

Det finns annat som rimmar på ketos som min hjärna lite nyckfullt associerar till i detta sammanhang. Inget illa menat! Hur som helst, du har ett upplägg jag aldrig skulle rekommendera och du har en inställning till denna din vikt- och hälsoresa som, så här på distans, känns fruktansvärt ohälsosam och omöjlig att hålla liv i på längre sikt.

Varken träning eller viktförändring brukar, på längre sikt, handla om linjäritet. Uttryckt annorlunda, det är normalt sett inte så att din träningsutveckling eller din viktförändring följer ett spikrakt mönster. Faktum är att de verktyg du primärt har för att styra detta, dvs träningsupplägg och matintag i regel mår bäst av att medvetet nyttjas på ett sätt som inte är linjärt (men det är lite överkurs här).

För att i varje fall illustrera vad jag menar lite så är det inte alls ovanligt att det bästa sättet för många entusiastiska tränande att komma förbi ett läge där de fastnat i styrke- och muskelutveckling är att helt enkelt hålla sig borta från gymet en vecka. Vad gäller viktförändring och kroppsfettminskning så kanske jag inte bör nämna att 4 Snickers en dag, för somliga forumskribenter (gissa vem?), visat sig ge förnyad skjuts på fortsatt kroppsfettminskning.

Allt handlar om att lära sig maskinen, dvs din kropp, och sedan bli en riktigt bra hantverkare med en uppsättning kvalitativt bra verktyg som du använder för attt skruva och vrida till saker så att de funkar som de ska på maskinen. Nota bene, det finns i regel aldrig behov att nyttja hammare till just den här maskinen! Tvärtom är det för det mesta kontraproduktivt. Ändå är det, på distans, vad det känns som att du gör mot din egen maskin.

Lycka till och uppdatera gärna tråden med information om hur det går och vad du gör för att få relevant och användbar information som går att nyttja för att få önskade resultat!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Därefter skulle jag i din sits kunna råda dig ett och annat. Exempelvis börja se över såväl kost som träning. Mer konkret, försök få till någon form av mer högintensivt träningsupplägg i ditt liv. Oavsett vad, i synnerhet, kvinnor genom eoner trott - känns det som - så finns det inget gångband, trappmaskin eller liknande som genom evigt nötande, i evinnerligt långa och tråkiga pass. kommer ge dig en ideal kropp.

Muskler ger former så styrketräna. Musklernas former skönjas genom såväl styrketräning, bra koll på maten och högintensiv konditioneringsträning. Lågintensiv träning kan absolut ha sina poänger men mot bakgrund av att du inte verkar anamma detta (högsta intensitet på maskinen du använder) så är det inte det vi talar om i ditt fall.

Styrketräning is the shit. Visserligen tycker jag det är så tråkigt att jag blöder ur öronen eller nåt MEN jag har numera DEFINITION under späcket. Inte bara en massa löst medelålders flabb utan medelålders flabb utanpå väl definierade muskler. Jag har t.o.m. en antydan till de där snygga "groparna" man får på varsin sida om 6-packen om man är kvinna och inte har bantat bot allt underhudsfettet.  ;)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej visst men dock så kör jag ju högintensiv konditionsträning ett pass i stort sett varje dag ibland två.
Går pass med runt 180 i maxpuls varje dag när jag tränar.
Och för mig är crosstrainer inte "tråkigt nötande" då jag kör det medans jag ser på tv

så jag har inget imot det alls.

Och jag hade kunnat ta de som att "kroppan har hittat rätt" om det inte var att vågen inte rör sig alls.
Dock skrev jag inte så länge sen att jag ska ge det nån vecka och se om kroppen hittar tillbaka till

där jag brukade vara innan det som var i helgen.

Då jag tycker de är väldigt konstigt att kroppen säger tvär stopp på en gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är jättekonstigt att du alltid gått ner hittills. Ofta brukar ju tjejer variera väldigt över månaden beroende på var i menscykeln man är.

Sen vet jag inte hur länge du hållit på och hur mycket du har gått ner i vikt. ALLA hamnar förr eller senare på en platå, där kroppen måste anpassa sej till sin nya vikt innan den kan ta nytt avstamp.

Se till att du inte hamnar i fällan att skruva så mycket för att få omedelbart resultat så kroppen tror sej hamna i svältläge. En otrygg kropp släpper inga kilon, utan sparar sej till nästa oår.

Jag håller fullständigt med alla som säger att du ska ha ett mer avslappnat förhållande till din kropp. Stress förorsakar också att kroppen behåller alla kilon den kan. Väg dej inte mer än en gång i veckan och använd kläder och måttband som måttstock också. De senare är ju viktigare eftersom vågen ju inte har sanningen om hur du är uppbyggd och om du samlat vatten eftersom det är dags för lingonveckan eller så.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är viktigt att du förstår att nej - det är inte konstigt. Det är helt naturligt! Jag vet inte var du har fått dina förväntningar ifrån vad gäller viktminskning, men din kropp är ingen maskin som bara lyder och följer givna mönster. Den kan bete sig lite hur som helst, gå upp i vikt när man som minst förväntar sig det, gå ned i vikt när man absolut inte tror det, kännas pigg och stark trots att man är lite småsjuk, kännas helt slut, trots att man tycker man borde må hur bra som helst, ja - du förstår  ^_^

Det är så otroligt mycket som kan spela roll utöver kosten, såsom stress, infektioner, sömnbrist, psykiska faktorer, hormoner, mediciner, hur mycket vätska du druckit, hur mycket vätska du svettats ut, etc. etc. etc...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej visst men dock så kör jag ju högintensiv konditionsträning ett pass i stort sett varje dag ibland två.

Går pass med runt 180 i maxpuls varje dag när jag tränar.

Ok, här råder lite begreppsförvirring. Jag reder ut det först. Till att börja med så var det en kunnig träningscoach som beskrev intensitet som det den tränande tar med till sin träning. Ha det i åtanke.

Du skrev i varje fall så här:

"Jag tränar crosstrainer på högsta motstånd runt 35-40 minuter minst en gång om dagen ibland 2."

Högintensiv i relation till din crosstrainer är - uppenbarligen - inte samma sak som högintensiv i relation till din träningsnivå och ditt -behov. Uttryckt annorlunda, bara för att du använder högsta motstånd på din crosstrainer så innebär inte det att din träning per se blir högintensiv. Är du med?

I annat fall, jämför det med ett väldigt litet gym som har 5 par hantlar, ex. från 1 - 5 kg. Visst, det stämmer att det tyngsta paret hantlar på gymet sannolikt ger den mest intensiva träningen...utan att för den sakens skull träningen blir särskilt högintensiv frånsett om den tränande är väldigt liten, svag eller använder hantelparet till en övning som normalt inte kan/ska utföras med så tunga belastningr, ex. L-flies för axelns rotationsklov.

Specifikt och konkret, vore det så att din träning vore högintensiv så skulle du omöjligt klara att utföra den 35-40 minuter per gång och dessutom upp till 2 ggr per dag. Det är just det som definierar vad som är högintensivt, dvs belastningen är så hög att den omöjligt kan utföras under så lång tid. Ett set med någon styrketräningsövning är följaktligen oftast runt 30-60 sekunder långt. Likaledes så är varje intensitetsdel i ett Tabataupplägg inte särskilt långt. Vi pratar alltså sekunder, i varje fall inte minuter och verkligen inte en dryg halvtimme.

Och för mig är crosstrainer inte "tråkigt nötande" då jag kör det medans jag ser på tv så jag har inget imot det alls.

Du kan förbise min värdering för det var egentligen inte alls relevant i sammanhanget. Ursäktar också om du uppfattade det som att jag var nedlåten mot sättet du tränar. Min eventuella nedlåtenhet är riktad mot ineffektiv träning och inget annat. Med detta sagt...

Jag hoppas du inser ironin i det du skriver och det jag specifikt fetat. Om inte, stäng av tv:n nästa gång och se om du fortfarande inte har något emot nötandet. ;) Det finns få saker som är så mördande tråkiga som när man ställt in sig på ett - lågintensivt - pass på gångbandet...och så är tv-apparaterna på gymet stendöda. Åtminstone enligt min erfarenhet. Jag kan uthärda mycket mentalt och fysiskt men faktum är att den situationen jag nyss beskrev i regel är något jag inte klarar av. Det blir som en en slags rörlig form av skamvrå. :)

Igen, vore det högintensiv träning det var tal om så skulle du verkligen inte kunna fokusera på ett tv-program under tiden. Iofs, det är väl rätt mycket politisk teater numera med tanke på det stundande EU-valet...så jag kanske ska låta det vara osagt. (Ett förtydligande är på sin plats. Jag är faktiskt rätt intresserad av politik - också - men det som bedrivs numera är verkligen inte vad politik borde handla om, således kallar jag det politisk teater med enda syfte att få valboskapen - vi alla - att rösta "rätt" oavsett politiskt innehåll eller brist därav.)

Och jag hade kunnat ta de som att "kroppan har hittat rätt" om det inte var att vågen inte rör sig alls.

Fast din reaktionskänslighet antyder att du inte riktigt ger din kropp en seriös chans att vara just en kropp, dvs ett förhållandevis komplext maskineri med en mängd avancerade och samspelande undersystem där saker och ting måste ges tid och betraktas över längre perioder. Det påminner lite om när knodden fick smaka en proteindrink första gången och några sekunder efter spände en av sina gigantiska (tihi) bicepsmuskler med uppenbar stor förväntan om att den skulle biffa till sig pronto. :)

Dock skrev jag inte så länge sen att jag ska ge det nån vecka och se om kroppen hittar tillbaka till

där jag brukade vara innan det som var i helgen.

Ge det tid bara. Fundera även på råden i mitt föregående svar. Du har uppenbarligen mål som mycket lättare skulle kunna uppnås på andra sätt.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej ja de är sant, visst jag tränar 35-40 minuter i sträck men det är mer
intervall träning så nej jag orkar inte de höga tempot jag tar till och från under passet.

Och med tv menar jag tex at jag startar netflix eller något, har inte sett på riktiga tv kanaler

på kanske ett år. :)

Jag har testat stå på den utan att ha tv'n på och ja då kan jag hålla med om att det är riktigt

riktigt tråkigt.

Men men, jag ska hålla mig till min strikta lchf och hoppas att jag kommer tillbaka till banan igen

och nästa gång undvika att äta så mycket kolhydrater som det blev den här helgen.

Jag tycker det är jättekonstigt att du alltid gått ner hittills. Ofta brukar ju tjejer variera väldigt över månaden beroende på var i menscykeln man är.

Sen vet jag inte hur länge du hållit på och hur mycket du har gått ner i vikt. ALLA hamnar förr eller senare på en platå, där kroppen måste anpassa sej till sin nya vikt innan den kan ta nytt avstamp.

Ja jag har haft stunder då det gått upp och ner innan också men aldrig någon stund som varit så konstig som denna.

Därför jag var tvungen att fråga vad som kunde vara fel.

Jag började i september på 105 i start vikt.
Är nu på 71.8, jag gick ner 10kg varje månad.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag började i september på 105 i start vikt.

Är nu på 71.8, jag gick ner 10kg varje månad.

WOW! Vilket resultat! Grattis! Det är FÅ förunnat att rasa så konstant i vikt utan någon platå alls, helt fantastiskt!

Kanske behöver din kropp pausa lite nu...? För att ta ny fart igen? Vila lite i denna "nya" kropp?

Grattis igen till din otroliga resa!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg