Jump to content

Hur undvika inflammatorisk mat?

Totto
 Share

Recommended Posts

Kanske fel forum, men jag har polare som är sjukskriven sedan flera månader på grund av konstiga svullnader i leder som pluppar upp har och där, och en del leder som varit svullna men där svullnaden gått ner igen går fortfarande inte att använda. Han är inte nån mackor-pizza-paj typ, men äter väl inte så himla bra heller. Läkarna gör test efter test, hittar inget och det blir inte bättre. Jag tror att det är något slags inflammation, möjligen autoimmun och säger att han ska testa att utesluta spannmål i första hand, möjligen också mjölkprodukter.

Vilka födoämnesgrupper ska man börja med? Tips och råd?

Spannmål är nummer ett, mjölk och ägg nummer två. Baljväxter brukar också irritera. Längre ned på listan finns nötter och nattskatteväxter. Det är bra att hålla nere kolhydratmängden, kanske till 50 gr per dag? Undvik för mycket frukt, ät hellre bär. Ät mycket grönt, fullvärdigt protein (kött, fisk) och animaliskt fett/kokosolja. Inälvsmat och benbuljong är andra tips. Man kan ta 1 msk gurkmeja uppblandad i lite vatten som en shot 1 gång per dag.

• Like 5

Som inflammatorisk människa själv, så skulle jag också föreslå förutom råden tidigare i tråden att i största möjligaste mån utesluta processade livsmedel som korv, bacon och alla sorters feta "röror" man kan köpa.

Mat med högst två ingredienser i innehållsförteckningen brukar vara bra att hålla sig till om man har en inflammatorisk sjukdom. Jag har en känsla av att många av E-numren triggar inflammationer hos vissa människor :(

• Like 3