Bengt Nilsson

Hälsofördelar med motion

Recommended Posts

Tidningen Året Runt berättar på sidan 81 i nr 21/2014 att motion minskar risken att insjukna i diabetes eller hjärt- och kärlsjukdomar.

 

Det rekommenderas raska promenader på 10000 steg om dagen och att man tar cirka 100 steg per minut. 

 

Man behöver alltså lägga 1 timme och 40 minuter dagligen på motion som enligt tidningen ger följande fördelar:

 

Stärker hjärta och muskler

Sänker blodtrycket med upp till 5-10 mm/Hg

Låga blodtryck stabiliseras

Ökar lungkapaciteten och bättre kondition

Minskar risken för diabetes

Positiv effekt på blodfetter

Immunförsvaret stärks

Bröstcancerrisken minskar

Mindre ångest och bättre sömn

Positiv effekt på mild depression

Bättre mag-tarmfunktion

Lägre risk för tjocktarmscancer

Mindre risk för benskörhet

Bättre balans och koordination

 

Min fråga

-----------------------------------

LCHF-kost har också många positiva effekter på kroppen.

Kan LCHF-ätare minska på dosen 10000 steg per dag och ändå få samma hälsofördelar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tidningen Året Runt berättar på sidan 81 i nr 21/2014 att motion minskar risken att insjukna i diabetes eller hjärt- och kärlsjukdomar.
 
Det rekommenderas raska promenader på 10000 steg om dagen och att man tar cirka 100 steg per minut. 
 
Man behöver alltså lägga 1 timme och 40 minuter dagligen på motion som enligt tidningen ger följande fördelar:
 
Stärker hjärta och muskler
Sänker blodtrycket med upp till 5-10 mm/Hg
Låga blodtryck stabiliseras
Ökar lungkapaciteten och bättre kondition
Minskar risken för diabetes
Positiv effekt på blodfetter
Immunförsvaret stärks
Bröstcancerrisken minskar
Mindre ångest och bättre sömn
Positiv effekt på mild depression
Bättre mag-tarmfunktion
Lägre risk för tjocktarmscancer
Mindre risk för benskörhet
Bättre balans och koordination
 
Min fråga
-----------------------------------
LCHF-kost har också många positiva effekter på kroppen.
Kan LCHF-ätare minska på dosen 10000 steg per dag och ändå få samma hälsofördelar?

 

 

Jag tror att dosen är ganska individuell och många gånger så hör man ju även 30 minuter motion om dagen som en allmän rekommendation för minimum av fysisk rörelse. Om det är just tiden som är problemet så kan man ju alltid bedriva mer högintensiv träning under kortare tid. Jag är övertygad att man kan uppnå liknande eller bättre resultat med betydligt mindre tid om man tränar smart. 

 

Sen kommer ju alltid frågan om man vill träna eller motionera :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl trevligt att gå långt, men hälsofördelarna uppstår nog för att det är 1h40min mindre tid på dygnet att kunna äta skräpmat på :-)

OM du ska uppnå fördelarna de skriver så tror jag man måste bli andfådd så att hjärtat får jobba riktigt hårt. Alltså så andfådd att man måste kippa efter andan lite.

LCHF-kostare kan få många hälsofördelar av de ovan, men skulle få alla om hjärtat fick motionera hårt lite då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tidningen Året Runt berättar på sidan 81 i nr 21/2014 att motion minskar risken att insjukna i diabetes eller hjärt- och kärlsjukdomar.
 
Det rekommenderas raska promenader på 10000 steg om dagen och att man tar cirka 100 steg per minut. 
 
Man behöver alltså lägga 1 timme och 40 minuter dagligen på motion som enligt tidningen ger följande fördelar:
 
Stärker hjärta och muskler
Sänker blodtrycket med upp till 5-10 mm/Hg
Låga blodtryck stabiliseras
Ökar lungkapaciteten och bättre kondition
Minskar risken för diabetes
Positiv effekt på blodfetter
Immunförsvaret stärks
Bröstcancerrisken minskar
Mindre ångest och bättre sömn
Positiv effekt på mild depression
Bättre mag-tarmfunktion
Lägre risk för tjocktarmscancer
Mindre risk för benskörhet
Bättre balans och koordination
 
Min fråga
-----------------------------------
LCHF-kost har också många positiva effekter på kroppen.
Kan LCHF-ätare minska på dosen 10000 steg per dag och ändå få samma hälsofördelar?

 

 

Hur mycket tid du behöver lägga på motion beror också på vilken typ av arbete du har. Har man ett skrivbordsjobb behöver man röra sig mer på fritiden. Sedan får du också räkna in hur mycket du sitter stilla framför TV och dator hemma. Städning och annan rörelse ingår ju också i den fysiska aktiviteten.

 

För min egen del så har långa promenader alltid varit det som påverkat måendet mest. Det var när jag slutade gå en 2-3 timmars vandring i obanad skogsterräng varje helg som hälsan gick åt pipan ordentligt. Har man svårt att hinna med så tror jag att en halvtimmes intensiv pulshöjande aktivitet varje vardag och en längre promenad, cykeltur, skidtur eller annat på med bekväm intensitet kan på helgen kan vara en bra mix. Dom långa promenaderna har också den effekten att stressnivån sjunker.

 

Känner man sig helt urlakad efter jobbet och helst vill sjunka ner framför TV´n så kan en långpromenad göra att man känner sig förvånansvärt pigg igen. Minns speciellt en fredagskväll på 80-talet när jag var ung men såå trött så jag jag var helt förstörd. Jag satt vid köksbordet och kände mig totalkvaddad och helt orkeslös. Singel och utan TV och dator fanns ju inte heller och frestade på den tiden. Jag tog mig i kragen och gick och ringde på hos en arbetskamrat i andra ändan av huset. Vi gick ut och gick. Vi skulle bara gå en liten sväng men efter att ha gått en stund tyckte vi båda att vi piggnade till så vi gick lite till och till slut hade vi gått i flera timmar och rätt igenom skogen på en snöig skogsväg endast upplyst av snön.

 

När jag kom hem var jag pigg och glad. Det minnet plockar jag fram varje gång kroppen försöker lura mig att det är vila jag behöver när tröttheten sätter in.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med Tabata-träning, högintensiv intervallträning, sägs det ju att man vinner samma hälsofördelar, fast på betydligt kortare tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med Tabata-träning, högintensiv intervallträning, sägs det ju att man vinner samma hälsofördelar, fast på betydligt kortare tid.

 

Exakt. Lägger man 30-45 min tre gånger i veckan så hinner man med både tung styrketräning och tabata. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju delvis att många upplever promenader som träning. Absolut ingen kritik mot de många vars fysiska status - för stunden - faktiskt får en avsevärd träningseffekt av promenader. (Been there, done that, hopefully never doing it again.) Man måste ju någonstans börja och träning, i synnerhet för nybörjare, bör betraktas som en trappa där varje steg leder vidare till nya svårigheter och möjligheter. (Skrev ett långt blogginlägg om detta för länge sedan men har gett upp att fightas med den s.k. sökmotorn här på forumet.)

 

Är det dock riktig träning man är ute efter, dvs som både leder till en stärkt kropp och även dito hälsa så måste man nå ett trappsteg där man ägnar sig åt lite mer högintensiv träning. (Läs: dock INTE högintensiv som HIT vad gäller styrketräningen.) I detta nya sammanhang kan dock promenader komma mer till sin rätt och då fungera som en slags välgörande "aktiv vila".

 

Härvidlag har vi kommit till pudelns kärna i detta sammanhang: Året (St)Runt är möjligtvis inte direkt första källan för den som söker klokskap om träning, kost och hälsa... (Just saying.)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högintensiv träning har sina fördelar men är jag ute efter att sänka stressnivån så är det promenader som fungerar bäst för mig. Som exempel kan jag nämna att min sambo igår kväll var väldigt väldigt trött. Han hade åkt till jobbet klockan 5 på morgonen och haft en stressig dag. Det var en stilla solig kväll och jag föreslog redan innan han åkte från jobbet att vi skulle gå ut och gå.

