Jump to content

"Sötsugsattacker"

nabe

Recommended Posts

Någon som känner igen sig? Det flyger liksom bara på en. Har ni kunnat koppla samman dessa med något? Brukar ni ge efter? Jag får ju genast den tanken, skit samma du har ju hållit igen så länge, lite kan man väl ta osv. Inte det lättaste när man har hela skafferiet full med onyttigheter som choklad, chips, glass (makens och barnens). Har inte gett efter någon gång förutom planerat i påskas. Däremot ger jag efter, och äter mer vänligt "godis". Vill bli av med dessa "attacker", känns som missbruksbeteende.

Himmel vad STARK du är som har skit hemma och kan låta bli det!!!

Min make får vackert vara utan skräp hemma och handla sånt när jag inte är med. Som "fredagsmys" bjuder jag på god ost och valnötter till lite gott vin i stället och hans favoritoliver.

Men i morgon har vi 2*29 årskalas hemma, så då har jag köpt glass som jag är tänkt att smaka liiite grann av (Triumfs nya saltlakrits/chili låter så kul så jag måste prova) men det kommer också att finnas vispad grädde och hallon som jag kommer att ta mest av.

• Like 1

Önskar ju såklart att resten av familjen kunde sluta med skräpet också. Men svårt, 4 barn varav 2 tonåringar. Maken är väl ändå värst ändå, han går till "godisskåpet" upp till 10ggr/kväll. Jag har kommit lite på vägen, vi har läskförbud hemma efter förhandling, måste ge upp något av "fredagsmyset", dom valde bort läsken.

Jodå...det söta sockertrollet kommer minsann...när man minst anar det...Men tycker nog själv att jag lyckas "slå ner det" rätt fort. Att mitt sockersug försvunnit helt...nä...det kan jag inte säga. Men...jag kan stå emot.

Nyss gluttade jag i tösen påskägg (jo...hon har kvar än av det ) och där låg några bitar jag gärna skulle kunna stoppa i mej...men...har förmodligen tömt hela om jag smakat en bit. :angry:

Har dessutom fixat en långpannekaka...sån där med choklad frosting/glasyr på...och det var till att skynda sig att ställa bunken med lite smet kvar i under varmvattenkranen...När glasyren skulle på...ja...jäklar vad jag kände att smaklökarna drog till...Men lika där...snabbt i med varmvatten och diska bunken...Vågade inte en slicka av fingret där lite glasyr hamnade...LIVRÄDD...att jag trillar dit på ett ordentligt återfall...Vågar inte smaka det minsta lilla... :huh:

Vad som triggar igång mitt sug...vet jag inte än....Lukter...minnen...eller nåt jag stoppat i mej...inte en susning...Än står jag emot...eller väljer mina avsteg...Tar någon gång i bland 1-2 bitar mörk choklad... :P

• Like 3

Jag drabbas också, någon gång per vecka. Har ingen aning om varför, kan till viss del koppla till menscykeln, men inte helt och hållet.

Jag ger efter ibland på riktigt godis, men ingen hetsätning. Nu har barnen själva infört godisförbud och maken har ätit upp det sista i skåpet, så då finns inget hemma! Hurra!

Jag smaskar nötter, eller som häromdagen 0,5 dl lättvispad grädde med kakao och sukrin... Ja, vad gör man? Jag klarar inte att stå emot. Jag ger hellre efter lite måttligt på nötter, 90% choklad och grädde.

Så ja, jag känner absolut igen mig.

• Like 3

Funderar på om det kan vara hormonellt på något sätt. Tycker också jag kan koppla till menscykeln men bara ibland och ofta inte alls. 

Absolut hormonellt... den effekten har jag haft en bit in i menopaus också att suget varit större när mensen borde ha kommit. Men sen vet jag inte om du är känsloätare.

Jag kan bli grymt sugen om jag har tråkigt. OCH om jag har stressigt eller tycker synd om mej själv.

Är jag glad och mår bra behöver jag inget

Jag vet inte hur många gånger jag upprepat mantrat att om det inte är ägg du är sugen på behöver du ingenting... Oftast fun kar det, men inte alltid... då blir det PUMa eller nötter, för värre skit finns aldig hemma. så mycket litar jag inte på mej själv.

• Like 1

Det är nog vanligare än man tror. Ju mer vi är öppna med det, desto mindre stigma och mindre stress, och i och med det kanske vi inte blir så sugna längre....hoppas jag. För min egen del har en kladdkaka och en påse chips borta på lokala ICAn vrålat efter mig de sista dagarna.

KöpköpköpköpköpÄTÄTÄTÄTÄTÄT, typ.

För att inte tala om all jäkla light-läsk jag hällt i mig på sistone!

:angry:

Hur är det med killar, undrar om dom får samma kraftiga habegär? om mycket beror på hormoner.

Jag är nog känsloätare som byggt upp ett kolhydratsberoende på nåt sätt. 

Tror jag börjar greppa det där med att tänka på ägg, fick sug efter lunchen idag, föreställde mig ägg ägg ägg och nej det ville jag ju inte ha, såklart, suget försvann efter några min.

• Like 1

Jag har ett extremt sockerberoende som jag kämpar med dagligen och stundligen. Faller ofta men klättrar upp ur diket igen. Jag är känsloätare. Äter när jag har tråkigt, är ensam, stressad, arg, ledsen, glad.... Som ni förstår finns det alltid anledning att äta glass godis och kakor. MEN jag är så duktig när jag äter tillsammans med andra. Inte en smula kolisar kommer i mig då. Men msn kan ju inte alltid ha folk som vaktar en. Inte dom 40 åring.....

• Like 1

Jag har ett extremt sockerberoende som jag kämpar med dagligen och stundligen. Faller ofta men klättrar upp ur diket igen. Jag är känsloätare. Äter när jag har tråkigt, är ensam, stressad, arg, ledsen, glad.... Som ni förstår finns det alltid anledning att äta glass godis och kakor. MEN jag är så duktig när jag äter tillsammans med andra. Inte en smula kolisar kommer i mig då. Men msn kan ju inte alltid ha folk som vaktar en. Inte dom 40 åring.....

Gammalt bantarknep, ju... den chokladkaka som ingen SER att man äter räknas inte :P

• Like 2

Jo en sak kom jag på som är triggande för mig, lightläsk.

Nångång ibland kan jag bli sugen på läsk, men då blandar jag ut läsken med kolsyrat vatten som saft ungefär. Då får jag inte den här riktigt söta smaken som är så förödande för sockergrisar. Och eftersom jag späder den så mycekt så har mina smaklökar blivit mer uppmärksamma på söta smaker så numer tycker jag inte riktig läsk smakar gott längre heller

• Like 1