Gå till innehåll

Polyper av fett

carro
 Share

Recommended Posts

När man googlar på detta ser man att det inte verkar vara känt vad polyper i tarmen beror på. En del hävdar att det beror på konsumtion av för mycket fett (särskilt mättat) och rött kött, dvs det gamla vanliga skuldbeläggandet av mättat fett och rött kött. Andra hävdar att det beror på för mycket konsumtion av kolhydrater.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp.. man har sett att tarmpolyper är mer vanliga i västerlandet!

Därför misstänker man att det handlar om kosten.. dvs mycket fett och kött, och i västerlandet äter man väldigt lite kolhydrater förstår du.. inte mer än 50-60%!  :o  :mellow:  :unsure:  :wacko:  :blink:  :ph34r:

• Gilla 1
Länk till kommentar

Min direkta misstanke är att det i vanlig ordning handlar om att man jävlats med kroppen .

T.ex. med att äta hårda otäcka fibrer från spannmål och en hiskelig massa snabba kolhydrater som ställer till det med blodsockret och skapar en låggradig inflammation i kroppen påbackat av otäcka fabriksframställda fetter vilket i mediaöversättning blir "du dör av naturligt fett och kött".

:blink:

Länk till kommentar

En kollega upplyste mig idag (med viss skadeglädje i rösten) att man får polyper i tarmen av mycket fett. Någon som vet huruvida detta är sant och vad det isf beror på?

Min mamma har opererat bort polyper i tarmen, och hon har då alltid slaviskt följt råden om att äta fettsnålt.

Däremot tror jag Tuva kan vara inne på något, för hon lever till stor del på smörgåsar.

Min direkta misstanke är att det i vanlig ordning handlar om att man jävlats med kroppen .

T.ex. med att äta hårda otäcka fibrer från spannmål och en hiskelig massa snabba kolhydrater som ställer till det med blodsockret och skapar en låggradig inflammation i kroppen påbackat av otäcka fabriksframställda fetter vilket i mediaöversättning blir "du dör av naturligt fett och kött".

:blink:

Länk till kommentar

Min mamma har opererat bort polyper i tarmen, och hon har då alltid slaviskt följt råden om att äta fettsnålt.

Däremot tror jag Tuva kan vara inne på något, för hon lever till stor del på smörgåsar.

Är hon smal eller har hon övervikt?

Är det grovt bröd?

Vad innebär det att följa råden om att äta fettsnålt?

Länk till kommentar

En gammal kär vän till mig har koloncancer i fjärde stadiet. Hon har ätit fettsnålt och hälsosamt i många år, efter att det upptäcktes att hon hade lätt att få proppar. Inte vet jag om det har något samband. Hon vill inte prova ketogen kost för hon mår inte bra av mycket fett. Tyvärr.

Länk till kommentar

En gammal kär vän till mig har koloncancer i fjärde stadiet. Hon har ätit fettsnålt och hälsosamt i många år, efter att det upptäcktes att hon hade lätt att få proppar. Inte vet jag om det har något samband. Hon vill inte prova ketogen kost för hon mår inte bra av mycket fett. Tyvärr.

Det var ju tråkigt att höra. Samtidigt undrar jag ju lite över det du säger om att hon levt hälsosamt. Hoppas det är ok att jag ställer lite frågor. Min sambos mamma dog i 50-års åldern av tjocktarmscancer så jag är ju angelägen om att vi äter kost som minskar risken att han också får det.

Vad innebär det omsatt i livsmedel att äta "fettsnålt och hälsosamt" som din vän har gjort?

Har hon varit mycket fysisk aktiv?

Är hon mager eller överviktig?

Länk till kommentar

En kollega upplyste mig idag (med viss skadeglädje i rösten) att man får polyper i tarmen av mycket fett. Någon som vet huruvida detta är sant och vad det isf beror på?

Nej. Det är inte fettet i kosten som orsakar polyper - det tar sig ju faktiskt inte ens ner i tjocktarmen så hur skulle det kunna orsaka något där?

Snarare är det brist på näring till tarmväggen och/eller ej optimal miljö (t ex för högt pH i tarmen) som är orsaken, i alla fall enligt denna artikel: http://www.landesbioscience.com/journals/cbt/17-LeLeuCBT6-10.pdf

Förut fanns det ett bantningmedel (Alli, Orlistat) som hindrar tunntarmen från att ta upp fettet i kosten. Detta preparat tvingar fram en mycket fettsnål kosthållning efter som det har så väldigt obehagliga konsekvenser att få ner fett i tjocktarmen/ändtarmen. Läs om de fina biverkningarna i Fass: 

http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20071025000034

Alltså: om man till äventyrs råkar få ner fett i tjocktarmen så märker man det! Och det är inte roligt.

Länk till kommentar

Det var ju tråkigt att höra. Samtidigt undrar jag ju lite över det du säger om att hon levt hälsosamt. Hoppas det är ok att jag ställer lite frågor. Min sambos mamma dog i 50-års åldern av tjocktarmscancer så jag är ju angelägen om att vi äter kost som minskar risken att han också får det.

Vad innebär det omsatt i livsmedel att äta "fettsnålt och hälsosamt" som din vän har gjort?

Har hon varit mycket fysisk aktiv?

Är hon mager eller överviktig?

Jag var nog lite ironisk.

Timglasformad, ganska till mycket smal, oerhört fysiskt aktiv. Vi har känt varann i trettio år.

Länk till kommentar

Det finns ett starkt samband mellan tjocktarmscancer och benägenhet att bilda blodproppar ja.

Länk till kommentar

Jag var nog lite ironisk.

Timglasformad, ganska till mycket smal, oerhört fysiskt aktiv. Vi har känt varann i trettio år.

Ja då har hon ju i alla fall inte blivit tjock av att äta fettsnålt som många påstår att man blir. Inte tror jag man får cancer eller andra sjukdomar av att äta 30-40 energiprocent fett som Livsmedelsverket föreslår heller.

Att "leva på smörgås" är nog dock ingen bra idé och för egen del åt jag spannmålsbaserad mat direkt innan jag gick och lade mig på kvällen. Nu äter jag riktig mat med mycket grönsaker 2-3 timmar innan jag lägger mig istället så jag har blivit friskare av att följa Livsmedelsverkets råd.

Du kan ju tipsa henne att läsa Ann Wigmores bok där hon berättar hur hon åt sig frisk från tjocktarmscancer.

Länk till kommentar

Ja, men mera som en biverkning av cancern vad jag förstår. Var det så du menade?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15925818

http://www.medscape.com/viewarticle/762201

Det var det jag menade ja.

MKJ, det är ventromboser, de märks som "ont i benet" och som värst till andfåddhet (lungemboli).

En bekant gick nyss bort i sviterna av långvarig UC med tjocktarmstumör som inte upptäcktes förrän ett tag efter att han flera gånger varit inne på akuten med blodproppar. Tarmen opererades bort och ett tag efter försvann problemen med blodproppar. Tyvärr hann lungorna bli rätt skadade.

Länk till kommentar

När man googlar på detta ser man att det inte verkar vara känt vad polyper i tarmen beror på. En del hävdar att det beror på konsumtion av för mycket fett (särskilt mättat) och rött kött, dvs det gamla vanliga skuldbeläggandet av mättat fett och rött kött. Andra hävdar att det beror på för mycket konsumtion av kolhydrater.

Av för högt alkoholintag

Länk till kommentar

Det var det jag menade ja.

MKJ, det är ventromboser, de märks som "ont i benet" och som värst till andfåddhet (lungemboli).

En bekant gick nyss bort i sviterna av långvarig UC med tjocktarmstumör som inte upptäcktes förrän ett tag efter att han flera gånger varit inne på akuten med blodproppar. Tarmen opererades bort och ett tag efter försvann problemen med blodproppar. Tyvärr hann lungorna bli rätt skadade.

Ja hur man märker att man fått propp vet jag men jag trodde att man kunde kolla det innan. Att du menade att cancern orsakade proppar förstod jag inte.

Länk till kommentar

Hon vill inte prova ketogen kost för hon mår inte bra av mycket fett

Ett konstigt uttalande i mina ögon. Jag vill nämligen påstå att man mår garanterat sämre av cancer än av ketogen kost Men var och en har ju sina egna ideer och de behöver respekteras hur tokiga de än låter .

• Gilla 3
Länk till kommentar

Ett konstigt uttalande i mina ögon. Jag vill nämligen påstå att man mår garanterat sämre av cancer än av ketogen kost Men var och en har ju sina egna ideer och de behöver respekteras hur tokiga de än låter .

Jag vet! Men hur gör man? Hon mår ju rätt illa som det är av aggressiv kemoterapi och har hittills motstått min uppmuntran när det gäller högre fettandel i kosten. Jag respekterar hennes val men skickar vad jag hittar av vetenskap till henne. Nu är nog hennes cancer så långt gången att hon inte blir så mycket äldre, har man metastaser i både lever och lungor är det inte mycket att be för, men ändå. Det är ganska mycket metastaser.

Länk till kommentar

Jag vet! Men hur gör man? Hon mår ju rätt illa som det är av aggressiv kemoterapi och har hittills motstått min uppmuntran när det gäller högre fettandel i kosten. Jag respekterar hennes val men skickar vad jag hittar av vetenskap till henne. Nu är nog hennes cancer så långt gången att hon inte blir så mycket äldre, har man metastaser i både lever och lungor är det inte mycket att be för, men ändå. Det är ganska mycket metastaser.

Om jag hade cancer så skulle jag satsa stenhårt på gröna smoothies med färskt grönt. Ann W blev ju som sagt frisk och söker du på green smoothies cancer så hittar du säkert en hel del. Jag skulle också satsa på en höghastighetsmixer typ Vitamix.

Det är naturligtvis svårare när man fått långt gången cancer men jag har själv ätit bort envisa cellförändringar med processad färsk grönkål. Man kan blanda in frukt för smakens skull och jag hade i lite linfröolja för upptaget av karotener. Även K2 tas upp bättre med en gnutta fett.

Länk till kommentar

Hittade det här idag. Kanske något för din väninna Totto.

Hon blev frisk mot alla odds - när hon la om sin kost

En kvinna från västsverige räddade livet på sin lillasyster som hade för långt gången bröstcancer. Hon hade åtta, nio tumörer, i bröst, lunga, lever och hjärnan. Läkarna hade gett upp hoppet och berättade att hon hade några månader kvar att leva, hon skulle förbereda sin begravning.

De åt enbart vad man kallar levande föda i tre månader. De drack pressade grönsaksdrinkar flera gånger om dagen. Allt för att få i sig så mycket näring som det bara var möjligt.   All tumörtillväxt avstannade, av tumörerna syns bara ärr.

Nu har det gått tio år och hon är fortfarande frisk. Man tror inte ens hon varit förkyld i sitt liv - så fräsch ser hon ut.

http://www.frisk.n.nu/berattelser-ur-verkliga-livet

Länk till kommentar