Jump to content

Bästa LCHFbrödet?

Helene63
 Share

Recommended Posts

Mitt favoritbröd liknar scones. "Det heter Mats favoritbröd":

Mats favoritbröd!

Köp en påse mandel, en påse hasselnötter och en påse sesamfrön skalade. Kör hasselnötterna och mandelnötterna i en matberedare var för sig. tar cirka 20 sekunder för varje påse. Lägg de olika nötmjölsorterna i olika burkar liksom sesamfröna.

Ugn 220 grader

4 ägg normalstora

1 dl. mandelmjöl, 1 dl hasselnötsmjöl, 1 dl skalade sesamfrön.

100 gram philadelhpiaost

1 msk fiberhusk

1 tsk bakpulver

(1 kryddmått brödkryddor)

1 kryddmått salt

bakplåtspapper

Blanda ordentligt allt i en bunke med en matsked. Lägg ut papperet på en bakplåt. Smeta ut degen som bör täcka nästan hela papperet. Slickepott funkar bra. Sätt in plåten i mitten av ugnen i 10 minuter. Kan variera lite mellan olika ugnar. Ta ut och skär upp brödet i bitar. Jag brukar få ut 12 rejäla brödskivor på varje bakplåt.

Ät utan risk!

Nötbrödet från paleobloggen Under vårt tak är det i särklass bästa brödet jag ätit sedan jag slutade äta "riktigt" bröd för över tre år sedan. Tycker att många lchf-bröd påminner för mycket om kaka, men nötbrödet är som att äta en riktigt grov smörgås. Brödet går att skiva tunt och funkar toppen att frysa.

http://undervarttak.blogspot.se/2013/10/notbrod-paleo-recept-enkelt.html

• Like 1

• 2 weeks later...

Vill absolut inte sätta mig på höga hästar, respekterar allas val men kan ju berätta att för egen del försöker jag frigöra mig från allt vad bröd heter, "lchf-bröd" såväl som stevia eller andra substitut till den mat som sabbat min hälsa. Försöker helt ändra min kosthållning fast det medges att det kan vara svårt.

• Like 2