Jump to content

Förvirrad?! [Går inte fort ned i vikt trots jag tränar]

Heffaklumpen
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Jo, det är såhär att nu så har jag käkat LCHF ett tag och i början så tränade jag knappt något alls, och på 4 dagar gick jag ner 3,5kg. Men sedan så tog mitt sockertroll övertaget och jag var nere i sockerberondet IGEN....

Men jag gav inte upp utan tog tag i migsjälv och har nu kört LCHF och varit sockerfri i 2 veckor! :) Men grejen är att nu efter de här två veckorna så har jag tränat 5ggr i veckan och ätit rikligt med fett. Men jag har bara tappat 1,2kg på 2 veckor, och jag blev faktiskt lite besviken över resultatet, jag som tyckte jag hade kämpat på bra med träningen och maten. Dessutom har måttet kring midjan blivit större?? :/

Men det jag undrar är, om man tränar så borde man ju rent logiskt gå ner mer i vikt än om man inte tränade? Men hur kommer det sig att man tappar mer vikt om man inte tränar? :/

Snälla vän... LCHF är ingen quick fix utan en livsstil som ger hälsa, välbefinnande och viktnormalisering.
Om du ger dej själv chansen att ge din kropp vad den behöver för att må bra och ger dej själv möjlighet att lyssna på din kropp kommer ni att bli de bästa vänner resten av livet.
Glöm allt vad blaskorna skriver om förton kilo viktminskning på en kvart. Det enda som händer då är att du hamnar i jojobantningens negativa spiral.
Dessutom.. Kör du LCHF så mät dej hellre än att väga dej. Efter typ 3 månader kommer du att märka att dina kläder växt i garderoben även om vågen står still

• Like 5

Snälla vän... LCHF är ingen quick fix utan en livsstil som ger hälsa, välbefinnande och viktnormalisering.

Om du ger dej själv chansen att ge din kropp vad den behöver för att må bra och ger dej själv möjlighet att lyssna på din kropp kommer ni att bli de bästa vänner resten av livet.

Glöm allt vad blaskorna skriver om förton kilo viktminskning på en kvart. Det enda som händer då är att du hamnar i jojobantningens negativa spiral.

Dessutom.. Kör du LCHF så mät dej hellre än stt väga dej. Efter typ 3 månader kommer du att märka att dina kläder växt i farderoben även om vågen står still

Ja, precis så är det. Tidningarna rubriker om hur man nu i maj skall äta någt visst för att slå badstränderna med häpnad i Juli är ren idioti. Det tar tid.

Normalt tar det också tid att lägga på sig kilo när man drar på sig en övervikt. Typiskt är ju att man läggger på sig ett kilo per år. Det är knappt tjugo gram i veckan. Det märker man ju inte, desstuom varierar i alla fall jag något kilo i vikt mellan varje dag.

Åren går och så står man där efter tio år på sin 45-årsdag med tio kilo bilring runt midjan och undrar hur det har gått till.

Min viktminskning på drygt 60 gram i veckan och alltså drygt tre kilo per år var ju långsam men jag var ju inte såå överviktig när jag började. Jag märkte ju inget alls förrän efter några månader då plötsligt någon byxa satt lite lösare.

Så kör på ett bra tag innan du utväderar och börja inte att mickla och ändra på saker hit och dit för tidigt, lycka till och njut hela vägen!

• Like 6

Hejsan!

Jo, det är såhär att nu så har jag käkat LCHF ett tag och i början så tränade jag knappt något alls, och på 4 dagar gick jag ner 3,5kg. Men sedan så tog mitt sockertroll övertaget och jag var nere i sockerberondet IGEN....

Men jag gav inte upp utan tog tag i migsjälv och har nu kört LCHF och varit sockerfri i 2 veckor! :) Men grejen är att nu efter de här två veckorna så har jag tränat 5ggr i veckan och ätit rikligt med fett. Men jag har bara tappat 1,2kg på 2 veckor, och jag blev faktiskt lite besviken över resultatet, jag som tyckte jag hade kämpat på bra med träningen och maten. Dessutom har måttet kring midjan blivit större?? :/

Men det jag undrar är, om man tränar så borde man ju rent logiskt gå ner mer i vikt än om man inte tränade? Men hur kommer det sig att man tappar mer vikt om man inte tränar? :/

Var har du fått det ifrån.. träning är för att gå upp i vikt.. dieter är för att gå ner i vikt!

På träning bygger man muskler och kondition.. och man äter annorlunda än när man behöver gå ner i vikt!!!

Viktminskning handlar mer om att se till att förbränna fett.. för som regel är det kärlekshandtagen eller gubbmaggen man vill bli av med!

Tränar man på fel kost och kalorirestriktion så går man ner i vikt.. förlorar både fett, glykogendepåer, vatten samt muskler.. framhärdar man så förlorar man till slut förståndet och drabbas av Chronic Dieters syndrome!

• Like 4

Var har du fått det ifrån.. träning är för att gå upp i vikt.. dieter är för att gå ner i vikt!

På träning bygger man muskler och kondition.. och man äter annorlunda än när man behöver gå ner i vikt!!!

Viktminskning handlar mer om att se till att förbränna fett.. för som regel är det kärlekshandtagen eller gubbmaggen man vill bli av med!

Tränar man på fel kost och kalorirestriktion så går man ner i vikt.. förlorar både fett, glykogendepåer, vatten samt muskler.. framhärdar man så förlorar man till slut förståndet och drabbas av Chronic Dieters syndrome!

Ta det lugnare med träningen men sluta inte helt, tycker jag. Grejen är att man inte går ned i vikt om kör man för hårt och får påslag av stresshormon.  Så stressa av med allt, även träningen. Jag kan rekommendera yoga, som är avstressande och både bygger muskler, tonar dem och är antiinflammatorisk. 

• Like 3

Jo, det är såhär att nu så har jag käkat LCHF ett tag och i början så tränade jag knappt något alls, och på 4 dagar gick jag ner 3,5kg.

Notera det jag fetat. Inledningsvis så tappar man för det mesta en massa vätska vilket huvuddelen av det du tappade sannolikt var. Tänk även på att när viktresan normaliserats så är det faktiskt så att i 99 fall av 100 så är snabb viktminskning något negativt! Det gäller i synnerhet om man inte styrketränar då den kroppsvävnad du egentligen vill behålla, muskler, är det som kroppen lättare nallar på och energiförbrukar istället för underhåller och bygger upp.

Det är skillnad på att tappa vikt, tappa kroppsfett och lägga på sig muskler. Idealet är att tappa kroppsfett och samtidigt lägga på sig muskler. Eftersom det, frånsett hälsorelaterade problem kopplade till övervikt, för det mesta handlar om estetiska/visuella förändringar man söker så är det egentligen mer korrekt att tala om vad för kroppskomposition man har och vill ha. "Att tappa vikt" säger egentligen ingenting om man inte tar hänsyn till vad det är för sorts förändring i relation till mager kroppsvävnad, kroppsfett, glykogen etc man är ute efter.

För kort och turbulent period för att kunna dra några absoluta slutsatser på. Tänk på att inledningsvis ställer kroppen om sig på alla möjliga sätt så är det något man bör lägga allt krut på som nystartad lågkolhydratare i början så är det helt enkelt "bara" att få till lågkolhydratkosthållningen. Det gör s.a.s. inget om man nöjer sig med det eftersom det i de flesta fall är en rätt stor omdaning av kosthållning och liv som påverkar psyket, praktisk vardag, vanor, ork etc etc.

Vad är det för träning du ägnar dig åt? 5 ggr/vecka låter inte som styrketräning för en nybörjare om vi säger så. Är det något du nämligen skall sträva efter att införliva i ditt liv så är det just det.

För övrigt kanske du ändå bör beakta det faktum att du tappat 1.2 kg. Ett drygt halvkilo i veckan av tappat kroppsfett är inte alls så dåligt. 20 veckor med den takten motsvarar 10 kg. Trava 10 kg smör framför dig så inser du lättare att det är en respektabel mängd...

Förresten, vad hade du själv förväntat dig att vara en rimlig takt på viktminskningen?

Jag hänger inte riktigt med i din logik. Det kan i vissa fall finnas en korrelation mellan träning och "vikt" men det är absolut ingen kausalitet i form av att "hej och hå nu skaffar jag gymkort och ställer mig på löpbandet så kommer jag gå ned i vikt". Men det här är nog en rätt vanlig missuppfattning bland gemene man misstänker jag. Utvecklar därför hur det fungerar på basal nivå.

För att på längre sikt tappa kroppsvikt så måste du helt enkelt förbränna mer energi än du stoppar i dig. Det här är i praktiken energibalansteorin.

Konkret innebär detta att om du "tränar" (vet som sagt inte vad du menade med det) 5 dgr/vecka men inte går ned i vikt innebär det i enklaste fallet att du din förbränning är i balans med ditt energiintag. Det här kan också innebära att det sker förändringar kroppsinternt ex att du tappar 1 kg kroppsfett och samtidigt lägger på dig 1 kg muskelmassa. Det här är en ideal situation. Det kan givetvis också innebära att det sker förändringar på kortare sikt kopplad till vätskelager och/eller energilager (glykogen etc) som påverkar vikten.

Hur som haver, på sikt så måste du åstadkomma ett energiunderskott för att en mer bestående kroppsviktförändring - förlust av kroppsfett - skall ske.

Det här är dock inte allt och nu börjar vi komma till beröringspunkterna med fördelar med lågkolhydratkosthållning.

För om du åstadkommer ett energiunderskott medelst massiv underätning (VLCD som sponsras av Karolinska Institutet via deras symbolprofessor Claude Marcus som extraknäcker åt bl.a. ITrim m.fl.), samtidigt lägger dig på soffan och på dumburken kollar in det digra utbudet av visuell hjärncancer, snålar in på proteinintaget och dessutom ökar inslaget av insulinogen kost (mycket socker/kolhydrater) så har du med fördel ställt in din kropp på precis raka motsatsen till det du (egentligen) vill. För även om du "tappar vikt" så har du samtidigt skapat en kroppsmiljö där du inte kommer maximera förlust av kroppsfett och dessutom sker detta på bekostnad av mager kroppsvävnad, ex. muskelmassa.

Poängen med lågkolhydratkost är alltså primärt att underminera en insulinogen kroppsmiljö. Det här leder till bl.a. bättre bränslepartitionering, dvs att mer energi förbränns i muskler än inlagras i fettceller.

Ta det lugnt och lägg krut på att förkovra dig i lågkolhydratkosthållningen nu. Se eventuellt också över din träning till något potentiellt mer produktivt och på längre sikt både mer hållbart och bättre.

Tillägg: En bild säger mer än tusen ord sägs det. En bild som kanske åstadkommer just detta i relation till skillnaden mellan kroppsvikt vs kroppsfett/muskler är måhända på sin plats.

Vad kallar man således en man som väger 144 kg och har ett BMI på 47?

En vandrande hjärtattack? I detta specifika fall kan vi nog inte utesluta det...men inte av det skäl som de flesta spontant tänker sig.

Hur som haver, nyssnämnda antropometriska data tillhör, med största sannolikhet, den blivande Mr. Olympia, dvs Mamdouh "Big Ramy" Elssbiay. Här är bilden:

http://4.bp.blogspot.com/-rrC7LHz7P8s/UaOrTx8HDCI/AAAAAAAAfko/mycoDAo9yHY/s1600/486792_486653604740236_622102279_n.jpg

Man kan väl nöja sig med att konstatera att det inte är jättemycket fett på den kroppen men en ruggig massa muskelmassa.

Lycka till!

• Like 3

Normalt har även inre organ svälts med kolhydratrik kost, de väger sedan mer nu när de får tillbaka egergin och kan återta normalstorlek. Och muskler väger mer än fett. Varför ska alla ha så bråttom? Hur kan du kräva det tar hundra gånger snabbare att gå ner i vik än upp?

• Like 2

Men att hon fått större midjemått är ju något att fundera på i alla fall.

Man kanske inte går ner i vikt av träning men ökad fysisk aktivitet ökar naturligtvis energiförbrukningen.

