Jump to content

Socker vs rökning

Gugge
 Share

Recommended Posts

En snabb fundering. Om en cigg förkortar livet med 10 minuter (eller mellan 2 och 14 minuter beroende på källa) i ett slags statistiskt genomsnitt, är det då någon som kommit fram till ett liknande statistiskt genomsnitt för kolsyrad läsk med koffein och socker? Säg per 33 cl för enkelhets skull, även om det finns betydligt större...

• Like 1

En snabb fundering. Om en cigg förkortar livet med 10 minuter (eller mellan 2 och 14 minuter beroende på källa) i ett slags statistiskt genomsnitt, är det då någon som kommit fram till ett liknande statistiskt genomsnitt för kolsyrad läsk med koffein och socker? Säg per 33 cl för enkelhets skull, även om det finns betydligt större...

Genomsnitt är ju en sak men det innebär ju att en del får ett väldigt mycket kortare liv medan andra inte får det. Min första killes pappa rökte ett paket commerce utan filter och fick sin första hjärtinfarkt innan han fyllt 50. När han fyllt 50 fick han ha en syrgastub som ständigt sällskap resten av livet.

Min andra killes pappa rökte också en hel del och han fick lungcancer och dog tidigt.

Min egen pappa fick alla möjliga krämpor på grund av rökningen och när han var 63 år fick han multiinfarktdemens som läkarna sa berodde på rökningen. Han dog 66 år gammal.

Samtidigt finns det dom som blir gamla och drar upp statistiken men hur många år kortare liv man får av rökningen vet man ju inte i förväg så varför chansa...

och tänk vad mycket roligt man kan göra för pengarna som annars skulle ha gått upp i rök.

• Like 2