MKJ Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Jag läste för ett antal år sedan att magnesiumupptaget blev sämre om man åt mycket fett samtidigt. Samtidigt ökar fett upptaget av karotener och vitamin K2 fast Livsmedelsverket säger att det räcker med en tesked fett för att öka det upptaget. Är det någon som känner till något om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 K vitamin är ett fettlösligt vitamin (liksom D, E och A) och bör väl intas med fett för att få optimalt upptag? Magnesium är vattenlösligt tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Upptag av de fettlösliga vitaminerna optimeras om man äter fett samtidigt. Magnesium löser sig i vatten, men om det innebär en konflikt i fettrik kost vet jag inte. Maten innehåller ju också en hel del vatten samtidigt med fett, och har alltid gjort. SLV:s tesked fett undrar jag hur långt det räcker för att optimera upptaget, det låter lite för bra för att vara sant. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Magnesium tas lättast upp av kroppen på så tom mage som möjligt helst innan sänggåendet på kvällen. Det finns många faktorer i tarmen som kan minska upptaget av magnesium, så som alltid, en god tarmhälsa är guld värd. Eller var det magnesium värd? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 21, 2014 Share Posted May 21, 2014 Varför just på kvällen och inte på morgon ? Magen borde ju vara ännu tommare på morgonkvisten . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Varför just på kvällen och inte på morgon ? Magen borde ju vara ännu tommare på morgonkvisten . Jag tror/trodde, vilket jag alltid fått höra, att mineraler lättast tas upp under vila, och att man får en bättre sömn. men enligt den här artikeln skriven av Weston A Price är det för att vi har lägst nivå av magnesium morgon och kväll, och att man även med fördel kan ta det på morgonen på fastande mage. http://annikadahlqvist.com/2013/01/09/fantastiska-magnesium/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Magnesium tas lättast upp av kroppen på så tom mage som möjligt helst innan sänggåendet på kvällen. Det finns många faktorer i tarmen som kan minska upptaget av magnesium, så som alltid, en god tarmhälsa är guld värd. Eller var det magnesium värd? Men då menar du väl tillskott? Jag försöker få till ett bra upptag från maten. Tillskott är ju en nödlösning när man inte lyckas få i sig tillräckligt via kosten. Nu är det ju säsong för grönt och jag skall försöka äta så mycket som möjligt. Frågan är då om jag kan äta det gröna tillsammans med ost eller andra feta livsmedel och ändå få ett bra upptag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Men då menar du väl tillskott? Jag försöker få till ett bra upptag från maten. Tillskott är ju en nödlösning när man inte lyckas få i sig tillräckligt via kosten. Nu är det ju säsong för grönt och jag skall försöka äta så mycket som möjligt. Frågan är då om jag kan äta det gröna tillsammans med ost eller andra feta livsmedel och ändå få ett bra upptag? Ja, det var tillskott som jag tänkte på, men antagligen så kan man väl då tänka att magnesium ur mat också tas upp sämre vid en fet måltid. Det blir till att käka nässlor det första du gör på morgonen och sent på kvällen innan sänggåendet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Mandel är ju en av de bästa källorna till magnesium och den är fet. Likaså kakao. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts