Jump to content

Fler unga opererar magsäcken

Titanium

Recommended Posts

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5402250

Jag måste få säga hur otroligt olyckligt jag tycker det här är. Man blir uppriktigt ledsen. :unsure:

Barn som är i åldern 15-24 år ska man väl inte börja skära i innan andra vägar är provade till sista möjlighet?

Som jag hört är väl knappast kirurgi riskfritt i det här fallet heller.

Vad blir den långsiktiga effekten på det här då? Dessa barn ska kanske leva i 60-70 år till med en mage som bara får ner två deciliter mat (enligt artikel).

Borde inte åtminstone några av de 450 opererade år 2011 kunnat hjälpas med någon form av koständring.

Vad har hänt sedan 2005 då bara 52 i denna kategori opererades? ca 400/år fler på bara 7 år.

Operation ger ju inte heller alla det andra fördelarna av bättre hälsa, med bra kost.

Hur får man stopp på den här trenden?

Vad kan man göra för att få en omfördelning av vad jag antar är en rätt ansenlig summa pengar på ej nödvändig kirurgi, till forskning och utbildning av kostrelaterad "medicin" istället.

Jag är säker på att många här inne har bra erfarenheter av koständringar, liksom jag själv.

Tar gärna emot kommentarer på vad jag kan göra för att påverka fler åt rätt håll?

• Like 1

Politikerna slår ifrån sig och hänvisar till sina läkare men jag tror ändå det är politikerna vi måste på. Kalla det för vad det är, amputation av friska organ och ifrågasätt hos våra landstingspolitiker.

Med risk att göra mig hemskt impopulär.. men jag kan se fördelarna med GBP. Särskilt som jag själv genomgått operationen. Utan särskilt obehagliga biverkningar för över 7 år sedan. Det där med bara max 2 dl mat i resten av livet efteråt är bara nys. Jag åt/äter en tallrik mat som är väl sammansatt och har kunnat det sedan halvåret efter operationen.

Jag önskar dock att jag provat på LCHF innan för tänk om det hade hjälpt mig när inget annat klarade det? För eftervården är i stort sett obefintlig och är man inte förberedd på påläst innan operationen och inte tar omställningen på allvar så har man inte goda chanser direkt. Jag måste även alltid vara noga med maten och kan ibland oroa mig för vad som händer om 40 år..

Jag vill dock inte rekommendera GBP för tonåringar. Chansen att de är förberedda känns högst orimligt.. och jag känner många som mår mycket dåligt efter sin operation. Dock precis lika många som är lyckliga med den. Jag tillexempel.

En start är väl kanske att skriva till socialstyrelsen som ger ut de nationella riktlinjerna? För socialstyrelsen bestämmer väl sina egna riktlinjer utan politikers inverkan?

http://www.socialstyrelsen.se/nationellariktlinjerfordiabetesvarden/centralarekommendationer/overviktfetma

Icke-kirurgisk behandling av övervikt och fetma omfattar livsstilsåtgärder och behandling med läkemedel. Med dessa åtgärder kan vikten minskas cirka fem procent på 1–2 års sikt, men vanligen uppnår man ingen bestående viktreduktion.

Fail.

Icke-kirurgisk behandling av övervikt och fetma omfattar livsstilsåtgärder och behandling med läkemedel. Med dessa åtgärder kan vikten minskas cirka fem procent på 1–2 års sikt, men vanligen uppnår man ingen bestående viktreduktion.
Uh-huh. 12,7% viktreduktion på fyra månader för mig enbart med kostförändring och då var jag inte överdrivet överviktig till att börja med. Nu funkar tyvärr inte socialstyrelsens hemsida verkar det som så jag vet inte vad övrigt de skriver om detta. Men ja, medhåll, de borde fundera på att rekommendera "måttlig lågkolhydratkost" eller vad det nu är de vågar säga även för viktnedgång innan kirurgi föreslås.