Ge det lite längre tid bara. Förstår att du är otålig, man förväntar sig bra resultat när man jobbat hårt. Tänk på att du kan ju ha tappat fettvikt och sedan lagt på dig muskelmassa och då är ju -1,2kg ett bra resultat. Att midjemåttet ökat? kan ju skilja sig från dag till dag också.

Men att hon fått större midjemått är ju något att fundera på i alla fall.

Absolut. Fast som jag skrev i mitt inlägg ovan så är det helt enkelt för tidigt att dra några slutsatser mot bakgrund av att det gått så kort tid. Men visst, lilla maggen tenderar ju bli (än) mindre när man fått till det med sitt lågkolhydratkostätande.

Man kanske inte går ner i vikt av träning men ökad fysisk aktivitet ökar naturligtvis energiförbrukningen.

Jepp. För att återknyta, igen, till skillnaden mellan viktförändring och förändring av kroppsvävnad så kan det ju även vara så att "fel" sorts träning underlättar ex. muskeltapp. Det finns s.a.s. ingen större anledning för någon som enbart anammar evighetspass på löpband etc att förvänta sig att dennes kropp kommer att vilja behålla muskelmassan i det långa loppet.

Tack alla för era svar! Det hälper mig att förstå lite bättre vad som händer och hur jag borde tänka och fortsätta framöver :) Och ja, jag har dåligt tålamod. Men jag får bara bita ihop och låta det ta sin tid, just nu så ska jag dra ner på träningen och fokusera ännu mer på kosten.

För er som undrar så kör jag i princip bara styrketräning, utav de 5 träningstillfällena är kanske 1/5 kondition eller yoga ^^

N=1

Förra våren fick jag ett tokryck och började träna massor.

Sammanlagt 9 timmar i veckan; zumba, styrketräning, simning och yoga.

2 månader höll jag på och åt som innan när jag varit viktstabil ett tag. 

Jag gick ner exakt 0 gr.

0 gr.

Jag kände skillnad i kroppen, jag blev starkare, spänstigare, det var roligt men som sagt: exakt 0 gr skillnad på vågen. Hade jag tränat för att gå ner i vikt hade jag krullat ihop mig på golvet i en gråtande hög (så som jag gjorde innan LCHF och det inte fungerade då heller och jag alltid slutade för det "var ju ingen idé ändå").

• Like 4

Snälla Zepp, en gång för länge sedan gav du mig en länk till en artikel om Chronic Dieters syndrome. Jag har lyckats med att "slarva bort den". Har du kvar denna?

Jag tycker detta ämne är viktigt och kallar det "bantarhjärna", en trist bieffekt är rädsla och oro! Rädsla för att äta för mycket eller för att kroppen plötsligt skall vända och lägga på sig en massa fettkilon igen.  Man tror måsta ha kontroll genom att väga och mäta sin mat. Det kan jag avhålla mig ifrån men har istället vägt mig själv, varje dag.  Nu har jag genom att fatta ett mycket bestämt beslut slutat med det. Nu blir det ca var 14:e dag. Vikten står still men kläderna blir fortfarande större.

Brist på tålamod och en slags tro på att det måste gå fort, tror jag också är bantarhjärna.  Det tog lång tid innan den känslan gick över, så då fick jag arbeta med intellektet istället och lita på vad så många andra skrev här inne. Idag  1 år och 4 månader senare när allt är i balans kommer tryggheten allt mer :)  Ger man kroppen och hjärnan vad de vill och behöver, kan man ju ägna mig åt annat än tänka på vikt :P  och känna rädsla för den fruktade viktuppgången, med alla dess negativa konsekvenser. 

• Like 5

Snälla Zepp, en gång för länge sedan gav du mig en länk till en artikel om Chronic Dieters syndrome. Jag har lyckats med att "slarva bort den". Har du kvar denna?

Jag tycker detta ämne är viktigt och kallar det "bantarhjärna", en trist bieffekt är rädsla och oro! Rädsla för att äta för mycket eller för att kroppen plötsligt skall vända och lägga på sig en massa fettkilon igen.  Man tror måsta ha kontroll genom att väga och mäta sin mat. Det kan jag avhålla mig ifrån men har istället vägt mig själv, varje dag.  Nu har jag genom att fatta ett mycket bestämt beslut slutat med det. Nu blir det ca var 14:e dag. Vikten står still men kläderna blir fortfarande större.

Brist på tålamod och en slags tro på att det måste gå fort, tror jag också är bantarhjärna.  Det tog lång tid innan den känslan gick över, så då fick jag arbeta med intellektet istället och lita på vad så många andra skrev här inne. Idag  1 år och 4 månader senare när allt är i balans kommer tryggheten allt mer :)  Ger man kroppen och hjärnan vad de vill och behöver, kan man ju ägna mig åt annat än tänka på vikt :P  och känna rädsla för den fruktade viktuppgången, med alla dess negativa konsekvenser. 

Ja.. det är altså ingen sjukdom.. mer en besatthet.. en missriktad sådan.. tillslut handlar det mesta om bantning, träning och att väga sig!

Men nu har det blivit det normala.. främst bland kvinnor!

"Dieting continues to be a common practice among North American women. Dieting has become the norm—it is more common for a woman to be “on a diet” than not "

"The chronic dieter is defined as an individual who consistently restricts energy intake to maintain an average or below-average body weight (12). Chronic dieting syndrome describes individuals who 1) have a persistent overconcern with body shape and weight, 2) restrict their food choices for ≥2 y, and 3) continually diet to achieve weight loss without success or with success but with weight regain (2). The physiologic consequences of chronic dieting are varied and may influence metabolism in the long-term"

http://ajcn.nutrition.org/content/71/6/1413.full

Grejen och brasklappen är att det funkar lika bra med LCHF.. dvs att skaffa sig CDS.. fast, många hade nog den besattheten innan oxå!

När det egenligen handlar om livstilsval.

• Like 2

Ja.. det är altså ingen sjukdom.. mer en besatthet.. en missriktad sådan.. tillslut handlar det mesta om bantning, träning och att väga sig!

Men nu har det blivit det normala.. främst bland kvinnor!

"Dieting continues to be a common practice among North American women. Dieting has become the norm—it is more common for a woman to be “on a diet” than not "

"The chronic dieter is defined as an individual who consistently restricts energy intake to maintain an average or below-average body weight (12). Chronic dieting syndrome describes individuals who 1) have a persistent overconcern with body shape and weight, 2) restrict their food choices for ≥2 y, and 3) continually diet to achieve weight loss without success or with success but with weight regain (2). The physiologic consequences of chronic dieting are varied and may influence metabolism in the long-term"

http://ajcn.nutrition.org/content/71/6/1413.full

Grejen och brasklappen är att det funkar lika bra med LCHF.. dvs att skaffa sig CDS.. fast, många hade nog den besattheten innan oxå!

När det egenligen handlar om livstilsval.

Tack för länken  ^_^ .

Det är klart att det handlar om livsstilsval men också om tillit till kroppens förmåga att läka sig själv om den får rätt hjälp.  En faktor som vi ofta missar idag är vad en god vän till mig brukar säga: TTT - ting tar tid! Att viktreduktion och att återställa balans kan ta tid är bra om vi bejakar mer här inne. Det är flera faktorer som skall haka i varandra. Fysik, psyke, lära nytt och lära om  :rolleyes: (puh vad mycket det blev ;) ) 

Jag skulle också vilja rikta mig till Kostdoktorn med lite feedback om bloggen. Tycker ibland att det är lite väl ensidigt med dessa mirakelhistorier och jättelika viktnedgångar. Tror aldrig (men jag kan ha missat) att jag läst om 10 kg på 3 år som Stroker49 skriver om inlägg #2. Kanske det vore bra att lyfta fram mer sådant för att ge goda exempel på livsstilsvalen och den uthållighet man kan behöva! Fler historier om uthållighet och de goda effekterna av det!!!

• Like 4

Tack för länken  ^_^ .

Det är klart att det handlar om livsstilsval men också om tillit till kroppens förmåga att läka sig själv om den får rätt hjälp.  En faktor som vi ofta missar idag är vad en god vän till mig brukar säga: TTT - ting tar tid! Att viktreduktion och att återställa balans kan ta tid är bra om vi bejakar mer här inne. Det är flera faktorer som skall haka i varandra. Fysik, psyke, lära nytt och lära om  :rolleyes: (puh vad mycket det blev ;) ) 

Jag skulle också vilja rikta mig till Kostdoktorn med lite feedback om bloggen. Tycker ibland att det är lite väl ensidigt med dessa mirakelhistorier och jättelika viktnedgångar. Tror aldrig (men jag kan ha missat) att jag läst om 10 kg på 3 år som Stroker49 skriver om inlägg #2. Kanske det vore bra att lyfta fram mer sådant för att ge goda exempel på livsstilsvalen och den uthållighet man kan behöva! Fler historier om uthållighet och de goda effekterna av det!!!

Vad sägs om inte ett gram på 2,5 år :ph34r: Men utmärkta kolesterolvärden och ingen medicinering i stället. :D

Fast jag har tagit hälften av mina 15 kg sista året med 5:2 kombinerat med LCHF

• Like 1

Vad sägs om inte ett gram på 2,5 år :ph34r: Men utmärkta kolesterolvärden och ingen medicinering i stället. :D

Fast jag har tagit hälften av mina 15 kg sista året med 5:2 kombinerat med LCHF

Bra jobbat  :D, grattis till skön hälsa. Det jag tycker är frustrerande är att det verkar finnas så lite forskning :angry:  kring kvinnor som har haft det som du. 

Spännande fråga blir apropå viktreduktion som vi talar i denna tråd. Hade det hjälpt dig att gå på LCHF och 5:2 direkt eller var det nödvändigt att du återställde kroppen först? Spännande att höra vilka tankar du själv har kring detta...

Om det är så, vilket jag inte vet, skulle det kännas mycket viktigt att läkare m.fl delar med sig av den kunskapen, så att man orkar hålla ut eller kanske snarare inte ger upp och återfaller i gamla matvanor som definitivt är skadliga.  

• Like 3

Spännande fråga blir apropå viktreduktion som vi talar i denna tråd. Hade det hjälpt dig att gå på LCHF och 5:2 direkt eller var det nödvändigt att du återställde kroppen först? Spännande att höra vilka tankar du själv har kring detta...

Alltså, för mej var inte vikten det primära. Jag har kunnat fortsätta leva som en rultig kärring.. jag identifierar mej fortfarande som det och det är ingen stor fråga för mej om jag lyckas ta de sista 7 kg heller (som gör att jag kommer att hamna på en nivå som för MEJ är OK men många nog fortfarande skulle kalla överviktig... 65 kg till 155 cm, men i min ålder ska man inte vara för mager. Det blir så jäkla mycket rynkor att bläddra i då) :ph34r:

jag kanske kunnat köra 5:2 tidigare och nått bra resultat (5:2 har ytterligare vässat mina kolesterolvärden - det var därför jag började med det.. eftersom det var bättre men inte bra med bara LCHF).

Jag är i alla fall fullständigt övertygad om att man måste ha en trygg kropp för att kunna åstadkomma nånting alls med vikten om man inte har väldigt mycket att ta av. De flesta har ju kört jojobantningar i åtskilliga år och förstört allt normalt beteende på både knopp och kropp.

Jag skulle ALDRIG våga 5:2 om jag inte haft LCHF i grunden. En hungrig stoscha på blandkost var fullt mordbenägen och Hulken hade också kunnat få sej en omgång. :P

• Like 4

• 2 months later...

Hej,

Jag är helt ny här på forumet. Undrar om det finns någonstans att läsa sig till angående forskning som bekräftar att träning inte hjälper att gå ner i vikt ( eller rättare sagt - att träning hjälper inte att bränna fett ). Tacksam för svar från er erfarna här :)

Det där stämmer inte riktigt ;-) Kroppen kan absolut bränna fett vid träning...och gör det.  Men om du äter mycket kolhydrater innan, i samband med och efter träning...så förhindras i stor utsträckning den processen, eftersom du då sannolikt har höga insulinnivåer som säger till kroppen att inte använda sitt fett till förbränning.

Så genom att äta LCHF kommer du att bränna massor av fett när du tränar... :)

• Like 1

Forskning... Jag tittar in i spegeln varje morgon och ser en gube som gick ner 60 kg utan minsta motion.

Never argue with results. :) Tråkigt nog så är det många som fäster större vikt vid "forskning" och "vad man bör" (enligt "experterna") än att se till sin egen framgång och sina egna mål. Det här går iofs även att kritisera inom alla områden. Det finns många som äter lågkolhydratkost som resultaten uteblir för och då har man inte riktigt "nått hem" s.a.s.

Bortom detta ser jag alltjämt (riktig) träning som viktigt för allmänhälsa och optimerade resultat. Men det tar jag i nästa kommentar.

• Like 1

Hej,

Jag är helt ny här på forumet. Undrar om det finns någonstans att läsa sig till angående forskning som bekräftar att träning inte hjälper att gå ner i vikt ( eller rättare sagt - att träning hjälper inte att bränna fett ). Tacksam för svar från er erfarna här :)

Hej Dolores och välkommen till forumet,

Du kan väl börja att läsa mitt svar...annars "GIYF" (stämmer inte riktigt längre men du kan i varje fall hitta ett och annat än). :)

Problemet är att allt som kallas "träning" inte är så mycket till träning. För att snabbspola lite, det lågkolhydratkosthållning hjälper till med är att få fart på fettoxidation genom förbättrad bränslepartitionering, dvs mer energi slussas till muskler än till fettdepåer. Detta ger normalt också den starka mättnad som många upplever på kosthållningen. Kroppen blir på cellnivå extremt mättad...ofta i stark kontrast till hur den varit innan på en kosthållning med för mycket kolhydrater och för lite träning som nyttjar just kolhydrater.

Det jag tror det är dags att ta upp här är att det handlar ju egentligen om att ens kropp skall bli så metabolt flexibel som möjligt så man bör egentligen inte se lågkolhydratkosthållning som ett mål utan ett medel. För någon med väldigt dålig insulinkänslighet, stor övervikt och allmänt risiga blodvärden etc etc så kan lågkolhydratkosthållningen få en att normalisera såväl vikt och hälsa. Detta bör betraktas som det första och grundläggande steget. För många så räcker detta gott och väl och är ju ett klart fall framåt jämfört med tidigare kroppsliga status.

Nästa steg är att, vid behov, försöka få till det där med ökad metabol flexibilitet, dvs att man även kan öka mängden kolhydrater. Här kommer definitivt träning in och då menar jag Träning med versalt T. Den typen av träning som påfrestar det glykolytiska energisystemet, ex träning inriktad på muskeltillväxt. Här kommer den riktigt stora nyttan med träning, dvs Träning. :) Ponera att du MÅSTE stoppa i dig kolhydrater vissa dagar i veckan? Många kanske inte skulle uppskatta detta pga de trivs så väl med sin lågkolhydratkosthållning. Jag upplever det själv, ibland, som lite jobbigt. Å andra sidan, man bör kanske inte klaga över att man kan trycka i sig ex choklad och annat gott och inte bara njuta av det utan även vara medveten om att ens kropp faktiskt frodas av detta.

Det här är verkligen inte menat som någon slags carte blanche till alla som läser detta att det bara är att trycka i sig halva livsmedelsaffärens godissortiment...för att man skaffar gymkort. Däremot så är det faktiskt så att når man en träningsfas inom en träningsaktivitet där fokus ligger på ökat behov av det glykolytiska energisystemet, då kommer man i regel märka av vilken skjuts inslag av kolhydrater kommer att ge. Som somliga kanske minns var jag väldigt skeptisk väldigt länge till detta men efter att ha experimenterat mer grundligt och då med större mängder kolhydrater än tidigare så har jag insett betydelsen av detta för sådana i min position. Dock vet jag att även om man "bara" tränar högintensivt på ett sätt som inte stressar nyssnämnda energisystem lika mycket som styrketräning inriktad på muskelfokus så kan man sannolikt komma undan betydligt bättre med "bara" lågkolhydratkost, dvs styrkelyftare med låga reps och liknande har ett lägre behov vid en jämförelse.

Bortom detta, träning brukar jag betrakta ur vad jag beskriver som en trappstegsmodell (sök och kanske hittar du något här på forumet). Med det menar jag kortfattat att även träning måste leva efter devisen "lär dig krypa innan du går, lär dig gå innan du springer". Uttryckt annorlunda, är man relativt otränad så måste man ju börja någonstans. Vill man exempelvis nå så långt att man en dag står där i gymet och faktiskt tränar med inriktning på muskeltillväxt så får man ta flera produktiva steg innan det kommer gå bra. Börja med promenader, utöka med lättare kroppsövningar hemma, börja på gym och fokusera på styrka...och till slut så kommer dörren öppnas för den typen av träning jag nämnt här ovan.

Vet inte om svaret är fullödigt men förhoppningsvis ger det någonting. Som Limp är ett levande exempel på och påpekar här i tråden så BEHÖVER man inte träna för att "bara" gå ned i vikt. Men det finns flera fördelar med träning direkt som indirekt såväl som på sikt.

Lycka till!

• Like 1

• 3 months later...

Jodå det finns studier som visar att det inte hjälper att träna för att bränna fett. Det är individuellt, vissa personer ökar fett-förbränningen medan vissa minskar den. Verkar vara ungefär 50:50 mellan grupperna (hälften går upp hälften går ned). Beror förstås på vad du tränar. Detta gäller om du tränar kondition och ligger i den perfekta "fettförbränningszonen" enligt pulsklockan (som vanligt ska man göra tvär emot vad det står i de flesta skolböcker). Då riskerar du att gå upp i vikt. 

Orsaken är helt enkelt att kroppen känner av att du tränat och tänker att nu är det bäst vi sparar på energin så den kompenserar för ditt "slöseri" av energi under träningen resten av dagen så summan blir att du bränner minder fett totalt sett under ett dygn trots att du hade ökad fettförbränning under träningen.

Om du tänker efter hur det känns att lägga sig på soffan och slöa en dag då du inte varit fysiskt aktiv? Det är väl skönt. Men hur känns det en dag du varit aktiv? Helt underbart att lägga sig och slöa. Om man inte tycker om att läsa vetenskapliga artiklar så kan man känna själv hur kroppen försöker uppmuntra dig till att spara igen det där du brände under träningen. 

Predictors of fat mass changes in response to aerobic exercise training in women. J Strength Cond Res. 2014 Oct.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25353081

• Like 1

Jodå det finns studier som visar att det inte hjälper att träna för att bränna fett. Det är individuellt, vissa personer ökar fett-förbränningen medan vissa minskar den. Verkar vara ungefär 50:50 mellan grupperna (hälften går upp hälften går ned). Beror förstås på vad du tränar. Detta gäller om du tränar kondition och ligger i den perfekta "fettförbränningszonen" enligt pulsklockan (som vanligt ska man göra tvär emot vad det står i de flesta skolböcker). Då riskerar du att gå upp i vikt. 

Orsaken är helt enkelt att kroppen känner av att du tränat och tänker att nu är det bäst vi sparar på energin så den kompenserar för ditt "slöseri" av energi under träningen resten av dagen så summan blir att du bränner minder fett totalt sett under ett dygn trots att du hade ökad fettförbränning under träningen.

Om du tänker efter hur det känns att lägga sig på soffan och slöa en dag då du inte varit fysiskt aktiv? Det är väl skönt. Men hur känns det en dag du varit aktiv? Helt underbart att lägga sig och slöa. Om man inte tycker om att läsa vetenskapliga artiklar så kan man känna själv hur kroppen försöker uppmuntra dig till att spara igen det där du brände under träningen. 

Predictors of fat mass changes in response to aerobic exercise training in women. J Strength Cond Res. 2014 Oct.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25353081

Yes, det är individuellt och styrs av främst av leptinsignaleringen. Är den dysfunktionell kommer du ha stora problem göra av med fett trots större mängd träning, helt enkelt eftersom att hjärnan inte "ser" det fett som redan finns inlagrad, så kommer den prioritera ytterligare inlagring på bekostnad av låg energinivå och cravings för junkfood.