Totto Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Jag behöver länkar till studier om fatty liver disease och att den inte orsakas av fett utan av kolhydrater. Några tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Curbing carbohydrates is more effective than cutting calories for individuals who want to quickly reduce the amount of fat in their liver.... Lead author Dr. Jeffrey Browning, assistant professor of internal medicine at UT Southwestern, stated that, "What this study tells us is that if your doctor says that you need to reduce the amount of fat in your liver, you can do something within a month." The results could have implications for treating numerous diseases including diabetes, insulin resistance and nonalcoholic fatty liver disease, or NAFLD. The disease, characterized by high levels of triglycerides in the liver, affects as many as one-third of American adults. It can lead to liver inflammation, cirrhosis and liver cancer. http://www.diabetesincontrol.com/index.php?option=com_content&view=article&id=10796&catid=1&Itemid=17 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 22, 2014 Share Posted May 22, 2014 Non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) is one cause of a fatty liver, occurring when fat is deposited (steatosis) in the liver not due to excessive alcohol use. It is related to insulin resistance and the metabolic syndrome and may respond to treatments originally developed for other insulin-resistant states (e.g. diabetes mellitus type 2) such as weight loss, metformin and thiazolidinediones.[1]Non-alcoholic steatohepatitis (NASH) is the most extreme form of NAFLD, and is regarded as a major cause of cirrhosis of the liver of unknown cause.[2] http://en.wikipedia.org/wiki/NAFLD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 23, 2014 Author Share Posted May 23, 2014 Som jag misstänkte, inte mycket finns! Men tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 Här har du några till: http://nutrition.highwire.org/content/138/8/1452.full.pdf http://christinecronau.com/wp-content/uploads/2011/10/nrgastro.2010.41.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 23, 2014 Share Posted May 23, 2014 Här har du en samanfattning! Non alcoholic fatty liver disease and metabolic syndromeNon-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) is a clinicopathologic entity increasingly recognized as a major health burden in developed countries. It includes a spectrum of liver damage ranging from simple steatosis to nonalcoholic steatohepatitis (NASH), advanced fibrosis, and rarely, progression to cirrhosis. Recent studies emphasize the role of insulin resistance, oxidative stress and subsequent lipid peroxidation, proinflammatory cytokines, adipokines and mitochondrial dysfunction in the development and progression of NAFLD. Furthermore, accumulating evidence supports an association between NAFLD and metabolic syndrome. Although the data are mainly epidemiological, the pathogenesis of NAFLD and metabolic syndrome seems to have common pathophysiological mechanisms, with focus on insulin resistance as a key factor. This review summarizes the current knowledge on the epidemiology, pathophysiology and diagnosis of both NAFLD and metabolic syndrome and the findings that strongly support the association of nonalcoholic fatty liver disease as a possible component in the cluster of metabolic syndrome. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2633261/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 Jag behöver länkar till studier om fatty liver disease och att den inte orsakas av fett utan av kolhydrater. Några tips? Man kan väl inte säga att man får det av fett ELLER kolhydrater? Det är väl snarare av kombinationen. Sedan beror det ju på om man är i energibalans också. Äter man lågfettkost utan raffinerade kolhydrater så är det nog svårt att få fettlever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 24, 2014 Author Share Posted May 24, 2014 Man kan väl inte säga att man får det av fett ELLER kolhydrater? Det är väl snarare av kombinationen. Sedan beror det ju på om man är i energibalans också. Äter man lågfettkost utan raffinerade kolhydrater så är det nog svårt att få fettlever. Har du några studier på det, eller är det bara som du tror? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 Har du några studier på det, eller är det bara som du tror? Jag skrev ju ett frågetecken efter men om jag lägger samman allt jag läst om fettlever genom åren så tror jag att det är så som jag skriver. Tror du själv att man får fettlever av kolhydrater som inte raffinerade om man inte överäter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 24, 2014 Author Share Posted May 24, 2014 Jag skrev ju ett frågetecken efter men om jag lägger samman allt jag läst om fettlever genom åren så tror jag att det är så som jag skriver. Tror du själv att man får fettlever av kolhydrater som inte raffinerade om man inte överäter? Jag är inte intresserad av tro. Jag är ute efter studier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted May 24, 2014 Share Posted May 24, 2014 Sök hos Ann Fernholm - Ett sötare blod. Har för mig att jag läst om det i hennes bok och/eller på bloggen (http://ettsotareblod.se/). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Jag är inte intresserad av tro. Jag är ute efter studier. Någon slags idé om hur det funkar kanske du har ändå? Har du själv fett i levern eller vad är det du vill undersöka? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Studier i all ära. Men själv vill jag dessutom gärna se en trovärdig och bärande biokemisk idé/hypotes/teori om hur det hela faktiskt skulle kunna fungera. Lustig mfl. har ju visat hur Fruktos i vissa avseenden fungerar som alkohol gör i levern. Med dess begränsade förmåga att göra sig av med eländet. Chris Masterjohn har ju visat hur brister på vissa näringsämnen, bl.a. kolin, gör att levern har svårt att göra sig av med egenproducerat fett. Förutom det från alkohol/fruktos. Kolinbrist är lätt att få på en kost där man inte äter animalier. Jag har ännu inte läst någon vettig idé, om hur det fett vi äter skulle kunna fastna i levern. Med tanke på att det inte passerar där initialt, samt att det bara tar timmar för kylomikronerna att försvinna från blodet. VLDL-IDL-LDL förpackat fett ligger kvar i blodet i dagar och veckor. Samt ger onekligen intrycket av att inte vara konstruerat för att transportera stora mängder fett. Fett som då kommer från en kost där kolhydrater dominerar. Någon studie visade att för vissa personer (genetiskt?), som då åt mycket kolhydrater och fett, så förlängdes tiden i blodet för kylomikronerna från mindre än 3-12 timmar upp till 15-20 timmar. Det visar ju på påverkan av kolhydrater. Knappast själva grundproblemet. De studier som pekar på fett som orsaken till NAFLD är ju genomgående av låg kvalitet. Mer som propaganda av arten att "fett är orsaken till allt ont". Än med någon vettig bärande idé. Här brukar man ju ange lågkolhydratgruppen, till folk som äter runt 40% KH. Knappast vad vi brukar se som LCHF. -- 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Att det inte är så enkelt så att man kan säga att antingen fett eller kolhydrater orsakar fettlever är ju helt säkert i alla fall. Fettlever är oftast kopplat till övervikt och ett vanligt råd för att minska fettet i levern är att gå ner i vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 25, 2014 Author Share Posted May 25, 2014 Någon slags idé om hur det funkar kanske du har ändå? Har du själv fett i levern eller vad är det du vill undersöka? Jag har inte fettlever, som tur är, men jag försöker hjälpa en som har, på ett annat forum. Så jag är på jakt efter vad fakta som finns kring detta. Jag har en idé, förstås, att kolhydrater, inte fett, orsakar både fetma och fettlever, men vad jag och andra tror är oväsentligt. Så fram med studier, inte spekulationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Jag har inte fettlever, som tur är, men jag försöker hjälpa en som har, på ett annat forum. Så jag är på jakt efter vad fakta som finns kring detta. Jag har en idé, förstås, att kolhydrater, inte fett, orsakar både fetma och fettlever, men vad jag och andra tror är oväsentligt. Så fram med studier, inte spekulationer. Du får ju skilja på vad som orsakar fettlever och på det lättaste sättet att få bort fett som redan finns i levern. Generellt brukar fettet i levern minska när man går ner i vikt. Hur vet du förresten att du inte har för mycket fett i levern? Det är ju väldigt vanligt hos människor med diabetes typ 2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Här är en studie http://diabetes.diabetesjournals.org/content/52/3/701.full.pdf+html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 MKJ Att det inte är så enkelt så att man kan säga att antingen fett eller kolhydrater orsakar fettlever är ju helt säkert i alla fall. Fettlever är oftast kopplat till övervikt och ett vanligt råd för att minska fettet i levern är att gå ner i vikt. Jag har ännu inte sett vare sig en studie eller sammanställande artikel som lyckats visa att det INTE är så enkelt som att ta bort/drastiskt minska KH intaget. Fortfarande så finns det inget påvisat rimligt sätt ett högt fettintag utan högt KH intag kan ge fettlever. Var är den biokemiska funktionen som skulle kunna ligga bakom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Här en studie på möss från 2008. Tyvärr gav de både HFCS och transfett samtidigt dock. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18772365 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Här en bra artikel av Robert Lustig: http://podcast.uctv.tv/webdocuments/Fructose-and-Ethanol.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Jag har ännu inte sett vare sig en studie eller sammanställande artikel som lyckats visa att det INTE är så enkelt som att ta bort/drastiskt minska KH intaget. Fortfarande så finns det inget påvisat rimligt sätt ett högt fettintag utan högt KH intag kan ge fettlever. Var är den biokemiska funktionen som skulle kunna ligga bakom? Så länge man äter både fett och kolhydrater så går det ju inte säga att det beror på det ena eller det andra. Ofta är det ju också raffinerade kolhydrater som socker och vitt mjöl. Kan du hitta någon studie eller ens en artikel som har kommit till slutsatsen att en kost på 80 % komplexa kolhydrater orsakar fettlever? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Så länge man äter både fett och kolhydrater så går det ju inte säga att det beror på det ena eller det andra. Ofta är det ju också raffinerade kolhydrater som socker och vitt mjöl. Kan du hitta någon studie eller ens en artikel som har kommit till slutsatsen att en kost på 80 % komplexa kolhydrater orsakar fettlever? Okej.. då tar vi det grundläggande! Om du letar efter "enkla sanningar", så får du leta på sidor som överenstämmer med din egen tro! Vill du däremot få reda på vad som orsakar vad.. tex NAFLD.. eller Fatty liver diseases i allmänhet.. så får du söka på PUBMed eller liknande sidor för att checka av tillgängliga publicerade artiklar. Vill man sen ha reda på om det är kolisar eller fett som orsakar steatosen så får man läsa och dra egna slutsatser.. då frågan är något felformulerad! Om nu någon hade läst den länk som jag lade in och begrep vad som stod i den så är steatosen i levern orsakad av flera saker.. inte bara kost.. utan det kan vara allt i från medeciner till virus och genetiska orsaker! Men.. det förklarar som sagt inte den stigande prevalensen av just NAFLD.. utan just som de undersökt.. sambandet med och orsakat av Metabolt Syndrom! Dvs.. de undersökte och fann sambanden mellan NAFLD och Metabolt Syndrom.. och de menar att de fall av NAFLD som inte har medecinska, viruella, toxiska och genetiska orsaker är en del av det Metabola Syndromet! Såå.. då kommer vi till frågan om vad som orsakar Metabolt syndrom, Steatos i lever och andra interna organ.. tex bukspottkörteln.. det främsta symptomet/orsaken är hyperinsulinemi! Frågor på det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Okej.. då tar vi det grundläggande! Om du letar efter "enkla sanningar", så får du leta på sidor som överenstämmer med din egen tro! Vill du däremot få reda på vad som orsakar vad.. tex NAFLD.. eller Fatty liver diseases i allmänhet.. så får du söka på PUBMed eller liknande sidor för att checka av tillgängliga publicerade artiklar. Vill man sen ha reda på om det är kolisar eller fett som orsakar steatosen så får man läsa och dra egna slutsatser.. då frågan är något felformulerad! Om nu någon hade läst den länk som