Jump to content

Hetätande, svält och kaos i huvudet

Keighlee

Recommended Posts

Hej! :)

Nu skriver jag igen eftersom jag behöver hjälp! Jag klarar inte av att gå ner i vikt längre, jag är inne i en ond spiral och vet inte hur jag ska ta mig ur och det gör mig så ledsen, jag lägger liksom hela mitt liv i pausläge tills jag börjar trivas med migsjälv känns det som. Jag blir osocial, trött, tråkig.. Ja listan blir lång.

Ja, jag är medveten om att livet är mycket mer än vikt, men jag jag nöjer mig inte med den vikt jag har idag och vill förändra det (eftersom det inte är omöjligt) !

Jag tränar och äter bra under veckorna och kanske går ner något kilo, men sen till helgen faller allt, jag hetsäter allt jag får tag i och går då såklart upp igen.. Mitt mål är att gå ner 10 kg men det går ju bara inte! Hur ska jag göra? Eller var jag kan vända mig för att få hjälp?

Uppskattar alla råd och tips! En förändring i mitt liv måste ske innan jag ger upp totalt..

Mvh Maria

Frågan är vad du hetsäter och sedan även varför ? Dvs. vad som får dig att köra igång med hetsätandet ? I många fall blir svaret hunger kombinerat med sug.

Boten kan vara att aldrig låta sig bli hungrig. Det handlar inte om karaktär, utan att slippa bli hungrig.

Det har i alla fall varit min metod som jag fortsätter med. M.a.o bryter jag mot LCHF-regeln att äta när man blir hungrig. Jag äter mig mätt innan och slipper därmed smygande sug. Jag är aldrig hungrig numera. Jag tillåter mig även att äta hur mycket som helst av den maten som jag listat som favoritmat bland lågkolhydratkost. Dess påverkan på vikten är nämligen minimal... knappast någon alls. M.a.o tillåter jag mig frossa och överäta t.ex ölkorv hur mycket som helst om andan skulle falla på. Numera sker det dock inte alls längre...

• Like 2

Som sagt vad.. eller rättare Limp som sade det.. hetsät på sådan mat som gör dig ohungrig länge.

Oså igen, det där kallas för Chronic dieters syndrome.. sätter sig på hjärnan.

"Chronic dieting syndrome describes individuals who 1) have a persistent overconcern with body shape and weight, 2) restrict their food choices for ≥2 y, and 3) continually diet to achieve weight loss without success or with success but with weight regain (2). The physiologic consequences of chronic dieting are varied and may influence metabolism in the long-term."

http://ajcn.nutrition.org/content/71/6/1413.full

Och det går lika bra med LCHF.. grejen är att du behöver skifta fokus.. och sätta upp andra mål samt en annan livstil.

Kan beskriva en typisk hetsätardag.. Hembakat lchfbröd med massor av smör/ost/leverpastej på. Cola Zero. Jordnötter. Hallon med yoghurt. Jordgubbar. Mandelsmör. Jordnötssmör. Massor av köttfärs med tacokrydda och ost och gräddfil. Och sådär fortsätter det! Får i mig extrema mängder mat under en dag.. Och det sjuka är att jag inte ens känner mig nöjd när jag är "klar", väldigt konstig känsla då jag räknar med att finns någon tillfredställelse i detta ätande, men det är som sagt väldigt sällan.. Men ändå så fortsätter jag att hamna i dessa hetsätningar!!

Det känns som att jag har försökt med det. Att äta i "förberedande syfte". Men när de där attackerna väl infaller sig så finns det typ inget som kan stoppa dom, mitt huvud skriker: ÄÄT!! Och då gör jag det, tills jag i princip spyr, eller somnar..

Med tanke på ditt problem med hetsätandet, känns den maten du äter fel. Maten din behöver innehålla mer fett och mindre proteiner. Varken LCHF-bröd, jordgubbar, ost, leverpastej, hallon, yoghurt, gräddfil och dylikt är feta. Satsa på att äta fetare mat. Dra ner på osten och mejerierna som ger lätt extra proteiner som stoppar viktnedgången. Skaffa en burk kokosfett som du intar som bulletkaffe eller te när suget sätter igång. Ät bacon och ägg, ha rejält med kryddsmör på fläskfärsen, gör dressing av majonäs och creme fraiche till  salladen. Ät entrecote, fläskfile, karre, kotletter med massor med bea på.

Blir du sedan sugen på något gott, vräk i dig majonäs, bea mm. rent fett direkt ur burkarna och låt bli osten helt. Fettet gör att du du blir övermätt och kroppen samt hjärna får sitt och börjar anpassa sig. Släpp gärna också viktfixeringen och koncentrera dig att hantera hetsätandet och försöka må bättre. Vikten fixar kroppen av sig själv så småningom. 

• Like 6

Det kanske kan hjälpa att behålla kontrollen om du har framförhållning. Bestäm tex. dagen innan vad du ska äta, hur mycket och kanske tom på bestämda tider. Låter trist men det är det enda sättet för mig att behålla kontroll och det är det värt, faktiskt.

Fundera också över om hetsätandet kan grunda sig i något "bakomliggande". Eller om något kan tänkas utlösa det.

Men varför äter du då inte mat i stället?

Tror du inte det vore mer mättande/tillfredställande med riktig mat.. biff med bea, grönsallad och vinigret?

För att det inte är "mat" som jag är sugen på.. Jag har inte ätit godis/socker/chips och sånt på ett år nu så min definition av att "unna" sig är de sakerna som jag beskrev att jag frossar i..

Jag skulle nog må bättre om jag kunde frossa i riktig mat men har liksom fastnat i ett mönster, att när jag vill frossa så vill jag bara ha "onyttiga" saker eftersom det är godare typ.. 

Det kanske kan hjälpa att behålla kontrollen om du har framförhållning. Bestäm tex. dagen innan vad du ska äta, hur mycket och kanske tom på bestämda tider. Låter trist men det är det enda sättet för mig att behålla kontroll och det är det värt, faktiskt.

Fundera också över om hetsätandet kan grunda sig i något "bakomliggande". Eller om något kan tänkas utlösa det.

Jag har faktiskt ganska bra framförhållning =/ Planerar alltid på söndagarna vad jag ska äta under den kommande veckan.. Men ibland faller jag bara som sagt..

Men jag kanske får försöka ännu mer.. tack för tipset!

Med tanke på ditt problem med hetsätandet, känns den maten du äter fel. Maten din behöver innehålla mer fett och mindre proteiner. Varken LCHF-bröd, jordgubbar, ost, leverpastej, hallon, yoghurt, gräddfil och dylikt är feta. Satsa på att äta fetare mat. Dra ner på osten och mejerierna som ger lätt extra proteiner som stoppar viktnedgången. Skaffa en burk kokosfett som du intar som bulletkaffe eller te när suget sätter igång. Ät bacon och ägg, ha rejält med kryddsmör på fläskfärsen, gör dressing av majonäs och creme fraiche till  salladen. Ät entrecote, fläskfile, karre, kotletter med massor med bea på.

Blir du sedan sugen på något gott, vräk i dig majonäs, bea mm. rent fett direkt ur burkarna och låt bli osten helt. Fettet gör att du du blir övermätt och kroppen samt hjärna får sitt och börjar anpassa sig. Släpp gärna också viktfixeringen och koncentrera dig att hantera hetsätandet och försöka må bättre. Vikten fixar kroppen av sig själv så småningom. 

Jaa den maten är inte bra för mig.. Mår väldigt dåligt av den, men äter väl den för jag tycker den är "god"... Det är mer som snacks än mat och det saknar jag typ.. För i min lchf-kost så snacksar jag inget, utan äter mina 3 lagade måltider och sedan inget mer under dagen.

Jag har kokosfett hemma som jag brukar dricka i mitt tee på morgonen, men håller mig inte mätt eller nöjd på det.. =/

Gillar tyvärr inte bea eller majonär.. har du något annat tips?

För att det inte är "mat" som jag är sugen på.. Jag har inte ätit godis/socker/chips och sånt på ett år nu så min definition av att "unna" sig är de sakerna som jag beskrev att jag frossar i..

Jag skulle nog må bättre om jag kunde frossa i riktig mat men har liksom fastnat i ett mönster, att när jag vill frossa så vill jag bara ha "onyttiga" saker eftersom det är godare typ.. 

Jamendåså.. då närmar vi oss pudelns kärna.. det handlar altså då mer om hjärnans belöningssytem?

Du kan alldrig jobba mot hjärnan.. bara med den.. och här är en bok om problemet!

"Övervikten sitter i hjärnans belöningssystem där de osynliga krafterna som styr dina matvanor finns. Om man lär sig samarbeta med sin hjärna kommer kroppen inte att protestera när man byter vanor. Då bantar man med hjärnan istället för att köra huvudet i väggen.

Sen den första utgåvan 2010 har nya och gamla forskningsrön diskuteras inom vetenskapen och våra mat- och motionsvanor har blivit ett hett ämne i den allmänna debatten. Nyutgåvan har kompletterats med nyskrivet material om dessa rön och med kapitel om LCHF och fruktos."

http://www.bokus.com/bok/9789127134577/hjarnkoll-pa-vikten/

O sen på det så handlar det om den mentala biten.. dvs fjärma sig så långt bort som möjligt från Chronic Dieters Syndrome.. det är den svåra biten!

För det kräver att man skaffar nya mål, ny livstil, nya intressen och nya vanor!

Dvs det krävs att man omkullkastar hela sitt liv.. och de tankar som hitills lett dit man nu är.. det gör ont, det innebär utmaningar, det gör att man måste ifrågasätta väldigt mycket om ens egen självuppfattning!

Oså blir man tvungen att skaffa sig en helt ny självuppfattning!

• Like 4