lelleleo Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Det har stannat till rejält här... Nämde det för en vänninna, och hon lanserade en ide´, om att man kunde (hade hon hört) ta "en paus", en gång varannan månad, och käka karb "som vanligt"...för att så återgå til lchf. Detta för att "boosta upp"/väcka upp förbränningen.... Nån som hört nåt om detta ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Utan att VETA nåt tycker jag det låter nsom en bra ursäkt att äta det man saknat.... Alltså om jag bara känner att jag måste ha pompa eller pizza så O K , men det är definivt INTE inom kosten hur man än försöker. Sen beror det ju alltid på vilka mål man har... Funkar qvstegen med just DINA mål så why not 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Det har stannat till rejält här... Nämde det för en vänninna, och hon lanserade en ide´, om att man kunde (hade hon hört) ta "en paus", en gång varannan månad, och käka karb "som vanligt"...för att så återgå til lchf. Detta för att "boosta upp"/väcka upp förbränningen.... Nån som hört nåt om detta ? Läs gärna hos http://lchfingenjoren.se/! Hon svullar carbs några gånger per år en helg med resultat att hon går upp cirka 7 kilo vid varje tillfälle. Fem av dessa kilon går hon sedan ganska fort ner (vattenkilon) men de två sista är det svårare att bli av med. Vad jag förstått av hennes texter har hennes carbsvullarhelger mer med det mentala att göra och inte för att boosta vikten (nedåt i alla fall). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Tror det är mycket dumt att göra så. Jag har inte tagit en godisbit/bulle/tårta/glass/whatever sötsak på 3 år (ja som inte är LCHF variant då) och kommer inte ihåg hur de smakar. Är aldrig sugen på det. Vill inte veta hur det smakar med risk att jag blir sugen på det igen.Tror det bara kommer ta några veckor för din kropp att återanpassa dig till kolhydrater igen. Onödigt att fylla på 12 dagar/år med godis bara för att minska på dessa 14 dagar som kanske aldrig kommer ske. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Jag har hört det också men då handlade det om vid lågkaloridiet, att det skulle vara effektivt att på så sätt öka förbränningen, äta mycket fett var 8:e vecka typ. Kan det vara taget därifrån? Svårt att tro på samma effekt vid lchf och "kolhydratsboost" Men vet ju inte... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Själv "unnar" (underförstått att jag vet att det inte är nyttigt) jag mig en kolhydratsfrossardag per månad. Oftast blir det i slutet av månaden, så att jag har riktigt gott om tid att besluta mig för vad jag är riktigt, riktigt sugen på (oftast bröd, dock alltid surdegsbröd numera, eller pizza). Fast i april var var det så mycket som hände på jobbet att jag missade min 'kolisdag'! Så då tänkte jag, till att börja med, vad bra! Då har jag två 'kolisdagar' att ta ut i maj. Ja, jag har varit med i VV. Men så tänkte jag 'dumheter, passë är passé, du får skylla dig själv, en 'kolisdag' per månad är vad som gäller! Och oftast räcker det faktiskt med en riktigt kolhydratspäckad måltid, och sedan har jag fått nog (ligger i paltkoma) snarare än en hel dag. Det är ju mer och mer sällan det smakar lika gott som man mindes det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Vill du tillföra en "fusk"dag i veckan kan man ju alltid kolla på Carb Nite konceptet där man käkar kolhydrater en kväll i veckan (var 7:e dag typ). Sedan finns ju Carb-backloading av samma grundare men där krävs det att man styrketränar en hel del som jag förstått det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Fungerar inte för mig i alla fall. En fuskardag med mycket kolhydrater leder ofelbart till en längre period av sämre ätande. Senast var i påsk och denna gång är jag dessutom helt säker på att det bidrog till en, för mig numera sällsynt, sjukdomsperiod. Men, för en del fungerar det tydligen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Det har stannat till rejält här... Nämde det för en vänninna, och hon lanserade en ide´, om att man kunde (hade hon hört) ta "en paus", en gång varannan månad, och käka karb "som vanligt"...för att så återgå til lchf. Detta för att "boosta upp"/väcka upp förbränningen.... Nån som hört nåt om detta ? Hon kanske menar det som i kroppsbyggarkretsar går under namnet "carb cycling". Detta används för att deffa och t ex gå ner från 7% kroppsfett till 4% kroppsfett så att magmuskler och blodådror blir ännu mer synliga. Det är ett utmanande program som är svårt att hålla vad jag förstår. Det handlar inte alls om att äta tårtbitar och chips, utan snarare lite ris, utan något annat till (ok, en torr torskbit också och lite salladsblad utan dressing. Inget fett!) när man gör uppehåll i sin normala lågkolhydratdiet. Här kommer en länk: http://scoobysworkshop.com/advanced-fat-loss-carb-cycling/ I Atkinsdieten är det inte meningen att man ska hålla kolhydraterna riktigt låga mer än under induktionsfasen. Detta att återinföra kolhydrater (fast inte 300 gram per dag, och inte en massa socker) i kosten är en tanke som återkommer på många håll. Jag tror Atkins tänkte igenom detta noga och också hade mycket patientunderlag att gå på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Tror inte heller det är en bra idé. Nu vet jag inte hur strikt LCHF du kör, men jag skulle nog prova att strikta till det istället en period och se vad som händer. Alternativt testa periodisk fasta som tycks funka bra för en del som hamnat på platåer. Men du kanske testat detta redan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Eh.. blir det inte så hur som helst och trots alla goda förutsatser? Jamenar, finns väl ingen som inte faller av vagnen lite då och då? Sen så om det är något positivt eller ej tror jag mest handlar om det mentala. Dvs jag tillåter mig att äta prexis vad som helst.. det e bara som så att jag helst vill äta LCHF.. så undantagen blir rätt sällsynta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 Läs gärna hos http://lchfingenjoren.se/! Hon svullar carbs några gånger per år en helg med resultat att hon går upp cirka 7 kilo vid varje tillfälle. Fem av dessa kilon går hon sedan ganska fort ner (vattenkilon) men de två sista är det svårare att bli av med. Vad jag förstått av hennes texter har hennes carbsvullarhelger mer med det mentala att göra och inte för att boosta vikten (nedåt i alla fall). Detta va snack om 48 timmar/2 dygn.. Ingen går upp 7 kg på 48 timmar..och det var inte snack om chockätande.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 Tror inte heller det är en bra idé. Nu vet jag inte hur strikt LCHF du kör, men jag skulle nog prova att strikta till det istället en period och se vad som händer. Alternativt testa periodisk fasta som tycks funka bra för en del som hamnat på platåer. Men du kanske testat detta redan? Ja kör 5-2-- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Detta va snack om 48 timmar/2 dygn.. Ingen går upp 7 kg på 48 timmar..och det var inte snack om chockätande.. Jag frågade henne via hennes blogg om det var sant att hon gick upp 7 kilo på en helg och hon påstod att det var det. Jag kan såklart inte vara säker på om hon ljuger eller inte, men det var vad hon uppgav. Läs själv! http://lchfingenjoren.se/2014/april/latt-fanget-latt-forganget.html. Min fråga och hennes svar finns i kommentarerna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts