Jump to content

Hur snabbt sprids LCHF i Sverige tycker ni?

xzyqow

Recommended Posts

Hej!

Sorry om denna fråga redan diskuterats. Jag är nyfiken på i vilken hasighet ni upplever att LCHF sprids i Sverige?

Jag är ju en stark supporter och önskar att så många som möjligt helst kör / har provat eller åtminstone vet om LCHF.

Jag tror själv att detta är en folkrörelse som bara växer och växer, men frågan är ju hur snabbt.

De som kör LCHF och gillar det rekommenderar det förmodligen till andra.

De som har provat och tyckte det var bra, rekommenderar det säkert till andra också, trots skälen till att de själva misslyckades.

De som har provat och inte tyckte det var bra, kan säkert "orekommendera" det till andra och därmed fördröja spridningen.

Jag hörde en siffra att en miljon i Sverige kör LCHF. Kan det stämma tro? Jag tycker det låter lite mycket; borde det inte fått mer genomslag i samhället då?

Det skall förstås sägas att LCHF inte passar alla, men jag är övertygad om att folk och samhället mår mycket bättre ju mer LCHF sprids.

/ Johan

Alla (utom mina läkare) känner ju till begreppet genom blaskornas bilagor. DET är väl inte bästa sättet att lära sej nåt... Sen så verkar det som gemene man inte kan skilja på kalorier och kolhydrater... Många blandar ihop det och då blir det ju tokigt.

Det fanns en tråd för nån månad sedan vad som LCHF innebär och TS tyckte jag var för sträng när jag hävdade med bestämdhet att t ex bröd ALDRIG kan ingå i en ellsehåefkost. Fine... Klarar du bröd så kör, men kalla det då nåt annat.

Jag håller med margaretha att det måste finnas ramar vad det innebär och honung är ALDRIG LCHF, däremot kan ju en ellsehåeffare välja att använda honung vid något tillfälle ändå. Alla behöver ju inte vara superstrikta hela tiden. Själv kör jag manukahonung när jag ska pussa barnbarn bara för att slippa vara däckad 3 månader efteråt eftersom jag inte tål barnbaciller.

Många tror nog att de kör/har provat kosten men har de blaskorna som förlaga hamnar de nog ofta fel

• Like 3

Jaaa...jag fick senast igår frågan på Facebook: vad är LCHF? (och det var inte en läkare :) ). Annars tycker jag det är ofta nu som jag börjar prata mat med en person och personen säger att hen äter LCHF (och sedan händer det att jag ser personen äta kakor och tårta, så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta).

Men det händer ju att grädden är slut i affären (och fejkgrädden reas ut). Det händer att jag frågar efter grädde på ett café (mest för sakens skull) och någon säger Jajamensan! och plockar fram en literförpackning vispgrädde. Och jag kommer ihåg när jag var på väg till campingen i Säffle, och fick en liten LCHF-föreläsning (och -bakverk) i ett trevligt café på vägen. Så visst sprider det sig.

Och sedan är det då frågan om vad som är LCHF. Själv brukar jag inte baka och söta, mest för att det inte intresserar mig, men om det är LCHF eller ej beror väl på vad det innehåller, och vad kolhydratinnehållet över dagen blir.

• Like 3

En miljon låter lite mycket. Lchf är olika för olika personer. Äter man i viktminskningssyfte funkar det nog inte att äta "vänliga" bakverk osv. Ramarna ser ju olika ut beroende på vem man frågar. Kostdoktorns råd ang rotfrukter, att det är ok förutom om man är kolhydratskänslig. Tex kan man ju äta en finncrisp och ändå hamna under dagligt intag av kolhydrater. Sen att vete inte är bra, är ju en sak. Jag tycker väl inte alkohol hör hemma men får väl acceptera det. 

Detta tål antagligen att upprepas  :)  Sten Sture Skaldeman, Annika Dahlqvist och Mats Forsenberg har formulerat en definition av hur mycket kolhydrater man kan äta för att det ska kallas LCHF. Definitionen har publicerats i tidningen LCHF-magasinet.

Strikt: 2 E%

Normal: 5 E%

Liberal 10 E%

Kolhydratreducerad kost: 20 E%

Notera att det handlar om andel av energin i maten man äter.

Annika, som ju får anses vara en föregångsgestalt för LCHF, har såvitt jag vet aldrig varit främmande för rotfrukter generellt. Tittar man på de sorters rotfrukter vi konsumerat innan potatisen blev vanlig (som mat) på 1800-talet, så är kolhydratinnehållet ofta ganska lågt:

Majrova: < 5 gr per 100

Kålrot: 6-7 gr per 100

Rödbeta: 6-7 gr per 100

Åter till ämnet! Från min utsiktspunkt så sprids LCHF ganska långsamt. Det är i vart fall det jag kan se i min bekantskapskrets. På mitt jobb var det snabbt ca tio % som gick över på allvar och ytterliggare kanske 10 som testade en period. Nu är det de 10 procenten hardcore som är kvar medan kanske lika många äter en något kolhydratreducerad kost.

• Like 4

En miljon LCHF? Det tror jag inte.

En miljon som har upptäckt att de mår bättre och kanske t.o.m. äntligen tappar några förtretliga fettkilon om de reducerar sitt kolhydratsintag och koncentrerar sig mest på riktig mat? Det tror jag på.  :)

Om de sen äter LCHF eller paleo eller glutenfritt eller nån annan ohelig gatukorsning av de olika "ät riktig mat för bövelen-rörelserna" (som jag gör t.ex.) spelar kanske inte så stor roll. Hälsoeffekterna uppnås ju ändå. Yey!

Kommer budskapet fram, ända in i den medicinska världen att mjölmat faktiskt i många fall är rena rävgiftet, socker är INTE bara "tomma kalorier" utan betydligt lömskare och farligare än så och att kemiskt processade växtoljor INTE är nyttigare än de fetter Moder Jord så vänligt förser oss med naturligt på kött, fisk, nötter o.s.v. har vi vunnit björnen. Helt bortsett från om folk äter eller inte potatis eller honung eller en skiva hembakat surdegsbröd på dinkel.  :wub:

• Like 4

Jag tror att vi är fler än vi tror men färre än man skulle kunna önska :).

På söndag 25 maj håller Piratpartiet EU-valsvalvaka på  restaurang Blues. Restaurangen skriver på sin hemsida: "Vi är Stockholms enda Licencierade LCHF RESTAURANG !!", inte vet jag om det är sant men det låter ju bra i alla fall.

Anledningen till att valvakan ska hållas där är att många pirater och minst hälften av Piratpartiets ledning äter LCHF.

Tänk på det när ni röstar i EU-valet! Det är alltid bra med en politiker som själv äter LCHF - och har det perspektivet när hen lagstiftar. Förstanamnet på Piratpartiets lista till EU-valet, Christian Engström, äter garanterat LCHF.

Jag tror att vi är fler än vi tror men färre än man skulle kunna önska :).

På söndag 25 maj håller Piratpartiet EU-valsvalvaka på  restaurang Blues. Restaurangen skriver på sin hemsida: "Vi är Stockholms enda Licencierade LCHF RESTAURANG !!", inte vet jag om det är sant men det låter ju bra i alla fall.

Anledningen till att valvakan ska hållas där är att många pirater och minst hälften av Piratpartiets ledning äter LCHF.

Tänk på det när ni röstar i EU-valet! Det är alltid bra med en politiker som själv äter LCHF - och har det perspektivet när hen lagstiftar. Förstanamnet på Piratpartiets lista till EU-valet, Christian Engström, äter garanterat LCHF.

Det är oxå samma Christian Engström som via sitt parti säger ja till snus och e-cigaretter, som båda är skadliga för oss. Piratpartiet tar inte hänsyn till att ungdomar frestas att börja med dessa produkter, som många gånger är inkörsportar till röktobak.

Jag var på ett tobaksseminarium där han glatt demonstrerade båda produkterna, trots att syftet med seminariet var att arbeta för större restriktioner mot tobaksvaror. Flera deltagare protesterade mot hans beteende, men han visade inga tecken på att bry sig, men vad ska man förvänta sig av någon som går Swedish Match ärenden.

Så en röst på Piratpartiet är en röst för ja till tobak även om de äter LCHF...

Det är oxå samma Christian Engström som via sitt parti säger ja till snus och e-cigaretter, som båda är skadliga för oss. Piratpartiet tar inte hänsyn till att ungdomar frestas att börja med dessa produkter, som många gånger är inkörsportar till röktobak.

Jag var på ett tobaksseminarium där han glatt demonstrerade båda produkterna, trots att syftet med seminariet var att arbeta för större restriktioner mot tobaksvaror. Flera deltagare protesterade mot hans beteende, men han visade inga tecken på att bry sig, men vad ska man förvänta sig av någon som går Swedish Match ärenden.

Så en röst på Piratpartiet är en röst för ja till tobak även om de äter LCHF...

Skademinimering är Christians budskap. Genom att Sverige har snuset har vi hälften så många som röker brinnande cigaretter och därmed hälften så många som dör i lungcancer som resten av Europa. Allt annat lika. Varför ska inte resten av Europa ha möjlighet till samma hälsa som Sverige?

Han har aldrig sagt att någon ska börja med nikotin. Däremot tycker han att det skulle vara bra om de som röker brinnande cigaretter idag har ett alternativ, snus eller e-cigg exempelvis. Att halvera dödligheten i lungcancer i resten av Europa är väl inte fel?

Det är nikotinet som gör så att personer blir beroende av nikotin. Men det är inte nikotin som ger lungcancer. I en brinnande cigarett finns det cirka 7000 andra cancerogena ämnen.

Det allra bästa är att inte bruka något med nikotin i såklart. Det är han alltid mycket tydlig med.

• Like 3

Eftersom LCHF har fått fotfäste i IT-världen i Stockholm, så kommer det enligt min mening snart att sprida sig snabbare, som en ren modetrend. Det kan i och för sig innebära att konceptet urholkas på vägen, och troligen får LCHF olika grenar dessutom. Men det måste ändå ses som en positiv förändring i de av Livsmedelsverket ruinerade kostvanorna.