ilmi Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Jag slutade röka för 2 månader sedan och har gått upp ett kilo i veckan.... tillbaka på ruta ett igen... hur skall jag hitta min motivation igen? jag lyckades att gå ner 1 kg i månaden när jag hade flyt, inte kul nu när kilona kommer tillbaka i denna fart. Funderar på att börja röka igen fast egentligen har jag inte råd varken i pengar eller hälsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Vad gör du när du är röksugen? Småäter du? Unnar du dej nåt i stället? Hur är det med motionen? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Börja inte röka igen!!! Det sägs att förbränningen kan avstanna lite när man slutar röka (eftersom den går upp lite när man börjar), men den normaliseras snart. Och det kan ta ett tag att vänja sig vid sitt nya friskare liv utan cigaretter, det är ju ett par situationer under dagen som förändras, kanske på morgonen, efter maten, på jobbet... Lägg till något positivt där istället (som inte handlar om gottesaker att äta), t ex; köp en tidning, ta en kort promenad, köp en fin te-sort och ta en kopp, gör lite enkel gymnastik, så att du inte får den där "tomma" känslan. Fyll dessa stunder med något välgörande! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilmi Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Vad gör du när du är röksugen? Småäter du? Unnar du dej nåt i stället? Hur är det med motionen? Antar att jag småäter.. fast ibland så är det som om jag befinner mig i trans och vaknar efter att jag ätit. Lite mer motion försöker jag göra, men det går upp och ner med det också för jag känner mig fet igen och vill inte visa mig för folk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ilmi Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Börja inte röka igen!!! Det sägs att förbränningen kan avstanna lite när man slutar röka (eftersom den går upp lite när man börjar), men den normaliseras snart. Och det kan ta ett tag att vänja sig vid sitt nya friskare liv utan cigaretter, det är ju ett par situationer under dagen som förändras, kanske på morgonen, efter maten, på jobbet... Lägg till något positivt där istället (som inte handlar om gottesaker att äta), t ex; köp en tidning, ta en kort promenad, köp en fin te-sort och ta en kopp, gör lite enkel gymnastik, så att du inte får den där "tomma" känslan. Fyll dessa stunder med något välgörande! Nej vill inte börja röka igen för jag känner mig friskare inombords, ingen hosta. köper aldrig smågodis, men kan snabbt slänga ihop nån kaka och äta upp den själv. Måste skärpa mig .... lite tråkigt bara nu på sommaren att känna sig fet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 Se till att aldrig ha nåt gott hemma. Det är första regeln. Även LCHF bröd innehåller massor med kolisar.Du kanske skulle bara köra ägg kött fisk och fett ett par veckor för att avgifta dej lite? Så du kan ta en jordgubbe eller två på midsommarafton och verkligen njuta av den.När du blir sugen och börjar klättra efter väggarna och vandra mellan skåpen prova med ett gott smakrikt te. Det har hjälpt mej ibland.På sistone har jag alltid haft ett gott kryddsmör i kylen som jag knaprat av när jag varit godissugen. Det går inte gärna äta hur mycket kryddsmör som helst.Sen ... Gå ut och gå även om det är mitt i natten när behovet känns okontrollerbart. (se bara till att du inte väljer vägen förbi en kiosk :-P) välj helst grönområde. En snabb promenad är lugnande och välgörande och nu behöver man ju inte klä sej så mycket. Jag stack ut i januari med bara kappan över nattlinnet när det var som värst 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joh@n Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 Vad är väl 2 kilo, vill nog säga att du har investerat rätt, i ditt val att sluta röka. En bra investering för framtiden. Jag slutade snusa för ett år sedan och det var långt ifrån någon dans.. En hel del kilon kom som ett brev på posten, men dom försvann och mer därtill efter 2 månader på strikt lchf =) Det gäller nog att hitta något roligt i vardagen, att göra det man tycker allra mest om och liksom belöna sig med det. Och framförallt hålla sig sysselsatt. Men som sagt något riktigt roligt som sätter färg på vardagen, för allting blir hemskt grått, trist och j*vligt eländigt. Men hey, du har ju hållit uppe 2 månader så det värsta har du ju gått igenom, visst kan ett sug finnas, men det är nog mera psykiskt. Jag skulle nog köra på strikt lchf, mycket vatten och skämma bort mig själv med roliga saker, en rask promenad med lite puls är inte heller helt fel Fortsätt i samma spår, och kom ihåg att nikotinet är ett sjujäkla gift, att få ur det ur kropp och sinne tar sin tid 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts