Bengt Nilsson

Epilepsi lindras/botas med ketogen kost

Recommended Posts

Jag letade om epilepsi på internet och hittade Epilepsiföreningen i Stor-Stockholm.

De skriver att man provar med ketogen kost efter att man provat medicin och kirurgi!

För patienter för vilka vare sig farmalogisk eller kirurgisk behandling fungerar kan vidare behandling ske genom antingen övergång till ketogen kost, eller också psykologisk behandling.

Jag skickade därför ett e-mail till epistockholm@telia.com

Hej,

Efter ha läst er sida:

http://www.epistockholm.nu/menu.do?menuid=35014〈=sv

Undrar jag: Skulle man inte kunna testa ketogen kost INNAN man testar med farmalogisk eller kirurgisk behandling?

Ytterligare en lyckad behandling med ketogen kost:

http://www.kostdoktorn.se/hur-man-kan-bli-fran-epilepsi-med-ketonmatning

Svaret blev

Hej!

I Stockholm är Ketogen kostbehandling inget förstahands alternativ när man behandlas för epilepsi, så det kan vi inte skriva.

Om du har personliga erfarenheter av Ketogen kost kanske du vill dela med dig av dem i vår medlemstidning Synapsen? Ta i så fall gärna kontakt med vår redaktör Katarina Nyberg

Katarina.nyberg45@gmail.com

Med vänlig hälsning

Helena L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följ gärna upp med frågan; VARFÖR inte prova kostomläggning först? Kostomläggning måste ju vara oändligt mindre riskabelt och invasivt än kirurgi och medicin!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följ gärna upp med frågan; VARFÖR inte prova kostomläggning först? Kostomläggning måste ju vara oändligt mindre riskabelt och invasivt än kirurgi och medicin!

Bra sagt! Jag kopierade meningen och skickade ett nytt mail...

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följdfrågor till Epi Stockholm:

VARFÖR inte prova kostomläggning först? Kostomläggning måste ju vara oändligt mindre riskabelt och invasivt än kirurgi och medicin!

VEM bestämmer ordningen?

Svar från Epi Stockholm

Jag har inget bra svar förutom att behandlingen visat sig mest effektiv på barn, och fungerar sämre för vuxna.

Jag skickar din fråga vidare till vår förbundsordförande samt till en professor på Karolinska.

/Helena

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad? Fungerar ketogen kost SÄMRE än vad kirurgi och medicin gör för vuxna?

Barn SKA alltså få behandling med kost i första hand då det är "mest effektivt för barn"!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg