Tjoran Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Tjo. Gjort några tester det senaste och har tack vare det insett att jag rent matematiskt är fortfarande på tidigt mellanstadium, vilket i sin tur är rätt.. "hm" Och är väl mer eller mindre totalt okunnig i majoriteten av dom räknesätten. Och eftersom jag inte kan, försöker jag här. Ni vet nog dom flesta här att Arriba Superieur 81% choklad innehåller 22.8 gram carbs. Men låt oss säga 23 för att göra det lite lättare. 23 carbs per hundra. Vad blir det då eftersom kakan väger 125 gram. Och i min ischoklad har jag två kakor, alltså 250 gram choklad och då 46 + dom carbs jag inte hittar tack vare att jag inte kan räkna ut mängden. På dessa 46+? carbs blandar jag ut det med 500 gram markattas kokosfett. I en form blir vikten ungefär 6-8 gram, men låt oss säga 8 gram i genomsnitt. Vad blir då carb/fett-kvoten i en form? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Det är 57 gr kolhydrater i chokladen (22.8*2.5). Du skriver inte antalet formar, men jag antar att det är (500+250)/8=94 st. Då blir det ungefär 0.6 gr kh per form (57/94)? Totala mängden fett beror väl på hur mycket fett det finns i chokladen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Jag vet inte exakt hur många formar det är, vet bara att dom väger ungefär 8 gram styck. Ja det kanske stämmer, tänkte inte på det. Men förra gången jag gjorde en tråd om fett+fett så blev det mindre andel fett. Det handlade om yoghurt och grädde. per hundra gram så är det 42.8 gram fett, så låt oss återigen göra det lättare genom att säga 43 gram fett per 100. så på 200 är det 83 gram fett, plus dom där 50 gram som jag inte kan räkna ut. samt att man har 500 gram kokosfett i inräkningen. Ber verkligen om ursäkt om jag gör det krångligare än nödvändigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Totalt blir det då (500 + 42.8*2.5)=607 gr fett. Delar vi det med antaler formar får vi (607/94)=6.5 gr fett per form. carb/fett kvoten blir så 0.6/6.5 = 0.09 (eller ungefär 0.1 som är en tiondel. Det finns ca 10 ggr så mycket fett än kolhydrater i denna ischoklad) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Så med andra ord är min ischoklad fullt godkänd utifrån viktminskning i åtanke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Så med andra ord är min ischoklad fullt godkänd utifrån viktminskning i åtanke? Ja, bara du inte äter för mycket Äter du 10 praliner får du i dig 6 gr kh. Plus en massa bra kokosolja. Superbra godis för Alzheimer patienter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Ja, bara du inte äter för mycket Äter du 10 praliner får du i dig 6 gr kh. Plus en massa bra kokosolja. Superbra godis för Alzheimer patienter. Precis, lite det som är tanken faktiskt, keto-godis. klarar inte av mer än 2-3 st per dag dock, då blir jag illamående. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Om du vill kan du använda något program för att beräkna hur mycket näring olika livsmedel innehåller. Jag använder ibland kostbevakningen.se om jag bara vill ha reda på makronutrienterna och livsmedelsverket om jag vill ha reda på alla vitaminer och mineraler också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Brukar använda min mat för många andra sidors servrar är nere när jag vill testa. Men detta blev svårt då minmats lista är rätt snar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Enkel matematik. 22,8 gram per 100 gram, men kakan väger 125 gram. Då tar du 22,8x1,25. Det är ungefär som att räkna ut moms. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted May 22, 2014 Author Share Posted May 22, 2014 Enkel matematik. 22,8 gram per 100 gram, men kakan väger 125 gram. Då tar du 22,8x1,25. Det är ungefär som att räkna ut moms. Enkel matematik för den som fått lära sig det från början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 Det är knappast för sent att lära sig på nytt. När jag var femtio började jag plugga gymnasiematte på komvux för jag tyckte att jag behövde det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 Jag lärde mej aldrig räkna förrän jag började kalla det ekonomi. Matematik var helt obegripligt, jag bara drog ner rullgardinen. Men pengar förstod jag, så gymnasieekonomkursen på KomVux gick som en dans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts