Swester

LCHF Typ Ett - Julklappsprojektet

Recommended Posts

Grattis till att lämna den där hemska chokladkaninen orörd! Var riktigt stolt över dej själv!

Tänk att alla belöningar alltid ska vara med skitmat!? (dessutom är det väl inte särskilt god choklad i såna saker. Jag undvek dem även tidigare)

Kan din test av resistent stärkelse redan gjort utslag på blodsockret? Jag var tvungen att sluta med det för jag fick förstoppning. Har hört andra som får diarre, så allt är tydligen väldigt ibdividuellt

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med riven choklad över vispad grädde ska jag testa på min sambo! Han har helt fallit ifrån LCHF men har lovat ta tag i det igen nu när vi börjat semestern (yes!). Känner att jag kommer att få gulla med honom mycket framöver för att han ska komma på rätt köl igen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ stoscha: Tackar, tackar! Jo, det kändes fint att lyckas hålla fingrarna (samt käftens innandöme) borta från chokladdjuret. Tack även för påminnelsen om resistenta stärkelsen. Tanken var ju att skriva några rader om det i gårdagens blogginlägg, men jag måste ha kommit av mig totalt! Mer om det idag istället. Än så länge har jag ej märkt av någon skillnad på mina toabesök, tack och lov. Trots att jag nu tar lite dryga tre matskedar potatismjöl varje kväll. Verkar även som att det har en del effekt på mitt blodsocker. Mer om det i bloggen nedan.

@ PiaB: Gör så, det blir rätt så smakligt faktiskt. Normalt är jag ingen supernjutare av mörk choklad. Har aldrig varit. Ju ljusare desto bättre för min del (när jag ej brydde mig om kolhydraterna). Men att ta lite åt gången, särskilt riven i grädde, det går ned utan problem! Chokladen tog jag egentligen till bara för att ersätta efterrättskvargen med något. Helst något med bättre makron. Och där lyckades chokladen väldigt väl! Har därmed ej heller problem med att äta av chokladen i tid och otid, då den inte är någon direkt favorit i sin originalform. 10g om dagen i tio dagar. Därefter får vi se om det blir någon annan gräddig efterrätt. Har du, eller någon annan, något rekommenderat tips på gräddfokuserad efterrätt så tipsa gärna! Och PiaB, mitt bästa lycka till med att ratta din sambo över på rätt sida vägrenen igen!

Dag 004 - Currysås & morgonsocker

Jag tänkte ta upp mer om mitt morgonblodsocker i gårdagens blogginlägg, men kom tydligen av mig innan jag så hann. Gårdagens morgonblodsocker låg på 5,1. Idag vaknade jag med 4,8 mmol/l. Mättillfällen då värdena vanligen legat uppåt 15 mmol/l med kolhydratkost, och omkring 8 innan jag började med resistent stärkelse (potatismjöl). Jag vet ej hur snabbt sådan stärkelse klarar av att börja påverka blodsockret. Men enligt min uppfattning just nu så verkar det som att potatismjölet mycket möjligt kan vara en bidragande del till mitt lägre, nästan perfekta, morgonsocker.

Jag tar alltså tre matskedar potatismjöl (på ett ungefär, kanske blir närmare fyra ibland), rör ned i ett stort glas kallt vatten till kvällsmaten och sveper rubbet innan jag sätter mig till bords. Smakar inget särskilt, har en aning potatismjölig eftersmak som lätt viker hädan för vad än du stoppar i munnen efteråt. Visst har det varit lätt att hoppa över detta en kommande kväll för att se effekten på sockret morgonen därpå. Vi får se om jag gör ett sådant försök framöver. Dock är det en stor del gissande i och med att jag äter olika måltider om dagarna (för det mesta).

Idag har jag inget direkt att klaga över, varken med mitt mående eller sug efter onyttigheter. Något sug har inte alls existerat och jag har känt mig pigg och glad under dagen. ICA Maxi hade ett mindre grill-event idag med folk utanför entrén som stod och grillade olika kött, korv och hamburgare, med fåtal tillbehör. Självklart måste jag fram och sno en smakbit. Det blev en grillad sparris tillsammans med ca 30g rumpstek (grillade majskolvbiten hoppade jag över) - gott som ett snacks efter den tre timmar långa lunchpromenaden.

Övrig mat för dagen blev ganska exakt lika som igår. Jag gjorde slut på grillkorv nummer fem och sex idag (och därmed slut på förpackningen). Tillsammans med äggröra, bearnaisesås och spenat. Till efterrätt blev det ytterligare grädde med 10g riven 86-procentig choklad. Samt två stekta bea-doppade fläskskivor tidigare under eftermiddagen - och så glaset med potatismjölsvattnet förstås.

Fett: 152,13g
Protein: 79,14g
Kolhydrater: 11,63g
Kalorier: 1732
Skaldeman: 1,68

När jag ögnade genom hyllorna på ICA efter en till bytta av deras bearnaisesås, passade jag även på att kika efter något med curry att ha till kommande kycklingrätter. Jag ämnar även försöka mig på currysmör under morgondagen, då vi skall ha kyckling på fredagskväll. Så plötsligt fann jag något intressant; Eriks Currysås, av Erik Lallerstedt.

currysas_front.jpg

Förpackningen såg mycket tilltalande ut, varför jag höll andan och viskade önskningar om låg kolhydratandel genom sammanbitna tänder...

currysas_back.jpg

Jepp, jepp. Min önskan blev omedelbart besannad!

Eriks Currysås

Fett: 77,34g
Protein: 1,13g
Kolhydrater: 0,53g
Kalorier: 690
Skaldeman: 46,59

Vad sägs om dessa makron. Som hämtade ur himmelriket för LCHF-kost! Det blev en bytta hoppdunkad ner i ICA-kassen på stört! Det fyndet gjorde lite av min dag faktiskt. Ser mycket fram emot kycklingfiléerna imorgon (samt att försöka kladda ihop lite currysmör).

Annars är det inte mycket annat att berätta. Var iväg till föräldrarna med en present som anlänt en vecka försent. Men så brukar det bli när jag beställer varor över nätet. Saker kommer aldrig fram i tid, om det så skall till jordskred och tornados för att försena vad än det är jag väntar på! Men men, presenten kom fram i alla fall, till slut, och såg helt godkänd ut. Nu har jag en sak mindre att irritera mig på imorgon. Känns skönt!

