SparkadRunt

matrytm

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag har kört LCHF nu i en vecka och tycker själv att det går riktigt bra. Dock undrar jag, jag har lite dålig matrytm, alltså jag äter inte kontinueligt utan det kan bli så att jag inte äter ett dugg innan middag t.e.x. 

 

Tror ni detta kommer förstöra nånting för min viktnedgång om jag t.e.x. äter fet mat när magen är i sk. svält-tillstånd?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du ska (idealt sett) äta när du är hungrig. Men det är klart att aldrig känna hunger är troligen indikation på att något är fel...

Själv så är jag styrd av "sociala" och familjära skäl. Alltså, jag jobbar och vi äter lunch en viss tid, jag har familj och vi äter middag tillsammans för vi tycker det är viktigt så jag äter kontinuerligt, men har blivit tvungen att anpassa mängden mat då, vilket är lite sämre tycker jag. Idealt är att äta när man är hungrig, tills man är ohungrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att jag inte känner hunger, har dock ett jobb som gör att jag inte alltid har tid att äta t.e.x. lunch. Och frukost är jag väldigt dålig på att äta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bekymmra dig inte så mycket över det. Ät när du är hungrig inte efter klockan. Det är så det funkar när man äter LCHF. Att kroppen skulle gå i svältläge behöver du inte heller bekymmra dig om för det har visat sig i studier att det tar ca 60 timmar innan man har börjat märka sådana tendenser och så länge tror jag inte du håller upp att äta.

 

Läste om detta på http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/  Långt ner på sidan finns det lite frågor och svar.

Fråga:
Hamnar inte kroppen i svältläge om man fastar? Det kan inte vara bra för att gå ner i vikt!

Svar: Kroppen hamnar inte i svältläge av att fasta; Kroppen hamnar i svältläge av svält, något jag kan garantera dig inte är samma sak som att skippa att äta i ett dygn eller tre. Tvärtom har man som sagt sett att ämnesomsättningen ökar av fasta (10). Först efter 60 timmar utan mat har man sett de första tecknen på att ämnesomsättningen minskar (med 8 %) (14).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är inte så att jag inte känner hunger, har dock ett jobb som gör att jag inte alltid har tid att äta t.e.x. lunch. Och frukost är jag väldigt dålig på att äta.

ok, då förstår jag.

Det är inte farligt att vara lite hungrig, det är inte alls som när man äter kolhydrater (när man håller på att dö av hunger), utan mer som ett litet sug i magen (kroppen har ju ca 20 000kcal (hört lite olika siffor här) att ta av, dvs kroppsfettet).

Men om du känner stora obehag framåt lunch kanske fettkaffe (MBC) kan vara något för dig till frukost, då kanske en missad lunch känns mindre obehaglig?

Men, din ursprungliga fråga gällde ju om din viktnedgång skulle påverkas om du inte åt kontinuerligt: svar - nej!

Lycka till, jag tror du börjat din livs bästa resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är litet synd av vi själva börjat tjata om att äta när man är hungrig, utan att att belysa hur och vad man bör äta för att styra när man blir hungrig. Alltså, säger man A, ska man också berätta om B.

 

Det går faktiskt att styra när man blir hungrig, men man måste ta kommandot över situationen. Man behöver nämligen testa fram en matmodell som fungerar med ens egen vardag och möjligheterna att kunna äta. Ölkorv i jackfickan är rädddaren i nöden under anpassningen och även senare.

 

Alltså, försök komma underfund med intagsmängder och innehåll i dina måltider för att minska antalet om dagen. Om du har begränsade möjligheter och äta under arbetstiden är det guld värt att man vet att man blir hungrig en viss tid på dygnet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är litet synd av vi själva börjat tjata om att äta när man är hungrig, utan att att belysa hur och vad man bör äta för att styra när man blir hungrig. Alltså, säger man A, ska man också berätta om B.

 

Det går faktiskt att styra när man blir hungrig, men man måste ta kommandot över situationen. Man behöver nämligen testa fram en matmodell som fungerar med ens egen vardag och möjligheterna att kunna äta. Ölkorv i jackfickan är rädddaren i nöden under anpassningen och även senare.

 

Alltså, försök komma underfund med intagsmängder och innehåll i dina måltider för att minska antalet om dagen. Om du har begränsade möjligheter och äta under arbetstiden är det guld värt att man vet att man blir hungrig en viss tid på dygnet.  

 

Alltså.............Eftersom SparkadRunt just har börjat med LCHF så förutsätter jag att hon har läst in sig på vad hon bör äta och inte äta och det verkar hon/han ju också bevisligen ha gjort eftersom hon/han är mätt längre mellan måltiderna. Hon/han undrar också om det kan påverka viktnedgången negativt.

 

Om du kan utveckla ett bättre svar än mitt så gör det istället för att klanka på andras svar.

 

Man kan ju göra LCHF till en hel vetenskap som du är på väg att göra men jag har aldrig gjort något enklare och bättre i mitt vuxna liv än att konvertera till LCHF.

Ta reda på vad du bör äta och inte äta. Ät när du är hungrig. Svårare än så är det faktiskt inte. Där är mycket logik i det.

 

Om det är något som kan upplevas svårt så är det att programmera om hjärnan från att äta efter klockan , fett är farligt, mm mm. Allt som vi fått lära från barnsben ställs på ända.

 

Lycka till nu Sparkad Runt och hoppas det går bra i fortsättningen. En av de bra sakerna med LCHF är att du kan känna lite hunger utan att få blodsockerfall med allt vad det innebär.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt Larz, om du uppfattar mitt generella inlägg som avsåg både mig själv och alla andra som ger råd, som kritik till dig personligen.  

 

Som jag skriver, anser jag att alla VI som ger olika råd och föreslår olika tillvägagångssätt, ska just börja utveckla våra svar litet mer för att han/hon som frågar, ska kunna få ut maximalt av svaren. Dvs. personen ska kunna ta ställning till själv och inte blint följa en åsikt. Att säga att bara äta mindre för att gå ner i vikt, är ju som bekant ett dåligt råd. Att berätta lika kort och koncist om att äta när man är hungrig eller att äta mer fett, är enligt min mening lika dåliga glosor. Ja.. jag är själv också skyldig att ha uttalat mig på de sätten, men inser numera att det finns många verkligheter där sådant inte fungerar. 

 

Jag skriver faktiskt inget om ätt äta efter klockan, utan försöker vidareutveckla hur klara av och styra hunger. Jag skriver att det går anpassa sitt ätande till återkommande situationer där måltider kan bli problematiska. M.a.o kan man själv med enkla knep och litet plannering styra, när man blir hungrig. Jag har gjort det själv och det är inget raketvetenskap, utan handlar om intagsmängder som man behöver testa fram. Jag har själv styrt bort lunchen och bytt den mot frukost som passar mig bättre.

 

Att följa normer oavsett om de handlar hur äta, när äta, vad äta eller något annat, är det som låser oss tankemässigt i en hörna. enligt mig. Att bryta mot givna normer däremot, är det som skapar möjligheter !  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ber om ursäkt Larz, om du uppfattar mitt generella inlägg som avsåg både mig själv och alla andra som ger råd, som kritik till dig personligen.  

 

Som jag skriver, anser jag att alla VI som ger olika råd och föreslår olika tillvägagångssätt, ska just börja utveckla våra svar litet mer för att han/hon som frågar, ska kunna få ut maximalt av svaren. Dvs. personen ska kunna ta ställning till själv och inte blint följa en åsikt. Att säga att bara äta mindre för att gå ner i vikt, är ju som bekant ett dåligt råd. Att berätta lika kort och koncist om att äta när man är hungrig eller att äta mer fett, är enligt min mening lika dåliga glosor. Ja.. jag är själv också skyldig att ha uttalat mig på de sätten, men inser numera att det finns många verkligheter där sådant inte fungerar. 

 

Jag skriver faktiskt inget om ätt äta efter klockan, utan försöker vidareutveckla hur klara av och styra hunger. Jag skriver att det går anpassa sitt ätande till återkommande situationer där måltider kan bli problematiska. M.a.o kan man själv med enkla knep och litet plannering styra, när man blir hungrig. Jag har gjort det själv och det är inget raketvetenskap, utan handlar om intagsmängder som man behöver testa fram. Jag har själv styrt bort lunchen och bytt den mot frukost som passar mig bättre.

 

Att följa normer oavsett om de handlar hur äta, när äta, vad äta eller något annat, är det som låser oss tankemässigt i en hörna. enligt mig. Att bryta mot givna normer däremot, är det som skapar möjligheter !  

 

Ursäkten godtas :D men jag tycker LCHF är lätt och behöver inte krånglas till. ;) Lchf hunger är inte svårstyrd eftersom det bara suger till lite i magen i motsats till hur det blir med kh rik kost. Att tvingas hoppa över en måltid är inte hela världen man står sig ändå tills nästa tillfälle att äta dyker upp utan att bli som ett monster. Det är min erfarenhet i alla fall. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.