Jump to content

Vetestärkelse eller inte vid vetefri kost?

Marran V
 Share

Recommended Posts

Hej, en familjemedlem försöker äta vetefritt pga ledinflammation. Har en fråga om huruvida man kan äta vetestärkelse? På Livsmedelsverkets webbplats står nämligen att produkter baserade på vetestärkelse kan tolereras av de flesta om varan är märkt glutenfri. Hur ser ni som testat likn på detta?

Hej, en familjemedlem försöker äta vetefritt pga ledinflammation. Har en fråga om huruvida man kan äta vetestärkelse? På Livsmedelsverkets webbplats står nämligen att produkter baserade på vetestärkelse kan tolereras av de flesta om varan är märkt glutenfri. Hur ser ni som testat likn på detta?

Jag äter glutenfritt och tål inte vetestärkelse.

• Like 1

Min dotter är allergisk mot vete och kan inte äta vetestärkelse.

Vete i sig är släkt med gräs och eftersom min dotter är allergisk mot gräs kan det vara så att hon reagerar mot vetestärkelse också pga det (min teori det där).

Jag hade tagit bort allt som heter något med vete, samt glukossirap, dextrose och liknande då de ofta framställs av just vete.

Vetet har modifiretas för att vara tåligare mot angrepp och ge större avkast på mindre yta. Denna modifieringen har gjort att vetet blir mer som ett gift för kroppen och allt fler tåler det sämre och sämre.

Det är en sumering av allt jag har läst om just vete på olika ställen just för att min dotter är allergisk.

Det är ett vanligt missförstånd att det bara är gluten folk har problem med. Jag får ledvärk av även små mängder vete men kan äta både en och två knäckemackor gjorda på 100% råg utan att få ont i lederna (blir lite skum i magen men det är det värt nån gång ibland). Råg innehåller gluten om än i mindre mängd så det är något annat som ger mig min ledvärk. Jag skyr allt vete, i alla former, som pesten.

En bra sak om man är gluten eller veteintolerant är att fokusera på naturligt vete- eller glutenfria produkter. Ersättningsprodukterna är ofta framställda på ett tveksamt sätt och innehåller massor med e-ämnen. Det finns massa mjölalternativ som är naturligt vete och glutenfria.

• Like 3

En bra sak om man är gluten eller veteintolerant är att fokusera på naturligt vete- eller glutenfria produkter. Ersättningsprodukterna är ofta framställda på ett tveksamt sätt och innehåller massor med e-ämnen. Det finns massa mjölalternativ som är naturligt vete och glutenfria.

Jag blir chockad när jag letar mat till min dotter. Det är sjukt mycket e-ämnen, stabiliseringsmedel, smakämnen och gud-vet-vad i allt det som ska kallas för MAT! Jag blir rädd när jag läser på förpackningarna!!

Jag är med i en grupp på FB just om barn med allergier. Dessa människor kämpar sig blå för att deras små ska må bra. Följer dietisternas råd och letar efter allergener och så får barnen alla kemikalier som de mest troligt inte mår så himla bra av. Det är hemskt!

• Like 3

Jag blir chockad när jag letar mat till min dotter. Det är sjukt mycket e-ämnen, stabiliseringsmedel, smakämnen och gud-vet-vad i allt det som ska kallas för MAT! Jag blir rädd när jag läser på förpackningarna!!

Jag är med i en grupp på FB just om barn med allergier. Dessa människor kämpar sig blå för att deras små ska må bra. Följer dietisternas råd och letar efter allergener och så får barnen alla kemikalier som de mest troligt inte mår så himla bra av. Det är hemskt!

Exakt. Det verkar som ingen kollar dessa ersättningsprodukter, utan bara det inte innehåller gluten måste de vara superbra. 

Alla nötmjöl, kokoksmjöl, potatismjöl, rismjöl, majsmjöl, nyponmjöl, havregryn, bovete, hirs, arrowrootmjöl, tapiokamjöl.

Havregrynen och hirsen måste man vara säkra på att de inte är kontaminerade. Finns de som säljer speciellt havre som inte är kontaminerat. Viktigt också att majsen inte är GMO majs. Köp KRAV produkter.

• Like 1