Det börjar även kittla en aning i vågnerven nu. På lördag är det vägning och mätning igen. Frågan är om jag har hunnit bli kvitt förra helgens kolhydratfadäs och den viktuppgång den medförde. Jag var nere på 80,2 kg fredagen innan klavertrampet. Förhoppningsvis så ligger jag ej så väldigt långt över efter en vecka med återhämtande, bra följd LCHF. Men det återstår att se. Måste bara se till att ej överäta kycklingen imorgon då det vore ett strategiskt feldrag inför mötet med vågen. Med en förhoppningsvis underbar currysås, samt helt OK resultat av currysmör så kan det bli en utmaning...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ stoscha: Tackar, tackar! Jo, det kändes fint att lyckas hålla fingrarna (samt käftens innandöme) borta från chokladdjuret. Tack även för påminnelsen om resistenta stärkelsen. Tanken var ju att skriva några rader om det i gårdagens blogginlägg, men jag måste ha kommit av mig totalt! Mer om det idag istället. Än så länge har jag ej märkt av någon skillnad på mina toabesök, tack och lov. Trots att jag nu tar lite dryga tre matskedar potatismjöl varje kväll. Verkar även som att det har en del effekt på mitt blodsocker. Mer om det i bloggen nedan.

@ PiaB: Gör så, det blir rätt så smakligt faktiskt. Normalt är jag ingen supernjutare av mörk choklad. Har aldrig varit. Ju ljusare desto bättre för min del (när jag ej brydde mig om kolhydraterna). Men att ta lite åt gången, särskilt riven i grädde, det går ned utan problem! Chokladen tog jag egentligen till bara för att ersätta efterrättskvargen med något. Helst något med bättre makron. Och där lyckades chokladen väldigt väl! Har därmed ej heller problem med att äta av chokladen i tid och otid, då den inte är någon direkt favorit i sin originalform. 10g om dagen i tio dagar. Därefter får vi se om det blir någon annan gräddig efterrätt. Har du, eller någon annan, något rekommenderat tips på gräddfokuserad efterrätt så tipsa gärna! Och PiaB, mitt bästa lycka till med att ratta din sambo över på rätt sida vägrenen igen!

Dag 004 - Currysås & morgonsocker

Jag tänkte ta upp mer om mitt morgonblodsocker i gårdagens blogginlägg, men kom tydligen av mig innan jag så hann. Gårdagens morgonblodsocker låg på 5,1. Idag vaknade jag med 4,8 mmol/l. Mättillfällen då värdena vanligen legat uppåt 15 mmol/l med kolhydratkost, och omkring 8 innan jag började med resistent stärkelse (potatismjöl). Jag vet ej hur snabbt sådan stärkelse klarar av att börja påverka blodsockret. Men enligt min uppfattning just nu så verkar det som att potatismjölet mycket möjligt kan vara en bidragande del till mitt lägre, nästan perfekta, morgonsocker.

Jag tar alltså tre matskedar potatismjöl (på ett ungefär, kanske blir närmare fyra ibland), rör ned i ett stort glas kallt vatten till kvällsmaten och sveper rubbet innan jag sätter mig till bords. Smakar inget särskilt, har en aning potatismjölig eftersmak som lätt viker hädan för vad än du stoppar i munnen efteråt. Visst har det varit lätt att hoppa över detta en kommande kväll för att se effekten på sockret morgonen därpå. Vi får se om jag gör ett sådant försök framöver. Dock är det en stor del gissande i och med att jag äter olika måltider om dagarna (för det mesta).

Idag har jag inget direkt att klaga över, varken med mitt mående eller sug efter onyttigheter. Något sug har inte alls existerat och jag har känt mig pigg och glad under dagen. ICA Maxi hade ett mindre grill-event idag med folk utanför entrén som stod och grillade olika kött, korv och hamburgare, med fåtal tillbehör. Självklart måste jag fram och sno en smakbit. Det blev en grillad sparris tillsammans med ca 30g rumpstek (grillade majskolvbiten hoppade jag över) - gott som ett snacks efter den tre timmar långa lunchpromenaden.

Övrig mat för dagen blev ganska exakt lika som igår. Jag gjorde slut på grillkorv nummer fem och sex idag (och därmed slut på förpackningen). Tillsammans med äggröra, bearnaisesås och spenat. Till efterrätt blev det ytterligare grädde med 10g riven 86-procentig choklad. Samt två stekta bea-doppade fläskskivor tidigare under eftermiddagen - och så glaset med potatismjölsvattnet förstås.

Fett: 152,13g

Protein: 79,14g

Kolhydrater: 11,63g

Kalorier: 1732

Skaldeman: 1,68

När jag ögnade genom hyllorna på ICA efter en till bytta av deras bearnaisesås, passade jag även på att kika efter något med curry att ha till kommande kycklingrätter. Jag ämnar även försöka mig på currysmör under morgondagen, då vi skall ha kyckling på fredagskväll. Så plötsligt fann jag något intressant; Eriks Currysås, av Erik Lallerstedt.

currysas_front.jpg

Förpackningen såg mycket tilltalande ut, varför jag höll andan och viskade önskningar om låg kolhydratandel genom sammanbitna tänder...

currysas_back.jpg

Jepp, jepp. Min önskan blev omedelbart besannad!

Eriks Currysås

Fett: 77,34g

Protein: 1,13g

Kolhydrater: 0,53g

Kalorier: 690

Skaldeman: 46,59

Vad sägs om dessa makron. Som hämtade ur himmelriket för LCHF-kost! Det blev en bytta hoppdunkad ner i ICA-kassen på stört! Det fyndet gjorde lite av min dag faktiskt. Ser mycket fram emot kycklingfiléerna imorgon (samt att försöka kladda ihop lite currysmör).

Annars är det inte mycket annat att berätta. Var iväg till föräldrarna med en present som anlänt en vecka försent. Men så brukar det bli när jag beställer varor över nätet. Saker kommer aldrig fram i tid, om det så skall till jordskred och tornados för att försena vad än det är jag väntar på! Men men, presenten kom fram i alla fall, till slut, och såg helt godkänd ut. Nu har jag en sak mindre att irritera mig på imorgon. Känns skönt!

Det börjar även kittla en aning i vågnerven nu. På lördag är det vägning och mätning igen. Frågan är om jag har hunnit bli kvitt förra helgens kolhydratfadäs och den viktuppgång den medförde. Jag var nere på 80,2 kg fredagen innan klavertrampet. Förhoppningsvis så ligger jag ej så väldigt långt över efter en vecka med återhämtande, bra följd LCHF. Men det återstår att se. Måste bara se till att ej överäta kycklingen imorgon då det vore ett strategiskt feldrag inför mötet med vågen. Med en förhoppningsvis underbar currysås, samt helt OK resultat av currysmör så kan det bli en utmaning...

Återkom gärna med betyg på currysåsen. Köper alltid Lallerstedts bea-såser. Hos oss är rosé favoriten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ PiaB: Jag har tyvärr ej smakat såsen ännu. Frun testade den i fredags men tyckte inte riktigt att den var någon höjdare. Grynig till konsistensen m.m. Dock kan hon vara lite väl finkänslig ibland när det kommer till mat. Vid nästa kycklingtillfälle skall jag smaka av den och ge ett personligt utlåtande. (Men såsens makron är aningen för bra för att ej tycka om den.) ;)

Dag 008 - Internet & grönt te

Hej och välkommen tillbaka kära Internet! Jag vet ej hur det lyckas men det verkar vara en oskriven regel för nätet att vänta till fredagseftermiddagar med att börja krångla. Nu har vi fått överlevt med blott lite ynka mobilsurf under helgen som gått. Vädret har inte förespråkat utomhusaktiviteter heller. Lite skrämmande dock hur jag känner mig halvt lamslagen utan fungerande uppkoppling till datorn. Nästan att jag skulle klassa det jämställt med elavbrott, nästan.

Helgen har passerat skapligt annars. Irriterande utan uppkoppling, men vi överlevde alla tre. Invägningen denna vecka överraskade mig stort! Trots förra helgens kolhydratsvullande så lyckades jag ändock med en fyra hektos nedgång. Samt några millimeter bort från magen. Potatismjölet fortsätter göra sitt med oavbrutet perfekta blodsockervärden på mornarna och tidigare kvällar till sängs ger en robustare energinivå till dagen efter.

Maten idag blev kycklingfilé med currysmör, omelett och spenat. Därpå efterrätt med med en halv deciliter vispad grädde och 10g mörk choklad. Även ett par skivor skinka, ost och leverpastej till snacks. Totala intaget:

Fett: 118,29g
Protein: 85,44g
Kolhydrater: 6,41g
Kalorier: 1445
Skaldeman: 1,29

Nyligen lade jag till tre matskedar potatismjöl (resistent stärkelse) för att hjälpa till att stabilisera och optimera blodsockret, i synnerhet på morgonen, vilket ser ut att fungera utomordentligt. Senaste dagliga tillskottet är en kopp grönt te mot kvällen. Jag har nu hört och läst om de gröna teernas goda påverkan på kroppen och tänker att jag inte har något att förlora på att dricka en kopp om dagen, oavsett om det verkar positivt eller neutralt på min kropp.

Sista arbetsdagen avverkades idag. Nu har jag gått över till 100% föräldraledigt. Kommer kännas mysko att aldrig behöva ställa något morgonlarm igen. Men jag kommer fortsätta hjälpa till ideellt med Friskis Hudiks hemsida på kvällarna. De sällna kvällar det är saker som behöver uppdateras. Aningen halsont i början av helgen vilket nu passerat med blott lite rethosta kvar. Dags nu att fortsätta surfa ikapp allt jag missat under helgen. Åter imorgon (förhoppningsvis)!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både grönt te och roibos (rött te) är väldigt bra antioxidanter. Jag brukar dricka det när jag fastar.. Iskylt Grönt te med citron eller limesmak är suverän törstsläckare en varm sommardag (om vi får några såna)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ stoscha: Tackar för tipset! Skall komma ihåg det om det dyker upp en extra varm sommardag framöver.

Dag 009 - Ölkorv & rethosta

Under helgen drogs jag med halsont. Det onda gick över till måndagen. Kvar blev dock en efterverkning i form av rethosta. Ej så värst intensiv (som tur är) en mildare kittling som promptar till hosta cirka en gång i minuten. Ikväll får det återigen bli en Noskapin till sänggående. Annars lär vi få en skrämmande jobbig natt med vår son Melvin - i och med att jag lär riskera väcka honom med varje hostning.

Utöver rethostan så är läget lugnt. Första hemmadagen denna vecka avklarad. Tre till som väntar. Äntligen lite sol, vilken avnjöts av oss bägge under en drygt två timmar lång lunchpromenad, samt ytterligare en smula under en kort visit till mina föräldrar. På förmiddagens ICA-besök passade jag äntligen på att plocka mig en elva-kronors ölkorv. ICA's smak "Hot Chili" verkade lovande...

olkorv_hot_chili.jpg

Och nog var den hot alltid! Ordentligt med smak, ordentligt med krydda och räckte hela dagen genom, med någon småtugga nu och då. Rejält fin smakupplevelse för elva spänn. Får se om jag testar lite andra smaker längre fram.

Dagens mat blev 1½ dansk varmkorv med bea, ölkorven, ett par skivor ost och rökt skinka, samt kvällsmat bestående av 50g broccoli, 35g spenat, en medelstor ostomelett och en torskfilé med crème fraiche. Och efterrätt med cirka 40 cl uppvispad grädde och 10g 86% choklad. Så var det även potatismjölet förstås, samt mitt gröna te som jag slurkar av i skrivande stund.

dag_009_mat.jpg

Fett: 151,41g
Protein: 91,83g
Kolhydrater: 11,72g
Kalorier: 1771
Skaldeman: 1,46

För övrigt har jag ej så mycket att komma med. Blodsockret ligger stabilt och bra hela dagarna genom, med fortfarande starkt förbättrade morgonvärden (även dessa nu inom de hälsosamma gränserna). Mycket möjligt tack vare potatismjölet. Tre matskedar per kväll, blandat i större glas kallt vatten. Ger den häxbrygden bägge tummar upp (i egenskap av Typ 1-diabetiker)!

Nu har klockan hunnit iväg över 22:30, så det blir till att bryta och leta sig till sängs. Ytterligare en dag skall orkas med imorgon. Hoppas på lika mycket värme och sol som vi fick idag!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 010 - Alldeles för sent

Klockan är redan över elva och jag skulle ha lagt mig för närmare timmen sedan. Därför blir det endast ett mycket kort inlägg idag, utan redovisade siffror till och med. Mycket stök och bök hemma under kvällen, i kombination med mindre medgörlig son, som äntligen funnit John Blund inne i sovrummet.

Dagens mat blev inte så mycket. Lite grädde, ett par skivor ost och en stor skiva rökt skinka under eftermiddagen. Därefter 160g hamburgare (utan bröd förstås) med krydda, ost och en stor klick bea på sidan av. Samt potatismjöl i vatten och mitt gröna kvällste. Har ej tid att presentera makrona ikväll då det kräver en tids pillande att få till. (Skulle egentligen fått tag på ett smidigare system - som exempelvis ett egentillverkad Excel-mall som räknar ut och presenterar allt snyggt och prydligt. Bara att kopiera och klistra in.)

Imorgon blir det annat upplägg på dagen. Då tänker jag förbereda Melvins frukost och ta med på morgonpromenaden. Över till mina föräldrar och äta frukosten där hos dem. Därefter följa med till ICA och förmiddagshandla, för att fortsätta till en nära bekant och hälsa på. Redan där har vi kommit in en bra bit på eftermiddagen och lunchturen lär bli några timmar senare än vanligt. Får passa bara så Melvin ej hinner bli övertrött innan dess.

Imorgon skall jag dock hinna med att posta och redovisa som vanligt, inklusive bild och siffror. Även fått tips om att blanda ned potatismjölet i ½ dl ovispad grädde (istället för vatten som jag kört med hittills). Tänkte prova imorgon och meddela hur jag upplever resultatet. Jag återkommer imorgon och hoppas på att vi alla får en trevlig torsdag så länge!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Déjà vu...

Lång tid har gått sedan mitt senaste inlägg. Inte svårt att gissa eller förstå att det åter igen tagit en sväng mot skogen. Jag kan inte förstå varför det skall vara så svårt ibland att hålla sig strikt på LCHF-banan (då talar jag om mig personligen alltså). Jag menar, det involverar ju så mycket mindre arbete med att upprätthålla LCHF, jämfört med att kolhydratsvulla iväg ytterligare en längre gående satsning. För att stanna på LCHF så behöver jag inte göra någonting alls. Jag kan ligga raklång på vardagsrumsgolvet med händerna utefter sidorna och lyckas med kosthållningen/livsstilen. För att bryta LCHF:en är jag tvungen att dra på mig ytterkläder, trampa iväg till butiken, spendera pengar på onyttigheter, trampa hela vägen hem igen, av med ytterkläderna, för att slutligen intaga tillgänglig sittplats och börja mumsa. Se vad mycket arbete det innebär!

Men ändå trillade jag återigen dit. Nu har det gått så gott som två veckor med sporadiskt kolhydratintag. Som inbiten måndagslirare så tänker jag återgå till LCHF ytterligare en gång med start imorgon (måndag alltså). Tillbaka på gamla beprövade vägen igen, med samma upplägg. Förutom en extra punkt som tillkommit;

Vlog! Jepp - om jag hela tiden lyckas trampa upp ur forumbloggvallgraven så får jag gräva ned mig ännu djupare! Så nu kommer jag dokumentera denna omgång (som förhoppningsvis kommer hålla sig) både med dagliga, möjligen aningen kortare blogginlägg, samt sporadiska vloggar på min särskilt skapta YouTube-kanal. Två intro-videor ligger uppe. Utformade som om jag aldrig testat på LCHF tidigare. Delvis för att bägge videor till vissa delar är inspelade för ett längre tag sedan, därefter kompletterade och hopklistrade.

Denna gång vill jag lyckas, verkligen lyckas! Men men, tiden får som vanligt utvisa hur det går. Jag vet klart och fullt att jag inte på något sätt kan sitta här och lova idag att det är denna LCHF-satsning som kommer bli den ultimata. Det har känts så många gånger tidigare, fast jag ändock kroknat efter ett tag. Men jag kan lova att jag skall försöka tänka efter åtminstone ett par gånger till innan jag överväger något misstag igen! Jag vill ju verkligen må bättre! Så bra jag bara kan må!

Så att, tjugofjärde gången gillt nu då! Blogg + YouTube! Men firar-tårtan kan vi avvakta med att baka, i minst tre - fyra veckor. Går jag osnavad i en hel månad, då kan läget börja verka aningen lovande.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken var att komma igång redan förra veckan. Jag filmade två YouTube intro-videor vilket kändes skapligt OK (trots den taskiga belysningen från ett sidoplacerat fönster). Men precis vid helgslutet blev jag av med filmkameran (då dess ägare önskade ha den tillbaka). Så mitt driv sattes så smått ur spel samtidigt som jag började spåna på nytt kameraalternativ. Innan helgen landade jag en s.k. bridge-kamera, en Panasonic Lumix DMC FZ200, kapabel att filma i full HD. Därmed kom jag tillbaka på spåret igen och gör nu en ny satsning för att se var det bär hän under mitt resterande föräldralediga år. På torsdag får jag äntligen min gym-genomgång och efter det kommer det även följas träningsprogram. Hursomhelst, första dagens video uppladdad och här följer nya bloggomgången (som förhoppningsvis skall bli den som överlever).

Dag 001 - Nya livet börjar

Vaknade med viss spänning inför LCHF-starten. Morgonblodsockret var relativt bra, i jämförelse med hur det vanligtvis brukar ligga. 9,6 är knappast något att hurra över, men i förhållande till 14 - 15 så är det ändå hyfsat. Men självklart finns det gott om utrymme för förbättring, vilket jag hoppas successivt kommer med övergången till LCHF.

Jag är hemma och föräldraledig. Tar hand om vår nio månader gamla son, vilket är en rejält krävande uppgift emellanåt, med uppåt elva timmars-dagar från det att frun åker till jobbet till att hon kommer hem. Som vanligt blir det en hel del promenadtid under dagen då detta är ett hundraprocentigt sätt för honom att somna när han blir trött. Så idag har jag promenerat i sammanlagt cirka fyra timmar. Kunde ha varit något skönare med aningen lägre grader. Fullt stekande solsken och medtagen vattenflaska var det som gällde idag.

Något jag som 33-årig diabetiker kommer få tufft att vänja om mig vid är det låga insulinbehovet som gäller vid LCHF. Jag märkte hur pass udda det kändes när det var dags för dagens första måltid. Eftersom jag fortsätter med min periodiska fasta så äter jag inte förrän en bit in på eftermiddagen. Detta första mål har tidigare bestått av en skål kvarg med nedblandad müsli, banan och ett grovt mjukt bröd till det. Och ibland även en Risifrutti. Idag blev det istället ett par kokkorvar med hög kötthalt tillsammans med bearnaisesås. Gott och mättande!

Stora skillnaden för mig kom som sagt i det lägre insulinbehovet. Jag är van vid att ta mellan åtta och tio enheter måltidsinsulin till mitt första mål (beroende på vad blodsockret ligger på). Idag tog jag endast två enheter, då blodsockret låg hyfsat på 6,8. Senare till kvällsmat blev det två hamburgare med spenat, bearnaisesås och två kokta ägg. Samt en ruta mörk choklad, ett kallvattenglas med tre matskedar potatismjöl (för den resistenta stärkelsen) och en kopp grönt te innan sänggående. Dagens makron stannade på:

dag_001_mat.jpg

Fett: 113,95g

Protein: 72,63g

Kolhydrater: 17,29g

Kalorier: 1386

Skaldeman: 1,26

Jag ser mycket fram emot redan imorgon, hur morgonblodsockret kommer ligga. Samt hur det kommer kännas med den fortsatta LCHF-kosten. Det blir spännande att se framöver om jag kommer drabbas av något kolhydratsug när kroppens depåer börjar sina. Må jag i sådana fall ha styrka att pusha igenom utan avkörningar!

Jag passade även på att kolla vikt och mått nu på morgonen, något jag kommer göra varje lördag framöver. Ingångsvikten låg på 87,0kg - vilket ej var oväntat med tanke på senaste dagarnas mat samt en och annan mjukglass i denna otroliga hetta. Magomkretsen (där den är som allra störst) låg på 102,9cm - ett område jag starkt hoppas förminskas efter hand med LCHF-kosten. Jag passade även på att ta före-bilder (viktigt att kunna se sin utveckling över tid). Och kommer ta jämförelsebilder varje lördag framöver. Dessa kommer jag i sinom tid presentera här på bloggen, men antagligen ej förrän några veckor in i livsstilsbytet, då ändringar förhoppningsvis börjat ske.

I övrigt så upprätthåller jag numer en parallell vlogg på YouTube som ni gärna får gå in och kika på. Vloggen håller jag dock aningen mer fokuserad på just LCHF, kost, diabetes, hälsa och även träning framöver. Medan jag kommer ta upp även mer vardagliga saker här i bloggen om det dyker upp något jag känner för att skriva om. Ni kan se första dagens klipp via denna länk.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lycka till med nystarten! Ser fram emot att fortsätta följa dig  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen tillbaka! Ska bli kul att följa dig igen.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 002 - Fantastiska resultat

Ingen vits att trampa runt gröten. Blodsockret idag har varit helt osannolikt otroligt! Morgonblodsockret fick mig nästintill att tappa hakan då det låg på helt perfekta 4,4! Det var så jag fick göra ett andra kontrolltest bara för att bekräfta läget. Helt förstummad! Det lutar åt något annat än bara tillfällighet då blodsockret fortsatte vara helt perfekt hela dagen igenom, med värden som hållit sig mellan 4,0 och 6,0. Om LCHF-kosten (eventuellt i kombination med den resistenta stärkelsen (potatismjölet)) ligger till grund för denna ofattbara förbättring, redan andra dagen, då är det definitivt bägge tummar upp!

Jag har varit ute på ett par promenader tillsammans med min son (11,5 kilo i bärsele), under sammanlagt närmare fyra timmar (främst så han skall få sova). Under dessa promenader brukar mitt blodsocker vanligtvis skifta, ibland ända upp till sju, åtta enheter, endera uppåt eller nedåt (oftast uppåt). Men idag låg det mer stabilt än jag någonsin kunde hoppats på. 5,6 innan promenad och 5,3 vid hemkomst. Med en sådan jämn dygnskurva som jag haft idag så finns det verkligen inget mer att önska i blodsockerväg (annat än att denna kurva fortgår naturligtvis)! Jag var inställd på att det skulle behöva gå närmare fyra, fem dygn för blodsockret att bättra sig något betydligt. Men denna gång var tomten tidig med paketet!

Maten idag bestod av fastebrottsmålet, lika som igår; en och en halv kokt korv med extra hög kötthalt, tillsammans med lite bearnaisesås. Till kvällsmat blev det falukorv, även den med extra hög kötthalt, på spenatbädd, tillsammans med äggröra och mer bearnaisesås. Samt potatispulver strax innan och efterrätt bestående av 10g mörk choklad och grädde. Och nu till kvällen, framför datorn, min kopp gröna te - vilket förresten skall vara en superb törstsläckare i kallt format. Kan hända att jag testar att kyla ned det gröna teet imorgon, bara för att testa. Makrona och fettkvoten landade hyfsat bra enligt min bedömning.

dag_002_mat.jpg

Fett: 130,06g

Protein: 37,53g

Kolhydrater: 12,97g

Kalorier: 1384

Skaldeman: 2,58

I övrigt har dagen ej bjudit på något speciellt, upplevelsemässigt i relation till LCHF-maten. Inget kolhydratsug än så länge. Väntar mig eventuell kolhydratattack endera imorgon eller framåt slutet av veckan. Enligt vad jag läst så börjar kroppens kolhydratdepåer sina framåt dygn fyra - fem. Då börjar hjärnan inse att dess huvudsakliga bränsle håller på att ta slut, varpå den signalerar åt mig att häva i mig allt i kolhydratväg jag kan komma över. Min uppgift blir att försöka stå emot denna attack, om och när den inträffar. Jag är beredd. Frågan är hur pass starkt sug jag kommer få kämpa emot. Men var och en drabbas olika hårt, somliga inte alls. Så jag får helt enkelt avvakta och se vad som händer.

