Jump to content

okänslig mage har blivit känslig ???

52jo

Recommended Posts

1. Magproblem

Jag och min man har ätit LCHF i 4 månader.

Min man som de senaste åren aldrig besvärats med dålig mage har nu regelbunden diarre var tredje dag. Allt började efter kostbytet. Någon enstaka gång under den här 4-månaders perioden har avföringen varit normal.

Vi har försökt utröna vad det kan bero på men gått bet. Man läser ju om hur känsliga magar blir bättre med LCHF men vi har aldrig läst om att okänsliga magar blivit sämre.

Magneciumtillskott är borttagit för ett bra tag sedan. Ingen ny medicin förutom att warandosen hela tiden ökar.

Maten han äter består av protein = fisk, viltkött, kyckling, lamm, lite griskött … precis som tidigare. Fettet består av smör, grädde, creme fraiche, ost. Kokosolja har jag avvaktat med att plocka in (ja det är jag som lagar maten) eftersom vi läst om att det kan vara ”magpåverkande”. Grönaskerna består nog mest av blomkål (blomkålsmos) tomater, gurka, zucchini, auberginer, paprika, lite morötter, lite vitkål, lite broccoli, lite lök. Nötter har vi tillfört senaste veckan. Kryddningen är ganska försiktig. Han har slutat dricka kaffe. Som ni ser så äter han mjölkprodukter och det har aldrig någonsin varit något problem tidigare i livet.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till med maten….. risavkok kanske ??? Jag kanske ska plocka bort gurka och tomater ur kosten ett tag och enbart servera kokta grönsaker …. ????

Han har pratat om att uppsöka läkare men befarar då att all uppmärksamhet ska riktas mot kostbytet och att man ska kräva återgång till blandkost innan man går vidare. Hans läkare vet att han bytt kost.

Han känner sig också så trött och om det beror på någon bakomliggande orsak eller är en effekt av diarren går inte att säga. För övrigt har han minskat 10 kg i vikt och kunnat sluta med 5 mg cortison.

Har ni något råd att ge …. ??????

Vi är så villrådiga ……

Den maten du räknar upp är ju helt vanlig mat, så det vore konstigt om din man fick diarré av det. Helst om han har ätit det innan.

Kan det finnas något som ni har börjat äta som ni inte gjorde innan kostbytet? Nötter? Kakao? Växtoljor? Kosttillskott?

Andra slags grönsaker eller kryddor? Gurkmeja får min mage att sätta fart t ex.

Blir han bra i magen om han äter den maten ni åt innan kostbytet? Då kan det vara stärkelsen, som stoscha skriver.

• Like 1

1. Magproblem

Jag och min man har ätit LCHF i 4 månader.

Min man som de senaste åren aldrig besvärats med dålig mage har nu regelbunden diarre var tredje dag. Allt började efter kostbytet. Någon enstaka gång under den här 4-månaders perioden har avföringen varit normal.

Vi har försökt utröna vad det kan bero på men gått bet. Man läser ju om hur känsliga magar blir bättre med LCHF men vi har aldrig läst om att okänsliga magar blivit sämre.

Magneciumtillskott är borttagit för ett bra tag sedan. Ingen ny medicin förutom att warandosen hela tiden ökar.

Maten han äter består av protein = fisk, viltkött, kyckling, lamm, lite griskött … precis som tidigare. Fettet består av smör, grädde, creme fraiche, ost. Kokosolja har jag avvaktat med att plocka in (ja det är jag som lagar maten) eftersom vi läst om att det kan vara ”magpåverkande”. Grönaskerna består nog mest av blomkål (blomkålsmos) tomater, gurka, zucchini, auberginer, paprika, lite morötter, lite vitkål, lite broccoli, lite lök. Nötter har vi tillfört senaste veckan. Kryddningen är ganska försiktig. Han har slutat dricka kaffe. Som ni ser så äter han mjölkprodukter och det har aldrig någonsin varit något problem tidigare i livet.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till med maten….. risavkok kanske ??? Jag kanske ska plocka bort gurka och tomater ur kosten ett tag och enbart servera kokta grönsaker …. ????

Han har pratat om att uppsöka läkare men befarar då att all uppmärksamhet ska riktas mot kostbytet och att man ska kräva återgång till blandkost innan man går vidare. Hans läkare vet att han bytt kost.

Han känner sig också så trött och om det beror på någon bakomliggande orsak eller är en effekt av diarren går inte att säga. För övrigt har han minskat 10 kg i vikt och kunnat sluta med 5 mg cortison.

Har ni något råd att ge …. ??????

Vi är så villrådiga ……

Prova att plocka in rotsaker igen. Massa snälla fibrer som magbakterierna gillar. 

• Like 1

Prova att äta lite syrade grönsaker (opastöriserade) varje dag. De finns i kylskåp i hälsokostaffärer tex Tistelvinds. Då får magen (tarmarna) en dos med levande mjölksyrebakterier. Kombinerat med lite kokta rotfrukter som persiljerötter, kålrot, rotselleri eller morötter får tarmen lite bra näring för de snälla magbakterierna.

• Like 2

Prova att äta lite syrade grönsaker (opastöriserade) varje dag. De finns i kylskåp i hälsokostaffärer tex Tistelvinds. Då får magen (tarmarna) en dos med levande mjölksyrebakterier. Kombinerat med lite kokta rotfrukter som persiljerötter, kålrot, rotselleri eller morötter får tarmen lite bra näring för de snälla magbakterierna.

Fast jag vete fasen om syrade grönsaker är så bra om man é lös i magen. För ett gammalt husmorsknep mot förstoppning är att dricka vattnet från syrade grönsaker, t ex gurkor.

Eller att äta surkål som den är och även dricka vätskan.

• Like 1

Det är medicine.

Jag läser FASS om Waran: http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19640101000028

Stora förändringar i matvanor bör undvikas eftersom mängden K-vitamin i maten kan påverka effekten av behandlingen med Waran. Exempel på detta är övergång till enbart vegetarisk kost eller extrem bantning. Tillstånd som påverkar födoupptaget som diarré och kräkningar, kan också påverka effekten av Waran.

Tranbär bör undvikas under behandling med Waran,

Det dagliga intaget av K-vitaminrika livsmedel såsom kål, broccoli och spenat ska vara så jämt som möjligt. Förändringar i mängden K-vitamin i maten kan påverka Warans effekt.

Effekten av Waran-behandlingen kan påverkas av alkohol.

Även avokado kan påverka effekten av Waran.

Waran innehåller laktos. Om du inte tål vissa sockerarter, bör du kontakta din läkare innan du tar denna medicin.

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 patient av 100, men hos fler än 1 patient av 1 000): Blodbrist, kräkning, illamående, diarré.

• Like 1

ja men han har ätit waran i en massa år utan problem och nu när vi ändrade kost så meddelade han waran sköterskan detta och då tog man prover med tätare intervaller under tiden man ställde in waranet. Broccoli och kål äter han väldigt sparsamt och ungefär samma mängd per vecka. När man ändrar kosten till LCHF så måste man kontrollera waranet. Man behöver mer waran med en LCHF-kost. Jag kan inte tänka mig att det ska påverka i det här fallet.....

sedan så är det klart att vi äter en annan mat nu än när vi åt blandkost. Mer fett och så betydligt mer grönsaker och av en annan kategori än tidigare....åsså mindre skräpmat förstås ;)

ja men han har ätit waran i en massa år utan problem och nu när vi ändrade kost så meddelade han waran sköterskan detta och då tog man prover med tätare intervaller under tiden man ställde in waranet. Broccoli och kål äter han väldigt sparsamt och ungefär samma mängd per vecka. När man ändrar kosten till LCHF så måste man kontrollera waranet. Man behöver mer waran med en LCHF-kost. Jag kan inte tänka mig att det ska påverka i det här fallet.....

sedan så är det klart att vi äter en annan mat nu än när vi åt blandkost. Mer fett och så betydligt mer grönsaker och av en annan kategori än tidigare....åsså mindre skräpmat förstås ;)

Hej igen. Jag var otydlig. K-vitamin bildas i tarmen av bakterier vill jag minnas. Kanske fungerar waran genom att slå ut/störa ut bakterierna som jobbar med K-vitamin (som ju är viktigt för blodets koaguleringsförmåga) ? och därmed påverka också andra bakterier. När man börjar med LCHF och framförallt därför att man därigenom blir glutenfri så ändras bakteriefloran i tarmen och det är viktigt att hjälpa upp floran i en övergångsfas med diverse, bla syrade grönsaker, syrad mjölk, probiotikatabletter, kallt potatismjöl osv. Någonstans där tror jag det finns ett samband med medicinen och magens problem, du skriver också att den dosen hela tiden ökar och ni kanske har nått en nivå som är kritisk för magen. 

• Like 1

Hej igen. Jag var otydlig. K-vitamin bildas i tarmen av bakterier vill jag minnas. Kanske fungerar waran genom att slå ut/störa ut bakterierna som jobbar med K-vitamin (som ju är viktigt för blodets koaguleringsförmåga) ? och därmed påverka också andra bakterier. När man börjar med LCHF och framförallt därför att man därigenom blir glutenfri så ändras bakteriefloran i tarmen och det är viktigt att hjälpa upp floran i en övergångsfas med diverse, bla syrade grönsaker, syrad mjölk, probiotikatabletter, kallt potatismjöl osv. Någonstans där tror jag det finns ett samband med medicinen och magens problem, du skriver också att den dosen hela tiden ökar och ni kanske har nått en nivå som är kritisk för magen. 

Intressant tanke..!

• 2 weeks later...

Den dåliga magen har inte gett med sig ..tröttheten är jobbig.... vi jobbar nu på flera fronter.

minskar ner antalet livsmedel allt eftersom ....

försöker att laga en sådan mat så att inte waranet höjs (det är svårt) 

Just nu äter han 2 tabletter / dag * 2,5 mg ... vad jag förstår så är inte det någon extremdos.

probiotikatabletter

Han har en läkartid nu på måndag

Blodtryck (något högre än vanligt) CRP, socker, blod värde har  kollats och visar inget konstigt. Lite dvängningar i puls.

Har någon av er något tips på något som vore värt att kolla upp .....eller något resonemang som han borde ta med sin läkare....

Jg har ätit LCHF två år nu och fakir de första 18 månaderna. Först nu har magen börjat fungerade som den borde.

Jag har nog mest läst om magar som blivit perfekta i stort sett på en gång. Fungerar det då inte i ens egen familj så blir man lite fundersam och orolig

.Kan det vara så stor omställnng för kroppen att det kan ta så lång tid innan allt börjar fungera ....? 

Det är nog mest det här med kombinationen av trötthet och magproblem för min mans del som gör att han valt att gå till läkare. Vi har ju hållit på i drygt 4 månader.

Jag har haft typ förstoppning i hela mitt liv tills jag började med LCHF.. Sen funkade jag som ett urverk.

Senaste trenden som ag hoppade på med resistent stärkelse har fått min mage att strula... Först blev jag sladdrig. Då gjorde hag uppehåll ett tag och började igen. Då blev jag stenhård och var tvungen att tvärsluta.. Efter det är jag väldigt konstig med knip, diarreer eller förstoppning om vartannat. När jag har racermage tar jag potatismjöl, men annars törs ag inte..

Jag tror jag måste hålla mina husdjur kort..

Har man stora problem med diarre är en msk hela vitpepparkorn stoppande. Funkar även på semestermage och föreyggande vid dagiskräksjuka

• Like 2