 

Han var med på det men det fick absolut inte bli så långt som jag föreslog och han orkade absolut inte åka eller cykla någonstans för att gå. När vi gått en halvtimme började han dock kvickna till och ville gå en liten extra sväng. Sedan ville han gå ännu lite längre bort och sedan märkte jag att han blev piggare och piggare.

 

Vi blev båda förvånade när vi kom hem och insåg att vi varit på gående fot i 1 timme och 45 minuter. Vi sov båda gott inatt vilket man brukar göra efter en långpromenad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högintensiv träning har sina fördelar men är jag ute efter att sänka stressnivån så är det promenader som fungerar bäst för mig.

 

Likaledes går jag hellre på bio om jag vill se film än lyssnar på radio. ;)

 

Träning handlar ju de facto om att, temporärt, påföra en (stark) stressor för att stimulera en adaption som i bästa fall gör kroppen starkare, dvs gör att den klarar av den påförda stressorn framöver. Därav behovet av progressivitet, oavsett form, vad gäller "riktig" träning.

 

Som exempel kan jag nämna att min sambo igår kväll var väldigt väldigt trött. Han hade åkt till jobbet klockan 5 på morgonen och haft en stressig dag. Det var en stilla solig kväll och jag föreslog redan innan han åkte från jobbet att vi skulle gå ut och gå.

 

Han var med på det men det fick absolut inte bli så långt som jag föreslog och han orkade absolut inte åka eller cykla någonstans för att gå. När vi gått en halvtimme började han dock kvickna till och ville gå en liten extra sväng. Sedan ville han gå ännu lite längre bort och sedan märkte jag att han blev piggare och piggare.

 

Vi blev båda förvånade när vi kom hem och insåg att vi varit på gående fot i 1 timme och 45 minuter. Vi sov båda gott inatt vilket man brukar göra efter en långpromenad.

Ett bra exempel på såväl potentialen för hälsoeffekter som allmänt välgörande för kropp och sinne medelst aktiv vila samtidigt som det också ger en antydan om att det inte (alls) handlar om "riktig" träning annat än för den som uppfyller de kriterier jag nämnde tidigare. Det kan dock ha en supplementerande effekt, dvs underlätta återhämtning, vilket är av betydelse för den "riktiga" träningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med om det Tom skriver här. Man måste skilja på träning och motion. Motion är något man gör för stimulans och återhämtning, träning är något man gör för att bli bättre, starkare, snabbare osv. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är intressant att ni skiljer på träning och motion. Det gör nämligen jag också men när jag gjorde det i ett annat forum för ett par år sedan så var det ingen som förstod vad jag menade. Sedan är det i och för sig inte så lätt att dra en exakt gräns men man kan väl säga att motion är fysisk aktivitet utan någon större ansträngning eller för den delen om man ägnar sig åt samma högintensiva träning i samma tempo år ut och år in.

 

När man promenerar en längre sträcka än man brukar och faktiskt blir ordentligt trött i benen då tror jag att man kan hänföra även det till träning. Går man en promenad utan att bli trött alls, ja då är det motion.

 

För min egen del har jag ett problem när jag utövar högintensiv motion. Istället för att bli bättre och bättre så brukar det gå sämre och sämre. Det går alltså mycket lättare att springa samma sträcka med samma fart första gången efter vinteruppehållet än vad det gör tionde gången jag springer den säsongen. Det var likadant när jag gick på spinning. Efter ett tag fick jag mer och mer mjölksyra och till slut hade jag mjölksyra från första till sista trampet.

 

Har jag sprungit långt blir jag lätt deppig och håglös i flera dagar efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man promenerar en längre sträcka än man brukar och faktiskt blir ordentligt trött i benen då tror jag att man kan hänföra även det till träning. Går man en promenad utan att bli trött alls, ja då är det motion.

 

För min egen del har jag ett problem när jag utövar högintensiv motion. Istället för att bli bättre och bättre så brukar det gå sämre och sämre. Det går alltså mycket lättare att springa samma sträcka med samma fart första gången efter vinteruppehållet än vad det gör tionde gången jag springer den säsongen. Det var likadant när jag gick på spinning. Efter ett tag fick jag mer och mer mjölksyra och till slut hade jag mjölksyra från första till sista trampet.

 

Har jag sprungit långt blir jag lätt deppig och håglös i flera dagar efteråt.

 

Har du provat något högintensivt som inte handlar om att ligga på hög puls en lång tid? Den träning som du beskriver får nämligen mig att må precis likadant, jag blir trött, hängig och seg i allmänhet. Om jag istället tränar styrka (vilket i praktiken är som intervallträning), gör tabata intervaller och kompletterar med promenader för återhämtning så får jag bra effekt av träningen och är pigg. Jag upplever också att för mycket av den typen av konditionsträning nedsätter mitt immunförsvar.

 

Jag skulle förresten inte räkna med att det är träning bara för att man blir trött i benen av mycket promenad. Träning är när man belastar kroppen mer än den är van vid så att den tvingas att bygga upp sig. Seriös träning är när man medvetet gör detta och progressivt ökar motståndet för att hela tiden utvecklas och bli starkare, snabbare, BÄTTRE. Trött i benen kan man bli bara av att stå upp länge men jag skulle inte kalla det heller för träning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Promenader är främst kontemplativ aktivitet.. och stressmotverkande.. har man promenadkompis kan det även räknas som social aktivitet!

 

Möjligen bygger man sin förmåga att ta sig ur soffan och sin sociala kontext.. och det är ju himla bra.. för utan dessa lär man inte vara vatten värd!

 

Såå.. fortsätta att promenera.. men räkna inte med så himla massa medecinska/hälsomässiga/kroppsliga fördelar.. förutom de som är relaterade till just social kontext och förmåga att njuta av en promenad.

 

Såå.. vad du än gör.. sluta inte promenera.. det fyller många funktioner.

 

Vill det sig väl kan det även hända att det rinner över i svamp o bärplockning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjaa.. Innan jag blev sjuk körde jag en halvtimmes promenad före frukost varje dag i flera år. Visst.. Jag tränade lite också men inte tillräckligt för att få den effekten. Jag var förhållandevis smal och såg ut som hälsan själv (på utsidan).

Dottern har haft problem och blev ordinerad motion av sin läkare. Hon skaffade en crosstrainer och har kört den ganska flitigt, har gått ner flera storlekar och så platt mage tror jaldrig att jag sett henne ha sen hon skaffade sej sambokilona. Hon ser också ut som hälsan själv (på utsidan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat något högintensivt som inte handlar om att ligga på hög puls en lång tid? Den träning som du beskriver får nämligen mig att må precis likadant, jag blir trött, hängig och seg i allmänhet. Om jag istället tränar styrka (vilket i praktiken är som intervallträning), gör tabata intervaller och kompletterar med promenader för återhämtning så får jag bra effekt av träningen och är pigg. Jag upplever också att för mycket av den typen av konditionsträning nedsätter mitt immunförsvar.

 

Jag skulle förresten inte räkna med att det är träning bara för att man blir trött i benen av mycket promenad. Träning är när man belastar kroppen mer än den är van vid så att den tvingas att bygga upp sig. Seriös träning är när man medvetet gör detta och progressivt ökar motståndet för att hela tiden utvecklas och bli starkare, snabbare, BÄTTRE. Trött i benen kan man bli bara av att stå upp länge men jag skulle inte kalla det heller för träning. 

 

Jag kollade vad tabata är eftersom jag inte kände till det. Nej jag har inte provat det. Jag har tränat i maskiner på gym men det gav inte så mycket. Vi fick instruktionen att köra 3 x 15 repetitioner och det blev nog för många för att verkligen träna styrka.

 

Jag har provat några gånger nu att köra löpning med intervallträning. Har inte blivit vissen av det än men jag har också ökat proteinintaget eftersom jag nog åt för lite tidigare. Med intervall kan jag träna intensivare och ändå träna uthållighet.

 

Tabata kanske vore något men det beror på hur mycket plats man behöver. Armhävningar klarar jag inte men principen är väl att göra intensiva övningar av olika slag så att man involverar så många av kroppens muskler som möjligt?

 

Samtidigt känner jag ju många andra som börjat springa och till och med har sprungit Göteborgsvarvet efter ett tag och dom har inte alls dom problemen som jag har och jag undrar ju vad som är fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.