Jump to content

Vilket är bäst?

Heffaklumpen

Recommended Posts

Hej!

Vad är det för skillnad på grekisk yoghurt och turkisk yoghurt? Är den ena bättre än den andra? Vad tycker ni rent, smak mässigt? Är det mer kolhydrater i den ena?

Och utav jordgubbar, vindruvor, vattenmelon och ananas, vilken är bäst att äta, rent kolhydrats och fruktos mässigt? (låt oss säga /100g.)

Är det någon annan som har några bra snabba snacks tips eller något annat så dela gärna med er! ^^

Hej!

Vad är det för skillnad på grekisk yoghurt och turkisk yoghurt? Är den ena bättre än den andra? Vad tycker ni rent, smak mässigt? Är det mer kolhydrater i den ena?

Och utav jordgubbar, vindruvor, vattenmelon och ananas, vilken är bäst att äta, rent kolhydrats och fruktos mässigt? (låt oss säga /100g.)

Är det någon annan som har några bra snabba snacks tips eller något annat så dela gärna med er! ^^

Troligen handlar det mer om tillverkaren.. för i Sverige verkar den turkiska ha lägst kolhydrater.. i andra länder den grekiska.. och den ryska har 17%fett.

Pröva den Rysska.. smakar lite som mjukglass.. om du gillar det.

Vattenmelon.. tror jag.. men det e ju nästan bara vatten.. grejen är väl att det lite på ett ut.. det handlar ju bara om 100 gram.

Om man säger som så.. det är knappast värt uträkningen om man bara äter 100 gram.

Fläsksvålar.

• Like 1

Företaget som säljer produkterna är lite oärliga i sin marknadsföring. Gregisk Yogurt, Turkisk Yogurt och Rysk Yogurt är alla gjorda i Tyskland av olika mejerier. Det är syrligheten, konsistensen och fetthalten som skiljer dem åt. Jag väljer rysk yogurt, den är väldigt najs och har mest fett.

• Like 4

Vad är fläsksvålar?? :blink:  Har hört ett par andra LCHF-are som ätit det. Antar att det är kött? Låter lite mystiskt...

Vart finns det att köpa? :)

Enda stället jag har hittat fläsksvålar på är Willys. Där finns dom bland chipsen men det är bara en sort så leta nogrannt bland alla dussin chips sorter XD

• Like 1

• 2 weeks later...

Jag hittar dem på City Gross, Ica och Willys, finns sorterade i chipshyllan.

Fläsk svålar var min räddning under avvänjningsperioden. Kände man sug så var det bara att käka fläsk svålar tills man blev mätt. Hur gott som helst och väldigt mättande. Den första halva påsen smakade inte något vidare men det var bara en fråga om vänjning.

Numera har jag så gott som slutat att äta fläsk svålar, de må vara goda, nyttiga och mättande men jag känner mig redan mätt och har inte någon aptit för godis även om det kanske skulle vara mysigt att snaska på något till en film.

Tror du man kan använda krossade fläsksvålar för att fritera?

Är dom inte redan friterade när man köper dom? Fast det finns ju lite olika. Estrellas heter bacon crisp om dom finns fortfarande. Sedan finns den den danska sorten där fettet sitter kvar på undersidan. Dom blev jag rätt tjyvens av men jag är blandkostare och mår inte bra av en massa fett.

Bacon crisp var en favorit men jag äter inte dom heller numera. Jag håller mig till riktig mat eftersom jag mår bäst av det.

När jag var barn brukade vi ta svålen från en fläskstek och knapersteka i ugnen. Hemgjorda fläsksvålar.

Är dom inte redan friterade när man köper dom? Fast det finns ju lite olika. Estrellas heter bacon crisp om dom finns fortfarande. Sedan finns den den danska sorten där fettet sitter kvar på undersidan. Dom blev jag rätt tjyvens av men jag är blandkostare och mår inte bra av en massa fett.

Bacon crisp var en favorit men jag äter inte dom heller numera. Jag håller mig till riktig mat eftersom jag mår bäst av det.

När jag var barn brukade vi ta svålen från en fläskstek och knapersteka i ugnen. Hemgjorda fläsksvålar.

Det är bara dom danska som är riktiga fläsksvålar.

Alla andra fusk saker är majs eller potatis i olika former med "bacon" smak :/

Finns inte bacon crisp längre?

Vet du MKJ, om du ibland skulle googla lite själv i stället för att bombardera oss andra med frågor och förvänta dig att vi ska googla åt dig...

...men OK: klicka på påsen med baconskivor och läs näringsinnehållet (hittade ingen svensk sida):

http://snackwell.co.uk/estrella-crisps.html#

Det finns flera sorters potatischips med baconsmak - inte alls samma sak som fläsksvålar, så det gäller att se upp.

• Like 2

Vet du MKJ, om du ibland skulle googla lite själv i stället för att bombardera oss andra med frågor och förvänta dig att vi ska googla åt dig...

...men OK: klicka på påsen med baconskivor och läs näringsinnehållet (hittade ingen svensk sida):

http://snackwell.co.uk/estrella-crisps.html#

Det finns flera sorters potatischips med baconsmak - inte alls samma sak som fläsksvålar, så det gäller att se upp.

Det var inte dom jag menade. Bacon crisp är fläsksvålar och inget substitut. Det var därför jag frågade eftersom Jenny skrev att det bara fanns danska som var äkta. Skillnaden mellan Estrellas fläsksvålar och dom danska är att Estrellas inte har en fettklump på ena sidan.

Bacon crisp är majsmjöl med smak av bacon.. tills jag visas något annat!

Fritterade fläskvålar är äkta vara!

Fläsksvålar lär alltid ha en fettklump på sidan.. dock en friterad sådan.. har svårt att inse att det skulle kunna vara på något annat sätt?

Bacon crisp är majsmjöl med smak av bacon.. tills jag visas något annat!

Fritterade fläskvålar är äkta vara!

Fläsksvålar lär alltid ha en fettklump på sidan.. dock en friterad sådan.. har svårt att inse att det skulle kunna vara på något annat sätt?

Inte den bacon crisp jag menar. Heter den sorten du menar enbart bacon crisp och inget annat och tillverkas av Estrella?

Fläsksvålarna jag menar som hette bacon crisp var min favorit på 70-talet och jag köpte dom ca 2006 men under senare år har jag inte sett dom där vi handlar så jag vet inte om dom finns längre.

Skillnaden mellan äkta vara och substitut brukar vara att dom äkta har olika form, hårdhet och annat medan substitut brukar vara stöpta i samma form. Sedan har jag i och för sig svårt att tro att man kan tillverka något som verkligen liknar riktiga fläsksvålar.