Jag och sonen var över till mina föräldrar mot dagens slut, för att han skulle få bada en sväng i deras större utomhusbadbalja. Riktigt skönt och roligt (vad det verkade) för honom i denna olidliga hetta som legat över Glada Hudik. Det skrämmer mig så smått att det väntas bli ännu varmare framåt torsdag. Lite så det är till att överväga om jag skall ta några längre promenader med Melvin överhuvudtaget. Jag ser dock till att hålla honom extremt tunt klädd, smörja in honom med barnsolkräm samt ha med rikligt med vatten (och färdmat) för honom att tillgå vid behov. Lyckligtvis har det varit rätt blåsigt runt promenadvägen vilket har kylt så smått i de skuggiga partierna.

Nu är det dags att sova. Jag ser starkt fram emot att fortsätta kontrollera mitt blodsocker imorgon. Samt se hur onsdagens morgonblodsocker ser ut. Kommer jag få en lika fin start på dagen som idag? Och för er som vill kika på dagens vlogg så kommer ni åt den via denna länk.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt, Swesent! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gratulerar! Det är bara att fortsätta den inslagna vägen  :)

Bara en liten undran - kan Melvin bara sova om du går i timmar med honom?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@ Kjell G: Läget är att endast ibland lyckas Melvin komma till ro och somna i lägenheten, oftast då jag flaskmatar honom när han är extra trött. Annars är det någon typ av rörelse som gäller för att han skall kunna somna utan att få överspel till sist. Barnvagn är ett alternativ. Problemet är att det är cirka femtio procents chans att han finner ro i barnvagnen. Har man otur så får man dels bära honom på armen, samt skjuta en tom barnvagn framför sig.

Bärselen har han dock ingenting emot utan sitter så nöjt vänd mot mitt bröst med god vy åt såväl vänster som höger. Sedan anpassar jag mina promenader efter hans tupplurar. Oftast tar det cirka 20 - 30 minuter för honom att somna. Vid frukostpromenaden sover han vanligtvis lite kortare, omkring 30 - 45 minuter. På eftermiddagspromenaden kan han slockna i uppåt 90 minuter. Så jag går helt enkelt varv på varv runt min promenadväg under tiden han sover, och lyssnar på musik, samt hejar på en och annan människa jag möter. Trevligt och avslappnande, även för mig (minus den djuriska hettan dock)!

Sedan är det ju ett par hittills som reagerat, som har stoppat mig och undrat om allt är okej med Melvin - då det tydligen är lite udda att se en fader bära sin son i bärsele så gott som varje dag i ett par timmar i närheten av stan. Så jag har fått förklara hur det ligger till, och att han mår helt prima. Men känns samtidigt lite halvfjumpigt om det kanske är många fler som också funderar på samma sak. Jag vill ju absolut inte ge intrycket att jag på något vis felvårdar min son.

Dag 003 - Lågt och hett

En enorm hetta som legat och bastufierat allt som går att komma åt genom en öppen ytterdörr! Nästan på gränsen till olidligt emellanåt. Att bo på andra våningen under sådan värmebölja hjälper knappast till att bespara några kroppsvätskor. Sådana gånger längtar jag tillbaka till gamla lägenheten som vi hade på bottenvåningen. Svalt och skönt, hela året runt!

Hursomhelst, blodsockret idag har varit bra. För bra! Jag vaknade med morgonsocker på 3,5 och har behövt tagit några dextrosoltabletter under dagen då jag drabbats av blodsockerkänning. Det låga morgonsockret kan ha att göra med mina tre snabbverkande enheter NovoRapid till gårdagens middag. Det kanske var en enhet för mycket. Två enheter hade möjligen kunnat undvika i alla fall någon av dagens hypoglykemi-känningar. Men samtidigt föredrar jag att ligga aningen lågt istället för alldeles för högt i blodsocker.

Dagens mat började med de klassiska 1½ kokkorvarna med bearnaisesås, några dextrosoltabletter (som nämnt) och till kvällsmat blev det kycklingfilé med spenat, äggröra och currysås. Dessutom tre matskedar potatismjöl, en ruta mörk choklad samt lite grädde och grönt te. Rätt fina makron landade idag igen.

dag_003_mat.jpg

Fett: 156,04g

Protein: 54,59g

Kolhydrater: 8,79g

Kalorier: 1647

Skaldeman: 2,46

Imorgon stundar gyminstruktion av en nyligen bekant kille som vet vad han håller på med. Det blir genomgång av samtliga övningar jag skall starta med. Därefter ett rullande schema som jag kan följa under tre träningspass per vecka. Detta ämnar jag starta med redan nu till helgen och fortsätta med under hela föräldraledigheten, fram till nästa sommar. Detta är ett ypperligt tillfälle att förbättra min livskvalitet ytterligare. Samt kommer bli intressant att se hur blodsockret påverkas under kombinationen styrketräning + LCHF.

Idag var fruns sista arbetsdag inför semestern. Nu är hon ledig i två veckor vilket känns mycket bra. En väl behövd avlastning med barnpassningen. Vi planerar att ta itu med vår aningen stökiga lägenhet i ett successivt förfarande genom hennes semester. Imorgon står köket på tur för en gemytligare vistelse vid såväl matlagning som måltid. Kommer kännas mycket bra, då jag spenderar en större tid i hemmet numer. Att vara omringad av prydlighet och välstädat ger mig en positiv kick lite då och då.

Jag provade dricka mitt gröna te kallt idag. Kokade ordning teet vid lunchtid, varefter det fått stå framme, samt i kylskåpet och svalna av. Men trots den tryckande hettan (fortfarande, trots natt-tid) så föredrar jag just detta gröna te i varm/het upplaga. Inte något mer att rapportera annars. Passa gärna på att kika på dagens vloggvideo via länken här.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att resistent stärkelse verkar fungera väldigt fint för diabetes typ 1-personer vad jag förstår. Hela RS-grejen har jag annars mest sett som en lite lustig LCHF-företeelse - jag tycker det är roligt att folk här är villiga att testa på sig själv. Jag är själv precis lika nördig.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att du traskar runt i flera timmar med din son i sele är ju tecken på att du är en väldigt bra och omhändertagande pappa! Folk har alltid en massa åsikter.. Häromdagen när jag var ute med min minsta var det flera som undrade om hon inte var för tunt klädd (ärmlös body) och ytterligare ett par som tyckte att hon verkade varm. Lita på dina instinkter!

