Jump to content

Tips om långsamma kolhydrater i pulverform?


Dalle
 Share

Recommended Posts

Hejsan! Jag har hållt på med LCHF i snart ett år och började genom att köra strikt fram tills jag fick den rippade kroppen jag ville ha. Tappade ca 7 kg på 40 dagar då jag kombinerade med periodisk fasta och styrketräning så skulle säga att det gick väldigt bra för egen del.

 

Det är styrketräningen som har varit drivkraften och nöjet och efter att ha kört strikt lchf hela sommaren så märkte jag att jag tappade faktiskt mycket explosivitet och fick sänka vikterna. På semestern i Augusti bestämde jag mig för att äta pannkakor med honung, krossade valnötter och grädde som är en favorit för egen del där jag brukar semestra. Dagene efter på gymmet hade jag sånt enormt tryck och det var då jag bestämde mig för att tillföra lite kolhydrater kring träningen, ca 100 gram uppdelat före, efter och under. Detta gav mig riktigt bra lchf "bulk" över vintern och gick upp ca 12 kg från Augusti till Mars nu men självklart en massa dålig vikt oxå, styrkeökningarna var glädjegivande även de.

 

Nu så kör jag strikt för att bli rippade igen men vill inte vänta till efter sommaren för att börja med kolhydrater kring träningen igen och så vill jag inte gå upp den dåliga vikten under sommaren heller. Kolhydraterna jag åt nu under vintern var maltodextrin vilket är snabba kolhydrater och därför tänkte jag ge det ett försök med mindre mängd kolhydrater och långsammare kolhydrater under sommaren, ca 60 gram 2 timmar innan varje pass, då vill jag även poängtera att min rutin blir att vakna, dricka aminosyror och långsamma kolhydrater och sen 2 timmar efter träna så jag avslutar min PF med ett gympass nästintill.

 

Här är mitt dilemma, jag försöker hitta långsamma kolhydrater i pulverform som är bra men lyckas inte hitta det nånstans. De jag hittils haft ögona på är Body Science Slow Carbs från MM Sports som tydligen ska vara långsamma och inte höjer insulinet märkvärt. Beståndsdelen här är Palatinose vilket jag har förstått utvinns ur honung och är en slags fruktos. Vad jag fått för mig är att fruktos inte alla är en bra kolhydrat då den bryts ner i levern och är en av de största orsakerna till bukfett och fettlever? Finns det något annat alternativ någon kan tipsa om eller är jag ute och cyklar vad gäller faran med Palatinose?

 

Mitt första inlägg här även, underbart forum!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vitargo är ju populärt mig veterligen. Dock aldrig testat. Passar istället på att äta sådant jag tycker är gott när jag ändå äter kolhydrater.

 

Hmm...det kanske iofs inte är så långsamt...nej. Fast å andra sidan, är det i anslutning till träning du ska ta det med effekter på optimal glykogeninlagring så är ju sannolikt Vitargo eller liknande precis vad du behöver?

 

Kan du inte köra vidare med pannkakorna? Låter gött ju! :) Personligen så äter jag bara protein i pulverform för det andra är i regel så lätt att få i sig annorstädes och då med fördel på ett sätt som ger variation åt matintaget etc.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Varför vill du ha det i pulverform? Jag skulle satsat på lite extra kolhydrater via maten. Om du äter en lagad måltid innan så kan du lägga till lite rotfrukter, som sötpotatis. Om du vill ha något mellanmål tror jag nötter + nån frukt skulle passa. Tror det är bättre med riktig mat, istället för något pulver. Sen är riktig mat mer njutbart, att ta in näring ska vara gott.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Varför vill du ha det i pulverform? Jag skulle satsat på lite extra kolhydrater via maten.

 

Nu säger iofs TS inte det men om jag tolkar det jag läser så handlar det kanske om att vilja få mer kontroll över kolhydratintaget och på så sätt underlätta framtida experimenterande? Det praktiska eller ekonomiska kan ju också vara faktorer.

 

Om du äter en lagad måltid innan så kan du lägga till lite rotfrukter, som sötpotatis. Om du vill ha något mellanmål tror jag nötter + nån frukt skulle passa. Tror det är bättre med riktig mat, istället för något pulver. Sen är riktig mat mer njutbart, att ta in näring ska vara gott.

Fast nu var det ju tal om att få tryck i musklerna, dvs då undviker man normalt leverglykogendominanta livsmedel som frukt etc.

 

I övrigt slår "riktig" mat det mesta men som jag redan nämnt finns det ju orsaker till att individer vill något annat. Jag konsumerar själv förhållandevis mycket protein i pulverform men skulle under andra omständigheter hellre äta "riktig" mat.

Link to comment
Share on other sites

Är kolhydraterna i pulverform.. så är de med väldigt stor sannolikhet inte långsamma längre.. hur man än vrider och vänder på det hela!

 

Såå.. det är pulver man skall undvika.. annars så rekomenderar jag potatis, fasten det är snabbt.. men skall du skala och koka dem så tar det tid!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...