jag lade in och begrep vad som stod i den så är steatosen i levern orsakad av flera saker.. inte bara kost.. utan det kan vara allt i från medeciner till virus och genetiska orsaker! Men.. det förklarar som sagt inte den stigande prevalensen av just NAFLD.. utan just som de undersökt.. sambandet med och orsakat av Metabolt Syndrom! Dvs.. de undersökte och fann sambanden mellan NAFLD och Metabolt Syndrom.. och de menar att de fall av NAFLD som inte har medecinska, viruella, toxiska och genetiska orsaker är en del av det Metabola Syndromet! Såå.. då kommer vi till frågan om vad som orsakar Metabolt syndrom, Steatos i lever och andra interna organ.. tex bukspottkörteln.. det främsta symptomet/orsaken är hyperinsulinemi! Frågor på det? Det här var väl ett svar till trådskaparen Totto och inte till mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Det här var väl ett svar till trådskaparen Totto och inte till mig? Nej det var specefikt riktat till dig.. men avsiktligt även skrivet så att det riktar sig till flera.. för dem som vill ta till sig! Har fått uppfattningen om att Totto är lite som jag själv.. dvs faller inte i farstun för enkla förklaringar utan vill se hela bilden.. och sen dra egna slutsatser utifrån detta.. hur komplicerade de än är? Det vi främst har som skiljetecken torde vara huruvida Gotland är den skönaste platsen på jorden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Nej det var specefikt riktat till dig.. men avsiktligt även skrivet så att det riktar sig till flera.. för dem som vill ta till sig! Har fått uppfattningen om att Totto är lite som jag själv.. dvs faller inte i farstun för enkla förklaringar utan vill se hela bilden.. och sen dra egna slutsatser utifrån detta.. hur komplicerade de än är? Det vi främst har som skiljetecken torde vara huruvida Gotland är den skönaste platsen på jorden? Det var tvärtom så att Totto trodde att man kunde få fettlever enbart genom att äta kolhydrater medan jag är enig med dig om att så enkelt är det inte. Fettlever är ju som du skriver kopplat till metabolt syndrom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Jag kan inte tänka mig att NAFLD förekommit annat än i undantagsfall av genetiska eller andra skäl av den typ som Zepp nämner i populationer som uthålligt ätit en hög KH% men inga raffinerade kh. Kolhydrater som sådana torde alltså inte orsaka NAFLD. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Det var tvärtom så att Totto trodde att man kunde få fettlever enbart genom att äta kolhydrater medan jag är enig med dig om att så enkelt är det inte. Fettlever är ju som du skriver kopplat till metabolt syndrom. Dårvidlag skiljer sig nog våra uppfattningar om Tottos förmåga och intentioner åt! Hon ville ha studier som förklarar vad NAFLD orsakas av.. och som jag bidragit med.. i övrigt så lämnar jag till henne att dra egna slutsatser. Syftet var specefikt att någon av hennes vänner led av sagda åkomma. Såå.. då handlar det om kunskap om orsaker och motåtgärder.. vilka är beroende utav grundorsakerna.. och vi vet fortfarande inte om huruvida de har något som helst samband med kost! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted May 25, 2014 Author Share Posted May 25, 2014 Jag är medlem i ett brittiskt diabetesforum och vi har ganska vilda diskussioner om hur farligt det är att äta fett. I just det här fallet handlar det om en forummedlem som har blivit diagnostiserad med fettlever. Jag får skäll när jag säger att LCHF är en framgångsrik väg att behandla fettlever, Därför är jag på jakt efter vetenskap kring detta. Många på det forumet menar att man får fettlever av fett, jag menar att man botar den med fett. Jag har blivit anmäld för hälsofarliga, för att inte säga livsfarliga råd. Därför försöker jag nu sätta mig in det där med fettlever. Min ursprungliga post var kanske väl mycket tillspetsad men jag var rätt förbannad när jag skrev den. Tack alla som bidrar med intressanta länkar och förklaringar! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 25, 2014 Share Posted May 25, 2014 Har också för mig att Ann Fernholm har skrivit om fettlever. Här är från Kostdoktorn.se med länkar om studier; http://www.kostdoktorn.se/?s=leverförfettning&submit.x=-1290&submit.y=-248 samma på engelska http://www.dietdoctor.com/low-carb-diet-best-fatty-liver 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 MKJ: Så länge man äter både fett och kolhydrater så går det ju inte säga att det beror på det ena eller det andra. Ofta är det ju också raffinerade kolhydrater som socker och vitt mjöl. Kan du hitta någon studie eller ens en artikel som har kommit till slutsatsen att en kost på 80 % komplexa kolhydrater orsakar fettlever? Jag är en varm anhängare av försiktighets- och objektivitetsprinciperna. Det är glädjande att vi inom LCHF-rörelsen är så snar att ifrågasätta eventuella egna dogmer. Samtidigt finns där en klar tendens till "politisk korrekthet" och användande av " Alla är lika goda kålsupare-principen". En princip som jag avskyr hett. När man ska titta på en komplex frågeställning som den om fettuppbyggnad i levern, så hjälper det om man benar upp problemet i steg och förenklar så lång som rimligt är. När det gäller AFLD och NAFLD så är det (såvitt jag förstår) en uppbyggnad av leverns EGENTILLVERKADE fett som överstiger leverns egen förmåga att förvandla det till triglycerider och sända ut det i kroppen. Då har vi minst 2 klara tydliga biokemiska situationer (med stöd i ett antal djurförsök) som orsakar detta. Den första är vid etanol/fruktos intag som levern verkar se som ett gift och alltid(?) omvandlar snarast till fett. I första steget (omvandling till fett) finns det en stor kapacitet. Nästa steg omvandling till triglycerider och förpackning i VLDL är mycket begränsad. Andra omständigheter påverkar. Den andra är när KH intaget (oavsett form) är högre än kroppens omedelbara behov, så omvandlas dessa KH bl.a. till fett för senare transformering till triglycerider. Finns här då brist på vissa näringsämnen som tex kolin, så kan levern inte fullfölja processen. Med en fettuppbyggnad i levern till följd. Det har inte med "procenten" att göra. Ej heller om KH är raffinerade eller inte. Handlar bara om dos/mängd per tidsenhet i kombination med brist på vissa näringsämnen. Det dietära fettet kan, om det är av fleromättad typ, förvisso förvärra situationen genom att orsaka inflammatoriska påslag i levern. Eller inte om det är av mättad typ. Men har liten (ingen?) påverkan på själva grundproblematiken. Återigen, var är de biokemiska processerna som visar hur det dietära fettet "fastar" i levern och byggs upp där? -- 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Jag är en varm anhängare av försiktighets- och objektivitetsprinciperna. Det är glädjande att vi inom LCHF-rörelsen är så snar att ifrågasätta eventuella egna dogmer. Samtidigt finns där en klar tendens till "politisk korrekthet" och användande av " Alla är lika goda kålsupare-principen". En princip som jag avskyr hett. När man ska titta på en komplex frågeställning som den om fettuppbyggnad i levern, så hjälper det om man benar upp problemet i steg och förenklar så lång som rimligt är. När det gäller AFLD och NAFLD så är det (såvitt jag förstår) en uppbyggnad av leverns EGENTILLVERKADE fett som överstiger leverns egen förmåga att förvandla det till triglycerider och sända ut det i kroppen. Då har vi minst 2 klara tydliga biokemiska situationer (med stöd i ett antal djurförsök) som orsakar detta. Den första är vid etanol/fruktos intag som levern verkar se som ett gift och alltid(?) omvandlar snarast till fett. I första steget (omvandling till fett) finns det en stor kapacitet. Nästa steg omvandling till triglycerider och förpackning i VLDL är mycket begränsad. Andra omständigheter påverkar. Den andra är när KH intaget (oavsett form) är högre än kroppens omedelbara behov, så omvandlas dessa KH bl.a. till fett för senare transformering till triglycerider. Finns här då brist på vissa näringsämnen som tex kolin, så kan levern inte fullfölja processen. Med en fettuppbyggnad i levern till följd. Det har inte med "procenten" att göra. Ej heller om KH är raffinerade eller inte. Handlar bara om dos/mängd per tidsenhet i kombination med brist på vissa näringsämnen. Det dietära fettet kan, om det är av fleromättad typ, förvisso förvärra situationen genom att orsaka inflammatoriska påslag i levern. Eller inte om det är av mättad typ. Men har liten (ingen?) påverkan på själva grundproblematiken. Återigen, var är de biokemiska processerna som visar hur det dietära fettet "fastar" i levern och byggs upp där? -- Jag har fattat som att fettet i levern framförallt kommer från fettväv och bukfett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 MKJ: Jag har fattat som att fettet i levern framförallt kommer från fettväv och bukfett. Det påståendet har jag också läst, men det är mindre sannolikt. Det finns fortfarande ingen utpekad trovärdig biokemisk process där fett från fettvävnaderna skulle kunna fastna i levern. Dessa frigörs ju vid behov. -- 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Egentligen behöver man inte fokusera på dom exakta processerna. Fettlever är som Zepp skriver kopplat till det metabola syndromet. Energiöverskott är en stor bov i dramat oavsett om det beror på för stort energiintag eller för lite motion eller bådadera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 MKJ: Egentligen behöver man inte fokusera på dom exakta processerna. Fettlever är som Zepp skriver kopplat till det metabola syndromet. Energiöverskott är en stor bov i dramat oavsett om det beror på för stort energiintag eller för lite motion eller bådadera. Ja där skiljer vi oss åt. För mig är det bara de enskilda processerna som är intressanta för att kunna utröna/härleda vad som bygger en problemställning. Dessa ingår sedan i en större enhet som då blir begriplig när vi bygger bit för bit. Endast på detta sätt bygger vi djupare kunskap. Förståelse för de enskilda processerna tillåter oss också att lättare avslöja alla svepande påståenden med tveksam vetenskaplig grund. Som ymnigt florerar i den här branschen. Energiöverskott som är fettbaserat är inget problem i sammanhanget. Det är vi byggda för. Förutom möjligen ur inflammatoriskt hänseende. Det är med energiöverskott som är KH baserat som problemen uppstår. Här hänger processerna ofta inte med och problem uppstår. Det är ju kärnan i det metabola syndromet. Men frågar du en dietist så håller de naturligtvis inte med. Då är det "fet mat" som är orsaken. -- 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Ja där skiljer vi oss åt. För mig är det bara de enskilda processerna som är intressanta för att kunna utröna/härleda vad som bygger en problemställning. Dessa ingår sedan i en större enhet som då blir begriplig när vi bygger bit för bit. Endast på detta sätt bygger vi djupare kunskap. Förståelse för de enskilda processerna tillåter oss också att lättare avslöja alla svepande påståenden med tveksam vetenskaplig grund. Som ymnigt florerar i den här branschen. Energiöverskott som är fettbaserat är inget problem i sammanhanget. Det är vi byggda för. Förutom möjligen ur inflammatoriskt hänseende. Det är med energiöverskott som är KH baserat som problemen uppstår. Här hänger processerna ofta inte med och problem uppstår. Det är ju kärnan i det metabola syndromet. Men frågar du en dietist så håller de naturligtvis inte med. Då är det "fet mat" som är orsaken. -- Tror du att du som lekman skall komma på saker som experterna inte känner till? Om du verkligen vill fördjupa dig i dom enskilda processerna så är det ju bara att läsa på. Det kommer att ta dig en hel del tid att sätta dig in i alla detaljer med kunskapen finns där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rylandes Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 MKT: Tror du att du som lekman skall komma på saker som experterna inte känner till? Om du verkligen vill fördjupa dig i dom enskilda processerna så är det ju bara att läsa på. Det kommer att ta dig en hel del tid att sätta dig in i alla detaljer med kunskapen finns där. Det var ett mycket märkligt och nedvärderande svar. Idéerna har jag naturligtvis plockat upp från olika forskare och en stor mängd studier. Som jag har ägnat en stor del av min fritid till att läsa under de senaste 15 åren. Men när du förde ner diskussionen till den nivån så är den därmed avslutad för min del. -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 26, 2014 Share Posted May 26, 2014 Det var ett mycket märkligt och nedvärderande svar. Idéerna har jag naturligtvis plockat upp från olika