Sabina Posted May 15, 2014 Share Posted May 15, 2014 Denna dök i min FB-feed idag. Försökt leta om den nämnts här eller på bloggen men hittar inget. Förstår jag rätt så säger den att det inte finns anledning för icke-celiak personer att äta glutenfritt. Men jag känner mig inte tillräckligt kunnig i ämnet eller i att läsa studier för att kunna bedöma värdet. Någon som vet eller kan tyda? Vem står bakom studien? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23648697 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omnivoren Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Effekten av gluten/vete hos personer utan celiaki är nog inte helt klarlagd. Jag hänger inte med riktigt i sammanfattningen av den studie du länkar till; den tycks handla om att det är andra ämnen än gluten som orsakar problem, kolhydrater så kallade FODMAP. (Här en annan artikel som tycks vara inne på samma sak.) Jacob Gudiol tar upp en annan studie av samma forskare och skriver: "Det här är samma grupp som gjort många av studierna kring FODMAP och de är väldigt tydliga med att de anser att det mesta av snacket kring gluten och vete som ”farligt/skadligt” är rent trams." Vi får väl se om kunskapsläget klarnar framöver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Även om man inte har Celiaki som visas genom prover, så är vi många som inte tål gluten ändå. http://www.biomedcentral.com/1741-7015/9/23/abstract 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Även om man inte har Celiaki som visas genom prover, så är vi många som inte tål gluten ändå. http://www.biomedcentral.com/1741-7015/9/23/abstract Hur skiljer du på känslighet för spannmål och känslighet för gluten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Jag reagerar med mag- och tarmbesvär på spannmål med gluten, men inte på de utan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Gluten är ju bara en av hundratals proteinsekvenser i vete Man kan vara överkänslig mot vilken som helst av dessa andra trots att man enligt tester klarar just gluten.. Dessutom finns det många andra "suspekta" ämnen i vete och andra spannmål som WGA opioida peptider lektiner, fytinsyror, amylopectin A den höga kolhydratmängden etc att fundera över Risken med spannmål och vete i synnerhet går alltså inte att blåsa av bara för att man inte har celiaki Säger din kropp att du inte mår bra av vete oavsett tester så bör man förstås lyssna på kroppen.. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Jag reagerar med mag- och tarmbesvär på spannmål med gluten, men inte på de utan. Finns det spannmålsprodukter där man tagit bort gluten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Vete och jag önskar att jag hellre slagit mig i huvudet för att jag varit korkad. Ont i magen, fiser och rapar värre än en spannmålsfylld kossa, slarvig i rumpan och sen ledvärk i tre dagar. Tjosan! 100% rågknäcke och jag mår bra men jag kan inte äta många flera dagar i rad. (Upptäckte jag när jag överlycklig överdoserade - SOM jag hade saknat macka med Kalles kaviar eller apelsinmarmelad, hehe. Laster jag njuter intensivt av på 2-3 mackor i månaden.Jag är lite trög ibland men jag lär mig till slut av mina misstag. Jag antar att jag borde låta bli rågknäcket för jag misstänker att glutenet ställer till det även om jag råkar vara symptomfri av den lilla mängden? Där hamnar vi i skärningspunkten mellan livskvalitet och förnuft. ) Mina symptom 1, 2, 4, 6, 8 (utan diagnos, jag går helst inte till läkare och trodde alltid att det skulle gå över med mer vila, mer sömn men vad hjälper sömn när man vaknar utpumpad varje dag?), 9 & 10 är ALLA borta. Poof! BORTA! (http://www.mindbodygreen.com/0-7482/10-signs-youre-gluten-intolerant.html) Min känslighet är uppenbarligen ärftlig för vi är många på min mammas sida som uppvisar ett eller en cocktail av de där 10 symptomen. Många av dem jobbar inom vården och ett antal är i ständig kontakt med läkare. INGEN av dem har NÅGONSIN fått rådet att utesluta gluten eller vete. Faktum är att de alla tycker jag är lite av en knäppgök men det bjuder jag på. Jag är äntligen FRISK. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Finns det spannmålsprodukter där man tagit bort gluten? Havre är ju naturligt glutenfritt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Havre är ju naturligt glutenfritt Ja det finns naturligtvis sådant som inte innehåller gluten men det är ju en annan sak. Fast en del har ju skrivit att dom inte mår bra av havre heller trotts att det inte innehåller gluten. Jag mår ju själv inte bra av spannmål men jag är inte känslig för gluten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Finns det spannmålsprodukter där man tagit bort gluten? Även ris, hirs och majs räknas som spannmål, naturligt glutenfria. Havre är också ett glutenfritt spannmål om man köper rent havre i glutenfria hyllan. Har provätit det nån gång på kalas när de bakat glutenfritt åt mig, det har funkat för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Även ris, hirs och majs räknas som spannmål, naturligt glutenfria. Havre är också ett glutenfritt spannmål om man köper rent havre i glutenfria hyllan. Har provätit det nån gång på kalas när de bakat glutenfritt åt mig, det har funkat för mig. Ok, då vet du att du inte tål vete, råg och korn men du vet inte om det är gluten du inte tål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 För mig är det samma sak, jag tål inte spannmål innehållande gluten - jag tål alltså inte gluten... Förstår inte varför du ens funderar över vad jag tål? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 För mig är det samma sak, jag tål inte spannmål innehållande gluten - jag tål alltså inte gluten... Förstår inte varför du ens funderar över vad jag tål? Tråden handlar ju om ifall det är gluten som gör att en del inte mår bra av spannmål eller inte. Det är ju inte specifikt dig det gäller men jag måste ju fråga enskilda personer om jag skall få svar på hur dom har kommit fram till att dom inte tål gluten om dom inte har celiaki. Jag känner 3 personer som var bergsäkra på att dom inte tålde gluten men nu kan dom äta bröd och flingor igen utan att må dåligt. Jag har läst att man tillfälligt kan ha svårt att tåla gluten så i en del fall är det kanske så. För mig känns det konstigt att påstå att man inte tål gluten bara för att man inte mår bra av vete, råg och korn. Man kan ju säga att man TROR att det är gluten som orsakar problemen men VETA kan man ju inte göra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Eftersom som ingen människa kan bryta ner/smälta (digest) gluten och man vet att gluten kan orsaka läckande tarm, likaså kommer mer forskning kring sk non-celiak gluten intolerans (NCGS) som inte innebär att man har mag/tarm besvär utan får andra problem. Studien nämnd ovan var intressant men jag tror den kanske var för kort och dels tittade man bara på IBS. För att mäta NCGS måste man använda Cyrex tester, i dagsläget kan tror jag inte dessa finns tillgängliga i Sverige. På bloggen Hälsa som livsstil skrivet ett par bra sammanställningar om glute och NCGS http://www.halsasomlivsstil.com/2014/04/ingen-manniska-kan-bryta-ner-gluten-del-2/ och http://www.halsasomlivsstil.com/2014/04/hur-gluten-attackerar-din-hjarna/#comment-271 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Eftersom som ingen människa kan bryta ner/smälta (digest) gluten och man vet att gluten kan orsaka läckande tarm, likaså kommer mer forskning kring sk non-celiak gluten intolerans (NCGS) som inte innebär att man har mag/tarm besvär utan får andra problem. Studien nämnd ovan var intressant men jag tror den kanske var för kort och dels tittade man bara på IBS. För att mäta NCGS måste man använda Cyrex tester, i dagsläget kan tror jag inte dessa finns tillgängliga i Sverige. På bloggen Hälsa som livsstil skrivet ett par bra sammanställningar om glute och NCGS http://www.halsasomlivsstil.com/2014/04/ingen-manniska-kan-bryta-ner-gluten-del-2/ och http://www.halsasomlivsstil.com/2014/04/hur-gluten-attackerar-din-hjarna/#comment-271 Gluten är väl proteinet i spannmål? Måste det inte brytas ner för att aminosyrorna skall kunna bilda fullvärdigt protein tillsammans med baljväxter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Jag tycker studien verkar lite rörig? Mycket olika koster på kort tid (en-två veckor?). Jag snabbläste bara men först säger dom att man märkte effekt av att introducera gluten, men i conclusions säger de att man inte gör det? Vad jag förstår det var NCGS självdiagnosticerad av försökspersonerna, dvs inte via blodprov. IBS handlar ju mycket om obalans i tarmfloran. Gluten kan spela roll men även andra saker som FODMAPS. Jag tycker IBS är ett alldeles för vitt begrepp för att koppla det till en orsak. Migrän, neurologiska problem, autoimmuna sjukdomar, hudproblem, ledsmärta är mer "typiska" glutenproblem. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Vad jag menar är, jag tror inte att det räcker att bara utesluta gluten om man har IBS. Man behöver äta en magläkande kost. Glutenfritt är ofta en del av en magläkande kost men det är mer än så. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Varför är det så viktigt att säga att det är gluten man inte tål. Räcker det inte med att man inte mår bra av råg, korn och vete? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Varför är det så viktigt att säga att det är gluten man inte tål. Räcker det inte med att man inte mår bra av råg, korn och vete?Det är väl ungefär så jag säger, helt enkelt att jag inte tål spannmål.Men ibland är det lättare för folk att förstå om man i stället säger att man inte tål gluten. Därmed inte på något sätt sagt att jag är tvärsäker på att det är just gluten som är mitt bekymmer. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Det är väl ungefär så jag säger, helt enkelt att jag inte tål spannmål. Men ibland är det lättare för folk att förstå om man i stället säger att man inte tål gluten. Därmed inte på något sätt sagt att jag är tvärsäker på att det är just gluten som är mitt bekymmer. Det kan jag förstå. Glutenallergi är nåt som "finns" och som alla vet om och accepterar. Spannmålsallergi är inte riktigt uppfunnet än.. Som typ fibromyalgi som "finns" idag men förut var bara SVBK (svider, värker,bränner-kärring) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabina Posted May 16, 2014 Author Share Posted May 16, 2014 Många bra tankar här Funderar på FODMAPs som nämns i studien och som tydligen ska vara det som man inte tål snarare än gluten. ___________________________________ Vilken mat är rik på FODMAPs? Här är en lista på livsmedel som kan vara rika på FODMAPs. Observera att nämnda livsmedel är rika på FODMAPs I just Australien där denna forskning bedrivs. Eftersom smaksättning och livsmedelsprocessning skiljer sig åt kan innehållet av FODMAP i dessa livsmedel vara annorlunda i Sverige. Oligosackarider (FOS och GOS) finns i råg och rågprodukter (t.ex. rågbröd), vete och veteprodukter (t.ex. vetebröd, pasta, couscous, vetekli), persikor, persimon, vattenmelon, kronärtskockor, och olika baljväxter (bönor linser), lök, vitlök. Disackariden Laktos finns i mjölk och yoghurtprodukter. Monosackariden fruktos i överskott jmf med mängden glukos finns i körsbär, mango, fruktkonserver, vattenmelon, fruktjuicer och torkad frukt, sparris, kronärtskockor, sockerärtor, honung och majssirap. Polyoler som sorbitol finns i äpplen, päron (äppel/päronjuice), aprikoser, päron, nekatariner och mannitol finns i blomkål, champinjoner och vattenmelon. Sorbitol, mannitol, xylitol isomalt och maltitol används som sötningsmedel i sockerfria tuggummin, godis och choklad. (Källa Alltomibs.se) ______________________________________ Det liknar LCHF väldigt mycket (vet dock inte vad som sägs om fett och dess kvalitet i samband med detta), dvs det man ofta tar bort mer eller mindre av. Att säga att man inte tål/klarar/utesluter gluten av hälsoskäl i en situation, fastän man inte har en diagnos på celiak/glutenintolerans/etc, kan man utifrån detta se som enklare än att rabbla dessa namn som jag tror icke insatta inte har den blekaste aning om vad det är. Gluten däremot är välkänt, även om det inte alltid blir rätt ändå. Många som blivit bättre genom att utesluta spannmål/gluten äter ju fortfarande en del av dessa saker utan att må dåligt, exempelvis sparris, blomkål, mejeriprodukter. Om det nu är detta som är problemet och inte gluten, så kan en ju fråga sig hur det kommer sig att uteslutande av just gluten ger såna förbättringar... Svamlar möjligen... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Sabina, enligt det du skriver så är ju en FODMAPS diet liknande många magläkande koster. Man utesluter spannmål, mejerier, baljväxter och vissa grönsaker/frukter som kan vara svåra (bla lök och kålväxter). Inte konstigt att man blir bättre? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted May 16, 2014 Share Posted May 16, 2014 Är det någon härinne som inte tål spannmål som ätit surdegsbröd (riktigt alltså, inte sånt industrin säljer som surdegsbröd men har jäst i, typ Finn crisp). Hur tål ni det i jämförelse? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omnivoren Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Chris Kresser skriver om den aktuella studien här: http://chriskresser.com/is-gluten-sensitivity-real Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Är det någon härinne som inte tål spannmål som ätit surdegsbröd (riktigt alltså, inte sånt industrin säljer som surdegsbröd men har jäst i, typ Finn crisp). Hur tål ni det i jämförelse? För mig personligen är det en fråga om grader i helvetet med spannmål, hehe. Ris och havre: vätskesamling. "Går upp" 0,5 kilo av 6 sushi-bitar. True story. Råg: klarar jag bra om jag bara äter ett par skivor once in a blue moon. Flera skivor flera dagar i rad och systemet börjar kajka så sakteliga. Jag brukar ha råg-knäcke av olika typer hemma, av 100% råg. Så kommer vi till vetefloran. Dinkel och hembakat surdegsbröd får systemet att kajka men inte av lika lite som vanligt vete. Jag har t.ex. kunnat äta 1/4 smörgås av min sons hembakade surdegsbröd med bara minimala besvär: slapp magvärk och ledvärk efteråt, bara brummig i magen. Vanligt vete är mitt kryponit. Åt fyra små bitar kexchoklad häromdan (för jag är korkad och min godis-ovana hjärna kategoriserade det som "choklad") och det tog en timme så hade jag en jättearg igelkott i tarmarna, ontontont, sen fisande och rapande. Dan efter slarvig i rumpan och ett finger stelt av ledvärk. Tjo och tjim. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 För mig personligen är det en fråga om grader i helvetet med spannmål, hehe. Ris och havre: vätskesamling. "Går upp" 0,5 kilo av 6 sushi-bitar. True story. Råg: klarar jag bra om jag bara äter ett par skivor once in a blue moon. Flera skivor flera dagar i rad och systemet börjar kajka så sakteliga. Jag brukar ha råg-knäcke av olika typer hemma, av 100% råg. Så kommer vi till vetefloran. Dinkel och hembakat surdegsbröd får systemet att kajka men inte av lika lite som vanligt vete. Jag har t.ex. kunnat äta 1/4 smörgås av min sons hembakade surdegsbröd med bara minimala besvär: slapp magvärk och ledvärk efteråt, bara brummig i magen. Vanligt vete är mitt kryponit. Åt fyra små bitar kexchoklad häromdan (för jag är korkad och min godis-ovana hjärna kategoriserade det som "choklad") och det tog en timme så hade jag en jättearg igelkott i tarmarna, ontontont, sen fisande och rapande. Dan efter slarvig i rumpan och ett finger stelt av ledvärk. Tjo och tjim. Vitt ris tål inte jag heller. Åt 7 bitar sushi med vitt ris en gång och det blev rena kalabaliken i kroppen. Råris går däremot bra men det har jag bara ätit tillsammans med middagsmat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts