andbjo Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Jag letar efter ett bra omega-3 tillskott till vår 18 månaders som har mycket eksem. Är det någon som kan rekommendera något bra flytande tillskott till barn i den åldern? Har kikat på Eskimo-3 Pure men på vissa sidor står det att den innehåller tillsatt E-vitamin vilket jag inte förstår vitsen med riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Jag är skeptisk till alla tillskott. Ät bra mat. Ät fet fisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andbjo Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Jo hon äter både lax och gräsbeteskött, men eftersom hennes eksem krånglar, tänkte jag testa ett tillskott av omega-3. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Har ni provat att ta bort spannmål (gluten) ur kosten för barnet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Den här ska vara bra. http://stockholmnt.tictail.com/product/fermenterad-torskleverolja-apelsinsmak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andbjo Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Har ni provat att ta bort spannmål (gluten) ur kosten för barnet? Hon äter knappt något gluten, bara minimalt i morgongröten som är gjord på havregryn, hirsflingor och vetegroddar. Den här ska vara bra. http://stockholmnt.tictail.com/product/fermenterad-torskleverolja-apelsinsmak Tack för tipset, men den verkar ju även innehålla omega-6? Vill man ha det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Hon äter knappt något gluten, bara minimalt i morgongröten som är gjord på havregryn, hirsflingor och vetegroddar. Tack för tipset, men den verkar ju även innehålla omega-6? Vill man ha det? Ja, även omega 6 är essentiellt. Fiskleverolja brukade man ge till barn förr, det innehåller även vitamin D (naturligt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Jag själv är lekman till 100 %, därför skulle jag läsa på hos Kostdoktorn och kanske till och med rådfråga honom: http://www.kostdoktorn.se/omega-3/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andbjo Posted May 25, 2014 Author Share Posted May 25, 2014 Tack för svaren. Får forska vidare :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tant Majsan Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Anledningen till att den innehåller E-vitamin är för att det är en antioxidant som förhindrar Omega-3 i burken/flaskan från att härskna, vilket den lätt gör eftersom det är en fleromättad fettsyra. Någon annan funktion än det har det inte i det här fallet, så häng inte upp dig på att den innehåller E-vitamin om du tycker att märket verkar bra i övrigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts