juhulia Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Jag har alltid älskat ägg men jag har nu tyvärr kommit till ett stadie där jag blivit extremt trött på att äta det. Mår nästan illa bara av tanken på att äta ett kokt/stekt ägg eller en omelett. Vad gör ni när ni blir trötta på ägg? Jag önskar lite tips på andra sätt att få i mig ägg, utan att behöva äta kokt/stekt/omelett/ägghack med smör, så att jag snart känner suget efter ett vanligt kokt ägg igen Tacksam för tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Samma här, tröttnat strax efter jag började med lchf, fast jag verkligen gillade de innan, så det måste vara psykologiskt. Jag har nu än så länge bara inte ätit ägg, helt enkelt... Tror suget kommer tillbaka helt enkelt. Annars så ska ju råa ägg och äggmjölk (baseras också på råa ägg, googla recept) ett bra alternativ, då ägg inte smakar ägg när de är råa. Testa! Bättre än man tror. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
teserese Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 jag har med blivit trött efter 8 veckor så idag tog jag grekisk yoghurt bär och två finncrisp med mkt pålägg och kaffe med äggmjölk =) MKT gott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazizten Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Man kan ju alltid steka lite goda grönsaker (vitkål, paprika, vitlök osv), kyckling eller annat kött med blomkålsris ala Nazi Goreng.... När maten iprincip är klar så släng i ett par ägg och rör runt så att äggen stelnar. Har bara testat detta i mina sockerdagar med riktigt ris men det borde ju funka ändå. (kokosolja är optimalt här dessutom) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Man får äta med klädnypa på näsan. Vilket jag testade, men det gjorde ont. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sirri Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Jag hoppas att följande ger några idéer: 1. Pocherade ägg ( 2-3 per måltid). Sås med smör + mynta + cayenne peppar. (Mynta används inte så mycket och det ger en ny smak). 2. Pocherade ägg. Sås med yoghurt + salt + vitlök. Toppa med samma sås som ovan. 3. Stek tomat + gullök. Blanda in ägg. (Man kan förändra lite genom att lägga till andra grönsaker. Framför allt paprika passar bra). Det blir inte som omelett. Mera som en lätt röra. Hjälper detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Tänk, tror aldrig jag tröttnar på ägg! Skulle kunna leva på luftiga omeletter och mosat äggsmör och stekta ägg med bacon och fläskpannkaka (enligt Airma, mums!!!) och sås av hackade ägg i smält smör och majonäs osv............ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kicki79 Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Har också varit less på ägg, främst äggsmör. Har inte ätit det på flera månader och kommer inte göra det inom en snar framtid heller. Räkröra och baconröra har räddat mig många gånger. Tunnpannkaka, lätt att göra många och passar även till frukost Tjockpannkaka, variera tillbehören ex. bacon, bär, grädde, kanel osv. Räkröra, 3 kokta ägg strimlade, dill, majonäs, cr.fr, vitpeppar, en dutt sambal. Gör den tjock och mer majonäs än cr.fr Tonfiskröra, 1 burk tonfisk, 3 kokta ägg strimlade, finhackad lök, lite finhackad paprika, majonäs, cr.fr, vitpeppar och en dutt sambal. Variera innehåll med ex. rökt skinka, rostbiff, kyckling med curry, bacon osv. En stor hög på ex. halv avokado, ett frökex eller annat lchf-bröd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sugiyama Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Om man inte behöver vara så strikt tycker jag microbröd är ett bra alternativ. Smält smör, blanda i 1 1/2 msk cocosmjöl och ett ägg, kör i 2 min, klart. Pankaker är ockås gott med grädde och bär. Jag gör en slags gröt ibland. 2 ägg, 1/2 dl grädde, 1 1/2 msk cocosmjöl. Krydda med vaniljpulver och kardemumma. Smält smör i panna eller kastrull på medelvärme och fös omkring till grötkonsistens. Ät med kanel och mjölk eller grädde. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Kicki79 - hur gör du tunn resp tjockpannkaka? Dina recep lät goda! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Vissa äggrätter skulle jag kanske kunna tröttna på, men knappast löskokta ägg. Ett tips om du gillar soppa: på slutet när det kokar ordentligt, knäck ett ägg per person rakt ned i grytan och rör om ordentligt så att det blandar sig i soppan. Själv gör jag inte på det viset särskilt ofta, därför att ägget liksom försvinner bland övriga ingredienser och inte märks så väl. Så är man trött på ägg men ändå vill äta det för näringens skull borde det vara en bra variant. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Jag gör omelettrullar med massa olika fyllningar. Vispa upp och stek ett ägg i taget, som en pankaka typ.Lite salt o peppar för smak om man vill. Låt svalna och bred med valfri fyllning, rulla till en wraps. Jag använder färskost som bas i fyllningarna. Mina favoriter är kyckligbitar med curry, salami och ädelost och rökt kött med pepparot. Färsk bladspenat. vitkål och paprika passar bra att blanda i. Superpraktiskt som kvällsmat, mellanmål eller tag med som frukost till jobbet. Eller "to go", utan bestik 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 En till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Jag tror att när jag är less på att äta ett visst livsmedel, är det kroppens sätt att säga till mig att jag för tillfället inte behöver mer av det. Men om du ändå vill äta mer ägg, föreslår jag en carbonara. Istället för pasta kan du ha sparris, zucchini, bambuskott eller annan grönsak som har en ganska neutral smak: Stek bacon (tärningar för rätt känsla, annars klipp vanligt bacon i småbitar) Rör ihop 1 dl grädde och 2 äggulor, värm på låg värme under lätt omrörning. När det börjar bubbla kan det gå snabbt. Fortsätt röra tills såsen tjocknar, du kan oftast ta bort kastrullen från plattan så fort bubblorna kommer. Häll sedan i baconet i såsen. Krydda med svartpeppar. Salt behövs inte. Klart! Garnera med ost om så önskas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja99 Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Vissa äggrätter skulle jag kanske kunna tröttna på, men knappast löskokta ägg. Ett tips om du gillar soppa: på slutet när det kokar ordentligt, knäck ett ägg per person rakt ned i grytan och rör om ordentligt så att det blandar sig i soppan. Själv gör jag inte på det viset särskilt ofta, därför att ägget liksom försvinner bland övriga ingredienser och inte märks så väl. Så är man trött på ägg men ändå vill äta det för näringens skull borde det vara en bra variant. Så gör jag med, blandar i ett uppvispat ägg på slutet i olika grönsaksgrytor för att få dem lite mer "matiga". Ägget märks inte men man får inte låta grytan fortsätta koka, då kan ägget "strimla sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Jag gör omelettrullar med massa olika fyllningar. Vispa upp och stek ett ägg i taget, som en pankaka typ.Lite salt o peppar för smak om man vill. Låt svalna och bred med valfri fyllning, rulla till en wraps.Jag använder färskost som bas i fyllningarna. Mina favoriter är kyckligbitar med curry, salami och ädelost och rökt kött med pepparot. Färsk bladspenat. vitkål och paprika passar bra att blanda i. Superpraktiskt som kvällsmat, mellanmål eller tag med som frukost till jobbet. Eller "to go", utan bestik 542717_547855848561702_855165770_n.jpg Åhhh! såå gott det låter. Måste prova. Tack för tipset. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kicki79 Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Tjockpannkaka (ursprungligen inte mitt recept, har justerat det lite efter eget tycke) 8 ägg6 dl grädde2 dl mjölk 3%Salt6 msk fiberhuskLåt svälla ca. 10 min200 grader, minst 20 min, kolla på färgenJag brukar dessutom lägga i en STOR klick smör i långpannan som får smälta i ugnen först, sen häller jag i smeten Tunnpannkaka (ursprungligen inte mitt recept, har justerat det lite efter eget tycke) 2 msk fiberhusk 1 dl vatten 2 dl grädde 1 dl mjölk 3% 4 ägg lite salt Vispa ihop och stek i rikligt med smör. Hoppas det smakar Kicki79 - hur gör du tunn resp tjockpannkaka? Dina recep lät goda! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juhulia Posted January 9, 2013 Author Share Posted January 9, 2013 Man kan ju alltid steka lite goda grönsaker (vitkål, paprika, vitlök osv), kyckling eller annat kött med blomkålsris ala Nazi Goreng.... När maten iprincip är klar så släng i ett par ägg och rör runt så att äggen stelnar. Har bara testat detta i mina sockerdagar med riktigt ris men det borde ju funka ändå. (kokosolja är optimalt här dessutom) Tack, detta har jag inte tänkt på, ska definitivt pröva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juhulia Posted January 9, 2013 Author Share Posted January 9, 2013 Jag hoppas att följande ger några idéer: 1. Pocherade ägg ( 2-3 per måltid). Sås med smör + mynta + cayenne peppar. (Mynta används inte så mycket och det ger en ny smak). 2. Pocherade ägg. Sås med yoghurt + salt + vitlök. Toppa med samma sås som ovan. 3. Stek tomat + gullök. Blanda in ägg. (Man kan förändra lite genom att lägga till andra grönsaker. Framför allt paprika passar bra). Det blir inte som omelett. Mera som en lätt röra. Hjälper detta? Ja det hjälper Ska prova att göra pocherade ägg någon dag, annars är det tips nog att ha någon god sås till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juhulia Posted January 9, 2013 Author Share Posted January 9, 2013 " Har också varit less på ägg, främst äggsmör. " Pannkakor är ju alltid en hit! Tack för recepten också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juhulia Posted January 9, 2013 Author Share Posted January 9, 2013 Vissa äggrätter skulle jag kanske kunna tröttna på, men knappast löskokta ägg. Ett tips om du gillar soppa: på slutet när det kokar ordentligt, knäck ett ägg per person rakt ned i grytan och rör om ordentligt så att det blandar sig i soppan. Själv gör jag inte på det viset särskilt ofta, därför att ägget liksom försvinner bland övriga ingredienser och inte märks så väl. Så är man trött på ägg men ändå vill äta det för näringens skull borde det vara en bra variant. Tack för tipset! Detta låter precis som något för mig just nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juhulia Posted January 9, 2013 Author Share Posted January 9, 2013 "Jag gör omelettrullar med massa olika fyllningar.." Det lät också väldigt gott, kanske till och med ska göra det och ta med till nattens jobb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SaraB Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 För mig funkar det att äta bara gulan. Upptäckte att det var vitan jag fått avsmak mot. I gratänger och pajer kan det rymmas en del ägg utan att det märks. Gulan kan också användas till att reda varma såser med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Men varför tvinga i sig ägg om du inte är sugen? Ät något annat bara, ägg är inget måste för LCHF. Jag äter sällan ägg. Däremot mycket makrill, lax, avokado, fröknäcke, ostar, lchf-kaffe, kallskuret... Listan kan göras hur lång som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elin Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Jag har alltid älskat ägg men jag har nu tyvärr kommit till ett stadie där jag blivit extremt trött på att äta det. Mår nästan illa bara av tanken på att äta ett kokt/stekt ägg eller en omelett. Vad gör ni när ni blir trötta på ägg? Jag önskar lite tips på andra sätt att få i mig ägg, utan att behöva äta kokt/stekt/omelett/ägghack med smör, så att jag snart känner suget efter ett vanligt kokt ägg igen Tacksam för tips! Jag har också sånna perioder ibland och eftersom jag gärna äter ägg till frukost (för att det är så sjukt nyttigt) så brukar jag göra plättar. Mkt ägg men smakar inte alls så. Recept på olika varianter hittar du på 56kilo.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juhulia Posted January 16, 2013 Author Share Posted January 16, 2013 Men varför tvinga i sig ägg om du inte är sugen? Ät något annat bara, ägg är inget måste för LCHF. Jag äter sällan ägg. Däremot mycket makrill, lax, avokado, fröknäcke, ostar, lchf-kaffe, kallskuret... Listan kan göras hur lång som helst. Mest för att ägg är ett av det bästa livsmedlen, och att jag håller mig mätt så länge på ägg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juhulia Posted January 16, 2013 Author Share Posted January 16, 2013 Jag har också sånna perioder ibland och eftersom jag gärna äter ägg till frukost (för att det är så sjukt nyttigt) så brukar jag göra plättar. Mkt ägg men smakar inte alls så. Recept på olika varianter hittar du på 56kilo.se Imorgon får det nog bli plättar till frukost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Jag har alltid älskat ägg men jag har nu tyvärr kommit till ett stadie där jag blivit extremt trött på att äta det. Mår nästan illa bara av tanken på att äta ett kokt/stekt ägg eller en omelett. Vad gör ni när ni blir trötta på ägg? Jag önskar lite tips på andra sätt att få i mig ägg, utan att behöva äta kokt/stekt/omelett/ägghack med smör, så att jag snart känner suget efter ett vanligt kokt ägg igen Tacksam för tips! Jag skulle nog säga att låt bli att ät ägg en period om du känner så. Det är ju inga större problem och det låter dumt att tvinga i sig något man verkligen känner sig illmående av bara i tanken. Alternativet är nog att laga saker där man inte känner att det är ägg typ plättar med kokos eller mandelmjöl. LCHF bröd eller liknande saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juhulia Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Har de senaste middgarna gjort en egen variant på stekt ris, där jag stekt blomkålsris med chili och vitlök, och sedan haft i ett ägg per person och stekt. Klart på mindre än 5 minuter, mättande och extretm gott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Åt inte det andra äter, utan ät det du gillar och älskar. Bryt normen. Det finns ju inga regler med LCHF, utan om du gillar att börja dagen med en biff, gör det bara. Jag själv äter ölkorv andra veckan i rad både till frukost och middag. Jag ser inga problem med det. Jag älskar nämligen ölkorv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
juhulia Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Åt inte det andra äter, utan ät det du gillar och älskar. Bryt normen. Det finns ju inga regler med LCHF, utan om du gillar att börja dagen med en biff, gör det bara. Jag själv äter ölkorv andra veckan i rad både till frukost och middag. Jag ser inga problem med det. Jag älskar nämligen ölkorv. Jag förstår ditt tänk Limp. Dock är det inte utifrån några regler, eller något om hur man bör göra med LCHF, jag vill få i mig ägg. Det är helt enkelt för att ägg ger mig den perfekta mättnaden, innehåller alla viktiga ämnen för min kropp, och för att jag inte vill äta massa annat trams. Ägg hjälper mig på rätt spår Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Som flera redan varit inne på så skulle jag börja med att helt enkelt undvika ägg (eller det du tröttnat på). Jag har haft sådana där perioder i livet och aldrig lyckats bra med att fortsätta äta det jag ruttnat på. Efter ett tag så försvinner i regel inställningen man har till livsmedlet och så kan man börja om på ny kula. Det är ju dock ett prima livsmedel ur alla möjliga perspektiv inte minst ekonomiskt så förstår om det är något du vill fortsätta med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mejdej Posted February 4, 2013 Share Posted February 4, 2013 Ännu enklare, vispa ihop 2 ägg med lite grädde, stek en pannkaka. Konstigt nog smakar det mer pannkaka änn omelett. Sen fyller jag den med lite grönt, nåt kött och dressing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts