Kjell Granelli Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Jag tror också att insulinkänningar klaras bättre när hjärnan har tillgång till ketoner som bränsle. Det är egentligen ganska naturligt, då hjärnan ju faktiskt anses fungera t.o.m. bättre på ketoner än glukos. Men som du skriver, det betyder ju inte att känningar är något att eftersträva... men lättare att klara av. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 11, 2014 Author Share Posted June 11, 2014 Dag 021 - Toppen och kryp Denna onsdag har haft någon konstig bakomliggande positivism med sig. Då och då har jag kommit på hur bra allt egentligen känns. Startar med morgonblodsocker på 5,1. Bara en sådan sak blir jag halvt lyrisk över, då jag under lång tid varit van uppåt 12 - 16 i morgonblodsocker. Jag har kommit på hur bra det känns att inte väga mig varje morgon längre. Ingen enhektos uppgång från gårdagen som riskerar att sänka mitt humör. Snarare bara en väldans god magkänsla angående vikten, samt en stigande spänning inför min faktiska vägning nu på lördag. Jag passade på att kontrollera ketoner i morse med urinsticka, vilket gav tydligt utslag, om ej uppe i den optimala mängden ännu. Det lär nog dröja ett tag till. Men mest av allt hajade jag nog till nu vid kvällsmaten. Först står frun och lagar pannkakor och plättar åt sig själv och Melvin. Bredvid står jag och steker på kotletterna jag själv tänkt ta. Vi sätter oss till bords, äter, konverserar, plockar upp nedslängda nappflaskor och har allmänt trevligt. När jag ätit upp och sitter där nöjd och belåten, DÅ först kommer jag till att tänka på kolhydratmaten, en tidigare favorit, som fru och son faktiskt sitter och äter alldeles framför och bredvid mig! Hade det varit för någon vecka sedan så hade jag fått anstränga mig för att inte kasta mig över pannkakshögen. Idag reflekterades den inte ens... Jag är så otroligt tacksam för att förhoppningsvis kommit förbi det starkaste kolhydratsuget! Suget som fått mig att falla av vagnen gång på gång sedan årsskiftet. Äntligen kanske jag kan skymta ett ljus i tunneln. Min mat idag blev tre fläskskivor med bea, samt två ägg sent in på eftermiddagen. Sedan kvällsmat bestående av två fläskkotletter med kryddsmör, 21g av Nutisals macadamianötter (lågkolhydrat) och den vanliga gräddkvargblandningen. Kalorierna kom lite väl högt idag kan jag tycka, men med god fettkvot dock, samt ett mycket fint kolhydratintag (utifrån min nivå av strikthet). Dagens långa promenader hjälper förhoppningsvis till att mota kalorierna en aning (fast vi på LCHF egentligen ej skall bry oss så mycket om kaloriantal). Fett: 175,3gProtein: 121gKolhydrater: 9,6gKalorier: 2068Skaldeman: 1,34 I övrigt så har det ej hänt så mycket speciellt idag, förutom då att Melvin (åtta månader fyllda om tre dagar) kröp med riktig stil under hela dagen! Tidigare har han lagt sig ned på magen och dragit sig fram med händerna, lite grann som fjärilsim över golvet. Vid kortare sträckor på några decimeter kan han ha krupit ordentligt. Men vid mer fjärran mål, eller då han haft bråttom, då har han kört magstilen. Men idag så var det konstant ordentligt krypande! Lite stolt känner jag mig faktiskt! Ett par timmars promenad även idag, i lite regn men mest grått uppehåll. Lite handel, fått tag på mer nedsatt rea-kött (får snart inte plats med mer kött i frysen faktiskt). Men det är svårt att stå emot när man kan plocka hem närmare kilot prima LCHF-mat för omkring 20 - 30 kronor. Jag har även blivit tipsad om hummus till maten. Bara det att jag har aldrig ätit hummus i mitt liv. Ingen aning om hur eller vad det smakar. Än mindre vilken mat det passar bra/bäst till. Jag har dock kontrollerat generellt innehåll, vilket verkar ligga inom ramarna för LCHF. Blir att läsa på lite om tillbehöret och kika efter någon billig variant på ICA imorgon. Och allting idag under en konstant glädje (antagligen tack vare kostbytet) samt en frihetskänsla över att ha lyckats hålla mig borta från vågen ända sedan i lördags. Jag som egentligen är en enda stor kontrollfreak. Men känns så bra att ha lyckats släppa på den biten och istället leva loppan på störtskön magkänsla. Samtidigt som jag ej har minsta tvekan på att lördagsvägningen kommer visa viktminskning! Det är bara att vänta och se. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted June 11, 2014 Share Posted June 11, 2014 Huvudingrediensen i hummus är kikärtor, som är en baljväxt, är det inte alla som väljer att äta när de äter LCHF. Dels beror det väl på det höga kolhydratsinnehållet och dels på att baljväxter generellt kom in så sent i vår historia så våra kroppar inte är anpassade för dem. Torkade kikärtor består till hälften av kolhydrater. Men det är ju möjligt att färdig hummus mest består av annat så att kolhydratsnivå ändå kan bli ganska låg . Gott är det i alla fall med hummus tycker jag. Man behöver ju inte äta det varje dag och inte så mycket åt gången. Kom att tänka på den färdiga guacamolen som bara bestod av 0,4% avokado. Annars tänker man sig ju guacamole mest som mosad avokado. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 12, 2014 Author Share Posted June 12, 2014 Dag 022 - Högt blodsocker Idag har det verkligen börjat hända saker inom mig. Saker som ställer min diabetes-erfarenhet sedan över 20 år tillbaka på kant. Det är acetonsmak i munnen och -lukt i andedräkten som börjat spöka sedan morgonen. Som många diabetiker säkert erfarit så ligger blodsockret vanligen mycket högt när denna effekt uppstår. Jag skulle direkt gissa på att mitt blodsocker var uppe omkring 16 - 18 mmol utifrån den smak och känsla jag upplevt i mun och kropp. Efter ett stick i fingret visade det sig att min gissning var helt åt skogen, då mitt blodsocker låg nere på 3,9 när jag vaknade. Och har under dagen hållit sig under 5,5. Jag tycker det känns knepigt att känna av en rad markörer för ett alldeles för högt blodsocker, när sockret egentligen ligger hur perfekt som helst. Men det är något jag måste vänja mig vid, åtminstone till dess att symptomen försvinner (vilket de brukar göra efter ett tag, enligt utsagor). Samtidigt känns det såklart oerhört roligt då jag tar detta som tydliga tecken på att förändringar håller på att ske inom mig. Förhoppningsvis till det hälsosammare och friskare! Det långverkande insulinet (Lantus som jag tar) måste jag laborera vidare med. Jag har dragit ned min ursprungliga dygnsdos på ~24 enheter, till hälften, vilket fortfarande håller mitt fasteblodsocker mellan 3,0 - 3,9 - vilket innebär större delen av dagen i och med att jag kör periodisk fasta. Jag har till och med behövt ta ett par dextrosoltabletter under dagen för att höja upp blodsockret något. Jag skulle gärna se fastesockret ligga på 4,0 som lägst för att känna mig lite lugnare. Därför tänker jag dra ned dygnsdosen till 10 enheter för morgondagen och se om det blir någon skillnad. Dock kan det behövas ett par dygn för en långtidsverkande insulin-justering att fullbordas. Maten idag har varit strålande! Såväl i smak som i makron. Jag bröt min fasta med de sista tre fläskskivorna, doppade i bearnaisesås. Kvällsmaten bestod av tre lövbiffar med kryddsmör, macadamianötter och min gräddblandade kvarg. Till snacks under kvällen förtärdes ytterligare några skivor pizzasalami, samt några skivor hushållsost. Tre lövbiffar mättar som tusan, och gott som bara den (men det visste du säkert redan)! Fett: 142,1gProtein: 105,1gKolhydrater: 5,1gKalorier: 1707Skaldeman: 1,29 Utöver framsteget på LCHF-fronten så har det ej hänt särskilt mycket idag. Som vanligt begav vi oss ut på en frukostrunda, jag och Melvin, på dryga timmen. Därefter en längre lunchrunda på ungefär 150 minuter. Han brukar bli trött mitt på dagen. Då går jag med honom i bärsele tills han somnar (vilket brukar ske rätt snart) och fortsätter gå tills han vaknar. Ibland går det snabbare, ibland tar det längre tid. Men vädret har varit underbart och promenadvägen är mycket behaglig med många medfotgängare, så jag har bara njutit. Nu börjar spänningen inför lördagsvägningen stiga så smått. Blott ett dygn kvar nu. På lördag skall det mätas ketoner igen, vägas och mätas magomkrets (vilket kommer redovisas i bloggen såklart). Det känns fortfarande som ett positivt drag att backa vägningen från dagligen till en gång i veckan. Risken att se ett par hektos viktökning minskas avsevärt. Något som annars brukat förstöra mina mornar rätt duktigt. Även om jag skulle se en viktminskning på ett par hekto från en dag till nästa, så brukar det ändock kännas lite som en droppe i havet. Dessutom har jag en tendens till att börja reflektera över hur långt det är kvar, vilket ofta väger ned lika mycket som viktminskningen peppar. Nu idag har jag ingen aning alls om vad vikten ligger på. Därmed kan jag ej gå runt och kalkylera på hur långt det är kvar hit och dit, eller önska bort kilon istället för hekton. Det enda jag har att gå på är min ytterst positiva magkänsla, vilken lyfter mig halvvägs till skyarna. Så nu sitter jag här med spänning i kroppen inför lördag, en jättehärlig magkänsla och tecken lite överallt på att ketosaktiviteter bör vara i uppstart i alla fall. Härligt, härligt! Imorgon skall vi iväg med Melvin till barnbassäng och låta honom plaska av sig. Han var något för liten för att förstå det roliga under barnsimmet vi gick på i vintras. Men imorgon lär det bli ordentligt plaskande av! (Kanske passar på att plaska lite jag också inför lördagen.) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 13, 2014 Author Share Posted June 13, 2014 Dag 023 - Vatten och sugattack Denna fredag har varit en mer utmanande dag när det kommer till kolhydratsug. Det var bara något som triggades så snart jag klev in genom dörren till ICA Maxi på morgonen. Jag svär att dem på något vis har kopplat ventilationen så att allt nybakat från konditoriavdelningen doftar ned alldeles vid ingången. Bara för att locka! Doften och smakminnena sög tag riktigt ordentligt i såväl motståndskraften som impulsiviteten. Men det roliga i det jobbiga var att för var gång jag fantiserade om att köpa något onyttigt, så var det som om hjärnan automatiskt plockade fram negativa konsekvenser. Främst två: dels kostnaden som ofta brukar ränna iväg rätt högt när jag har gått på frossainhandling. Dels tanken att vad än jag köper så tar det mycket snabbt slut, och vad har jag då kvar? Jo, enorm besvikelse, främst på mig själv att jag åter saboterat ett LCHF-försök. Det var med ren och skär viljekraft jag fick dra mig genom butiken för att endast plocka det jag kommit in för att införskaffa. Men det gick, och ut kom jag utan några onyttigheter i kassen. Såhär efteråt så finner jag enorm glädje i vad som hände istället. Glädje över att jag lyckades stå emot det kraftiga kolhydratsuget. Nu har det strax gått en hel vecka utan vägning! Innan har jag som mest pallat att avstå vågen från att ha vägt mig på måndag morgon (vanligtvis) - med tanken att det skall bli lördagar framöver. Men trots att det endast är fem dygn mellan måndag och lördag så har jag ändock förlorat kampen framåt onsdag/torsdag och ställt mig på vågen. Jag kände starkt sug att väga mig idag också. Jag tror nästan den våglockelsen ligger lite inprogrammerad i mitt tidigare beteende. Tidigare har jag använt vågen som en ursäkt till att frossa onyttigheter. Jag har ställt mig på vågen med förhoppning att den ej skall visa någon viktminskning - helst att den skall visa något hekto uppåt istället. För då "får jag min chans". Min chans att tänka "Nä, du ser. Vikten har gått upp, trots god kosthållning. Då är det lika bra att strunta i alltihop!" Varpå jag har spurtat raka vägen ned till affären och gått lös på allt jag känt för. Men viljan och motståndskraften fungerar precis som vilken muskel som helst i kroppen! Den måste tränas för att bli starkare. Det spelar ingen roll vad man är sugen på. Så länge du har ett sug efter någonting (oavsett vad) och låter bli att ge efter för detta sug, då tränas dessa "muskler" - viljan, självkontrollen, motståndskraften, disciplinen... Ge efter var gång och du lär inte bli så mycket starkare till nästa lockande tillfälle. Något jag själv har fallit offer för otaliga gånger! Maten idag blev två kokta ägg och 10g kaviar under eftermiddagen. Lite pizzasalami och hushållsost till snacks. Sedan en senare kvällsmat med tre lövbiffar från igår med kryddsmör, samt en tre äggs-omelett med 50g hushållsost i. Och vanliga efterrätten med Nutisals macadamianötter, samt grädde och kvarg-blandningen. Fett: 133gProtein: 132,3gKolhydrater: 8,4gKalorier: 1764Skaldeman: 0,95 Idag har vi, förutom tre timmars promenerande och skådat en massa student-event, varit iväg till badhuset en sväng, tillsammans med ett par andra nyblivna föräldrar. Kul, fastän Melvin blev både väldigt trött och hungrig. Det slutade med att han blev alldeles övertrött när vi kom hem och tog ett par timmar att få att sova. Därav extra sen kvällsmat och extra sent blogginlägg. Själv är jag alldeles totalhypead inför imorgon! Direkt när jag vaknar skall jag testa ketoner igen, kolla blodsocker (vilket jag gör alla mornar), sedan försiktigt smyga mig upp på vågen, samt mäta magomkretsen. Min förhoppning är att det hänt en del sedan i lördags. En hel del åt rätt håll! Fram till dess är det bara att sova riktigt gott på all den grymt mättande mat jag fick i mig ikväll. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Vad duktig du är som lyckats hålla dig borta från vågen! Och om den inte är "snäll" idag så är den säkert det nästa lördag. Bra att du mäter magomfånget också. Hört om många som vittnat om att vikten står still men måtten minskar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Dag 023 - Vatten och sugattack Jo, enorm besvikelse, främst på mig själv att jag åter saboterat ett LCHF-försök. För mig funkar sällan att försöka. Om man bara försöker har man ju alltid två alternativ - att lyckas eller att misslyckas. Det är bättre att bestämma sig. Då har man inga alternativ och behöver inte hålla på och diskutera med sig själv och lita till dagsform och järnvilja. Otroligt skönt att slippa den diskussionen varje gång man öppnar kylskåpet, går till affären, är på kalas etc. Mitt råd är att bestäm dig en gång för alla och slipp allt dividerande med dig själv hela tiden. Gör en lista med för- och nackdelar både vad det gäller kolhydratskost och lågkolhydratskost. Studera den noga och gör ett val och håll dig till det! (Känner mig lite som den kloka Yoda i Starwars ibland , han hade ungefär den diskussionen med Luke i en av filmerna om jag inte missminner mig.) 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 14, 2014 Author Share Posted June 14, 2014 @ PiaB: Tackar tackar! Jo, det har jag läst hur många gånger som helst att saker kan hända i omfång, fastän vikten står stilla (och vice versa säkerligen). Jag tycker det känns bra att hålla koll på två saker, både vikt och mått. Så har man ju som sagt en extra säkerhetslina om den första skulle haverera. Angående resultaten av morgonens vägning och mätning så kommer jag gå in på det i kvällens blogginlägg (tillsammans med resultatsiffrorna naturligtvis - vilka redan står angivna på externa bloggen dock). Tack för dina pushande och hjälpande inlägg PiaB! Alltid roligt när du skriver några rader! @ kareng: Jag förstår precis vad du menar. Faktum är att jag behöver inte göra några jämförelselistor på kolhydratkost kontra lågkolhydrat. Den enorma skillnaden (i synnerhet för mig som ungdomsdiabetiker) har jag redan fått bevittna flera gånger om, varefter jag hoppat av och på LCHF-kosten/livsstilen. Blodsockret går åt skogen utan LCHF och pengarna tycks flyga iväg på onyttigt, onödigt junk. För vadå, ett tvåminutersbehag medan man tuggar och sväljer. Nej tack, inte igen! Allteftersom dagarna har gått nu så går känslan och beslutsamheten i raska steg mot att detta är något jag SKA göra, precis som du skriver! Detta bestämda tankesätt har redan hjälpt mig avstå även de minsta frestelser och jag vill samtidigt bevisa för mig själv att jag är starkare än de begär för onyttigheter som hjärnan slungar ut. Istället koncentrera mig på allt gott jag faktiskt får äta. Och där är vispgrädde en riktigt starkt lysande ledstjärna, då jag alltid varit gräddfantast, ända från barnsben. Så nu är det bara att köra vidare! Tackar så mycket för att du delade din insikt! Det blev ändå lite av en ögonöppnare och jag kommer hänvisa mig till detta bestämda som du omtalar i fortsättningen, mer så än jag per halvautomatik har gjort innan. Tankeverktyg likt detta kan ofta vara guld värt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 14, 2014 Author Share Posted June 14, 2014 Dag 024 - Vikt, mått & blodsocker Idag var den stora dagen kommen. Dagen jag väntat på i en veckas tid. Dagen som förtäljer huruvida veckan har förflutit bra, mindre bra, eller rentav dåligt i fråga om vikt och mått. Men som tur var så blev jag mycket positivt överraskad när jag ställde mig på vågen i morse. 80,9 kilo! Ned från förra veckans 82,4 kilo. En minskning på 1,5 kilo på en vecka. Plötsligt så blev all min spenderade viljekraft och all min väntetid tillbakapröjsad, flera gånger om! Och jag kan nästan säga med säkerhet att så bra som det kändes i morse, det har nog inte sju sammanlagda dagliga vägningar känts. Så nu är jag helt övertygad om att fortsätta med detta upplägg! Nästa vägning blir nu på fredag, då vi kommer åka iväg till svärföräldrarna i Uppsala över midsommarhelgen. Magomkretsen har minskat den med, från förra veckans 98,8cm till 97,8cm idag. En centimeter bort är inte heller det så pjåkigt. Det känns skönt att det går åt rätt håll. Det känns ännu skönare att det för närvarande går med en något högre växel. Min förhoppning nu är att ha kommit ned under 80 till på fredag. Det känns relativt lugnt dock. Fram till dess är det bara att fokusera på hur bra jag mår, samt hur mycket bättre mitt blodsocker ligger. Och jag som ungdomsdiabetiker vill passa på att ta upp lite om mitt blodsocker. Såhär såg gårdagens blodsockervärden ut (har ej exakt tid för mätningarna): Morgonsocker på 2,7 (Lite för lågt. Fick ta ett par dextrosoltabletter för att höja.) Framåt nio 4,9 (Dextrosoltabletterna verkade som önskat.) Omkring elva 4,7 (Stabilt och bra under förmiddagen.) Cirka klockan halv två 2,9 (Efter en 150-minuters promenad. Tyder ev. på att långverkande behöver minskas. Fick ta ytterligare ett par dextrosoltabletter.) Framåt fem på eftermiddagen 6,0 (Dextrosoltabletterna + eftermiddagsmål ökat blodsockret.) Omkring åtta på kvällen 6,3 (Svag ökning efter kvällsmaten. Tar en enhet insulin för att motverka.) Cirka klockan elva vid läggdags 5,1 (Bekväm sänkning av blodsocker.) Dagens morgonsocker låg på 10,1 (Första +10-värdet på länge. Detta gjorde mig förbryllad med tanke på att blodsockret var på väg nedåt när jag lade mig. Tyder ev. på att långverkande behöver ökas istället.) Igår tog jag åtta enheter långtidsverkande insulin (Lantus). Idag höjde jag tillbaka till tio enheter igen. Skall prova med tio enheter några dagar framöver och se hur blodsockret fortsätter bete sig. Med övergång till LCHF är det nästan oundvikligt att laborationer och omställningar av långtidsverkande insulin/bolusdos lär behövas. Men så ser i alla fall en typisk dag ut för mig numer med blodsockret (förutom morgonvärdet över tio vilket jag genast vill få ned igen). Innan LCHF fick jag tampas med blodsockertoppar och -dalar varenda eviga dag, vilket blir extremt påfrestande i längden, både för en själv samt för sin kropp (säkerligen)! Så att se kurvor likt denna är något jag är oändligt tacksam över - och nästan det som svidit värst de gånger jag medvetet brutit LCHF-kosten. Jag ser fram emot nästa återbesök när de tankar ned mätarens värden till dator och visar kurvorna! Utskrift skall bes om kan jag garantera! Maten idag skenade iväg en hel del med kolhydraterna. Främst på grund av en liten bytta pizzasallad (vilket jag ej kommer förtära i fortsättningen), samt på grund av en skiva LCHF-bröd som omedelbart inkasserade 3,7g kolhydrater bara den. Lunch hos föräldrarna, vilken bestod av hemlagade köttfärsbiffar, sista lövbiffen från i torsdags, samt en portion blomkåls- och broccolimos (och så mackan och salladen då förstås). Med kaloriantalet fortfarande rätt lågt gjorde jag en omgång LCHF-pannkakor med grädde till, till kvällsmat. Samt mellanmålade lite fläsksvålar doppade i bea för att få upp fetthalten. Dagens makron slutade på: Fett: 173,6gProtein: 82,3gKolhydrater: 22,1gKalorier: 1959Skaldeman: 1,66 Även idag har det blivit en del promenerande av. Närmare tre timmar totalt. Två medan frun sprang runt på affärer (vilket jag är allergisk mot - såvida jag ej själv är ute efter något). En timme till när vi traskade iväg till föräldrarna (via omväg). Jag drabbades av kolhydratsug under gårdagen. Väldigt kraftigt sådant dessutom! Idag var det raka motsatsen. Jag fick beställning på att plocka upp en lösviktspåse med Cashewnötter, samt en -påse med Romerska bågar på väg till lunchen. Cashewnötterna finns ju alldeles bredvid de yoghurtdoppade nötterna, vilka jag egentligen storälskar. Hade inte varit några problem att smita ned ett par skopor sådana också, att frossa på under promenaden. Och romerska bågarna mitt bland lösviktsgodiset skall vi ej tala om. Det lustiga var att jag stod där och plockade i påsarna likt en robot. Utan att tänka så mycket utöver de instruktioner jag fått. Det var inte förrän jag gick ut genom dörrarna från butiken som jag kom på mig själv hur hundraprocentigt oberörd jag var av allt det goda runtom (trots att det stod minst tjugo pers och plockade lösviktsgodis alldeles bredvid - extra mycket denna helg då vi har Hudik Cup i stan med mängder av ungdomar). Jag har ju alltid haft lätt att finna ursäkt med andra människor. "Äsch men se på alla dem som handlar onyttigheter. Då får jag också!" Så jag vet inte om det var hjärnan som inte orkade bry sig om att tjata på kolhydrater idag, eller om jag bara hade en ofaaantlig tur. Nu är det bara att köra vidare. Mer taggad nu än jag någonsin varit tidigare. Mer säker på mitt nya spår, och mer säker på att inget skall få knuffa mig av banan! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 15, 2014 Author Share Posted June 15, 2014 Dag 025 - Bättre start och spenatIdag började dagen mycket bättre än igår (blodsockermässigt sett). Att vakna upp med tvåsiffrigt värde för första gången på lång tid skvallrade om att jag slutligen gått ned för lågt i långtidsverkande insulin. Ynka åtta enheter Lantus per dygn var således inget för mig. Jag höjde till sammanlagt tio enheter till idag och boooom, så sjönk morgonsockret från gårdagens 10,1 mmol/l till morgonens 5,6. Härligt härligt! Bara en sådan sak som att få vakna med ett perfekt blodsocker kan verkligen göra hela min förmiddag. Som att träffas av en värmande stråle från LCHF-solen! Det har inte blivit lika många blodsockermätningar idag. Som sagt, 5,6 på morgonen kring 7:30, 5,4 framåt nio, halv tio. 5,8 innan lunchen. 2,8 ett par timmar efter lunch (skulle endast tagit en enhet måltidsinsulin istället för två enheter). Höjde sockret med ett par bitar dextrosol. Sedan 7,4 innan kvällsmat, vilket jag besvarade med en enhet insulin. Och nu, ett par timmar efter kvällsmålet 6,4 trots en stor hög LCHF-pannkakor och matchande hög med grädde. Helt underbar dagkurva skulle jag vilja påstå (förutom 2,8 och 7,4 då som agerade gränspushare). Inför matredovisningen måste jag tillägga att jag blev tipsad om färdigblandade grönsalladspåsar igår, av olika slag (och olika mängder kolhydrater). Jag har ju sett dessa påsar hänga vid grönsakerna på ICA, men aldrig brytt mig om att gå igenom dem. Det gjorde jag idag på väg till lunchen, och fick tag på en 200g påse med babyspenat, med blyga 0,5g kolhydrater. 23 spänn, som hittat! Maten idag blev en riktigt mäktig lunch: Överblivna blomkåls- och broccolimoset sedan igår, bearnaisesås, äggröra, fläskytterfilé och så 40 gram spenatblad på det. Ofantligt gott att lägga till det gröna! Samt en Low Carb-smörgås. Kvällsmat, som sagt, pannkakor med vispgrädde. Och till snacks ett par skivor hushållsost samt ett par, vid detta laget, rejält uttorkade pizzasalami (ej många kvar nu). - Makron, kallisar och kvot: Fett: 166gProtein: 82,2gKolhydrater: 17,2gKalorier: 1883Skaldeman: 1,67 En rätt så händelselös söndag för övrigt. En sådan söndag där man bara tar det lugnt, njuter av soligt väder, ledighet och familjetid. Jag lämnade en suverän föregående vecka bakom mig och ser mycket fram emot vägning och mätning på fredag igen. Risken är dock att jag ej hinner slänga upp någon text om resultaten förrän på söndagen då vi kommer hem från Uppsala och midsommarfirandet. Även idag var jag ute och promenerade med Melvin i bärsele, som vanligt. Medan frun passade på att röja lite i lägenheten. Skönt att komma ut, särskilt denna helg med Hudik Cup och allt folk precis överallt. På vardera liten gräsplätt stod det åtminstone ett par ungdomar och kickade fotboll med varandra. Gemytligt, helt enkelt! Har på senare tid även känt dragning för den typiska marknadsmiljön. Den stora Hudikmarknaden är inte förrän om ytterligare några månader. Däremot kanske vi kommer iväg till Ockelbo om ett par helger. Vi har ju även Järvsö marknad men den är tyvärr nästa helg då vi är bortresta. Så den får jag klara mig utan. Inget som helst kolhydratsug idag. Hjärnan har varit kolugn. Den kanske är ledig på söndagar, vem vet. Jag kände även av en smula mer energi idag under, samt framåt slutet på promenaden. Dock kan det delvis bero på att jag legat lågt i blodsocker de senaste gånger jag gått den svängen. Idag låg jag bra i socker och det kan ju göra viss skillnad på energi och ork (i alla fall upplevd sådan). Jag har vid många tillfällen skrutit om hur pass behaglig promenadrunda jag fått turen att nyttja. Samt yppat något om bilder också. Nu har jag äntligen plockat med mig lite bilder hem på mobilen och bifogar dem nedanför för dem som vill kika på Melvins och min vackra mitt på dagen-runda. Slutligen, för den diabetesintresserade ligger nu ett nytt tillägg uppe till mina tips och råd om diabetes, där jag går över lite om LCHF-kostens effekt på blodsockertoppar. Men nu, över till vår promenadrunda! EDIT: Det blir platsbrist med bilderna här på forumets lagringsutrymme (samt begränsning av antalet bilder dessutom). De ligger dock uppe för fri beskådan på externa bloggen. Beklagar detta. (OBS! Detta är inget lamt försök att dra besök till den andra bloggen - detta är oturlig fakta. Dessutom tjänar jag inget på något oavsett. Jag önskar bara dela med mig av lite fler/större bilder än vanligt.) 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 16, 2014 Author Share Posted June 16, 2014 Dag 026 - Inre lugn Måndag, tredje sista jobbmåndagen innan jag går över till hundra procent pappaledighet. Vad som slagit mig idag är ett inre lugn. Jag tror det har mycket att göra med avståndstagande från den dagliga morgonvägningen. Vägningen gav mig alltid nya siffror att grubbla över. Många gånger blev dem en positiv klapp i ryggen, andra gånger en rak höger som fick hela dagen att smaka beskt. Och många gånger ledde vägningarna rakt ned i fördärvet. Nu har jag inte en susning om hur mycket jag väger. Det gör att jag kan släppa mina överslagsräkningar om hur lång tid det kommer ta att nå till den och den vikten. Bekymra mig över varför vikten stått stilla osv. Det känns befriande helt enkelt att kunna ägna min tid, mina tankar och min fokus på annat istället. Idag har jag även satt ned foten åt light-läsk. Jag är ett renblodigt Pepsi MAX-monster. Men utifrån flertalet källor kan aspartamet verkligen ställa till det i kroppen, samt förhindra eller försvåra ketosanpassningen. Senaste argumenten hörde jag via YouTube igår kväll och nu är det vatten (och eventuellt någon enstaka Loka) som gäller. Det kommer bli riktigt tufft till en början skulle jag gissa. Men har jag klarat mig utan kolhydrater och utan frekvent vägning så bör jag även kunna stå emot light-läsken. Apropå att stå emot har jag kommit på mig själv att vela och tveka i kylskåpet vid några tillfällen under dagen. Jag har plockat fram eller ställt undan något och precis vid dörrstängning stannat upp och funderat "Skulle jag inte tagit en till ostskiva?". Kort övervägande fram och tillbaka innan jag kommer tillbaka till verkligheten och stänger kylskåpsdörren. Är det så att jag står och debatterar smakprov med mig själv, ja då är jag verkligen inte i något akut behov av att äta aktuell proviant! Var gång denna insikt landar hos mig så gläds jag över ytterligare ett lyckat tillfälle att träna min självkontrollmuskel i hjärnan. För var gång går det aningen lättare att stå emot. Maten idag blev två kokta ägg med majonnäs inpå eftermiddagen. Kvällsmål bestående av gräddbakad kassler med coleslaw och riklig mängd spenat. Samt vanliga efterrätten med gräddblandad kvarg. Till snacks ett par ostskivor, de sista få pizzasalami-skivorna, samt (något onödigt) de sista återstående ca 50g skivbar leverpastej. Fett: 106,4gProtein: 97,3gKolhydrater: 13,7gKalorier: 1409Skaldeman: 0,96 Idag har jag även införskaffat ett par nya, billiga, hörlurar att ha till mina många, långa promenader med Melvin. De äldre jag hade bar lite för kort sladd vilket tvingade mig att tumma på varenda millimeter för att sladden skulle nå från öra till ficka. Jag ser fram emot den nya förbättrade friheten under morgondagens promenader. Ytterligare en stor ändring jag tänker försöka mig på är att börja lägga mig i bättre tid om kvällarna. Insatt folk menar att man bör sova mellan klockan 22:00 - 06:00 för att ge kroppen optimalt tidsspann att helas och återhämta sig. Vilket innebär att jag skall försöka slita mig från datorn så snart jag postat detta blogginlägg. Men annars så har det som sagt varit en lugn dag med extra påtagligt lugn inombords. Inget som stressar eller bekymrar. Snarare en genomgående positiv känsla över vart mitt liv och min hälsa är på väg. Och Kostdoktorns nya betal-del... Den verkar helt klart intressant och jag skall definitivt kolla läget under provmånaden, och antagligen kommer jag låta mina kortuppgifter stå kvar under juli månad. Med det så bryter jag för idag och gör mig redo för natten. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 17, 2014 Author Share Posted June 17, 2014 Dag 027 - Vatten och blodsocker Så, ingen Pepsi MAX idag. Endast vatten. Jag måste erkänna att det har blivit några vändor färre till kylskåpet under dagen. Dock har jag försökt masa mig iväg till vattenkranen några gånger istället. Nu efter en läskfri dag så känns det som att även denna ändring fungerar. Visst saknar jag smaken lite titt som tätt, men det lär minska framöver, precis som suget efter allt annat onyttigt jag brottats med. Blodsockret är en stor grej att ta hand om, i alla fall för mig och enligt mitt tycke. Det snabbverkande insulinet till måltiderna (de måltider där insulin nu behövs) är inget större problem. En eller max två enheter NovoRapid för min del för att hålla blodsockret från att stiga. Det kluriga, som jag gärna sluppit fippla med, är det långtidsverkande insulinet. Jag använder Lantus och har delat upp dygnsdosen på morgon och kväll för jämnare och mer anpassningsbart insulinflöde. Men det är inte helt utan huvudbry. Om jag ser att blodsockret stiger under morgonen - är det då kvälls- eller morgondosen jag bör korrigera? Svårt för mig att säga. Ty blodsockret har ibland haft en tendens att ligga lågt mitt fram på dagen och eftermiddagen. Ökar jag morgondosen för att mota en stigning på morgonen, riskerar samma dosökning att förvärra tendensen till lågt socker längre fram på dagen. Jag funderar på om jag egentligen skulle gått över till ett långtidsverkande insulin med kortare verkningstid, som exempelvis gamla goda Insulatard som jag använde under yngre dagar. Insulatarden börjar uppnå full effekt cirka tre timmar efter injicering och börjar avta efter tolv timmar. Med en kortvarigare effekt behöver jag ej fundera över om morgon- eller kvällsdosen behöver justeras för att ta hand om ett rörligt blodsocker. Konsekvensen är att jag blir tvungen att ta två injektioner per dygn, men det gör jag nu med Lantusen också, så det är inget som stör mig. Jag har lättare förutsättning att försöka kalibrera förmiddagens blodsocker i och med att jag följer periodisk fasta och ändå inte äter något förrän senare på eftermiddagen. Men att få bra koll på eftermiddagen, det blir desto svårare. En tanke har varit att gå tillbaka till insulinpump. Insulinpumpen ger oslagbar justeringsmöjlighet där man kan ändra basaldosen (motsv. långtidsverkande) så pass tätt som från timme till timme, i alla fall för tolv år sedan när jag senast hade insulinpump. Å andra sidan blir det lite av en fotboja att bära på. Jag har känt mig mycket friare med sprutorna. Men men, som det ser ut just nu så kommer jag fortsätta laborera och försöka finna optimal dosering av Lantusen, morgon och kväll. Jag vill tro att jag börjar komma i närheten i alla fall. Sedan blir det att ta en diskussion över detta med läkaren i augusti (såvida läget ej blivit idylliskt till dess). Maten idag blev två kokta ägg med majonnäs under eftermiddagen. Till kvällsmat ordnade jag en ostomelett, en ost-täckt angusburgare, några skivor kassler (kvar sedan igår), 50g spenat och en redig klick bea. Utsökt gott och mycket mättande! Till snacks blev det ett par fingrar vispgrädde, ett par ostskivor samt (ett svagt snedsteg) 35g rostade & saltade macadamianötter från Exotic Snacks. Fett: 164,3g Protein: 95,6g Kolhydrater: 10,6g Kalorier: 1901 Skaldeman: 1,55 Rätt hög kalorinivå där, men lyckades samtidigt hålla kolhydraterna relativt lågt (sedan så smakade maten så underbart!!) så jag ställer mig rätt så nöjd till dagens makron ändå. Dock lagade jag mer mat än jag öste upp/hade fått i mig, så ungefär samma upplägg väntar inför morgondagen. Men knappast något jag klagar över! Därefter får det lov att bli lite god fisk på torsdag, då det var ett tag sedan. Tisdagen annars har passerat utan större händelser. Hemma med sonen och med mina ordinarie rutiner följda. Ute och promenerat ett par gånger, sammanlagt närmare tre timmar till fots. Det kan låta länge, men när jag går den längre lunchrundan så tar det vanligen cirka 20 - 30 minuter innan Melvin somnar, oavsett hur trött han är. Sedan fortsätter jag helt enkelt att gå till dess att han vaknar. Och har jag precis påbörjat nästa varv runt Lillfjärden (som vattenpölen heter) när han vaknar, då går jag klart det varvet också. Halvblandat regn, mulet och mysväder. Tillräckligt med energi (om än lite trött inpå eftermiddagen, vilket kan bero på lite senare sänggående igår än önskat) och allmänt ro i sinnet. Jag fick förresten ett mejl från Abbott Diabetes Care för dryga veckan sedan där de så stort gick ut och antydde något om en mätare som kan mäta blodsockret utan behov av blodsutgjutelse. Det fanns även en länk med i mejlet till en särskild hemsida de satt ihop just för denna revolutionerande produkt. Det trista är att sidan ger NOLL information (då, samt i skrivande stund). Bara en rad intervjuer av diabetiker som känner sig löjligt överbesvärade av dagens traditionella blodsockermätning. Noll info om den nya revolutionerande mätaren. Dessutom kan man anmäla sig för nyhetsbrev "för att hålla sig bäst uppdaterad i världen". Men det har snart gått två veckor och jag väntar fortfarande på första mejlutskicket. Mycket trist (och löjligt kan jag tycka) att presentera antydningar med buller och bång, för att sedan inte ha något som helst konkret att backa det med! Jag blev ju mäkta intresserad och nyfiken, helt klart, men än så länge verkar det bara vara tomluft med rosett på. Vet du något mer om denna nya blodsockermätare så får du gärna informera mig. Det skulle jag bli mycket tacksam för! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Läser man på Lantus' hemsida så rekommenderar de att man tar en gång per dygn. Kurvan över frisättningen är också mycket jämn under 24h, efter de första par timmarna då det stiger. http://www.lantus.se/Startsida_Lantus/Lantus/En-injektion-per-dygn/ Så jag undrar om man inte egentligen ska finna en dygnsdos som passar, och pytsa snabbinsulin beroende på blodsockermätningar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Om du saknar kolsyrat är en Soda Stream väldigt bra att ha. Vatten har man ju hemma! Apparaten är inte så väldigt dyr att inhandla och kolsyrepatronerna kostar 99 kronor när man byter dem. En patron räcker länge. Totalt sett blir det mycket billigare än att handla kolsyrat vatten. Att vattnet inte är smaksatt vänjer man sig vid. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 @ Kjell Granelli: Tack för länken och påvisandet! Jag letar ju just nu desperat efter en så enkel och lätt lösning som möjligt på den långtida blodsockerkontrollen, och faktiskt är det ju så att Lantusen är menad att tas en gång per dygn. Jag har bestämt mig för att återgå till det upplägget direkt efter Uppsalavistelsen till helgen. Blir mycket mer om detta framöver! @ kareng: Tack för tipset! Vi har en kolsyremaskin stående i köket men den blir väldigt sällan använd (har inte ens någon fylld patron till den för tillfället). Jag har tidigare gjort bubbelvatten, men kolsyra utan smak, det blir något skevt för min smakupplevelse. Jag har även testat att smaksätta det kolsyrade vattnet, men alldeles för mycket bökande för att vara värt det. Det är väl mest smaken i sig jag kommer sakna från Pepsi MAX:en. Jag upplevde den som otroligt fräsch som extra nedkyld under varma dagar. Men min andra dag med enbart vatten har gått perfekt. Att dricka endast vatten känns fräscht det också. Känns en hel del LCHF över det! Dag 028 - Jakt på currysmör Idag har tankarna kring insulinupplägget fortsatt snurra. Det generella rådet för Lantus-insulinet, vilket jag uppskattningsfullt fått påvisat, är ju att ta insulinet vid ett och samma tillfälle per dygn. Jag kanske läser och trycker in för mycket i mina insulinlaborationer. Därmed tänker jag prova att gå tillbaka till ett injektionstillfälle per dygn och se om det går att ställa in med god effekt. Dock väntar jag med att införa den övergången till på söndag. Midsommarhelgen som skall spenderas i Uppsala hos svärföräldrarna känner jag ej vara en optimal tidpunkt att börja ratta om långtidsinsulinet. Jag är på jakt efter currysmör, sedan jag läste om tipset för någon vecka sedan. Det enda kryddsmör jag någonsin haft i tankarna är vanlig vitlökssmör, att ha till allehanda kötträtter. Sådant smör har jag gjort på egen hand genom att följa danrt50's video "Homemade Garlic Butter" på YouTube, med riktigt lyckat och gott resultat! Currysmör hade varit perfekt att ha till all den kyckling jag äter, samt att många påtalar hur väldigt gott det är. Självklart har jag Googlat efter recept på currysmör, såväl på svenska som engelska. Problemet är att i de flesta recept jag funnit så står det bara ingredienser och den enda mängd/vikt som är specificerad är smöret. Mängden curry och andra kryddor står ej angiven (förutom antalet lökar då). Jag är inte tillräckligt hemma i köket ännu för att höfta till själva huvudingrediensen. Tar man för lite curry så blir smöret antagligen rätt smaklöst. För mycket och det kanske riskerar ta över och/eller förstöra måltiden. Om någon läsare har ett bra recept på just currysmör och vill dela med sig så vore jag mycket tacksam! Maten idag blev ett kokt ägg med majonnäs senare på eftermiddagen. Lite snacks bestående av tre ostskivor och en ICA Basic-köttbulle (då jag bara krävde köttbulle när jag såg dem i frysen). Lite roligt då detta var första gången som jag känt kolhydratliknande begär för något som faktiskt platsar i LCHF-kosten! (Men skall hållas under kontroll förstås och ej leda till överätning!) Var nog en engångsföreteelse antar jag. Nåväl, till kvällsmat blev det främst rester från igår. Andra halvan av ostomeletten, ett par angusburgare, en kycklingklubba, spenat och en redig klick bea. Samt gräddkvarg till efterrätt. Fett: 149,7gProtein: 85,6gKolhydrater: 9,2gKalorier: 1712Skaldeman: 1,58 Drygt tre timmars promenad blev det idag. En på morgonen, vår vanliga frukostrunda då Melvin somnar om igen i 30 - 45 minuter (vanligtvis). Drygt två timmars lunchpromenad då han sov extra länge idag. Efter den rutten så kändes det aningen skönt att få koppla loss hans elva kilo från magen. Ryggen har fått sin träning idag i alla fall. Blodsockret har legat rätt bra idag annars. Högsta toppen var på morgonen med 8,3 i morgonsocker. Det mötte jag med en enhet snabbverkande, varefter blodsockret hållit sig mellan 3,4 och 6,7 hela dagen. Mitt blodsocker har en tendens att vilja stiga under natten verkar det som. Det säger mig att bäst idé vore nog sedan att ta min Lantus kvällstid, så insulinet har sin starkaste effekt under natten, och avtar så smått under dagen (då jag istället har en tendens att ligga lågt). Det skall bli intressant att testa. Ser fram emot söndag/måndag! På fredag är det vägning igen. Vågimpulserna har tillkännagivit sig under dagen. Impulser att bara riva av kläderna och hoppa upp på plattan. Men jag har lyckats vända på infallen och tänka på dem som möjlighet till uppträning av min självkontroll och viljestyrka istället. Inte för att jag vet hundra att det faktiskt är så det fungerar - det är blott vad jag snappat upp från skådade föreläsningar. Inte för att det är bra att hänga upp sig på siffror. Sådant kan utlösa stress och alla möjliga negativa respons och kemiska reaktioner i hjärnan och kroppen - men är man siffer- och kontrollfantast så... 80,9 i lördags. Min förhoppning är att bryta 80 kilo till fredagsmorgon. Gör jag det så kan jag åka iväg till Uppsala mer än nöjd! Faktiskt så känns det fortfarande som en befrielse att inte väga mig varje dag. Ingen risk att hänga upp mig på ett stillastående eller bli irriterad över en uppgång. Känns riktigt bra att kunna glädjas av enbart magkänslan! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted June 18, 2014 Share Posted June 18, 2014 Rekommenderar dig att googla på resistent stärkelse! Per Wikholm har skrivit mycket om det. Ska hjälpa till att sänka bs på morgonen. Och ha en massa andra hälsofördelar. Resistent stärkelse är tex potatismjöl och det ger näring till tarmbakterierna. En riktig hype just nu! (Äter själv två tsk morgon och kväll utrört i lite rysk yoghurt!) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Tar du för lite curry så det smakar för lite: Värm smöret igen och rör i mer. Tar du för mycket curry så det smakar för mycket: Värm smöret och rör i mer smör så späds det ut. Olika curry-blandningar smakar så väldigt olika i både omfång och styrka så jag tror det är bästa sättet, faktiskt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 19, 2014 Author Share Posted June 19, 2014 @ PiaB: Tackar så mycket för tipset! Kommer sätta igång med ett par matskedar potatismjöl i min gräddkvargefterrätt om kvällarna. Eventuellt öka till tre skedar efter ett tag. Det stod att man bör vänja in sig successivt. Kommer bli intressant att se om det gör någon skillnad på blodsockret, även för mig som Typ 1-diabetiker! Ostgoten: Jag förstår. Så då är det inte hela världen om man råkar felportionera currymängden. Även någon typ av lök skall till vad jag kunnat se från olika recept. Kanske jag tänker våga mig på ett försök i halvblindo i alla fall då. Tusen tack för informationen Ostgoten! Dag 029 - Tårta och resa Nu börjar Uppsalaresan närma sig. Imorgon åker vi. Nu skulle jag ha packat. Men men, var sak har sin tid. Det är inte så farligt mycket jag behöver ha med mig till en helg hos svärföräldrarna. Ett par uppsättningar kläder, insulin och diabetestillbehör, mina dagliga vitaminer och tabletter och annat övrigt småpul. Denna torsdag har varit helt okej. Sett fram emot morgondagens vägning, innan vi åker, hela dagen och småsmilat åt magkänslan som antyder att det bör ha försvunnit ytterligare ett par hekton denna vecka. Väg- och mätresultat slänger jag upp innan vi far. Som vanligt hemmavid annars. Sista solo barnpassardagen inför helgen - känns skönt. Blodsockret har legat bra större delen av dagen. Energi och ork har funnits för allt från långpromenad till barnjagande samt övrigt pyssel i lägenheten. Vi var bortbjudna på smörgåstårta under kvällen. Något vi vetat om, varvid jag passade på att tillaga min egen "smörgåstårta" som jag tog med. Två skivor CarbZone Low Carb-bröd, ost, skinka, gurka, leverpastej, ägg och rikligt med majonnäs. (Skulle haft dill också.) Men, hursomhelst, gick hur bra som helst att äta och makrona för denna "smörgåstårta" landade på: Fett: 62,1g Protein: 34,8g Kolhydrater: 9,8g Kalorier: 742. Går väl an sådär någon gång ibland (beroende på vad man har satt för kolhydratgräns.) Övrig mat för dagen blev aningen mycket måste jag medge. Främst för att jag ville göra slut på lite rester innan avresan. Så till kvällsmat blev det äggröra med tärnade köttbullar, 40g angusburgare, tre kycklingklubbor, spenat och en redig klick bea. Mätt så jag storknar (hade lugnt sparat en del av maten om vi hade varit hemma imorgon)! Även lite snacks tidigare under eftermiddagen, bestående av ost, skinka och vispgrädde. Totala dagsintaget (där kaloriintaget får mig att rysa så smått - särskilt med tanke på att det är vägning imorgon): Fett: 207,6gProtein: 118,8gKolhydrater: 18,5gKalorier: 2409Skaldeman: 1,51 Nu är det dags att gå till sängs och arbeta med den fortsatta nedbrytningen av denna monstermåltid. Frun planerar att vi skall vara på väg redan klockan 07:30. Det kommer ju verkligen att hända, tänker jag då. Bloggen tystnar därmed under fredag och lördag, med en ny uppdatering och sammanfattning av Uppsala-vistelsen under söndagskväll. Och med det önskar jag en trevlig midsommar + helg! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 22, 2014 Author Share Posted June 22, 2014 Dag 000 - Nederlag och omstart Ja, jag vill knappt veta var jag skall börja. Men jag vet exakt var jag skall börja. Uppsalavistelserna har alltid varit något av min Akilles häl. Mycket på grund av att jag ej längre har full koll på exakt vad jag stoppar i mig när jag äter måltiderna där. Visst litar jag på att svärmor har minimerat kolhydraterna i den mat jag får, men jag kan ej säga till vilken grad då jag ej är med och tillagar maten. Den förutsättningen har ofta blivit en rutschkana mot ett återfall i kolhydratträsket. Eftersom jag ändå ej har någon aning om hur mycket kolhydrater jag kan ha ätit så kan det lika gärna redan vara kört. Så bara att lassa vidare! Typ... Mitt fall var midsommarafton och firande. Det började lite oskyldigt med ett gäng jordgubbar. Vidare med ett smakprov av en paj med västerbottenost och broccoli. Innehåll omgivet av en mycket tunn pajdeg, bakad med något nyttigare än rent vitt mjöl. Men mer kolhydrater oavsett, tillagt till den redan förtärda jordgubbsskålen. Sedan gick det vidare med en grov mjukbrödbit med skagenröra på och en skaplig bit himmelskt god rabarberpaj. Under tiden svepte den vita LCHF-flaggan ned runt min hals och knöt sig likt en mordlysten boa. Ärkefiende "Jag får inte" Detta enorma snedsteg har promptat mängder av tankar och känslor kring detta kostval. Mängder av sidor jag gått och spånat på hela helgen. Jag har tvekat av och an vid flertalet tillfällen. Tanken att bryta den strikta(re) (~15g kolh./dygn) LCHF-kosten/-livsstilen mot en kombination av medium kolhydrater och medium fett, styrt av kaloriräkning istället. Ty mitt största ärkefiende med LCHF-kosten är det jag upprepar för mig själv, gång efter gång, dag efter dag. "Jag får inte äta det där!" Utifrån mina dagliga inlägg kan det ibland låta som att jag vandrar genom guld och gröna skogar med min LCHF. Men så är inte alls fallet. Vissa dagar är bara mindre tunga än andra. Var gång jag passerar genom en affär kan jag ej hjälpa att blicka bort mot brödhyllor, godishyllor, glassfrysar, kundvagnar, varubanden vid kassorna och reflektera över allt gott som finns där, allt gott som folk handlar, som jag ej får äta. Lättaste sättet att bli av med denna ärkefiende vore att styra om kostupplägget så att jag istället sätter en gräns på exempelvis 1700 kcal per dygn, samt behåller den LCHF-anpassade kvällsmåltiden (då jag äter enligt periodisk fasta - endast en ordentlig måltid per dygn). Sedan kan jag vara fri att inkludera någon mer kolhydratrikare produkt inom återstående kalorimängd. På det viset kan jag få "unna" mig ett par tekakor om dagen, eller smaka en mjukglass i sommarvärmen, eller sno åt mig en cheeseburgare en kylig dag nere på stan då McDonalds-doften sprider sig ned över gångvägen. Så snart jag tänker mig detta upplägg kan jag känna en obeskrivlig lättnad. Hur de sargande klorna från "Jag får inte" släpper tag om mina axlar och svävar iväg i jakt på någon annan. En frihet som omedelbart blåser iväg många av mina grubblerier och innersta längtan efter att smaka sådant som dittills varit förbjudet. Alla kvällar och nätter med den upprepande tanken "Om jag bara fått tagit en tugga av..." Tillåtelse av högre mängd kolhydrater skulle öppna upp så otroligt mycket för min del. Dock skulle jag fortfarande utesluta potatis, ris och pasta. Ärligt talat har jag ej saknat något av dem under mina LCHF-perioder. Potatisen är hela tiden för het och för jobbig att skala. Riset och pastan smakar ändå inget speciellt för min del. Viktigt dock att hålla stenkoll på kalorimängden då medium kolhydrater och medium fett annars väldigt lätt vandrar upp till HCHF och bär allt åt fanders. Vad jag går miste om Men självklart finns det ju nackdelar också, som väger minst lika tungt åt andra hållet! Det stora målet i andra änden av tunneln - att få uppleva all den energi folk pratar om efter det att kroppen väl anpassat sig till fettdrift. Det hör till den tyngsta av dem. Jag har länge suktat efter denna upplevelse - fastän det kan kräva ända upp till tre månader av perfekt, obruten LCHF-kost för att uppnå, med inget mer än 15g kolhydrater per dygn. (Enligt vissa källor jag hört.) Samt blodsockrets stabilitet som aldrig kommer uppnås med en stadig tillströmning av kolhydrater. En genomsnittsdag med eventuellt ett par tekakor under dagen, och kanske en risifrutti, som exempel, skulle ju faktiskt landa inom gränsen för vad man kan kalla "kolhydratreducerad kost" (någonstans mellan 50 - 100g kolh./dygn). Men ändå, det är för mycket för att förbereda ordentlig ketos och utveckling av ketondrift (vad jag förstår). Ostadigt blodsocker, som sagt, samt hela tiden en känsla av att jag tillför kroppen något som inte alls är bra för den. Är det verkligen värt det? frågar jag mig själv, gång på gång. Dessutom skulle jag behöva ändra titel på forumtråden jag driver på Kostdoktorn, samt avveckla externa bloggen fullständigt. Två mindre petitesser jämfört med hälsan och framtiden, men ändå. Beslutet Nu sitter jag här, gasig i magen, allmänt slö och halvt illamående med alldeles för mycket injicerat insulin i kroppen för att bemöta den stora dubbelburgaren jag tog på vägen hem från Uppsala. "Jag skall ju ändå börja köra strikt igen på måndag, så varför inte passa på..." Samma tanke som jag levt skamfullt hejdlöst med vid samtliga tidigare frånhopp. Men jag vill verkligen inte, innerst inne, lämna den renodlade LCHF-kosten bakom mig. I alla fall inte utan att uppleva allt den har att erbjuda (förutom alla hälsovinster vid högre ålder, vilket ligger aningen långt bort för tillfället). Jag vill fullfölja ett helt kvartal (minst) med LCHF och få känna på hur det känns att övergå till fettdrift. Att ha all den energi och den mentala klarhet så många LCHFare talar om. Stora nackdelen är att hela min vandring mot ketondrift härmed är nollställd. Samtliga mina kolhydratdepåer är nu återfyllda och det kommer säkerligen ta större delen av kommande vecka innan depåerna börjar sina igen. Därmed får min dagräkning börja om från noll igen. Mina tidigare invägningar lämnar jag orörda, med stor risk att lördagens invägning knappast kommer visa på mycket till viktminskning. Förhoppningsvis har jag väl lyckats tappa det mesta av extra-vätskan till dess i alla fall. Sedan får jag fortsätta tampas med min ärkefiende. Allt jag inte får äta. "Men koncentrera dig istället på allt du faktiskt får äta." Menar många. Men det blir lite som att försöka ignorera stenskottet mitt i synfältet i vindrutan och istället titta överallt där sikten inte är skymd. "Tänk istället att allt detta onyttiga är saker du inte vill äta." menar andra. Men jag skulle inte kunna ljuga mig själv rakt upp i ansiktet värre än så! Självklart är sådant onyttigt saker som jag innerst inne vill äta! Det smakar gott och det ger mig en kortvarig njutning. Självklart att jag innerst inne vill äta och smaka! Men önskan om obruten LCHF kommer förhoppningsvis fortfarande att väga tyngre och därmed hämma den viljan. Till min stora fördel så har jag i alla fall inget framtida Uppsala-besök på agendan inom de närmsta månaderna. Så förhoppningsvis, inför nästa besök, har jag vunnit tillräckligt med självkontroll och styrka för att inte släppa taget om allt igen. Kanske att jag öppnar deras dörr med ett stadigt ketondrivet handtag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Alla trillar dit och åker i diket. Jag märker att du har samma problem som jag hade i början. Bröd... Jag kunde ha våta drömmar om bröd. Det är inte förrän senaste halvåret som jag kan njuta av doften av nybakat bröd utan att omedelbart få impulsen "måste ha". Faktum är att potatis är hälsomässigt betydligt bättre att falla dit på än bröd eftersom spannmål innehåller så mycket som ställer till det i kroppen utöver kolhydraterna. Har du läst verktygslådan som My LCHFingenjören har? Du kanske kan få lite tips där om hur man sätter huvudet på plats 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 23, 2014 Author Share Posted June 23, 2014 @ stoscha: Tack för tipset. Jag har läst igenom hennes verktyg och har nu några idéer vad jag kan ta till om motgångarna börjar kännas för ohanterliga. Många av hennes verktyg kräver tid att lägga ned på. Men får prioritera fram den tiden om så skulle behövas. (En åttamånaders sväljer ledig tid rätt så glupskt.) Dag 001 - Energisnål start Det känns fortfarande tragiskt, att börja om med dygnsräkneverket. Men så blir det när man väljer att frångå kolhydratblockaden. Jag känner igen så mycket ifrån tidigare omstarter. Magen som fortfarande är halvgasig, blodsockret som beter sig som en sprittande vildhäst samt en trötthet genom hela dagen som säkert till viss del bottnar i helg-kolhydraternas påverkan på kroppen. Dess plötsliga, chockerande anfall på hela mitt innandöme. Hursomhelst, dagen har ändock känts positiv. Glad att ha lämnat ytterligare grubblerier bakom mig. Viljan att ge LCHF en ny, ordentlig och fullskalig satsning brinner lika starkt som den gjort tidigare. Om ej ännu starkare ur revansch-synpunkt. Nu vill jag bara fortsätta räkna dagar, upp till månaden och vidare! Jag fick tips i slutet på förra veckan om resistent stärkelse, hur det skall vara bra för tarmfloran samt ha en jämnande effekt på blodsockret. Något jag, som Typ 1-diabetiker, genast blev nyfiken på. Vad jag läst på om detta så verkar kallt potatismjöl vara det vanligaste/mest populära. Rekommenderat dagligt intag på omkring tre till fyra matskedar, med successiv upptrappning i början för att undvika/minimera eventuella bieffekter. Mitt första "försök/experiment" med potatismjöl blev en större flopp. Jag tänkte nämligen vara så smart som att blanda ned två matskedar i min gräddkvarg-efterrätt. Vad jag ej räknade med var potatismjölets utmärkta förmåga att dra åt sig vätska. Efter endast ett par omrörningar förvandlades min annars så trögflytande kvarg och grädde till något som liknar konsistensen på aningen för torrt blandad pulvermos. Förutom den motbjudande konsistensen så kändes smaken igenom rätt tydligt, trots potatismjölets rätt neutrala smak. Såklart att jag tvingade i mig alltsammans, men hädanefter blir det potatismjöl nedrört i ett större glas vatten. Tills att jag eventuellt kommer på andra alternativ att försöka med. Dagens energiintag blev rätt så lågt (ändock sitter jag här mycket mätt och belåten)! Minimalt med snacks idag. Endast två skivor hushållsost, samt två skivor rökt skinka. Till kvällsmat blev det (förutom den misslyckade efterrätten) 200g torskfilé, äggröra på tre ägg, 100g ICAs coleslaw samt 40g babyspenat. Fett: 73,66gProtein: 64,93gKolhydrater: 10,52gKalorier: 983Skaldeman: 0,98 I övrigt så har jag varit på jobbet idag igen. Näst sista måndagen innan jag går över från 80% till 100% föräldraledig. Och nu stundar fyra dagar med bara jag vår son (förutom kvällarna när frun är hemma). Känns alltid blandat. Självklart roligt och givande att spendera tid med vårt barn, men samtidigt kan det vara rätt krävande emellanåt. Det har gått någon månad nu och dagarna har definitivt blivit lättare ju mer vana och rutin jag fått in. De elva timmarna går lite snabbare nu, jämfört med de första veckorna. Nu blir det strax att gå till sängs. Behöver få mina ~sju timmar sömn så jag vaknar med optimal energi imorgon. Det lär definitivt bli något kött med bea imorgon. Får kika in på ICA direkt när de öppnar och se om det finns några fint nedsatta köttförpackningar. Visserligen är frysen redan fylld med kött och kyckling av alla olika slag, men ett par till måltider går nog att pressa in. Ser även fram emot blodsockermätningen imorgon. Samtidigt kan jag ej läsa in för mycket i blodsockernivåerna ännu. Det kommer ta fram mot onsdag/torsdag för kolhydraterna att börja minska i kroppen, och därmed upphöra påverka blodsockret. Men men, nu är det i alla fall bara att fortsätta köra för fulla muggar. Dags att lyckas! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Klart du kommer att fixa det här! Det är som att cykla. Himmel vad många vingliga turer, skrubbade knän och dikeskörningar innan msn är igång, men sen glömmer man det aldrig på riktigt Jag hade jättejobbigt med den sociala biten när jag var barnledig första gången. Jag klättrade på väggarna av att inte ha vuxenstimulans dagtid. Maken orkade ju inte lyssna för han hade pratat färdigt när han kom hem och jsg hade inte ens börjat :-P Hoppas att du har nån öppen förskola eller nåt så du inte torkar ihop 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bim Posted June 24, 2014 Share Posted June 24, 2014 Jag provade potatismjöl i en månad med rekommenderad dos. Märkte ingen skillnad alls på blodsockermätningarna faktiskt. Intressant dock att käka upp en rå potatis och se att blodsockret inte höjdes. Tillagade kräver de ju ett par enheter insulin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 24, 2014 Author Share Posted June 24, 2014 @ stoscha: Tack igen för dina alltid så peppande kommentarer! Jo, det känns en del på det sociala planet att gå från receptionsdisken på Friskis&Svettis till att sitta hemma. Men men, jag möter i alla fall en hel del folk under mina timmar promenerande varje dag. Det hjälper till viss del. @ bim: Intressant. För mig är det endast dag två, så jag kan inte säga så mycket ännu. Jag hoppas på ett genomsnittligt lägre morgonblodsocker, då det oftast är morgonsockret som spökar ordentligt för min del. Med kolhydrater så ligger jag vanligtvis uppåt ~15 mmol/l på mornarna. Med LCHF får jag ner sockret till omkring åtta enheter, men det är fortfarande aningen för högt. Jag får se om potatismjölet kan ha någon verkan på den punkten. Även intressant detta med rå potatis. Och somliga rekommenderar ju rå potatis med salt - att det skall vara gott. Då kanske man vågar sig på ett smakprov i alla fall, om blodsockret lämnas oberört. Dag 002 - Smått utmattad Hemma med sonen igen. Första dagen på denna vecka. Jag måste erkänna att det tar på krafterna. Han fyllde åtta månader för dryga veckan sedan, håller på att krypa för fullt och kommit till stadiet att vilja resa sig upp till stående mot allt av passande höjd. Det går med andra ord ej att slita blicken från honom mer än några sekunder åt gången, såvida han ej blivit stationerad i en av babystolarna. Ett litet tag med detta kan ju ha sin charm, typ en timme eller två. Men elva timmar i sträck, vilket det tar från det att frun åker på morgonen till hon kommer hem på kvällen, det kräver energi. Rejält med energi! Därmed extra viktigt att jag fortsätter på mina planer att försöka lägga mig ordentligt i tid. De få timmarna över natten är min enda chans att ladda om. Jag kan oftast inte sova samtidigt som Melvin sover, eftersom jag brukar få ta honom i bärselen för att han skall få ro och kunna sova. Därav våra långa lunchpromenader om dagarna. Lite roligt att Kostdoktorn skriver om just sömn idag i och med detta. Rekommenderad sovlängd är sju till nio timmar. Nästan så jag skäms när jag tänker tillbaka på hur jag brukat stappla till sängs framåt 1:30 på natten. Hursomhelst, dagen har i alla fall passerat i mestadels positiv anda, med en avslutande visit hos mina föräldrar för att få aningen avlastning sista timmen. Till mat idag så blev det ett mindre eftermiddagsmål på två skivor stekfläsk doppade i lite bea. Till kvällsmat köpte jag en förpackning Möllers ungerska grillbricka, innehållande tre par korvar (välkryddade) - vilka smakade helt suveränt! Eller, åtminstone de två jag fick i mig. Jag grillade hälften av dem, men kände direkt efter första korven att gränsen går vid två. Så en korvförpackning för 40:- blir till tre lyx-smakande måltider. Till dessa gjorde jag äggröra samt kompletterade med bea och babyspenat. Därefter gräddblandade kvargen till efterrätt. Resistent stärkelse fick jag också i mig. Denna gång i mycket bättre format. Tre matskedar potatismjöl nedrört i ett stort glas vatten. Gick perfekt att dricka med minimal eftersmak. Även några skivor ost och rökt skinka har slunkit ned under dagen. Allt som allt rätt hyfsade makron. Fett: 124,21gProtein: 82,87gKolhydrater: 10,11gKalorier: 1485Skaldeman: 1,34 Blodsockret har börjat lugna ned sig efter helgens kolhydratsvullande. Känns onekligen skönt att se. Framåt torsdag bör jag kunna börja finlira med långtidsverkande insulinet, vilket jag nu tar hela dygnsdosen vid ett och samma tillfälle (på kvällen). Just nu kör jag på 18 enheter Lantus, vilket ser ut att fungera bra. Men, som sagt, det visar sig bättre när kolhydraterna i kroppen blivit ännu färre. Dags att avsluta för dagen nu så jag hinner sova upp mig ordentligt till imorgon. Då vankas ytterligare omkring tre timmars promenad (vilket jag ändock tycker är skönt och avkopplande), matlagning, matning, tillseende och en hel del leka. Föräldrar säger att man skall ta vara på detta barnstadie. Att var utvecklingsfas har sin charm och att tiden i slutändan går så väldans fort. Men jag har ännu ej den erfarenheten och skall jag vara ärlig så ser jag fram emot dagisåldern, samt att kunna kommunicera verbalt med vår son. När han börjar ställa frågor och vill veta allting om allt möjligt. Ett utbyte jag definitivt längtar till idag! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 25, 2014 Author Share Posted June 25, 2014 Dag 003 - Chokladkanin och munspray Idag hade jag mer energi av någon anledning. Det kunde ha berott på ökad sömn, perfekt morgonblodsocker, att det är andra dagen av veckans pappaledighet och tisdagen fick mig uppvärmd eller kanske att Melvin valde att sova ända till 9:30 i morse och därmed pushade fram schemat en timme längre än vanligt. Oavsett vad så kändes det bra att vara extra pigg under dagens gång.Dag nummer tre förresten, sedan helgens sidospår till kolhydratland. Och som det ofta innebär så brukar kolhydratsuget slå ned med kraft. Men inte alltför farligt idag dock. Fick en kvick släng när jag öppnade Melvins nyinköpta barnanpassade bröd, men det infallet lyckades jag klappa undan med min mentala flugsmälla. Typiskt också så lyckades jag åka dit på avstämning under ICA-handeln. Självfallet stämde summan överens mellan skanner och varor, men som ursäkt för besväret så slängde kassören fram två munsprayer samt en 100-grams chokladkanin, omsvept i lysande guldpapper med en liten bjällra knyten runt halsen.I forntida fall hade den kaninens minuter varit räknade redan under promenaden hem. Men denna gång sparade jag dennes liv och lämnade den åt frun istället. (Nu står kaninen dessvärre död och massakrerad på rumsbordet med avbitet huvud och synbart hål rakt ned i halsgången.) Själv har jag dock ej rört den, och kommer inte göra så heller!Maten idag blev mer eller mindre exakt lika som gårdagens. Korv nummer tre och fyra som jag förtärde tillsammans med mer äggröra, spenat och bea. Dock ändrade jag efterrätten något. Jag plockade bort kvargen och ersatte den med 10g av Marabous Premium 86% COCOA, vilken jag rev ned både på och i grädden. Blev riktigt gott, men samtidigt en aningen lurig smak. Ty smak och konsistens påminde väldigt mycket om krossad choklad-glass - bara det att grädden var ju nästintill ljummen, så det krockade mellan förväntad och faktisk smakupplevelse. Utbytet av kvargen mot chokladen innebar en helt strålande makroförändring! Kika följande siffror: Grädde + Kvarg Fett: 20,15gProtein: 9,25gKolhydrater: 3,60gKalorier: 228Skaldeman: 1,57 Grädde + Choklad Fett: 25,65gProtein: 1,85gKolhydrater: 3,35gKalorier: 249Skaldeman: 4,93 Mer fett, mycket mindre protein, färre kolhydrater, fler kalorier och herr Skaldeman skall vi inte ens snacka om! Dessutom sägs det ju att lite mörk choklad ger god effekt för hälsan (hur sant det nu är). 10g per dygn går väl att klassa som 'lite' kan jag tycka? Och totala intaget för idag blev: Fett: 148,03gProtein: 78,11gKolhydrater: 11,33gKalorier: 1689Skaldeman: 1,66Visst, nu verkar det på mig och mitt matupplägg som att efterrätt är ett absolut måste. Men det är det ju självklart inte. Men eftersom jag alltid varit en enorm gräddfantast ända sedan spädbarnsålder så är det trevligt att passa på i och med att vispgrädde går så pass bra ihop med LCHF. En av höjdpunkterna på dygnen att få hälla upp dryga decilitern grädde i bunken och attackera hejdlöst med elvispen till perfekt konsistens uppnås. Därefter trycka ur visparna ur maskinen, dunka dem ett par gånger mot kanten - precis lagom, så att det inte blir för lite grädde kvar på visparna - och därefter slicka av dem såklart! "Michael, du har grädde i skägget!" har blivit en återkommande fras här hemma.Som jag nämnde i början av blogginlägget så låg blodsockret lysande på morgonen. Jag vaknade med 5,1 mmol/l - finns absolut inget fel med det värdet! Därav en unik möjlighet att se hur långtidsverkande dosen på 18 enheter Lantus fungerar, i och med att jag varken behövde äta något eller ta extra insulin direkt på morgonen. Dessvärre sjönk blodsockret till 3,3 på ett par timmar, vilket dirigerar mig till att sänka långtidsverkande dosen. Så ikväll tog jag 16 enheter Lantus istället, så får vi se hur det ter sig imorgon.OBS! De insulindoseringar och insulinsorter jag anger, samt allt som har med blodsockervärden att göra, hör till mig personligen! Använd dig aldrig av mina doseringar för att styra din eller någon annans diabetes! Insulintyp, -mängd och -respons är ytterst individuellt och bör överses av utbildat och kvalificerat folk! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 25, 2014 Share Posted June 25, 2014 Grattis till att lämna den där hemska chokladkaninen orörd! Var riktigt stolt över dej själv! Tänk att alla belöningar alltid ska vara med skitmat!? (dessutom är det väl inte särskilt god choklad i såna saker. Jag undvek dem även tidigare) Kan din test av resistent stärkelse redan gjort utslag på blodsockret? Jag var tvungen att sluta med det för jag fick förstoppning. Har hört andra som får diarre, så allt är tydligen väldigt ibdividuellt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Det där med riven choklad över vispad grädde ska jag testa på min sambo! Han har helt fallit ifrån LCHF men har lovat ta tag i det igen nu när vi börjat semestern (yes!). Känner att jag kommer att få gulla med honom mycket framöver för att han ska komma på rätt köl igen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 26, 2014 Author Share Posted June 26, 2014 @ stoscha: Tackar, tackar! Jo, det kändes fint att lyckas hålla fingrarna (samt käftens innandöme) borta från chokladdjuret. Tack även för påminnelsen om resistenta stärkelsen. Tanken var ju att skriva några rader om det i gårdagens blogginlägg, men jag måste ha kommit av mig totalt! Mer om det idag istället. Än så länge har jag ej märkt av någon skillnad på mina toabesök, tack och lov. Trots att jag nu tar lite dryga tre matskedar potatismjöl varje kväll. Verkar även som att det har en del effekt på mitt blodsocker. Mer om det i bloggen nedan. @ PiaB: Gör så, det blir rätt så smakligt faktiskt. Normalt är jag ingen supernjutare av mörk choklad. Har aldrig varit. Ju ljusare desto bättre för min del (när jag ej brydde mig om kolhydraterna). Men att ta lite åt gången, särskilt riven i grädde, det går ned utan problem! Chokladen tog jag egentligen till bara för att ersätta efterrättskvargen med något. Helst något med bättre makron. Och där lyckades chokladen väldigt väl! Har därmed ej heller problem med att äta av chokladen i tid och otid, då den inte är någon direkt favorit i sin originalform. 10g om dagen i tio dagar. Därefter får vi se om det blir någon annan gräddig efterrätt. Har du, eller någon annan, något rekommenderat tips på gräddfokuserad efterrätt så tipsa gärna! Och PiaB, mitt bästa lycka till med att ratta din sambo över på rätt sida vägrenen igen! Dag 004 - Currysås & morgonsocker Jag tänkte ta upp mer om mitt morgonblodsocker i gårdagens blogginlägg, men kom tydligen av mig innan jag så hann. Gårdagens morgonblodsocker låg på 5,1. Idag vaknade jag med 4,8 mmol/l. Mättillfällen då värdena vanligen legat uppåt 15 mmol/l med kolhydratkost, och omkring 8 innan jag började med resistent stärkelse (potatismjöl). Jag vet ej hur snabbt sådan stärkelse klarar av att börja påverka blodsockret. Men enligt min uppfattning just nu så verkar det som att potatismjölet mycket möjligt kan vara en bidragande del till mitt lägre, nästan perfekta, morgonsocker. Jag tar alltså tre matskedar potatismjöl (på ett ungefär, kanske blir närmare fyra ibland), rör ned i ett stort glas kallt vatten till kvällsmaten och sveper rubbet innan jag sätter mig till bords. Smakar inget särskilt, har en aning potatismjölig eftersmak som lätt viker hädan för vad än du stoppar i munnen efteråt. Visst har det varit lätt att hoppa över detta en kommande kväll för att se effekten på sockret morgonen därpå. Vi får se om jag gör ett sådant försök framöver. Dock är det en stor del gissande i och med att jag äter olika måltider om dagarna (för det mesta). Idag har jag inget direkt att klaga över, varken med mitt mående eller sug efter onyttigheter. Något sug har inte alls existerat och jag har känt mig pigg och glad under dagen. ICA Maxi hade ett mindre grill-event idag med folk utanför entrén som stod och grillade olika kött, korv och hamburgare, med fåtal tillbehör. Självklart måste jag fram och sno en smakbit. Det blev en grillad sparris tillsammans med ca 30g rumpstek (grillade majskolvbiten hoppade jag över) - gott som ett snacks efter den tre timmar långa lunchpromenaden. Övrig mat för dagen blev ganska exakt lika som igår. Jag gjorde slut på grillkorv nummer fem och sex idag (och därmed slut på förpackningen). Tillsammans med äggröra, bearnaisesås och spenat. Till efterrätt blev det ytterligare grädde med 10g riven 86-procentig choklad. Samt två stekta bea-doppade fläskskivor tidigare under eftermiddagen - och så glaset med potatismjölsvattnet förstås. Fett: 152,13gProtein: 79,14gKolhydrater: 11,63gKalorier: 1732Skaldeman: 1,68 När jag ögnade genom hyllorna på ICA efter en till bytta av deras bearnaisesås, passade jag även på att kika efter något med curry att ha till kommande kycklingrätter. Jag ämnar även försöka mig på currysmör under morgondagen, då vi skall ha kyckling på fredagskväll. Så plötsligt fann jag något intressant; Eriks Currysås, av Erik Lallerstedt. Förpackningen såg mycket tilltalande ut, varför jag höll andan och viskade önskningar om låg kolhydratandel genom sammanbitna tänder... Jepp, jepp. Min önskan blev omedelbart besannad! Eriks Currysås Fett: 77,34gProtein: 1,13gKolhydrater: 0,53gKalorier: 690Skaldeman: 46,59 Vad sägs om dessa makron. Som hämtade ur himmelriket för LCHF-kost! Det blev en bytta hoppdunkad ner i ICA-kassen på stört! Det fyndet gjorde lite av min dag faktiskt. Ser mycket fram emot kycklingfiléerna imorgon (samt att försöka kladda ihop lite currysmör). Annars är det inte mycket annat att berätta. Var iväg till föräldrarna med en present som anlänt en vecka försent. Men så brukar det bli när jag beställer varor över nätet. Saker kommer aldrig fram i tid, om det så skall till jordskred och tornados för att försena vad än det är jag väntar på! Men men, presenten kom fram i alla fall, till slut, och såg helt godkänd ut. Nu har jag en sak mindre att irritera mig på imorgon. Känns skönt! Det börjar även kittla en aning i vågnerven nu. På lördag är det vägning och mätning igen. Frågan är om jag har hunnit bli kvitt förra helgens kolhydratfadäs och den viktuppgång den medförde. Jag var nere på 80,2 kg fredagen innan klavertrampet. Förhoppningsvis så ligger jag ej så väldigt långt över efter en vecka med återhämtande, bra följd LCHF. Men det återstår att se. Måste bara se till att ej överäta kycklingen imorgon då det vore ett strategiskt feldrag inför mötet med vågen. Med en förhoppningsvis underbar currysås, samt helt OK resultat av currysmör så kan det bli en utmaning... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 @ stoscha: Tackar, tackar! Jo, det kändes fint att lyckas hålla fingrarna (samt käftens innandöme) borta från chokladdjuret. Tack även för påminnelsen om resistenta stärkelsen. Tanken var ju att skriva några rader om det i gårdagens blogginlägg, men jag måste ha kommit av mig totalt! Mer om det idag istället. Än så länge har jag ej märkt av någon skillnad på mina toabesök, tack och lov. Trots att jag nu tar lite dryga tre matskedar potatismjöl varje kväll. Verkar även som att det har en del effekt på mitt blodsocker. Mer om det i bloggen nedan. @ PiaB: Gör så, det blir rätt så smakligt faktiskt. Normalt är jag ingen supernjutare av mörk choklad. Har aldrig varit. Ju ljusare desto bättre för min del (när jag ej brydde mig om kolhydraterna). Men att ta lite åt gången, särskilt riven i grädde, det går ned utan problem! Chokladen tog jag egentligen till bara för att ersätta efterrättskvargen med något. Helst något med bättre makron. Och där lyckades chokladen väldigt väl! Har därmed ej heller problem med att äta av chokladen i tid och otid, då den inte är någon direkt favorit i sin originalform. 10g om dagen i tio dagar. Därefter får vi se om det blir någon annan gräddig efterrätt. Har du, eller någon annan, något rekommenderat tips på gräddfokuserad efterrätt så tipsa gärna! Och PiaB, mitt bästa lycka till med att ratta din sambo över på rätt sida vägrenen igen! Dag 004 - Currysås & morgonsocker Jag tänkte ta upp mer om mitt morgonblodsocker i gårdagens blogginlägg, men kom tydligen av mig innan jag så hann. Gårdagens morgonblodsocker låg på 5,1. Idag vaknade jag med 4,8 mmol/l. Mättillfällen då värdena vanligen legat uppåt 15 mmol/l med kolhydratkost, och omkring 8 innan jag började med resistent stärkelse (potatismjöl). Jag vet ej hur snabbt sådan stärkelse klarar av att börja påverka blodsockret. Men enligt min uppfattning just nu så verkar det som att potatismjölet mycket möjligt kan vara en bidragande del till mitt lägre, nästan perfekta, morgonsocker. Jag tar alltså tre matskedar potatismjöl (på ett ungefär, kanske blir närmare fyra ibland), rör ned i ett stort glas kallt vatten till kvällsmaten och sveper rubbet innan jag sätter mig till bords. Smakar inget särskilt, har en aning potatismjölig eftersmak som lätt viker hädan för vad än du stoppar i munnen efteråt. Visst har det varit lätt att hoppa över detta en kommande kväll för att se effekten på sockret morgonen därpå. Vi får se om jag gör ett sådant försök framöver. Dock är det en stor del gissande i och med att jag äter olika måltider om dagarna (för det mesta). Idag har jag inget direkt att klaga över, varken med mitt mående eller sug efter onyttigheter. Något sug har inte alls existerat och jag har känt mig pigg och glad under dagen. ICA Maxi hade ett mindre grill-event idag med folk utanför entrén som stod och grillade olika kött, korv och hamburgare, med fåtal tillbehör. Självklart måste jag fram och sno en smakbit. Det blev en grillad sparris tillsammans med ca 30g rumpstek (grillade majskolvbiten hoppade jag över) - gott som ett snacks efter den tre timmar långa lunchpromenaden. Övrig mat för dagen blev ganska exakt lika som igår. Jag gjorde slut på grillkorv nummer fem och sex idag (och därmed slut på förpackningen). Tillsammans med äggröra, bearnaisesås och spenat. Till efterrätt blev det ytterligare grädde med 10g riven 86-procentig choklad. Samt två stekta bea-doppade fläskskivor tidigare under eftermiddagen - och så glaset med potatismjölsvattnet förstås. Fett: 152,13g Protein: 79,14g Kolhydrater: 11,63g Kalorier: 1732 Skaldeman: 1,68 När jag ögnade genom hyllorna på ICA efter en till bytta av deras bearnaisesås, passade jag även på att kika efter något med curry att ha till kommande kycklingrätter. Jag ämnar även försöka mig på currysmör under morgondagen, då vi skall ha kyckling på fredagskväll. Så plötsligt fann jag något intressant; Eriks Currysås, av Erik Lallerstedt. Förpackningen såg mycket tilltalande ut, varför jag höll andan och viskade önskningar om låg kolhydratandel genom sammanbitna tänder... Jepp, jepp. Min önskan blev omedelbart besannad! Eriks Currysås Fett: 77,34g Protein: 1,13g Kolhydrater: 0,53g Kalorier: 690 Skaldeman: 46,59 Vad sägs om dessa makron. Som hämtade ur himmelriket för LCHF-kost! Det blev en bytta hoppdunkad ner i ICA-kassen på stört! Det fyndet gjorde lite av min dag faktiskt. Ser mycket fram emot kycklingfiléerna imorgon (samt att försöka kladda ihop lite currysmör). Annars är det inte mycket annat att berätta. Var iväg till föräldrarna med en present som anlänt en vecka försent. Men så brukar det bli när jag beställer varor över nätet. Saker kommer aldrig fram i tid, om det så skall till jordskred och tornados för att försena vad än det är jag väntar på! Men men, presenten kom fram i alla fall, till slut, och såg helt godkänd ut. Nu har jag en sak mindre att irritera mig på imorgon. Känns skönt! Det börjar även kittla en aning i vågnerven nu. På lördag är det vägning och mätning igen. Frågan är om jag har hunnit bli kvitt förra helgens kolhydratfadäs och den viktuppgång den medförde. Jag var nere på 80,2 kg fredagen innan klavertrampet. Förhoppningsvis så ligger jag ej så väldigt långt över efter en vecka med återhämtande, bra följd LCHF. Men det återstår att se. Måste bara se till att ej överäta kycklingen imorgon då det vore ett strategiskt feldrag inför mötet med vågen. Med en förhoppningsvis underbar currysås, samt helt OK resultat av currysmör så kan det bli en utmaning... Återkom gärna med betyg på currysåsen. Köper alltid Lallerstedts bea-såser. Hos oss är rosé favoriten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted June 30, 2014 Author Share Posted June 30, 2014 @ PiaB: Jag har tyvärr ej smakat såsen ännu. Frun testade den i fredags men tyckte inte riktigt att den var någon höjdare. Grynig till konsistensen m.m. Dock kan hon vara lite väl finkänslig ibland när det kommer till mat. Vid nästa kycklingtillfälle skall jag smaka av den och ge ett personligt utlåtande. (Men såsens makron är aningen för bra för att ej tycka om den.) Dag 008 - Internet & grönt te Hej och välkommen tillbaka kära Internet! Jag vet ej hur det lyckas men det verkar vara en oskriven regel för nätet att vänta till fredagseftermiddagar med att börja krångla. Nu har vi fått överlevt med blott lite ynka mobilsurf under helgen som gått. Vädret har inte förespråkat utomhusaktiviteter heller. Lite skrämmande dock hur jag känner mig halvt lamslagen utan fungerande uppkoppling till datorn. Nästan att jag skulle klassa det jämställt med elavbrott, nästan. Helgen har passerat skapligt annars. Irriterande utan uppkoppling, men vi överlevde alla tre. Invägningen denna vecka överraskade mig stort! Trots förra helgens kolhydratsvullande så lyckades jag ändock med en fyra hektos nedgång. Samt några millimeter bort från magen. Potatismjölet fortsätter göra sitt med oavbrutet perfekta blodsockervärden på mornarna och tidigare kvällar till sängs ger en robustare energinivå till dagen efter. Maten idag blev kycklingfilé med currysmör, omelett och spenat. Därpå efterrätt med med en halv deciliter vispad grädde och 10g mörk choklad. Även ett par skivor skinka, ost och leverpastej till snacks. Totala intaget: Fett: 118,29gProtein: 85,44gKolhydrater: 6,41gKalorier: 1445Skaldeman: 1,29 Nyligen lade jag till tre matskedar potatismjöl (resistent stärkelse) för att hjälpa till att stabilisera och optimera blodsockret, i synnerhet på morgonen, vilket ser ut att fungera utomordentligt. Senaste dagliga tillskottet är en kopp grönt te mot kvällen. Jag har nu hört och läst om de gröna teernas goda påverkan på kroppen och tänker att jag inte har något att förlora på att dricka en kopp om dagen, oavsett om det verkar positivt eller neutralt på min kropp. Sista arbetsdagen avverkades idag. Nu har jag gått över till 100% föräldraledigt. Kommer kännas mysko att aldrig behöva ställa något morgonlarm igen. Men jag kommer fortsätta hjälpa till ideellt med Friskis Hudiks hemsida på kvällarna. De sällna kvällar det är saker som behöver uppdateras. Aningen halsont i början av helgen vilket nu passerat med blott lite rethosta kvar. Dags nu att fortsätta surfa ikapp allt jag missat under helgen. Åter imorgon (förhoppningsvis)! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted June 30, 2014 Share Posted June 30, 2014 Både grönt te och roibos (rött te) är väldigt bra antioxidanter. Jag brukar dricka det när jag fastar.. Iskylt Grönt te med citron eller limesmak är suverän törstsläckare en varm sommardag (om vi får några såna) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted July 1, 2014 Author Share Posted July 1, 2014 @ stoscha: Tackar för tipset! Skall komma ihåg det om det dyker upp en extra varm sommardag framöver. Dag 009 - Ölkorv & rethosta Under helgen drogs jag med halsont. Det onda gick över till måndagen. Kvar blev dock en efterverkning i form av rethosta. Ej så värst intensiv (som tur är) en mildare kittling som promptar till hosta cirka en gång i minuten. Ikväll får det återigen bli en Noskapin till sänggående. Annars lär vi få en skrämmande jobbig natt med vår son Melvin - i och med att jag lär riskera väcka honom med varje hostning. Utöver rethostan så är läget lugnt. Första hemmadagen denna vecka avklarad. Tre till som väntar. Äntligen lite sol, vilken avnjöts av oss bägge under en drygt två timmar lång lunchpromenad, samt ytterligare en smula under en kort visit till mina föräldrar. På förmiddagens ICA-besök passade jag äntligen på att plocka mig en elva-kronors ölkorv. ICA's smak "Hot Chili" verkade lovande... Och nog var den hot alltid! Ordentligt med smak, ordentligt med krydda och räckte hela dagen genom, med någon småtugga nu och då. Rejält fin smakupplevelse för elva spänn. Får se om jag testar lite andra smaker längre fram. Dagens mat blev 1½ dansk varmkorv med bea, ölkorven, ett par skivor ost och rökt skinka, samt kvällsmat bestående av 50g broccoli, 35g spenat, en medelstor ostomelett och en torskfilé med crème fraiche. Och efterrätt med cirka 40 cl uppvispad grädde och 10g 86% choklad. Så var det även potatismjölet förstås, samt mitt gröna te som jag slurkar av i skrivande stund. Fett: 151,41gProtein: 91,83gKolhydrater: 11,72gKalorier: 1771Skaldeman: 1,46 För övrigt har jag ej så mycket att komma med. Blodsockret ligger stabilt och bra hela dagarna genom, med fortfarande starkt förbättrade morgonvärden (även dessa nu inom de hälsosamma gränserna). Mycket möjligt tack vare potatismjölet. Tre matskedar per kväll, blandat i större glas kallt vatten. Ger den häxbrygden bägge tummar upp (i egenskap av Typ 1-diabetiker)! Nu har klockan hunnit iväg över 22:30, så det blir till att bryta och leta sig till sängs. Ytterligare en dag skall orkas med imorgon. Hoppas på lika mycket värme och sol som vi fick idag! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted July 2, 2014 Author Share Posted July 2, 2014 Dag 010 - Alldeles för sent Klockan är redan över elva och jag skulle ha lagt mig för närmare timmen sedan. Därför blir det endast ett mycket kort inlägg idag, utan redovisade siffror till och med. Mycket stök och bök hemma under kvällen, i kombination med mindre medgörlig son, som äntligen funnit John Blund inne i sovrummet. Dagens mat blev inte så mycket. Lite grädde, ett par skivor ost och en stor skiva rökt skinka under eftermiddagen. Därefter 160g hamburgare (utan bröd förstås) med krydda, ost och en stor klick bea på sidan av. Samt potatismjöl i vatten och mitt gröna kvällste. Har ej tid att presentera makrona ikväll då det kräver en tids pillande att få till. (Skulle egentligen fått tag på ett smidigare system - som exempelvis ett egentillverkad Excel-mall som räknar ut och presenterar allt snyggt och prydligt. Bara att kopiera och klistra in.) Imorgon blir det annat upplägg på dagen. Då tänker jag förbereda Melvins frukost och ta med på morgonpromenaden. Över till mina föräldrar och äta frukosten där hos dem. Därefter följa med till ICA och förmiddagshandla, för att fortsätta till en nära bekant och hälsa på. Redan där har vi kommit in en bra bit på eftermiddagen och lunchturen lär bli några timmar senare än vanligt. Får passa bara så Melvin ej hinner bli övertrött innan dess. Imorgon skall jag dock hinna med att posta och redovisa som vanligt, inklusive bild och siffror. Även fått tips om att blanda ned potatismjölet i ½ dl ovispad grädde (istället för vatten som jag kört med hittills). Tänkte prova imorgon och meddela hur jag upplever resultatet. Jag återkommer imorgon och hoppas på att vi alla får en trevlig torsdag så länge! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted July 13, 2014 Author Share Posted July 13, 2014 Déjà vu... Lång tid har gått sedan mitt senaste inlägg. Inte svårt att gissa eller förstå att det åter igen tagit en sväng mot skogen. Jag kan inte förstå varför det skall vara så svårt ibland att hålla sig strikt på LCHF-banan (då talar jag om mig personligen alltså). Jag menar, det involverar ju så mycket mindre arbete med att upprätthålla LCHF, jämfört med att kolhydratsvulla iväg ytterligare en längre gående satsning. För att stanna på LCHF så behöver jag inte göra någonting alls. Jag kan ligga raklång på vardagsrumsgolvet med händerna utefter sidorna och lyckas med kosthållningen/livsstilen. För att bryta LCHF:en är jag tvungen att dra på mig ytterkläder, trampa iväg till butiken, spendera pengar på onyttigheter, trampa hela vägen hem igen, av med ytterkläderna, för att slutligen intaga tillgänglig sittplats och börja mumsa. Se vad mycket arbete det innebär! Men ändå trillade jag återigen dit. Nu har det gått så gott som två veckor med sporadiskt kolhydratintag. Som inbiten måndagslirare så tänker jag återgå till LCHF ytterligare en gång med start imorgon (måndag alltså). Tillbaka på gamla beprövade vägen igen, med samma upplägg. Förutom en extra punkt som tillkommit; Vlog! Jepp - om jag hela tiden lyckas trampa upp ur forumbloggvallgraven så får jag gräva ned mig ännu djupare! Så nu kommer jag dokumentera denna omgång (som förhoppningsvis kommer hålla sig) både med dagliga, möjligen aningen kortare blogginlägg, samt sporadiska vloggar på min särskilt skapta YouTube-kanal. Två intro-videor ligger uppe. Utformade som om jag aldrig testat på LCHF tidigare. Delvis för att bägge videor till vissa delar är inspelade för ett längre tag sedan, därefter kompletterade och hopklistrade. Denna gång vill jag lyckas, verkligen lyckas! Men men, tiden får som vanligt utvisa hur det går. Jag vet klart och fullt att jag inte på något sätt kan sitta här och lova idag att det är denna LCHF-satsning som kommer bli den ultimata. Det har känts så många gånger tidigare, fast jag ändock kroknat efter ett tag. Men jag kan lova att jag skall försöka tänka efter åtminstone ett par gånger till innan jag överväger något misstag igen! Jag vill ju verkligen må bättre! Så bra jag bara kan må! Så att, tjugofjärde gången gillt nu då! Blogg + YouTube! Men firar-tårtan kan vi avvakta med att baka, i minst tre - fyra veckor. Går jag osnavad i en hel månad, då kan läget börja verka aningen lovande. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted July 21, 2014 Author Share Posted July 21, 2014 Tanken var att komma igång redan förra veckan. Jag filmade två YouTube intro-videor vilket kändes skapligt OK (trots den taskiga belysningen från ett sidoplacerat fönster). Men precis vid helgslutet blev jag av med filmkameran (då dess ägare önskade ha den tillbaka). Så mitt driv sattes så smått ur spel samtidigt som jag började spåna på nytt kameraalternativ. Innan helgen landade jag en s.k. bridge-kamera, en Panasonic Lumix DMC FZ200, kapabel att filma i full HD. Därmed kom jag tillbaka på spåret igen och gör nu en ny satsning för att se var det bär hän under mitt resterande föräldralediga år. På torsdag får jag äntligen min gym-genomgång och efter det kommer det även följas träningsprogram. Hursomhelst, första dagens video uppladdad och här följer nya bloggomgången (som förhoppningsvis skall bli den som överlever). Dag 001 - Nya livet börjar Vaknade med viss spänning inför LCHF-starten. Morgonblodsockret var relativt bra, i jämförelse med hur det vanligtvis brukar ligga. 9,6 är knappast något att hurra över, men i förhållande till 14 - 15 så är det ändå hyfsat. Men självklart finns det gott om utrymme för förbättring, vilket jag hoppas successivt kommer med övergången till LCHF. Jag är hemma och föräldraledig. Tar hand om vår nio månader gamla son, vilket är en rejält krävande uppgift emellanåt, med uppåt elva timmars-dagar från det att frun åker till jobbet till att hon kommer hem. Som vanligt blir det en hel del promenadtid under dagen då detta är ett hundraprocentigt sätt för honom att somna när han blir trött. Så idag har jag promenerat i sammanlagt cirka fyra timmar. Kunde ha varit något skönare med aningen lägre grader. Fullt stekande solsken och medtagen vattenflaska var det som gällde idag. Något jag som 33-årig diabetiker kommer få tufft att vänja om mig vid är det låga insulinbehovet som gäller vid LCHF. Jag märkte hur pass udda det kändes när det var dags för dagens första måltid. Eftersom jag fortsätter med min periodiska fasta så äter jag inte förrän en bit in på eftermiddagen. Detta första mål har tidigare bestått av en skål kvarg med nedblandad müsli, banan och ett grovt mjukt bröd till det. Och ibland även en Risifrutti. Idag blev det istället ett par kokkorvar med hög kötthalt tillsammans med bearnaisesås. Gott och mättande! Stora skillnaden för mig kom som sagt i det lägre insulinbehovet. Jag är van vid att ta mellan åtta och tio enheter måltidsinsulin till mitt första mål (beroende på vad blodsockret ligger på). Idag tog jag endast två enheter, då blodsockret låg hyfsat på 6,8. Senare till kvällsmat blev det två hamburgare med spenat, bearnaisesås och två kokta ägg. Samt en ruta mörk choklad, ett kallvattenglas med tre matskedar potatismjöl (för den resistenta stärkelsen) och en kopp grönt te innan sänggående. Dagens makron stannade på: Fett: 113,95g Protein: 72,63g Kolhydrater: 17,29g Kalorier: 1386 Skaldeman: 1,26 Jag ser mycket fram emot redan imorgon, hur morgonblodsockret kommer ligga. Samt hur det kommer kännas med den fortsatta LCHF-kosten. Det blir spännande att se framöver om jag kommer drabbas av något kolhydratsug när kroppens depåer börjar sina. Må jag i sådana fall ha styrka att pusha igenom utan avkörningar! Jag passade även på att kolla vikt och mått nu på morgonen, något jag kommer göra varje lördag framöver. Ingångsvikten låg på 87,0kg - vilket ej var oväntat med tanke på senaste dagarnas mat samt en och annan mjukglass i denna otroliga hetta. Magomkretsen (där den är som allra störst) låg på 102,9cm - ett område jag starkt hoppas förminskas efter hand med LCHF-kosten. Jag passade även på att ta före-bilder (viktigt att kunna se sin utveckling över tid). Och kommer ta jämförelsebilder varje lördag framöver. Dessa kommer jag i sinom tid presentera här på bloggen, men antagligen ej förrän några veckor in i livsstilsbytet, då ändringar förhoppningsvis börjat ske. I övrigt så upprätthåller jag numer en parallell vlogg på YouTube som ni gärna får gå in och kika på. Vloggen håller jag dock aningen mer fokuserad på just LCHF, kost, diabetes, hälsa och även träning framöver. Medan jag kommer ta upp även mer vardagliga saker här i bloggen om det dyker upp något jag känner för att skriva om. Ni kan se första dagens klipp via denna länk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 22, 2014 Share Posted July 22, 2014 Lycka till med nystarten! Ser fram emot att fortsätta följa dig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted July 22, 2014 Share Posted July 22, 2014 Välkommen tillbaka! Ska bli kul att följa dig igen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted July 22, 2014 Author Share Posted July 22, 2014 Dag 002 - Fantastiska resultat Ingen vits att trampa runt gröten. Blodsockret idag har varit helt osannolikt otroligt! Morgonblodsockret fick mig nästintill att tappa hakan då det låg på helt perfekta 4,4! Det var så jag fick göra ett andra kontrolltest bara för att bekräfta läget. Helt förstummad! Det lutar åt något annat än bara tillfällighet då blodsockret fortsatte vara helt perfekt hela dagen igenom, med värden som hållit sig mellan 4,0 och 6,0. Om LCHF-kosten (eventuellt i kombination med den resistenta stärkelsen (potatismjölet)) ligger till grund för denna ofattbara förbättring, redan andra dagen, då är det definitivt bägge tummar upp! Jag har varit ute på ett par promenader tillsammans med min son (11,5 kilo i bärsele), under sammanlagt närmare fyra timmar (främst så han skall få sova). Under dessa promenader brukar mitt blodsocker vanligtvis skifta, ibland ända upp till sju, åtta enheter, endera uppåt eller nedåt (oftast uppåt). Men idag låg det mer stabilt än jag någonsin kunde hoppats på. 5,6 innan promenad och 5,3 vid hemkomst. Med en sådan jämn dygnskurva som jag haft idag så finns det verkligen inget mer att önska i blodsockerväg (annat än att denna kurva fortgår naturligtvis)! Jag var inställd på att det skulle behöva gå närmare fyra, fem dygn för blodsockret att bättra sig något betydligt. Men denna gång var tomten tidig med paketet! Maten idag bestod av fastebrottsmålet, lika som igår; en och en halv kokt korv med extra hög kötthalt, tillsammans med lite bearnaisesås. Till kvällsmat blev det falukorv, även den med extra hög kötthalt, på spenatbädd, tillsammans med äggröra och mer bearnaisesås. Samt potatispulver strax innan och efterrätt bestående av 10g mörk choklad och grädde. Och nu till kvällen, framför datorn, min kopp gröna te - vilket förresten skall vara en superb törstsläckare i kallt format. Kan hända att jag testar att kyla ned det gröna teet imorgon, bara för att testa. Makrona och fettkvoten landade hyfsat bra enligt min bedömning. Fett: 130,06g Protein: 37,53g Kolhydrater: 12,97g Kalorier: 1384 Skaldeman: 2,58 I övrigt har dagen ej bjudit på något speciellt, upplevelsemässigt i relation till LCHF-maten. Inget kolhydratsug än så länge. Väntar mig eventuell kolhydratattack endera imorgon eller framåt slutet av veckan. Enligt vad jag läst så börjar kroppens kolhydratdepåer sina framåt dygn fyra - fem. Då börjar hjärnan inse att dess huvudsakliga bränsle håller på att ta slut, varpå den signalerar åt mig att häva i mig allt i kolhydratväg jag kan komma över. Min uppgift blir att försöka stå emot denna attack, om och när den inträffar. Jag är beredd. Frågan är hur pass starkt sug jag kommer få kämpa emot. Men var och en drabbas olika hårt, somliga inte alls. Så jag får helt enkelt avvakta och se vad som händer. Jag och sonen var över till mina föräldrar mot dagens slut, för att han skulle få bada en sväng i deras större utomhusbadbalja. Riktigt skönt och roligt (vad det verkade) för honom i denna olidliga hetta som legat över Glada Hudik. Det skrämmer mig så smått att det väntas bli ännu varmare framåt torsdag. Lite så det är till att överväga om jag skall ta några längre promenader med Melvin överhuvudtaget. Jag ser dock till att hålla honom extremt tunt klädd, smörja in honom med barnsolkräm samt ha med rikligt med vatten (och färdmat) för honom att tillgå vid behov. Lyckligtvis har det varit rätt blåsigt runt promenadvägen vilket har kylt så smått i de skuggiga partierna. Nu är det dags att sova. Jag ser starkt fram emot att fortsätta kontrollera mitt blodsocker imorgon. Samt se hur onsdagens morgonblodsocker ser ut. Kommer jag få en lika fin start på dagen som idag? Och för er som vill kika på dagens vlogg så kommer ni åt den via denna länk. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Härligt, Swesent! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 23, 2014 Share Posted July 23, 2014 Gratulerar! Det är bara att fortsätta den inslagna vägen Bara en liten undran - kan Melvin bara sova om du går i timmar med honom? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted July 23, 2014 Author Share Posted July 23, 2014 @ Kjell G: Läget är att endast ibland lyckas Melvin komma till ro och somna i lägenheten, oftast då jag flaskmatar honom när han är extra trött. Annars är det någon typ av rörelse som gäller för att han skall kunna somna utan att få överspel till sist. Barnvagn är ett alternativ. Problemet är att det är cirka femtio procents chans att han finner ro i barnvagnen. Har man otur så får man dels bära honom på armen, samt skjuta en tom barnvagn framför sig. Bärselen har han dock ingenting emot utan sitter så nöjt vänd mot mitt bröst med god vy åt såväl vänster som höger. Sedan anpassar jag mina promenader efter hans tupplurar. Oftast tar det cirka 20 - 30 minuter för honom att somna. Vid frukostpromenaden sover han vanligtvis lite kortare, omkring 30 - 45 minuter. På eftermiddagspromenaden kan han slockna i uppåt 90 minuter. Så jag går helt enkelt varv på varv runt min promenadväg under tiden han sover, och lyssnar på musik, samt hejar på en och annan människa jag möter. Trevligt och avslappnande, även för mig (minus den djuriska hettan dock)! Sedan är det ju ett par hittills som reagerat, som har stoppat mig och undrat om allt är okej med Melvin - då det tydligen är lite udda att se en fader bära sin son i bärsele så gott som varje dag i ett par timmar i närheten av stan. Så jag har fått förklara hur det ligger till, och att han mår helt prima. Men känns samtidigt lite halvfjumpigt om det kanske är många fler som också funderar på samma sak. Jag vill ju absolut inte ge intrycket att jag på något vis felvårdar min son. Dag 003 - Lågt och hett En enorm hetta som legat och bastufierat allt som går att komma åt genom en öppen ytterdörr! Nästan på gränsen till olidligt emellanåt. Att bo på andra våningen under sådan värmebölja hjälper knappast till att bespara några kroppsvätskor. Sådana gånger längtar jag tillbaka till gamla lägenheten som vi hade på bottenvåningen. Svalt och skönt, hela året runt! Hursomhelst, blodsockret idag har varit bra. För bra! Jag vaknade med morgonsocker på 3,5 och har behövt tagit några dextrosoltabletter under dagen då jag drabbats av blodsockerkänning. Det låga morgonsockret kan ha att göra med mina tre snabbverkande enheter NovoRapid till gårdagens middag. Det kanske var en enhet för mycket. Två enheter hade möjligen kunnat undvika i alla fall någon av dagens hypoglykemi-känningar. Men samtidigt föredrar jag att ligga aningen lågt istället för alldeles för högt i blodsocker. Dagens mat började med de klassiska 1½ kokkorvarna med bearnaisesås, några dextrosoltabletter (som nämnt) och till kvällsmat blev det kycklingfilé med spenat, äggröra och currysås. Dessutom tre matskedar potatismjöl, en ruta mörk choklad samt lite grädde och grönt te. Rätt fina makron landade idag igen. Fett: 156,04g Protein: 54,59g Kolhydrater: 8,79g Kalorier: 1647 Skaldeman: 2,46 Imorgon stundar gyminstruktion av en nyligen bekant kille som vet vad han håller på med. Det blir genomgång av samtliga övningar jag skall starta med. Därefter ett rullande schema som jag kan följa under tre träningspass per vecka. Detta ämnar jag starta med redan nu till helgen och fortsätta med under hela föräldraledigheten, fram till nästa sommar. Detta är ett ypperligt tillfälle att förbättra min livskvalitet ytterligare. Samt kommer bli intressant att se hur blodsockret påverkas under kombinationen styrketräning + LCHF. Idag var fruns sista arbetsdag inför semestern. Nu är hon ledig i två veckor vilket känns mycket bra. En väl behövd avlastning med barnpassningen. Vi planerar att ta itu med vår aningen stökiga lägenhet i ett successivt förfarande genom hennes semester. Imorgon står köket på tur för en gemytligare vistelse vid såväl matlagning som måltid. Kommer kännas mycket bra, då jag spenderar en större tid i hemmet numer. Att vara omringad av prydlighet och välstädat ger mig en positiv kick lite då och då. Jag provade dricka mitt gröna te kallt idag. Kokade ordning teet vid lunchtid, varefter det fått stå framme, samt i kylskåpet och svalna av. Men trots den tryckande hettan (fortfarande, trots natt-tid) så föredrar jag just detta gröna te i varm/het upplaga. Inte något mer att rapportera annars. Passa gärna på att kika på dagens vloggvideo via länken här. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Intressant att resistent stärkelse verkar fungera väldigt fint för diabetes typ 1-personer vad jag förstår. Hela RS-grejen har jag annars mest sett som en lite lustig LCHF-företeelse - jag tycker det är roligt att folk här är villiga att testa på sig själv. Jag är själv precis lika nördig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elja Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Att du traskar runt i flera timmar med din son i sele är ju tecken på att du är en väldigt bra och omhändertagande pappa! Folk har alltid en massa åsikter.. Häromdagen när jag var ute med min minsta var det flera som undrade om hon inte var för tunt klädd (ärmlös body) och ytterligare ett par som tyckte att hon verkade varm. Lita på dina instinkter! En svalkande dryck som jag dessutom tycker dämpar sötsug är att blanda ca 2 msk lime/citronjuice med 1 krm kajennpeppar. Sen späder man det med önskad mängd vatten. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 Intressant att resistent stärkelse verkar fungera väldigt fint för diabetes typ 1-personer vad jag förstår. En tanke slog mig. Kan det vara ketonerna (bildas när RS fermenteras i tarmen, och tas sedan upp i blodet) som påverkar glukagonsignaleringen så att inget (eller mindre) glykogen frigörs? Är det så enkelt? Det verkar rätt logiskt eftersom ketonerna är alternativt bränsle och minskar behovet av glukos. I så fall bör kokosfett ha liknande blodsockerstabiliserande effekt som RS, även om RS antagligen verkar under mycket längre tid. Det är väldigt värdefullt när D1-or vågar sig på att experimentera, det ger mycket information. Samma experiment skulle sannolikt vara oerhört byråkratiska och kanske till och med omöjliga att genomföra inom den gängse akademiska forskningen, av etiska skäl. Hur kan detta möjligen pusslas ihop med det farliga tillståndet ketoacidos (samtidigt högt blodsocker och överdrivet mycket ketoner)? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 24, 2014 Share Posted July 24, 2014 En tanke slog mig. Kan det vara ketonerna (bildas när RS fermenteras i tarmen, och tas sedan upp i blodet) som påverkar glukagonsignaleringen så att inget (eller mindre) glykogen frigörs? Är det så enkelt? Det verkar rätt logiskt eftersom ketonerna är alternativt bränsle och minskar behovet av glukos. I så fall bör kokosfett ha liknande blodsockerstabiliserande effekt som RS, även om RS antagligen verkar under mycket längre tid. Det är väldigt värdefullt när D1-or vågar sig på att experimentera, det ger mycket information. Samma experiment skulle sannolikt vara oerhört byråkratiska och kanske till och med omöjliga att genomföra inom den gängse akademiska forskningen, av etiska skäl. Hur kan detta möjligen pusslas ihop med det farliga tillståndet ketoacidos (samtidigt högt blodsocker och överdrivet mycket ketoner)? Oj där tänkte du ett steg längre än jag skulle kunna göra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted July 24, 2014 Author Share Posted July 24, 2014 Dag 004 - Slutkörd Denna torsdag började rätt så intressant! Jag vaknade upp och kände hur allt hade skitit sig totalt! Smaken i munnen, andedräkten, känslan i kroppen... jag låg på mina vanliga 15 - 16 i blodsocker igen. Jag försökte febrilt komma på var jag gjort mitt misstag. Hade jag glömt ta mitt långtidsverkande insulin igår kväll? Var det ett misstag att ej ta något måltidsinsulin till kvällsmaten? Jag bökade mig upp ur sängen och lunkade bort till blodsockermätaren med tunga, dystra steg. Stod där och hängde, lagom hurraig, medan mätaren gjorde sin analys. Varefter den pep till med 4,0 i displayfönstret. Jag blev ordentligt paff kan jag lugnt säga. Det var precis den känslan som jag vanligen känner av ketoacidos och alldeles för högt blodsocker. Men nu var sockret perfekt. Kommer ta tid att vänja mig vid detta (om det fortsätter). Känslan höll dock ej i sig så länge. Så snart jag började komma igång så märkte jag ej av den något mer. Vidare är jag fortsatt mäkta imponerad av blodsockrets otroliga stabilitet. Morgonkollen gjorde jag vid sjusnåret. Därefter satte jag igång och böka lite i lägenheten. Melvin vaknade, åt frukost, höll igång ett tag, varefter jag gick ut med honom någon timme så han fick sova lite till på förmiddagen. Väl hemma igen, strax innan tio, gjorde jag en till blodsockermätning och låg på 4,4. Att blodsockret endast rört sig 0,4 enheter på närmare tre timmar, det är en ordentlig lyx som jag aldrig har erfarit tidigare. Sedan var det dags för gymgenomgången/-instruktionen, ledd av en nyligen bekant som verkligen vet vad han håller på med när det kommer till träning, och det var ju också en upplevelse. I och med att jag är totalt färsk inom gym och styrketräning så får jag börja med de mest basiska övningarna. Det var benböj, bänkpress, marklyft och militärpress. Det något skrämmande var att jag blev totalt slut i benen efter benböjgenomgången! Jag kan inte ha gjort mer än tio repetitioner sammanlagt, med skaplig paus emellan då han förklarade, visade, rättade till hållning/form - men det var vad som krävdes för att jag skulle bli totalt utslagen i lårmusklerna. (Och det var inga viktskivor, endast stångens vikt.) Så när det var dags för marklyftet så hade jag inte ens tillräcklig kraft kvar i benen för att kunna genomföra ordentligt. Kunde inte koncentrera mig på hållningen, ryggen och att svanka fullt. Så det blev att hoppa över, och istället ge mig på igen på söndag när jag skall köra mitt första träningspass. Dessa övningar blir att nöta, nöta, nöta nu de första tre, fyra veckorna. Bara försöka få in tekniken, hållningen, få kontakt med alla muskler, finna stabilitet och balans. Om någon månad blir det uppföljning och om läget ser betydligt bättre ut så kan jag börja utveckla övningar, köra med hantlar m.m. Jag fick även rådet att skriva ned allt jag gör på gymmet. Hur många repetitioner jag orkar, hur långa pauser jag tar osv. för att kunna jämföra om ett par månader och längre, vilket kan ge en fin liten kick, precis som jämförelsebilder vid viktminskning. Under träningspasset fick jag antagligen en känning av lågt blodsocker varvid jag tog ett par dextrosoltabletter och pausade en sväng. När jag kom hem efteråt och kontrollerade så låg sockret på 9,0. Endera så var det inte alls någon känning på gymmet och den dextrosol jag åt höjde blodsockret från omkring 4,5 upp till nio. Eller så kan det bero på att musklerna utsöndrat glykogen i blodet att agera som omedelbart bränsle. Men utan aktivt snabbverkande insulin blev bränslet kvar i blodet och höjde därmed blodsockret (om jag förstått allt rätt). Dock tog det ej lång tid innan jag lyckats sänka sockret till hälsosam nivå igen, då det åter lade sig oväntat stabilt resten av dagen. Maten idag blev kokkorvar och bea som vanligt, och till kvällsmat åt vi laxfilé med spenat, broccoli och smörmosade ägg (främst för proteinets skull efter mitt "hårda gympass"). Samt potatismjöl, mörk choklad och grönt te naturligtvis. Fett: 125,92g Protein: 62,92g Kolhydrater: 9,05g Kalorier: 1410 Skaldeman: 1,75 I övrigt har vi donat reda på köket idag. Rörigt som sjutton där innan. Rätt så snyggt och prydligt där nu. Det blev ett par långpromenader med Melvin igen, den enorma hettan till trots och nu skall vi avsluta dagen med lite filmtittande. Utanför hör vi tonerna från den årliga stadsfesten här i Glada Hudik. Egentligen hade vi velat gå, främst för att se Engmans Kapell avsluta natten, vilket vi gjort de senaste åren. Men i år är ju läget lite annorlunda så vi får hålla oss åtminstone till 2015 års stadsfest. Allt går fint för övrigt. Inget kolhydratsug ännu och jag ser starkt fram emot första vägningen på lördag. Mer om detta imorgon dock. Som vanligt så ligger även en ny vlog uppe som ni gärna får kika in på via denna länk. Tack för att ni läser (och tittar)! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 En tanke slog mig. Kan det vara ketonerna (bildas när RS fermenteras i tarmen, och tas sedan upp i blodet) som påverkar glukagonsignaleringen så att inget (eller mindre) glykogen frigörs? Är det så enkelt? Det verkar rätt logiskt eftersom ketonerna är alternativt bränsle och minskar behovet av glukos. I så fall bör kokosfett ha liknande blodsockerstabiliserande effekt som RS, även om RS antagligen verkar under mycket längre tid. Det är väldigt värdefullt när D1-or vågar sig på att experimentera, det ger mycket information. Samma experiment skulle sannolikt vara oerhört byråkratiska och kanske till och med omöjliga att genomföra inom den gängse akademiska forskningen, av etiska skäl. Hur kan detta möjligen pusslas ihop med det farliga tillståndet ketoacidos (samtidigt högt blodsocker och överdrivet mycket ketoner)? Vad jag förstått fermenteras RS av tarmbakterier till framför allt smörsyra, som är föredraget bränsle för grovtarmens endotelceller. Ketoner bildas väl i levern. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted July 25, 2014 Share Posted July 25, 2014 Vad jag förstått fermenteras RS av tarmbakterier till framför allt smörsyra, som är föredraget bränsle för grovtarmens endotelceller. Ketoner bildas väl i levern. Korrekt, tack för rättningen. Jag hoppade över ett par steg i hastigheten. Det som bildas vid fermenteringen är kortkedjiga fettsyror: acetat (ättika), butyrat (smörsyra) och proprionat (vardagsord för det?). Dessa omvandlas till acetyl-CoA som sedan konverteras till ketoner. Kontentan är i alla fall att folk som experimenterar med att dricka rått potatismjöl får starka utslag på sina ketonmätare och att det håller i sig väldigt länge. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swester Posted July 25, 2014 Author Share Posted July 25, 2014 Dag 005 - Choklad & vätska Så, fredag. Dag nummer fem. Imorgon stundar första invägningen samt magmätning och första jämförelsebilderna. Bilderna presenterar jag dock vid ett senare skede, som sagt. Om ett par månader eller så. Inför vägningen så förväntar jag mig få se en rätt påtaglig viktminskning efter första veckan. Det är inte något försök att verka blåögt positiv. Jag har läst om en stor vätskeförlust under den första veckan med LCHF-kost (beroende på hur strikt man äter). I och med att kolhydraterna är riktigt duktiga på att binda vätska, upp till två gånger sin egen vikt, så går en stor mängd vätska bort när kolhydratdepåerna i kroppen minskar. Därav en större viktminskning under första veckan. Lite samma sak förväntar jag mig på magmåttet. Dock beror det i sådana fall på en helt utebliven gasbildning sedan LCHF:ens inträde. Inte för att jag hade något speciellt gasproblem innan, men gaserna fanns där om kvällarna. Sedan kan det vara en mycket positiv grej för många som tar sig an LCHF just för vikten, att se en större minskning redan efter första veckan. Det bör verka sporrande och taggande för att fortsätta äta sunt och nyttigt. Men rätt viktigt att man faktiskt har ett hum om vad som verkligen pågår och vad den kraftigare viktminskningen beror på, så man ej inbillar sig att man kommer gå ned lika mycket varje vecka. Idag har jag haft träningsvärken från landet därunder i mina ben, samt omkring midjan. Jag har haft kämpigt med att sätta mig ned och ställa mig upp. Trappor har så gott som varit helt uteslutna idag och ibland har mina steg bara kroknat när jag gått, så jag riktigt fått anstränga mig för att räta på knäleden igen. Allt detta tecken på att instruktionsomgången tog riktigt bra. Frågan är hur det kommer kännas när jag kör igång på allvar, nu på söndag... Förhoppningsvis har träningsvärken i benen börjat gå över till dess så jag kan koncentrera mig till fullo på mina marklyft. Maten idag började med de vanliga kokkorvarna med bea. Till kvällsmat åt vi karré med spenat, kryddsmör och två kokta ägg. Samt potatismjölet och chokladrutan som vanligt. Jag reagerade lite på chokladen idag. Jag minns första smakbiten i måndags. Jag nästan ryggade tillbaka av den starka kakaosmaken (Lindhs 90%) och tyckte inte alls att det var någon direkt favorit. "Jag kan väl trycka i mig detta för hälsans skull." blev det. Idag när jag sakteligen tuggade i mig chokladrutan så överraskades jag att den nästan smakade gott. Om det är min smak som vant sig efter bara fem dagar, eller om smaklökarna håller på att bli renade från mitt tidigare sockerintag, det kan jag ej säga. Även vispad grädde känns mer söt idag jämfört med tidigare. Lite intressant att se hur smaken ändras med LCHF-kost och uteblivna onyttigheter! Fett: 157,16g Protein: 79,11g Kolhydrater: 5,64g Kalorier: 1740 Skaldeman: 1,85 I övrigt så ser jag fram emot morgondagen och vägning. Men ser ännu mer fram emot nästa lördagsvägning då vätskefasen har passerat och en mer realistisk viktminskningshastighet visar sig. Det blev som vanligt två längre promenader med Melvin under dagen, samt ett skönt balj-bad för honom, utomhus, hos mina föräldrar framåt kvällen. Imorgon skall vi iväg och uppvakta ett årsfyllande varvid jag funderar lite på vad jag skall ta med mig att äta istället för de tårtor och kakor som kommer bjudas. Möjligen att jag lyxar till det med en liten flaska läsk. Vi får se. Är även sugen på halloumi. Inte för att jag ens kommer ihåg att jag ätit det tidigare (frun påstår att jag har), men det ser mycket gott ut. Blir att köpa en förpackning imorgon och steka på. Kika in på bloggen imorgon för att se min vikt- och måttuppdatering (vilket jag även tänker ta upp i morgondagens vlog). Och för all del, tag gärna en titt på dagens vlog-video. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted July 26, 2014 Share Posted July 26, 2014 Ja, det där med hur smakerna förändras är ju så fascinerande! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts