Athenasmatte Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Hejsan! Jag ska har grillkväll på lördag och har köpt hem några fläskkotletter till det. Nu undrar jag om någon av er har tips på en god LCHF-marinad som passar till fläskkotletter? Ingen soja eller honung tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Hejsan! Jag ska har grillkväll på lördag och har köpt hem några fläskkotletter till det. Nu undrar jag om någon av er har tips på en god LCHF-marinad som passar till fläskkotletter? Ingen soja eller honung tack! Jag brukar blanda en marinad av; olja, pressad citron, paprikapulver, pressad vitlök, sambal oelek, eventuellt även andra kryddor samt salt och peppar. Jag brukar visserligen även ha i lite soya men det går säkert bra även utan. Låt kotletterna ligga framme en liten stund så de inte är iskalla när du ska grilla och så att överflödig marinad rinner av så det inte flammar när du lägger dem på grillen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Jag har märkt man gärna kan ha starkare marinad än förr nu då man har mycket fett till köttet. För fett dämpar det starka extremt effektivt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted May 15, 2014 Author Share Posted May 15, 2014 Jag brukar blanda en marinad av; olja, pressad citron, paprikapulver, pressad vitlök, sambal oelek, eventuellt även andra kryddor samt salt och peppar. Jag brukar visserligen även ha i lite soya men det går säkert bra även utan. Låt kotletterna ligga framme en liten stund så de inte är iskalla när du ska grilla och så att överflödig marinad rinner av så det inte flammar när du lägger dem på grillen. Tack! Hur länge ska kotletterna ligga i marinaden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Tack! Hur länge ska kotletterna ligga i marinaden? Jag brukar lägga köttet i marinaden på morgonen om jag ska grilla på kvällen. Men du kan säkert låta dem ligga över natten. Rör runt några gånger under tiden de ligger och marinerar. Var inte snål med kryddor och salt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Jag brukar lägga köttet i marinaden på morgonen om jag ska grilla på kvällen. Men du kan säkert låta dem ligga över natten. Rör runt några gånger under tiden de ligger och marinerar. Var inte snål med kryddor och salt! Tack! Köttet blev jättegott och mycket uppskattat =). Tack för tipset! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts