Jump to content

Erfarenheter sökes: LCHF följt av periodisk fasta.


Tiny Tom
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jag är nyfiken på erfarenheter bland forumets medlemmar kopplat till sådant ni observerat då ni gått från att "bara" äta lågkolhydratkost och därefter även följa en ätfrekvens som sammanfaller med periodisk fasta, ex. 5:2, 16:8, Warrior Diet, Lean Gains etc.

 

Allt från effekter i relation till vikt, omställningsproblem, trassel att få till det etc är av intresse.

 

Notera att det är de upplevda skillnaderna mellan LCHF och LCHF + PF jag är ute efter.

 

Jag ser fram emot era svar!

Link to comment
Share on other sites

Jag har ätit LCHF två år och med tillägget 16:8 sedan ett år.

 

1.En effekt kom redan efter ett dygn: minskad hunger mellan måltider. Jag kan ibland pha tidsbrist, som tex idag, behöva sträcka ut fastan till mer än 16 timmar. Det fungerar mycket bra. Jag har gott om energi och kan tex promenera, arbeta osv med full energi tills det är möjligt att äta.

2. På grund av ovanstående så har det även varit lättare att äta med energiunderskott i perioder när jag velat göra det, eftersom jag upplever ökad mättnad i högre utsträckning än med bara LCHF.

3. Vet inte varför men jag sover bättre och vaknar piggare. Även om jag varit en "morgonmänniska" sedan länge så vaknar jag nu ännu tidigare och känner mig oftast utvilad.

4. Har minskat ca 4 kg i vikt från det som tidigare var min idealvikt. Detta hände långsamt och gradvis från det att jag började med 16:8 och , förra sommaren , körde med kaloriunderskott ca 200-300 kcal. Nu ändras inte vikten, sedan augusti har den legat still, eftersom jag äter mer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört LCHF i 3,5 år nu... de första 2,5 åren utan att gå ner ett gram i vikt... inte för att jag haft några jättekilon men jag har varit en rultig kärring.

Jag har haft astronomiska kolesterolvärden och kunnat slänga statinerna och kommit på samma värden som med medicinering med bara kosten.

 

I augusti började jag komplettera med 5:2 och har nästan fått normala blodvärden. En trevlig bieffekt var att jag dessutom tappade hälften av mina överflödskilon utan större problem.

 

Före LCHF har jag varit dödsrädd för att bli hungrig eftersom blodsockerfall har gjort att en hungrig stoscha måste liknas vid Krakataus utbrott.

 

Med LCHF är det peanuts att bara leva på vatten och te i 20-22 timmar och sedan äta som vanligt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Förra året gick jag ner från 85 -> 75 på ca 5 månader. Genom att fasta 18.00 -18.00 ett dygn i veckan. I övrigt fritt med "normal" LCHF kost. Under fastedygnet körde jag ett spinningpass. Kanske inte helt hälsosamt men antagligen effektivt för att bli av med de "sista" kilona. Men givetvis var det lite jobbigt mot slutet av de 24 timmarna ...men det blev bättre efterhand.

Link to comment
Share on other sites

Jag började med periodisk fasta för ca 1 år sedan (efter 1,5 år på LCHF), de flesta dagarna (alla vardagar, vissa helgdagar) dricker jag kaffe med lite grädde i till frukost, sedan lunch vid 11:30-tiden, middag vid 18 och kvällssnacks vid 20/21-tiden. Det blir en slags 14:10 (inte 16:8).

Jag har lätt att äta mycket och fastan gjorde att jag blev otroligt viktstabil. 

Innan periodiska fastan var jag sällan hungrig (men åt ändå och började sakta lägga på mig lite vikt), nu njuter jag av att vara lagom hungrig till lunch och middag, det är skönt.

Inga omställningsbesvär och inga problem att ställa om. Ibland känner jag att det sänder fel signaler till barnen att jag inte äter frukost, så på helgerna äter jag lite till mitt kaffe. PÅ vardagarna äer inte familjen frukost tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör 16:8 då och då och tycker det fungerar fint, äter inte från middag till lunch, men tar en fettkaffe på morgonen och den står jag mig bra på fram till lunch, tycker den fastan är skön då det inte känns som jag "fastar" om du förstår hur jag menar. :D

Link to comment
Share on other sites

Till vardags bara kaffe med pyttelite grädde på morgonen, sedan lunch klockan 12 och middag runt 18-19. Aldrig efterrätt, mellanmål eller kvällssnacks. På helgen brunch, mellanmål (ofta kaffe m grädde) och senare middag m vin (oftast). Ofta drinktilltugg, sällan efterrätt. Har ätit såhär i ungefär ett år, dessförinnan ganska normal/liberal LCHF i kanske 5-6 år. Upplever att det är ett mycket behagligt och enkelt sätt att äta, jag är hungrig när jag borde vara hungrig och mätt när jag borde vara mätt. Vikten står väl tämligen stilla, men jag är normalviktig och viktstabil utan ambition att viktminska. Möjligen att "normalvikten" är något kilo lägre än tidigare, före min variant av 16:8. Känner mig pigg och alltid lagom mätt/hungrig. Det känns som om jag verkligen funnit det optimala ätandet som passar mig. Som tidigare "frukostfixerad" trodde jag aldrig att det skulle vara så lätt och att jag skulle må så bra av att hoppa över rejäl frukost.

Link to comment
Share on other sites

Jag började med LCHF 2007. Efter några år läste jag någonstans att man inte behövde äta frukost. Jag var tveksam; visste ju hur viktigt det var med frukost, och hur bottenlöst hungrig jag kunde bli om jag inte fick mat i tid (inte efter 3-4 timmar som förr, men ändå). Men när jag tänkte på att på helgerna drog jag ju på frukosten till elva-tolv, då insåg jag att det skulle passa mig. Lunch och middag. Några år senare började det kallas 16:8. Någon som helst skillnad, förutom att jag trivs med att slippa äta på morgonen, har jag inte märkt.

5:2 prövade jag ett tag, och det kanske hade någon liten effekt på vikten, men när jag blev konstant hungrig lade jag ner försöket. Kanske ska testa igen, men inte just nu.

Link to comment
Share on other sites

Har ätit LCHF i ca 5 år. Sen slutet på januari har jag ätit 16:8, med en fettkaffe på förmiddagen, lunch vid 12-tiden och middag ca kl 18. Helgerna har blivit mera brunch och middag. Har inte varit några problem att hoppa över frukosten men jag har inte heller fått de fördelar jag hade önskat - har några envisa kilon jag vill bli av med - så nu har jag gått tillbaka till vanlig LCHF istället, får se om det fungerar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ätit lågkolhydrat i ett drygt år och hakat på 5:2 de senaste två månaderna. Vill gå ner i vikt och har äntligen gjort det med halvfastan, med LC var jag bara stabil. Tycker att jag mår lite bättre men det kan vara allmän nöjdhet med minskningen. Finns ett lugn i kroppen när jag vet att jag inte ska äta.

Något lite mindre energi på eftermiddagen - bättre att träna på förmiddagen - och mer hunger på kvällarna. Men det är väl bara att vänta.

 

Min sambo försöker köra 16:8 men har svårt med hunger på förmiddagarna. Han är inte van att reglera sitt ätande alls :-) och försöker nu sluta äta tidigare på kvällen istället. Han har minskat kanske 4 kg men är inte överviktig så det är bara kosmetiskt. Annars mår han bra och börjar fatta att det inte är farligt att vara hungrig. Kanske tom lite uppfriskande ibland!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja påstå att fördelarna med periodisk fasta är inte viktmässiga utan istället hälsomässiga. Jag har upptäckt att jag blöder litet längre tid än innan när jag ev får sår och dylikt. Men huden läker snabbare. Samma gäller gamla hudförändringar. Huden  verkar ha blivit mer elastisk också och trots gubbåldern tycker folk runt om mig att jag ser mycket yngre ut av någon oförklarlig anledning. Sedan verkar inte basiluskerna bita så bra på mig heller längre.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag är nyfiken på erfarenheter bland forumets medlemmar kopplat till sådant ni observerat då ni gått från att "bara" äta lågkolhydratkost och därefter även följa en ätfrekvens som sammanfaller med periodisk fasta, ex. 5:2, 16:8, Warrior Diet, Lean Gains etc.

 

Allt från effekter i relation till vikt, omställningsproblem, trassel att få till det etc är av intresse.

 

Notera att det är de upplevda skillnaderna mellan LCHF och LCHF + PF jag är ute efter.

 

Jag ser fram emot era svar!

Jag kör 16:8 och äter frukost 6:00 och lunch 14:00.

Så frukosten som jag äter 6:00 står jag mig 8 timmar på fram till 14:00 då jag äter lunchen. Då har jag energi ytterligare 8 timmar fram till jag ska sova. Man behöver inte fylla på med energi innan läggdags. Sen är jag lagom hungrig när jag vaknar morgonen därpå.

Frukosten och lunchen är cirka 1000-1500 kcal vardera. Har ingen önskan om att gå upp eller ned i vikt (är ganska slank, 184cm 66kg).

En vanlig fördelning brukar ligga på 90gram protein, 10gram kh sen resten fett (över 200gram)

Det är nog bättre att skippa kvällsmiddagen eftersom man behöver inte energi när man ska sova :) Då ska man vara trött.

Alldeles för många äter på kvällen för att det är en vana.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för väldigt intressanta och läsvärda svar! Det är mycket värt med andras praktiska erfarenheter. Ofta är de mer värda än teorier och hur "det är" enligt vetenskap/experter etc. De kan i varje fall ge en ökad tyngd åt det senare som antingen bekräftar, dementerar eller lyfter nya saker, ex. av praktisk karaktär.

 

Återkommer vid senare tillfälle med en sammanfattning och egna tankar och synpunkter!

 

Fortsätt gärna fylla på i tråden! Ju fler observationer desto bättre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Middag/kvällsmat har ofta också en social funktion, i alla fall om man har barn och kanske sambo/make.  För mej har det alltid varit lättast att hoppa över lunchen, även på den tid jag inte ellsehåeffade... bara ta nåt vid skrivbordet om det blir panik. (Och gubben min är ALDRIG vaken när jag äter frukost :P )

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Middag/kvällsmat har ofta också en social funktion, i alla fall om man har barn och kanske sambo/make.  För mej har det alltid varit lättast att hoppa över lunchen, även på den tid jag inte ellsehåeffade... bara ta nåt vid skrivbordet om det blir panik. (Och gubben min är ALDRIG vaken när jag äter frukost :P )

Håller med att den har social funktion! Det händer att jag också äter middag ibland bara för det sociala.

 

Det är lite dumt att den mest "sociala" måltiden är nog den som är mest onödig ur energifördelningssynpunkt (tror jag?). Om nu min teknik är bra (äta frukost -> 8h -> äta lunch -> 8h -> sova) så att man laddar för med energi inför två stycken 8timmars perioder per dag :)

 

Men fungerar jättebra för mig då jag inte har sambo eller barn :) 

Link to comment
Share on other sites

Ingen tråd om 5:2 i Vetenskapens Värld i går? Jag har en kompis som inte vill köra LCHF och han har nått bra resultat med 5:2.

 

Jag såg Vetenskapens Värld men jag tycker 5:2 verkar vara jätteträligt. Räkna kalorier, väga sallad och kännas sig frusen och seg två dagar i veckan. Det där suger!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen tråd om 5:2 i Vetenskapens Värld i går? Jag har en kompis som inte vill köra LCHF och han har nått bra resultat med 5:2.

 

Jag såg Vetenskapens Värld men jag tycker 5:2 verkar vara jätteträligt. Räkna kalorier, väga sallad och kännas sig frusen och seg två dagar i veckan. Det där suger!

Du behöver inte räkna kalorier för att köra periodisk fasta. Det sägs att du ska ha ungefär 600 kcal per dag. Om du hoppar över 2 mål och bara kör kalorifri dryck så blir det tredje målet ganska normalt hyfsat nära 600 kcal.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag räknade aldrig kalorier när jag provade 5:2 fasta. Jag tror jag kollade en gång (samt gick efter hunger) att det jag åt var ungefär rätt. Jag fokuserade på benbuljong, leverbiff och bulletkaffe för att få i mig maximalt med näringsämnen. Finns inget som säger att det behöver vara sallad. 

Link to comment
Share on other sites

Men om man tex dricker kaffe med grädde i på morgonen, om man kör 16:8, har man inte brutit fastan då? Menar att det blir ingen fasta det dygnet?

Tekniskt sett har man väl brutit fastan men samtidigt är man ju i ketos efter nattvilan och tillskott av fett fortsätter att driva fettförbränningen. Jag trodde jag skulle behålla en fastedag men har valt att köra "fettfasta" de flesta vardagarna i stället. Det innebär att jag kör Magicbullet-kaffe som frukost. Funkar kanonbra.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...