forskare och en stor mängd studier. Som jag har ägnat en stor del av min fritid till att läsa under de senaste 15 åren. Men när du förde ner diskussionen till den nivån så är den därmed avslutad för min del. -- Oj då, förlåt det var inte så jag menade. Jag uppfattade inte det du skrev som att du ägnat så mycket tid redan åt att specifikt studera fettlever. Jag menade bara att kunskapen finns om man bara har tid och ork att studera alla enskilda processer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted May 27, 2014 Share Posted May 27, 2014 Ny bra föreläsning med Ann Fernholm, som jag är halvvägs igenom nu, och som Jäderås tipsade om här. Mycket om leverförfettning! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted June 4, 2014 Author Share Posted June 4, 2014 Tack alla som bidrait med länkar och studier! Idag var det en läkare som postade på mitt brittiska forum, han håller på med en studie om lågkolhydratkost och diabetes och var förvånad över hur mycket bättre levervärden hans patienter fick. Jag postade länkarna och tipsen jag fått här för han var verkligen förvånad över hur stor förbättringen i levervärdena var. Tack igen! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin80 Posted November 19, 2017 Share Posted November 19, 2017 On 2014-05-25 at 07:08, rylandes sade: Jag har ännu inte läst någon vettig idé, om hur det fett vi äter skulle kunna fastna i levern. Med tanke på att det inte passerar där initialt, samt att det bara tar timmar för kylomikronerna att försvinna från blodet. Det passerar visst levern initialt. Allt blod från tarmarna samlas i Vena Porta som leder direkt till levern. På andra sidan finns små kärl som töms i levervenen och den leder sedan till hålvenen som går till hjärtat. Blodet från tarmarna innehåller nämligen nästan alltid tarmbakterier och det är kuppfercellerna, som är makrofager, som har till uppgift att rena blodet från bakterierna. Så allt vi äter som går via tarmarna passerar levern initialt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted November 19, 2017 Share Posted November 19, 2017 Intressant tråd jag missat tidigare! Visst är det väl så att man helst inte vill äta hormoner just av den anledningen att allt passerar levern som bygger om det? (Därför är plåster/kräm bättre.) Det verkar logiskt att allt vi stoppar i oss passerar levern. Vill minnas att Phil Maffetone tagit upp denna leverfunktion kring fett från maten kontra inlagring fast i något mer generella termer, inte på molekylnivå. Ska se om jag hittar det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted November 19, 2017 Share Posted November 19, 2017 Jag håller med Rylandes.. längre fettsyror från maten vi äter passerar inte levern utan går via lymfsystemet, medels Kylomicroner och dumpas ut i blodet via Vena cava.. för att sen tas upp av fettväven med hjälp av ASP! Aså det komplicerar ju det hela.. och sätter hela fettskräcken på skam Det är då en biologisk process att ta hänsyn till och ger lixom ingen som helst förklaring till NAFLD.. utan där är det mest troligt att det är just.. tada, högt blodsocker och trg från LDL/denovo lipogenes/eventuellt oxå fructose som leder till steatosis! Steatosis är en annan viktig meknanism som man bör kika närmare på.. det är ökad fettinlagring i alla typer av vävnad.. i fettvävnad är det nästan normalt.. men inte i andra typer av vävnad.. utan där krävs det som regel oxå Hyperinsulinemi för att den skall utvecklas till metabolt syndrom. "The risk factors associated with steatosis are varied, and include diabetes mellitus,[1][2] protein malnutrition,[3] hypertension[4]cell toxins, obesity,[5] anoxia[6] and sleep apnea.[7][8][9] As the liver is the primary organ of lipid metabolism it is most often associated with steatosis; however, it may occur in any organ, commonly the kidneys, heart, and muscle." https://en.wikipedia.org/wiki/Steatosis 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 19, 2017 Share Posted November 19, 2017 Vill man ha leverproblem verkar en karriär som Buddistisk vegetarian vara ett bra val. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/26039004/?i=3&from=NAFLD vegetarian 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts