Jump to content

Cykling

Leopold Roos

Recommended Posts

Någon här som  cyklar mycket på LCHF kost?

Jag tog min första tur någonsin med en racer idag. Åå va annorlunda det var att cykla på detta sätt med skor som sitter fast och en cykel som väger halva jämfört med min 2 år gamla hybrid (som har massa tillbehör och lås).

Min nya cykel är ju superb :). För att vara en instegscykel, kan ju så klart inte mäta sig med klasser som är 5-10 gånger dyrare.

http://teamsportiaonline.se/bianchi-nirone-7-sora

Ska köra mitt första lop ever redan i början av juni - gulp! Siljan runt på 16mil.

Körst ca 3*8 mil på min hybrid i år och 3mil på racer. Måste ligga i nu för att få upp tillräcklig vana för så långa cykling.

• Like 5

Efter 5 mils cyklande på denna racer i helgen är jag mycket öm över allt. Mest händerna, där de runda handtagen försöker få handen att böja sig åt andra hållet, ont i armbågar och armar - så bortskämt med mitt supersköna tempostyre jag har på andra cykeln, och ont på rumpan, trots jag har nya cykelbyxor med inbyggd kudde saknar jag min mjuka sadel på andra cykeln.

• Like 1

Pendlar på en MTB eller hybrid nästan varje dag.  Tränar/leker 2-3 kvällar i veckan. Allt på MTB, står inte ut med tristessen på landsväg utan måste kunna köra över en berghäll eller gena över en stig om jag känner för det.

Brukar bli ca 65 km pendling året runt och 30km tekniskt i skogen per vecka.

Orkar mer på LCHF än någonsin tidigare, framförallt uthålligheten och återhämtningen är rena drömmen, körde 36km med hyfsat tempo igår på grusväg, hoppade in i duschen, tog en kopp kaffe och gick och la mig. Tidigare var det fyra mackor och två bananer och paltkoma efter en sån runda. Är kanske inte snabbast runt men ligger iaf hyfsat på Stravastäckorna. :)

Erfarenheten från landsvägscyklister är att dom tar slut ganska fort när man ger sig ut i skogen och gasar, det är mer intervallträning med få korta pauser och lite "malande" vilket de inte är vana vid. ;)

Hittils i år har det blivit närmre 100 mil och 10000 höjdmeter.

Ride on!

• Like 1

13 mil senare på racern börjar jag bli rätt van med cykeln. Kanske klarar av Siljan runt ändå om ett par veckor.

16mil på en racer och landsväg fixar du, man känner sig otroligt amatörmässig på såna där lopp men när det kommer till kritan är det förvånansvärt många som köpt en cykel och utrustning för ohemult mycket pengar och sedan knappt kört en mil på grejerna. Plötsligt känner man sig som ett proffs när folk ramlar till höger och vänster. ;) Körde 7 mil mtb över stock och sten vilket jag aldrig trodde jag skulle klara, men det gick förvånansvärt lätt, var mest att gneta på när tröttheten slog till.

• 2 weeks later...

Lida Loop 65km MTB i helgen, vaknade sent så jag bara hann få i mig fettkaffe. Körde runt utan större problem och drack bara vatten med salt och magnesium under loppet. Åt gjorde jag efteråt till middagen vid 19-tiden. Det är jäkligt skönt att slippa fundera på och fylla fickorna med den där vidriga gel-en som många verkar gå på. :)