Jump to content

Är ägg essentiellt att tillföra till kroppen?

Antonius

Recommended Posts

Tjena Allihopa ;)

Är ägg något livsmedel som är så bra att vi bör få i oss det varje dag? jag har hört att att kroppen t.ex. bildar kolesterol själv om man inte äter ägg som ger kolesterol. På så sätt borde det ju inte vara essentiellt på så vis? Jag vet ju att ägg även innehåller den essentiella aminosyran tryptofan, men klarar man sig utan ägg på LCHF kost utan att missa något viktigt näringsämne som just finns i ägg? eller får man näringsbrist för att det är så näringsrikt?.

Själv blir jag mätt på fet kött + smör och ost. Vad har ni för kunskaper om ägg :) ?

Tjena Allihopa ;)

Är ägg något livsmedel som är så bra att vi bör få i oss det varje dag? jag har hört att att kroppen t.ex. bildar kolesterol själv om man inte äter ägg som ger kolesterol. På så sätt borde det ju inte vara essentiellt på så vis? Jag vet ju att ägg även innehåller den essentiella aminosyran tryptofan, men klarar man sig utan ägg på LCHF kost utan att missa något viktigt näringsämne som just finns i ägg? eller får man näringsbrist för att det är så näringsrikt?.

Själv blir jag mätt på fet kött + smör och ost. Vad har ni för kunskaper om ägg :) ?

Har ingen speciell kunskap om ägg, mer än att det är värdens bästa livsmedel. Praktiskt, gott, nyttigt och lätt att variera :D

Klart man klarar sig utan, men varför göra det förutom vi allergi?

Fast det är väl i äggulan näringen sitter? har hört att vitans protein avidin hindrar upptaget av den vattenlösliga vitaminen biotin som aktiverar enzymer i kroppen och omsätter proteiner och fetter, så är väl mest äggulan som är värd att äta egentligen ur näringssynpunkt?