lidokain Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Försökte med LCHF 2 ggr sista månaden, fick Gikt både gångerna ganska omgående. Detta bör uppmärksammas av alla LCHF fantaster! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Noterat. Själv slapp jag ledvärk när jag började men det var inte gikt. Det var vetet jag inte tålde. Så kan det vara. Hoppas du hittar ett sätt att äta som får dig att må bra. Värk är SKIT. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Vad jag har förstått får man gikt om man äter för mkt proteiner. Ann Fernholm har skrivit om att man också kan få gikt av för högt intag av fruktos. Edit: http://ettsotareblod.se/har-du-gikt-undvik-vitt-socker-och-fruktjuice/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Egentligen är det väl ingen som "vet" vad gikt beror på? Jag är också övertygat om att LCHF som sådan ger det inte... fast jag själv åkte på det vid årsskiftet. Iofs hade jag ätit massor med fläsk under de föregående 17 månderna innan älendets början, men utan och överskrida de rekommenderade proteinerna för min kroppshydda. Jag tror i mitt fall mer på monotont ätande ihop med en chock som kroppen fått av den stora viknedgången på 60 kg som kroppen min fått hantera just under de nämnda månaderna. Nu har jag gjort en koständring i hopp om att slippa gikten. Jag äter sedan januari minst lika mycket grönsaker som kött samt att en stor del av köttet består av fisk också. M.a.o skulle man kunna säga att jag äter LCHF-blandkost numera. Nu återstår att testa om koständringen kan medföra att jag slipper ta mina tabletter av Allopurinol som håller giktet i schack. Jag tror att jag börjar med det testet i morgon bitti ? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Högt alkoholintag anses vara en viktig orsak till gikt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Jag har fått gikt en enda gång i mitt liv. Det var för några år sedan och det har inte hänt igen. Många drabbas av gikt någon gång i livet utan att det finns någon tydlig utlösande faktor och utan att den återkommer. Att LCHF som sådant orsakar gikt är trams. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lidokain Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 Är ombord i 6 veckor och inget alkohol här. Hade kört med LCHF i flera månader periodvis när jag är på sjön och det har fungerat. Nu senaste månaden fick gikt efter 5 dagar, då hade jag mycket ketoner i urinen och det var riktigt grumligt, dessutom luktade man väldigt mycket urin med. Vaknade på natten med stortån som "Michelin gubbe". Åt massa smärtstillande som indometacin, Naproxen och ibuprofen men fick nästan magsår till slut. Åt kolhydradrikt sedan i ett par veckor och det gick över. Började med LCHF 4 dagar sedan, allt kom bara tillbaka både svullnaden och smärtorna. Skit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Ja faktorerna som ökar risken för gikt ser ut att vara dåligt kartlagda. Det verkar vara en väldigt enkel sjukdom att hålla i schack mha medicin, vilket kanske kan påverka att man inte gjort så många livsstilsrelaterade studier om gikt. Här är iaf vad dessa forskare kom fram till efter att ha analyserat giktpatienter under 12 år. CONCLUSIONSHigher levels of meat and seafood consumption are associated with an increased risk of gout, whereas a higher level of consumption of dairy products is associated with a decreased risk. Moderate intake of purine-rich vegetables or protein is not associated with an increased risk of gout.http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa035700 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Gikt klassas ju som välfärdssjukdom, så kanske LCHF ändå kan vara en delorsak ;-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lidokain Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 Men i mitt fall blev det ganska solklart att det var ketos som höjde urinat i blodet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Hmm... mycket ketoner i urin berättar egentligen att du inte ketoanpassat dig än. Mycket ketoner, grumlig och luktande urin hör inte heller ihop. Testa och äta något annat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Får man fråga vad du åt? Gikt kallades förr "frossarnas sjukdom". Kan man få gikt av att äta mycket, på kort tid, under flera dagar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Mnjae.. som sagt vad, man vet inte vad som ger gickt.. det man vet är att purinfatig kost inte hjälper.. de tester som gjorts ger att de som hade gickt fortfarande har höga urinsyrehalter i blodet. Utan huvudspåret handlar om att kroppen inte gör sig av med urinsyran i tillräcklig omfattning. Och det finns en del tillstånd som verkar hänga samman med det hela, fettlever, insulinresistens, hyperinsulinemi. Så, det handlar om något i den interna miljön i första hand som utlöser gickten,, dvs oförmågan att utsöndra tillräckligt med urinsyra. Såå ja.. skulle inte förvåna mig om ketos skulle kunna vara en sådan faktor den med.. troligen inte orsaken men något som ändrar miljön tillräckligt för att störa levern och njuren? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lidokain Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 När jag börjar med LCHF så brukar jag börja köra ganska hårt: väldigt lite kolhydrater, kött, smör, ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lidokain Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 Hoppas att jag kommer att överleva efter LCHF. Undrar hur många är det som dog av LCHF eller i sviterna av LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Börjar med... överleva efter... ? Det är kanske det som är problemet ? Hattandet som påfrestar kroppen.... menar jag. Testa köra liberalt och hela tiden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lidokain Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 Men jag vill inte dö så tidigt av LCHF. Jag är bara 33 år gammal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Men jag vill inte dö så tidigt av LCHF. Jag är bara 33 år gammal. Varför tror du att du ska dö i förtid av LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lidokain Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Min tå har varit inflammerad nu i säkert 5 veckor. Jag trodde att jag var på väg att bli frisk igen och började med hf:n igen. Men nu känner jag mig som en handikappad igen som inte kan gå och sova på nätterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lidokain Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Tro mig eller ej, men nu efter 12 timmars intensiv sockerätande med kakor, juice, läsk och dylikt har faktiskt svullnaden minskat. Länge lever socker kamrater! Inget mer LCHF experiment för min del, kanske ska prova GI istället eller 16-8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Mjaa med tanke på att det går ganska vilt till när du är iland har jag förstått är väl inte socker det bästa du kan stoppa i dej. Man dör inte av gikt även om det kan kännas så men du kan mycket väl dö av försockrade blodkärl... utan att du har en aning om det förrän det är snudd på för sent. Själv hade jag nästan helt täta kärl vid 50 år trots att jag inte åt särskilt mycket sött. GI låter väl som en himla bra ide om du då undviker bröd och pasta (du får väl i alla fall inte tag på fullkorn på sjön). Når du är iland kan du med fördel kombinera med 16:8 för att avlasta kroppen ytterligare 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Tro mig eller ej, men nu efter 12 timmars intensiv sockerätande med kakor, juice, läsk och dylikt har faktiskt svullnaden minskat. Länge lever socker kamrater! Inget mer LCHF experiment för min del, kanske ska prova GI istället eller 16-8. Eller att bara utesluta raffinerade kolhydrater som socker, vitt mjöl och vitt ris. Även annan skräpmat som pomes frites, chips mm bör naturligtvis uteslutas. Mycket gröna grönsaker och annat nyttigt är ju också bra. Jag äter blandkost och inte efter någon särskild metod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Tja, min mor lider av gikt då och då och är en påtaglig blandkostare. Hon fick en lång lista av sin läkare av livsmedel hon skulle undvika, men eftersom listan var lång och innehöll en del saker hon absolut inte vill vara utan (bl a öl) så bryr hon sig inte om den. Enligt henne får hon sällan anfall som hon kan relatera till att hon ätit något speciellt - från listan eller ej. Så om du får anfall då och då - det är nog inte helt enkelt att säga att orsaken är LCHF eller något annat istället, lika lite som att en förbättring beror på sockerintag. Vad händer om du sakta fasar ut kolhydrater och ökar på fettet successivt över kanske någon vecka och försöker hålla proteinet förhållandevis lågt? och så kanske inte göra sånt när du går på ett jobbpass... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Men jag vill inte dö så tidigt av LCHF. Jag är bara 33 år gammal. Pff. Jag ligger nära 50-strecket numera och är friskare, raskare, smalare, gladare och piggare än när jag var 33 och definitivt inte åt LCHF eller ens i närheten utan snällt kämpade på med att försöka äta "balanserat" enligt tallriksmodellen. Nåt ska man dö av, för eller senare. Huvudsaken är att man hinner LEVA innan och det gör jag nu. Tar det död på mig (vilket jag inte tror, jag har svårt att tro att en kost som får mig att må så bra och håller snuvor och värk på avstånd är en lönnmördare, hehe) må det vara hänt. Hellre 20 friska år med LCHF än 35 år av trötthet, ledsenhet, värk och en konstant tyngre kropp. Just sayin´. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lidokain Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Jag mår också bra av LCHF speciellt det där med ibs. Många fördelar, dessutom gick jag ner från 82 till 72 och det där med tån är alldeles nytt för mig. Men det må ju vara något med LCHF för första gången trodde jag att det inte hade med det att göra. Men nu när mönstret blir detsamma efter exakt 4-5 dagar så må jag tro på att detta håller ihop på något sätt. Dessutom är det något konstigt med urinen när man börjar med lowcarbo. Jag har nyligen gått igenom en omfattande besiktning och det visade sig att man kunde skicka mig till rymden t.o.m. Så jag tror inte heller det har att göra att njurarna gick åt helvetet. Det där med gikt är säkert farligare än man tror för jag vet att upprepande attacker leder till ledskador och amputation. Det där med begränsningar är också ett problem inom LCHF. Som det var någon sagt om öl. Som jag brukar säga "om man inte kan undvika våldtäkten, slappna av och försök att njuta av det:)" en ölback eller ett glass på en varm sommardag mmmm... Om man ska begränsa sig i allt varför ska man leva överhuvudtaget? Äta bara massa fet kan väl inte vara så spännande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Jag mår också bra av LCHF speciellt det där med ibs. Många fördelar, dessutom gick jag ner från 82 till 72 och det där med tån är alldeles nytt för mig. Men det må ju vara något med LCHF för första gången trodde jag att det inte hade med det att göra. Men nu när mönstret blir detsamma efter exakt 4-5 dagar så må jag tro på att detta håller ihop på något sätt. Dessutom är det något konstigt med urinen när man börjar med lowcarbo. Jag har nyligen gått igenom en omfattande besiktning och det visade sig att man kunde skicka mig till rymden t.o.m. Så jag tror inte heller det har att göra att njurarna gick åt helvetet. Det där med gikt är säkert farligare än man tror för jag vet att upprepande attacker leder till ledskador och amputation. Det där med begränsningar är också ett problem inom LCHF. Som det var någon sagt om öl. Som jag brukar säga "om man inte kan undvika våldtäkten, slappna av och försök att njuta av det:)" en ölback eller ett glass på en varm sommardag mmmm... Om man ska begränsa sig i allt varför ska man leva överhuvudtaget? Äta bara massa fet kan väl inte vara så spännande Tja. Prova att utesluta "bara" spannmålsvaror, särskilt vete, och socker. Då hamnar du nästan automatiskt i kolhydratsreducerad kosthållning och har ett fantastiskt urval av födoämnen att välja på. Du kan ju t.o.m. dricka bärs om du vill, det beror ju bara på hur du mår av det, eller hur? Inte bra för vikten men om det inte är något större problem eller inte ett mål i sig så oh well. Just att du blir bra i magen av LCHF kommer antagligen just av det att man slutar äta spannmål av bara farten. Vete är mitt kryptonit. Minsta lilla och hela kroppen kajkar: magvärk, gas, ledvärk. Fy bubblan! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lidokain Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 2 dagar efter avslutat ketos och intensivt sockerbehandling ger mycket mindre smärtor. Snart är jag frisk igen! Jag kommer säkert att överleva hf:n. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 ok. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne Lannizter Posted July 16, 2014 Share Posted July 16, 2014 Jag mår också bra av LCHF speciellt det där med ibs. Många fördelar, dessutom gick jag ner från 82 till 72 och det där med tån är alldeles nytt för mig. Men det må ju vara något med LCHF för första gången trodde jag att det inte hade med det att göra. Men nu när mönstret blir detsamma efter exakt 4-5 dagar så må jag tro på att detta håller ihop på något sätt. Dessutom är det något konstigt med urinen när man börjar med lowcarbo. Jag har nyligen gått igenom en omfattande besiktning och det visade sig att man kunde skicka mig till rymden t.o.m. Så jag tror inte heller det har att göra att njurarna gick åt helvetet. Det där med gikt är säkert farligare än man tror för jag vet att upprepande attacker leder till ledskador och amputation. Det där med begränsningar är också ett problem inom LCHF. Som det var någon sagt om öl. Som jag brukar säga "om man inte kan undvika våldtäkten, slappna av och försök att njuta av det:)" en ölback eller ett glass på en varm sommardag mmmm... Om man ska begränsa sig i allt varför ska man leva överhuvudtaget? Äta bara massa fet kan väl inte vara så spännande Man behöver ju inte sluta äta glass överhuvudtaget bara för att man äter lchf men kanske inte ska äta det varje helg. Alla äter vi nog lchf på olika sätt och jag kan själv inte påstå att jag äter en massa fett. Äter gott kött/fisk med grönsaker och lite fett till det, sås eller smör. Och om jag vill kan jag ta en glass nu på sommaren. Finns dessutom glass som kan passa vissa lchf:are med högst 8g kh/100g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted July 29, 2014 Share Posted July 29, 2014 Jag har ätit glass varje dag sedan drygt en månad.... både GB som sockerfritt. Kolisarna har inte gått upp för det. Nu har en bekant till mig har försett mig med "äkta" öl från pilznerlandet Tjeckien. Det ska också intagas så småningom. I princip kan man äta och dricka vad som helst... men med måtta. Det går mitt nya liv ut på... lära mig måtta Vad beträffar gikten, har jag märkt under de senaste veckorna som bestått av mer fläsk än fisk på tallriken, att jag kan få vissa känningar av gikten. Men det går över av sig själv, bara man hejdar sig och äter måttligt av det "goda" och inte glömmer bort nyponen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted July 29, 2014 Share Posted July 29, 2014 Härom dagen gjorde jag Mats Lindgrens glass. Superenkel, kanongod och väldigt LCHF. Plocka fram önskad mängd hallon, låt tina i 5-10 minuter, (kanske något kortare i denna värme). Häll på 40 % grädde så det knappt täcker bären och mixa i ca 2 minuter. Mums http://fethalsa.wordpress.com/?s=morfars+glass 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts