MKJ Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Jag har citronmeliss i trädgården och det växer som ogräs. Jag behöver få undan en del men vet inte vad jag kan använda den till. Jag vet heller inte om man kan äta mycket av den på en gång utan att det finns några nackdelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Gott som the eller några blad i en kanna vatten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 En helt fantastisk krydda till rökt lax. Gjorde pasta sås förr 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Jag brukar hacka citronmelissen fint och ha den i sallader och dekorera maträtter med Citronmelissen finhackad passar också utmärkt till marinader. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 En helt fantastisk krydda till rökt lax. Gjorde pasta sås förr Nu kan jag kosta på mig att gilla båda inläggen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Nu kan jag kosta på mig att gilla båda inläggen Huppsan, jag hann ta bort det ena... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 20, 2014 Author Share Posted May 20, 2014 Tack för era svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted May 20, 2014 Share Posted May 20, 2014 Te på kvällen är rogivande och väldigt gott. Finhackad ihop med mynta på jordgubbar är mumma. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Ett annat namn är Hjärtans fröjd. Bryggdes te som anses stärka hjärtat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Ett annat namn är Hjärtans fröjd. Bryggdes te som anses stärka hjärtat. Jag pratade med nån som sa att te av citronmeliss och nånting mer.. nåt man hade i kryddlandet.. kan det vara salvia? skulle vara jättebra för KOL-patienter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Jag pratade med nån som sa att te av citronmeliss och nånting mer.. nåt man hade i kryddlandet.. kan det vara salvia? skulle vara jättebra för KOL-patienter. Jag brukade blanda mynta och citronmeliss till te. Det var gott men om det var bra för kol vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rin Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Citronmeliss kan användas i asiatisk matlagning, det funkar finfint som ersättning för citrongräs nämligen. Dock är det värt att tänka på att mycket av smaken försvinner om det får koka för länge. Bäst är alltså att ta i den mot slutet eller strö över vid bordet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Vilken bra tråd! Har också massor av citronmeliss och har inte vetat vad jag ska använda den till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rin Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Har också massor av citronmeliss och har inte vetat vad jag ska använda den till. Den växer ju verkligen som ogräs! ;-) Helt klart den mest lättodlade kryddväxten jag vet. Jag har hört att man också kan dela plantan och ge bort, men har aldrig provat själv, men det går säkert att Googla sig till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts