Jump to content

Dagbok? Tacksam för tips och råd!

hefe

Recommended Posts

Tjena! Jag har nu för någon vecka sedan börjat med LCHF(igen) Jag är 200cm+ lång och vikten mår ni bättre om ni slipper se!

Hittills har jag käkat ungefär såhär varje dag:

Frukost/Lunch, 7-800 gram Fläskfile med ~50g Bearnaise 

och mot kvällen så har jag brukat äta 4-5 ägg med cirka ett vanligt paket bacon. 

Jag har funderat på om det gör att jag får ett överskott på protein som heter duga? 

Efter funderingarna så äter jag numer Frukost/Lunch: Fläskfile med Bea. Och så är det det enda jag äter på hela dagen bortsett från kaffe med smör. Någon enstaka kväll har det blivit några skivor fläsk efter jobbet.

Tillägas ska väl att om jag åt två gånger per dagen så var det 8-10 timmar mellan måltiderna.

Tips mottages gärna! Jag försöker äta så strikt det bara går. HIttills inte fått i mig något annat än kött, vatten och bea!

Hejsan!

jo det låter som mycket protein, men du har just börjat och det tar ett tag för kroppen att vänja sig. Tror att du är man? och är man man brukar man inte behöva vara så superstrikt. ;) Det låter inte som du får så mycket variation, kanske lite grönsaker som inte har så mycket kolhydrater.

Lycka till!

Normalt proteinintag är en handflata med utsträckta fingrar c:a 2 gånger per dag. Kompletteras med ca 1 dl fett (undvik gräddsåser i början... de innehåller för mycket kolisar) Bloggen Tommy tappar har oändligt många variationer på gott kryddsmör t ex.

Om du behöver, komplettera med t ex ägg och smör till frukost eller fettkaffe om du inte är frukostmänniska...

Är du hungrig mellan målen, börja med att dricka vatten eller annan osötad dryck (även sötningsmedel kan stöka till det i kroppen)

Glöm inte att se till att du får i dej tillräckligt med salt, annars blir du dimmig och trött

Om du fortfarande är hungrig efter 20 minuter ta ett kokt ägg med smör eller nåt annat som fyller magen utan att få din längtande hjärna att ge chansen att tillfredsställa dina smaklökar.

Tjena! Jag har nu för någon vecka sedan börjat med LCHF(igen) Jag är 200cm+ lång och vikten mår ni bättre om ni slipper se!

Hittills har jag käkat ungefär såhär varje dag:

Frukost/Lunch, 7-800 gram Fläskfile med ~50g Bearnaise 

och mot kvällen så har jag brukat äta 4-5 ägg med cirka ett vanligt paket bacon.

Jag har funderat på om det gör att jag får ett överskott på protein som heter duga?

Efter funderingarna så äter jag numer Frukost/Lunch: Fläskfile med Bea. Och så är det det enda jag äter på hela dagen bortsett från kaffe med smör. Någon enstaka kväll har det blivit några skivor fläsk efter jobbet.

Tillägas ska väl att om jag åt två gånger per dagen så var det 8-10 timmar mellan måltiderna.

Tips mottages gärna! Jag försöker äta så strikt det bara går. HIttills inte fått i mig något annat än kött, vatten och bea!

Hej,

Du nämner inte vad som är problemet så jag utgår då från att det är utebliven viktförlust.

Jag funderade en stund på att skriva ett långt svar men det har jag gjort så många gånger redan i liknande situationer så det här blir medvetet kort och inriktat på att du själv skall lösa detta.

Istället för att fråga om du äter för mycket protein, tag reda på det själv! Här finns exempel på verktyg du kan använda:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1216-nyb%C3%B6rjartips-verktyg-f%C3%B6r-att-h%C3%A5lla-koll-p%C3%A5-matintag/

Mellan tummen och pekfingret, om vi utgår från att du inte styrketränar så äter du sannolikt både mer protein och för lite fett än du behöver.

Med hjälp av verktygen kommer du också att få ett hum om ditt energiintag vilket till syvende och sidst är något du lär behöva relatera till om inte nu så i varje fall framöver beroende på hur mättnad/hungern s.a.s. får ditt ätande att bli "automagiskt".

Ett förslag mot ljuset av det nyssnämnda är därför att du skippar magra köttyper som fläskfilé och istället äter fläskkarré och/eller entrecote etc. Då kan fokus på bea dessutom sannolikt bli mindre...om du vill.

Även om jag inte själv är den som är som s.a.s. "spottar på tallriken" (gårdagens måltid efter träningen bestod ex. av mycket improviserad mat i form av 25 köttbullar med aioli följt av en halv hink grekisk yoghurt med 1 skopa apelsinproteinpulver, dvs ca 1600 kcal fördelat på 85 g protein och 55 g kolhydrater) så är jag ändå rätt imponerad av att du får i dig 800 gram fläskfilé så där regelmässigt vid ett tillfälle. Upplever du att det är vad som behövs för att du ska bli/hålla dig mätt?

En tanke i annat fall är därför att du kanske skulle nöja dig med att enbart fokusera på lågkolhydratkosten och lägga periodisk fasta åt sidan, vilket jag tolkar är det du verkar gett dig på samtidigt, och då äta 3 ggr/dag men inte fullt lika mycket varje gång. Förslagsvis så äter du då istället det där jättemålet på morgonen fördelat på frukost och sedan lunch (eller om jag tolkar fel så kanske det är det du redan gör).

Det vore kul med en uppföljning efter du tagit reda på hur mycket du får i dig en normal dag. Du är ju uppenbarligen ingen liten prick så det borde finnas utrymme för att du skall kunna äta därefter. Men var din ideala nivå ligger kommer matverktygen att rätt använda kunna hjälpa dig med.

Lycka till!

Tack för ett bra svar TIny Tom, Nej jag nämner inga problem då jag ännu inte upplevt några. Jag äter väldigt mycket per måltid dels av gammal vana. Åt väldigt mycket när jag fortfarande höll på med brottning för att behålla vikten(Det gick ju åt fanders när jag slutade träna). Och dels för att jag många dagar inte hinner äta flera gånger per dag pga mitt yrke.

Jag kollade snabbt upp hur mycket proteiner jag fick i mig och det låg på hela 223 gram proteiner varje dag. Jag har idag provat lägga om min kost litegrann och ligger hittills på 64 gram Proteiner, 0 Kolhydrater och fett glömde jag bort.

Inga problem såhär långt och ingen hunger. TIlläggas ska väl att jag minskade portionen från ~800 gram Fläskfile till drygt 2-300 gram köttfärs med kryddsmör. Det här åt jag på morgonen och är ännu inte hungrig. 

Jag åker dock iväg nu och jobbar fram till 08:00 imorgon! Och har med mig lite köttfärslimpa.

Jag ska även kolla in Tommys Blogg och ja jag är kille!

• Like 2

Kollade vågen inatt på jobbet. Hade tappat 4 kilo sen jag vägde mig för drygt en vecka sedan. Exakt mått var svårt att få då jag har en uniform med tillhörande bälte med gott om krims krams på som väger en hel del. Men iallafall! 4 kilo i samma uniform med samma utrustning på mig! Det är väl ok.

• Like 4