Jump to content

Börjar misströsta går upp i vikt

Recommended Posts

Jag har ätit kolhydratfattigt i flera år nu men jag går inte ned något alls. Det händer att jag går ned några kilon för att sedan efter ett par tre veckor genast plana ut och sedan händer inget, jag går upp omedelbart om jag inte håller strikt LCHF eller Fakir men ned, nej icke.

Exempel

113kg, äter sen LCHF i ett par veckor och börjar gå ned, ser 112,xx någongång på vågen och får lite hopp, jag gör rätt... jag är i ketos (urinstickor och Ketonix mäter detta).

Ytterligare någon vecka senare utan att något mer händer med vikten så bestämmer jag mig för att köra Fakir. Jag äter då två delar fläskfärs och en del nötfärs som biffar på 100gr styck ihop med aioli, majonäs, smör eller bearnaise. Ibland med en smält ostskiva på. Nu ligger jag under 5gr kolhydrat per dag i en vecka och äter nästan bara detta. Det blir dock ibland höga kcal per dag, lätt att det sticker till 2500 men också ibland strax under 2000.

Skaldemans ration kollar jag och ligger ofta högt, strax under eller strax över 2.0

Jag behöver sannolikt en "dos" att hålla mig till och även precis vad jag skall äta för antingen är det för mycket kcal även att det skall spela mindre roll med LCHF eller så är det likatusan så att jag fuskar fast jag inte fattar det och om det är så så verkar jag vara hyperkänslig för att inte hålla strikt.

Kan någon ge mig exempel på vad jag skall äta på Fakir för det har jag inga problem med  och då menar jag VAD och HUR MYCKET per dag. Sen skall jag köra det benhårt i två veckor och sen kan jag rapportera tillbaka här.

Igår vägde jag 115 drygt, och nu känner jag att jag ger snart upp, jag har gått upp, det kanske är vätska men som sagt jag löser uppenbarligen inte detta.

Jag tar gärna tips på sånt som går att köpa i affären färdigt och bara äta direkt för sån är min vardag ofta tyvärr.

Titta på bloggen Tommy tappar. Han har ju ätit fakir i flera år och kan variera kryddsmör i det oändliga.

Det är bara nu på sistone som han har börjat lägga på nån grönsak och äta mer ost. Titta på hans äldre inlägg. Jag tror han gått ner 90 kg

Säkert är det så att du äter för mycket för att matcha din förbränning. Förbränningen varierar från person till person. Det går inte att äta hur mycket kcal som helst även om det är LCHF. Någon studie visade att vissa individer kan äta cirka 300 kcal mer per dag med LCHF än "normalätare". Tanken är att man med LCHF ska bli mätt (och vara mätt) trots att man äter färre kcal än man gör av med.

Du skulle kunna gå till din vårdcentral och be om prover för att mäta din ämnesomsättning. Exempelvis prov på hur väl din sköldkörtel fungerar.

Själv har jag väldigt låg ämnesomsättning men inget fel enligt några prover. Jag går i alla fall upp i långsammare takt med LCHF än när jag "normaläter" samt att jag sluppit en massa krämpor.

Tack för Era svar!

Jag har hämtat inspiration från Tommy, det ser så enkelt ut men jag klarar inte att vara utan mat hela dagen för att sedan äta mellan 1500 - 2000kcal på kvällen tyvärr. Jag har testat detta, jag hamnar i hungerfällan direkt och gör sen fel.

Jag vill ned till 85 kilo säg... är 180 lång drygt.

Jag lider av yrsel så jag har tyvärr mycket lite fysisk aktivitet, promenad till och från parkering på jobbet, gräsklippning, ösa båten är sånt jag gjort förra veckan t.ex.

Jag har ätit 3X200Gr biff och till det ca. 50 gram majonäs, eller aioli oftast per gång.  Det jag skrev nu bör stanna runt 2000kcal eller strax över men jag kan lätt ta mer aiolo och även vara sugen/hungrig på kvällen och äta ost el. dyl kanske en eller ett par ölkorvar i bilen på väg från butiken...

Det blir snabbt mycket kcal, jag känner också att jag är hungrig ofta. kan äta ännu mer, det som ofta talas om att man skall hålla sig mätt är inte riktigt min verkligehet på LCHF.

Är dock pigg och mår bra vilket jag tillskriver bra mat och ketos som oftast är medel till hög.

Jag skulle egentligen behöva ligga på kanske 1500 - 1700kcal och lchf/fakir för att gå ned dryga kilot i veckan har jag räknat ut i Lifesum men det är inte lätt att hålla detta över en vecka på lchf, det drar iväg med mer kcal och sedan jämnar det bara ut sig och blir nollsummebantning i slutänden som det verkar.

Var är "magin" att inte tänka kcal alls och att bara äta då man är hungrig, jag har aldrig upplevt det tyvärr.

Efterfrågar igen matsedel som är så lätt som möjligt, helst kallskuret direkt från affären och gärna mängder att hålla sig till, något som funkat för andra... Skaldeman skriver om någon vän som bantade på ost, korv, majonäs o. dyl. som han köpte på mackar och affärer under dagarna. Låter som det jag vill göra men jag vågar snart inte ta steget längre för jag går i värsta fall bara upp.

Du äter nog lite för mycket proteiner med tanke på att du inte tränar. Om du drar ner till 85-90 gram proteiner per dag så går det nog bättre, eller börja träna!

Så försök att gå ned till 400 gram köttfärsbiffar per dag och öka på med kryddsmör om det inte håller dig mätt.

• Like 3

Tack för Era svar!

Jag har hämtat inspiration från Tommy, det ser så enkelt ut men jag klarar inte att vara utan mat hela dagen för att sedan äta mellan 1500 - 2000kcal på kvällen tyvärr. Jag har testat detta, jag hamnar i hungerfällan direkt och gör sen fel.

Jag vill ned till 85 kilo säg... är 180 lång drygt.

Jag lider av yrsel så jag har tyvärr mycket lite fysisk aktivitet, promenad till och från parkering på jobbet, gräsklippning, ösa båten är sånt jag gjort förra veckan t.ex.

Jag har ätit 3X200Gr biff och till det ca. 50 gram majonäs, eller aioli oftast per gång.  Det jag skrev nu bör stanna runt 2000kcal eller strax över men jag kan lätt ta mer aiolo och även vara sugen/hungrig på kvällen och äta ost el. dyl kanske en eller ett par ölkorvar i bilen på väg från butiken...

Det blir snabbt mycket kcal, jag känner också att jag är hungrig ofta. kan äta ännu mer, det som ofta talas om att man skall hålla sig mätt är inte riktigt min verkligehet på LCHF.

Är dock pigg och mår bra vilket jag tillskriver bra mat och ketos som oftast är medel till hög.

Jag skulle egentligen behöva ligga på kanske 1500 - 1700kcal och lchf/fakir för att gå ned dryga kilot i veckan har jag räknat ut i Lifesum men det är inte lätt att hålla detta över en vecka på lchf, det drar iväg med mer kcal och sedan jämnar det bara ut sig och blir nollsummebantning i slutänden som det verkar.

Var är "magin" att inte tänka kcal alls och att bara äta då man är hungrig, jag har aldrig upplevt det tyvärr.

Efterfrågar igen matsedel som är så lätt som möjligt, helst kallskuret direkt från affären och gärna mängder att hålla sig till, något som funkat för andra... Skaldeman skriver om någon vän som bantade på ost, korv, majonäs o. dyl. som han köpte på mackar och affärer under dagarna. Låter som det jag vill göra men jag vågar snart inte ta steget längre för jag går i värsta fall bara upp.

Har du fått reda på yrseln beror på? Man kan få det av brist på fysisk aktivitet så det kan bli en ond cirkel. En del läkemedel kan också ge yrsel men hittar dom inte orsaken så kan man misstänka brist på fysisk aktivitet.

• Like 1

Ja, precis, alldeles för mkt proteiner. Följ stroker49:s råd tycker jag. Det är fettet som ska förbränna kroppsfettet men med för mkt protein kan det i stället bli påslag av insulin, som ju lagrar fett. Ät ovanjordsgrönsaker också, som kål och spenat och liknande.

• Like 1

Jag tycker att du äter på tok för mycket kött. Med den mängden protein som du får i dig måste din insulinnivå vara rejält hög och man går inte ner i vikt om man har högt insulin. Insulinet blir också högt av mejeriprodukter som inte är syrade (keso och mjukost är exempel på insulinhöjare). Lagrad ost, syrad yoghurt, smör är mejeri som fungerar.

LCHF blir ofta väldigt köttdominerat men kött är oftast väldigt magert, i bästa fall 10%, så det platsar dåligt i High Fat tycker jag, förutom proteinet som höjer insulinet. Ofta blir det också mycket protein av annat slag tex mejeri.

Det som fungerat för mig är en diet bestående av stora lass med ovanjordgrönsaker, smörbaserade dressingar/såser/be:or (inte oljebaserade majonäser och be:or) och sedan kött/fisk mer som smaksättning än som huvudingrediens och slutligen riktigt feta härliga dessertostar. Ägg så klart. Ost (syrad/lagrad) är också en utmärkt hungerdämpare i begränsad mängd mellan målen. 

• Like 3

Man MÅSTE inte äta bara en gång om dagen heller. I synnerhet i början kan det vara jättesvårt om man är van vid annat. Jag föreslår att du börjar med nånting som gör att du orkar med kostbytet. Det viktigaste nu de 3 första månaderna är att få din kropp att vänja sej vid fettdrift och att du och den lär er prata samma språk och lyssna på varandra.

Det viktiga tror jag är att du lär dej vad som är hunger och vad som är sug... Jag har hållit på flera år men måste ändå upprepa för mej själv att jag ÄR inte hungrig, det är bara vad min hjärna tror.

Till frukost ta t ex 2 kokta ägg mosade med c:a 25 g smör till frukost. Eller om du inte är frukostmänniska prova MBC-kaffe (Magic Bulle Coffee / fettkaffe). Sen kan du äta protein och fett till lunch och middag.

Har man stor övervikt så kan man ha tappat mättnadsskänslorna, därför kan det vara bra att använda synen i stället. En handflata (med utsträckta fingrar) med protein c:a 2 ggr per dag. Till det tar du c:a 1 dl fett (kryddsmör och majonnäs innehåller minst med kolhydrater. Du kanske ska avvakta med gräddsås).

Nästa gång du blir hungrig, börja med att dricka något utan kalorier (och utan sötningsmedel, vilket kan ge fel signaler i kroppen). Vatten, grönt te, rött te är bra för kroppen och ger dej en "inre skönhetsdusch" :ph34r::wub:

Ofta kan man nämligen ta fel på törst och hunger. (Se till att du får i dej tillräckligt med salt också, annars får du dimhjärna)

Om du fortfarande är hungrig typ 20 minuter efter att du druckit, ja då ÄR du hungrig. OK ta ett kokt ägg med lite smör. INGENTING med nötter, ost, korv eller annat smarrigt. Det är magen du ska tillfredsställa inte dina smaklökar eller din konstant sugna hjärna. Mellanmål ska aldrig vara nåt fancy utan bara för att se till att magen är tyst.

Om du lyckas få knoppen på plats kommer kroppen också att tycka det är OK till slut, men som sagt du får nog ge det typ 3 månader innan du har fått hjärnan att gå fot och acceptera "plats i korgen"

• Like 4

Jag rekommenderar även, förutom alla bra tips ovan, att se din övriga livssituation med stress/kortisol: testa någon typ av avslappning yoga/massage eller liknande. Plussa på en timma på sömnen. Se över stress på jobbet? Jag tar för givet att du även mäter med måttband/före-efter-bilder (och inte ser några resultat där heller?). Vikten kan ju ibland vara missvisande, fett kan ju ersatts delvis med muskler. Kroppen kanske har brist på någon mineral/vitamin som sätter käppar i hjulet?

• Like 1

Tack igen för alla svar.

Ok, jag drar ned på proteinet och upp med fettet, då gäller det verkligen att lägga undan kalorikalkylen känns det som.

Lägger även till ovanjordgrönsaker, något jag är dålig på att äta sedan tidigare, kan jag steka dem? Känns som det mest aptitliga för mig.

Yrseln har jag haft i 15 år, den är kronisk och tyvärr är delar av innerörat helt degraderat på båda sidor, jag håller balansen till stor del med syn och känsel som är de två andra organ som hjälper oss med detta utöver innerörats funktioner. Den får jag dras med tyvärr.

Många bra tips och tänkvärda ord, jag suger åt mig och ger det en ny chans.

Nu fick jag tips på gram/dag för protein, vad gäller kolhydrat så vill jag förstås under 5 gram om dagen. Kan man säga något om var man vill landa på fettet på samma sätt. Kör man Skaldemans ratio så ger 5 gram kolhydrat+85 gram protein att man måste äte 110 gram fett eller mer för att få en ratio på 1.2 eller över. Kan man som sagt säga någon maxgräns för fettet eller är det egalt?

Tack igen för alla svar.

Ok, jag drar ned på proteinet och upp med fettet, då gäller det verkligen att lägga undan kalorikalkylen känns det som.

Lägger även till ovanjordgrönsaker, något jag är dålig på att äta sedan tidigare, kan jag steka dem? Känns som det mest aptitliga för mig.

Yrseln har jag haft i 15 år, den är kronisk och tyvärr är delar av innerörat helt degraderat på båda sidor, jag håller balansen till stor del med syn och känsel som är de två andra organ som hjälper oss med detta utöver innerörats funktioner. Den får jag dras med tyvärr.

Många bra tips och tänkvärda ord, jag suger åt mig och ger det en ny chans.

Nu fick jag tips på gram/dag för protein, vad gäller kolhydrat så vill jag förstås under 5 gram om dagen. Kan man säga något om var man vill landa på fettet på samma sätt. Kör man Skaldemans ratio så ger 5 gram kolhydrat+85 gram protein att man måste äte 110 gram fett eller mer för att få en ratio på 1.2 eller över. Kan man som sagt säga någon maxgräns för fettet eller är det egalt?

Vad har sjukvården för förklaring till yrseln? Om dom säger att det beror på att delar av innerörat har degraderat så är ju frågan vad dom har för förklaring till att det har hänt.

Kör man Skaldemans ratio så ger 5 gram kolhydrat+85 gram protein att man måste äte 110 gram fett eller mer för att få en ratio på 1.2 eller över. Kan man som sagt säga någon maxgräns för fettet eller är det egalt?

Jag brukar se till att hålla proteinmängden hyfsat rätt sedan fyller jag på med den mängd fett som krävs för att jag inte ska gå hungrig.

• Like 2

De har ingen förklaring till yrseln. Den är som sagt något jag haft i snart 15 år och funktionen i balansorganen har succesivt över tiden försämrats. Nu har jag 20% funktion kvar på vänster t.ex. vilket låter lite men det fungerar rätt bra om man anpassar sig i vissa situationer. De jämför det med att tappa hörsel med åldern, funktionen nedgraderas helt enkelt och vad gäller balansen så finns väl inget liknande riktigt med åldern men det är så de jämför i alla fall. Syn och kroppens kontakt med mark och väggar tar över, svårare blir det i mörker...

Varför har ingen kunnat svara på. Yrsel är svårt men metoderna för att fastställa var man har problemet är bättre nu än för 5-10 år sen. Nu vet jag att det är båggångarna etc. som inte gör det de skall. Jag har ingen stabilisator i videokameran skulle man kunna likna vardagen med och sen plussa på med lite karusellyrsel, båtgungningar och annat smått och gott. Vissa dagar är bättre än andra, det hänger på om jag är pigg och orkar hålla emot med mer koncentration.

70% får aldrig veta varför de haft yrsel sade de till mig någon gång minns jag.

Jag kommer att köra 85-90gr protein max och sen se till att ha fett nog för skaldemans ration 1.2 eller högre, vet inte om det finns någon maxgräns där än som sagt. Kolhydrater under 5 gram

• Like 1

Jag har börjat äta grönt nu efter råden jag fått här. Igår åt jag två x 90% kött korvar med 2gr kolhydrat /100gram, en hel Eriks Bearnaise, 100 gram, (en påse) grönsallad och lite ost.

Skall fortsätta hålla mig till lchf/fakir vad gäller kolhydrater, 85-90gram protein och sedan minst 110-120 gram fett om dagen, det blev mer än så i fettmängd igår dock, jag tycker att en vanlig bytta eriks bearnaise försvinner snabbt, jag har nog ätit bra med fett men som sagt för mycket protein tidigare.