En svalkande dryck som jag dessutom tycker dämpar sötsug är att blanda ca 2 msk lime/citronjuice med 1 krm kajennpeppar. Sen späder man det med önskad mängd vatten.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att resistent stärkelse verkar fungera väldigt fint för diabetes typ 1-personer vad jag förstår. 

En tanke slog mig. Kan det vara ketonerna (bildas när RS fermenteras i tarmen, och tas sedan upp i blodet) som påverkar glukagonsignaleringen så att inget (eller mindre) glykogen frigörs? Är det så enkelt? Det verkar rätt logiskt eftersom ketonerna är alternativt bränsle och minskar behovet av glukos. 

I så fall bör kokosfett ha liknande blodsockerstabiliserande effekt som RS, även om RS antagligen verkar under mycket längre tid.

Det är väldigt värdefullt när D1-or vågar sig på att experimentera, det ger mycket information. Samma experiment skulle sannolikt vara oerhört byråkratiska och kanske till och med omöjliga att genomföra inom den gängse akademiska forskningen, av etiska skäl.

Hur kan detta möjligen pusslas ihop med det farliga tillståndet ketoacidos (samtidigt högt blodsocker och överdrivet mycket ketoner)?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke slog mig. Kan det vara ketonerna (bildas när RS fermenteras i tarmen, och tas sedan upp i blodet) som påverkar glukagonsignaleringen så att inget (eller mindre) glykogen frigörs? Är det så enkelt? Det verkar rätt logiskt eftersom ketonerna är alternativt bränsle och minskar behovet av glukos. 

I så fall bör kokosfett ha liknande blodsockerstabiliserande effekt som RS, även om RS antagligen verkar under mycket längre tid.

Det är väldigt värdefullt när D1-or vågar sig på att experimentera, det ger mycket information. Samma experiment skulle sannolikt vara oerhört byråkratiska och kanske till och med omöjliga att genomföra inom den gängse akademiska forskningen, av etiska skäl.

Hur kan detta möjligen pusslas ihop med det farliga tillståndet ketoacidos (samtidigt högt blodsocker och överdrivet mycket ketoner)?

Oj där tänkte du ett steg längre än jag skulle kunna göra!  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 004 - Slutkörd

Denna torsdag började rätt så intressant! Jag vaknade upp och kände hur allt hade skitit sig totalt! Smaken i munnen, andedräkten, känslan i kroppen... jag låg på mina vanliga 15 - 16 i blodsocker igen. Jag försökte febrilt komma på var jag gjort mitt misstag. Hade jag glömt ta mitt långtidsverkande insulin igår kväll? Var det ett misstag att ej ta något måltidsinsulin till kvällsmaten? Jag bökade mig upp ur sängen och lunkade bort till blodsockermätaren med tunga, dystra steg. Stod där och hängde, lagom hurraig, medan mätaren gjorde sin analys. Varefter den pep till med 4,0 i displayfönstret.

Jag blev ordentligt paff kan jag lugnt säga. Det var precis den känslan som jag vanligen känner av ketoacidos och alldeles för högt blodsocker. Men nu var sockret perfekt. Kommer ta tid att vänja mig vid detta (om det fortsätter). Känslan höll dock ej i sig så länge. Så snart jag började komma igång så märkte jag ej av den något mer. Vidare är jag fortsatt mäkta imponerad av blodsockrets otroliga stabilitet. Morgonkollen gjorde jag vid sjusnåret. Därefter satte jag igång och böka lite i lägenheten. Melvin vaknade, åt frukost, höll igång ett tag, varefter jag gick ut med honom någon timme så han fick sova lite till på förmiddagen. Väl hemma igen, strax innan tio, gjorde jag en till blodsockermätning och låg på 4,4. Att blodsockret endast rört sig 0,4 enheter på närmare tre timmar, det är en ordentlig lyx som jag aldrig har erfarit tidigare.

Sedan var det dags för gymgenomgången/-instruktionen, ledd av en nyligen bekant som verkligen vet vad han håller på med när det kommer till träning, och det var ju också en upplevelse. I och med att jag är totalt färsk inom gym och styrketräning så får jag börja med de mest basiska övningarna. Det var benböj, bänkpress, marklyft och militärpress. Det något skrämmande var att jag blev totalt slut i benen efter benböjgenomgången! Jag kan inte ha gjort mer än tio repetitioner sammanlagt, med skaplig paus emellan då han förklarade, visade, rättade till hållning/form - men det var vad som krävdes för att jag skulle bli totalt utslagen i lårmusklerna. (Och det var inga viktskivor, endast stångens vikt.)

Så när det var dags för marklyftet så hade jag inte ens tillräcklig kraft kvar i benen för att kunna genomföra ordentligt. Kunde inte koncentrera mig på hållningen, ryggen och att svanka fullt. Så det blev att hoppa över, och istället ge mig på igen på söndag när jag skall köra mitt första träningspass. Dessa övningar blir att nöta, nöta, nöta nu de första tre, fyra veckorna. Bara försöka få in tekniken, hållningen, få kontakt med alla muskler, finna stabilitet och balans. Om någon månad blir det uppföljning och om läget ser betydligt bättre ut så kan jag börja utveckla övningar, köra med hantlar m.m. Jag fick även rådet att skriva ned allt jag gör på gymmet. Hur många repetitioner jag orkar, hur långa pauser jag tar osv. för att kunna jämföra om ett par månader och längre, vilket kan ge en fin liten kick, precis som jämförelsebilder vid viktminskning.

Under träningspasset fick jag antagligen en känning av lågt blodsocker varvid jag tog ett par dextrosoltabletter och pausade en sväng. När jag kom hem efteråt och kontrollerade så låg sockret på 9,0. Endera så var det inte alls någon känning på gymmet och den dextrosol jag åt höjde blodsockret från omkring 4,5 upp till nio. Eller så kan det bero på att musklerna utsöndrat glykogen i blodet att agera som omedelbart bränsle. Men utan aktivt snabbverkande insulin blev bränslet kvar i blodet och höjde därmed blodsockret (om jag förstått allt rätt). Dock tog det ej lång tid innan jag lyckats sänka sockret till hälsosam nivå igen, då det åter lade sig oväntat stabilt resten av dagen.

Maten idag blev kokkorvar och bea som vanligt, och till kvällsmat åt vi laxfilé med spenat, broccoli och smörmosade ägg (främst för proteinets skull efter mitt "hårda gympass"). Samt potatismjöl, mörk choklad och grönt te naturligtvis.

dag_004_mat.jpg

Fett: 125,92g

Protein: 62,92g

Kolhydrater: 9,05g

Kalorier: 1410

Skaldeman: 1,75

I övrigt har vi donat reda på köket idag. Rörigt som sjutton där innan. Rätt så snyggt och prydligt där nu. Det blev ett par långpromenader med Melvin igen, den enorma hettan till trots och nu skall vi avsluta dagen med lite filmtittande. Utanför hör vi tonerna från den årliga stadsfesten här i Glada Hudik. Egentligen hade vi velat gå, främst för att se Engmans Kapell avsluta natten, vilket vi gjort de senaste åren. Men i år är ju läget lite annorlunda så vi får hålla oss åtminstone till 2015 års stadsfest.

Allt går fint för övrigt. Inget kolhydratsug ännu och jag ser starkt fram emot första vägningen på lördag. Mer om detta imorgon dock. Som vanligt så ligger även en ny vlog uppe som ni gärna får kika in på via denna länk. Tack för att ni läser (och tittar)!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstått fermenteras RS av tarmbakterier till framför allt smörsyra, som är föredraget bränsle för grovtarmens endotelceller. Ketoner bildas väl i levern.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstått fermenteras RS av tarmbakterier till framför allt smörsyra, som är föredraget bränsle för grovtarmens endotelceller. Ketoner bildas väl i levern.

Korrekt, tack för rättningen. Jag hoppade över ett par steg i hastigheten.  :)

Det som bildas vid fermenteringen är kortkedjiga fettsyror: acetat (ättika), butyrat (smörsyra) och proprionat (vardagsord för det?). Dessa  omvandlas till acetyl-CoA som sedan konverteras till ketoner. Kontentan är i alla fall att folk som experimenterar med att dricka rått potatismjöl får starka utslag på sina ketonmätare och att det håller i sig väldigt länge.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dag 005 - Choklad & vätska

Så, fredag. Dag nummer fem. Imorgon stundar första invägningen samt magmätning och första jämförelsebilderna. Bilderna presenterar jag dock vid ett senare skede, som sagt. Om ett par månader eller så. Inför vägningen så förväntar jag mig få se en rätt påtaglig viktminskning efter första veckan. Det är inte något försök att verka blåögt positiv. Jag har läst om en stor vätskeförlust under den första veckan med LCHF-kost (beroende på hur strikt man äter). I och med att kolhydraterna är riktigt duktiga på att binda vätska, upp till två gånger sin egen vikt, så går en stor mängd vätska bort när kolhydratdepåerna i kroppen minskar. Därav en större viktminskning under första veckan.

Lite samma sak förväntar jag mig på magmåttet. Dock beror det i sådana fall på en helt utebliven gasbildning sedan LCHF:ens inträde. Inte för att jag hade något speciellt gasproblem innan, men gaserna fanns där om kvällarna. Sedan kan det vara en mycket positiv grej för många som tar sig an LCHF just för vikten, att se en större minskning redan efter första veckan. Det bör verka sporrande och taggande för att fortsätta äta sunt och nyttigt. Men rätt viktigt att man faktiskt har ett hum om vad som verkligen pågår och vad den kraftigare viktminskningen beror på, så man ej inbillar sig att man kommer gå ned lika mycket varje vecka.

Idag har jag haft träningsvärken från landet därunder i mina ben, samt omkring midjan. Jag har haft kämpigt med att sätta mig ned och ställa mig upp. Trappor har så gott som varit helt uteslutna idag och ibland har mina steg bara kroknat när jag gått, så jag riktigt fått anstränga mig för att räta på knäleden igen. Allt detta tecken på att instruktionsomgången tog riktigt bra. Frågan är hur det kommer kännas när jag kör igång på allvar, nu på söndag... Förhoppningsvis har träningsvärken i benen börjat gå över till dess så jag kan koncentrera mig till fullo på mina marklyft.

Maten idag började med de vanliga kokkorvarna med bea. Till kvällsmat åt vi karré med spenat, kryddsmör och två kokta ägg. Samt potatismjölet och chokladrutan som vanligt. Jag reagerade lite på chokladen idag. Jag minns första smakbiten i måndags. Jag nästan ryggade tillbaka av den starka kakaosmaken (Lindhs 90%) och tyckte inte alls att det var någon direkt favorit. "Jag kan väl trycka i mig detta för hälsans skull." blev det. Idag när jag sakteligen tuggade i mig chokladrutan så överraskades jag att den nästan smakade gott. Om det är min smak som vant sig efter bara fem dagar, eller om smaklökarna håller på att bli renade från mitt tidigare sockerintag, det kan jag ej säga. Även vispad grädde känns mer söt idag jämfört med tidigare. Lite intressant att se hur smaken ändras med LCHF-kost och uteblivna onyttigheter!

dag_005_mat.jpg

Fett: 157,16g

Protein: 79,11g

Kolhydrater: 5,64g

Kalorier: 1740

Skaldeman: 1,85

I övrigt så ser jag fram emot morgondagen och vägning. Men ser ännu mer fram emot nästa lördagsvägning då vätskefasen har passerat och en mer realistisk viktminskningshastighet visar sig. Det blev som vanligt två längre promenader med Melvin under dagen, samt ett skönt balj-bad för honom, utomhus, hos mina föräldrar framåt kvällen. Imorgon skall vi iväg och uppvakta ett årsfyllande varvid jag funderar lite på vad jag skall ta med mig att äta istället för de tårtor och kakor som kommer bjudas. Möjligen att jag lyxar till det med en liten flaska läsk. Vi får se. Är även sugen på halloumi. Inte för att jag ens kommer ihåg att jag ätit det tidigare (frun påstår att jag har), men det ser mycket gott ut. Blir att köpa en förpackning imorgon och steka på.

Kika in på bloggen imorgon för att se min vikt- och måttuppdatering (vilket jag även tänker ta upp i morgondagens vlog). Och för all del, tag gärna en titt på dagens vlog-video.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det där med hur smakerna förändras är ju så fascinerande!  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg