Jump to content

Behöver vi inte alla näringsämnen ?


Recommended Posts

Hej.

 

Jag är 57 år och i November 2012 vägde jag 130kg. och bestämde mig för att börja med LCHF efter att ha blivit inspirerad här på kostdoktorn.se. 11 månader senare hade jag gått ner till 85kg.( min vikthistoria finns här på kostdoktorn.se). Jag åt/äter en moderat variant med 50-75 kh/dag, nästan uteslutande från grönsaker (600-800g/dag).Jag motionerar/styrketränar i genomsnitt 45 min. om dagen.

 

Ta i trä, men jag har inte varit sjuk, inte ens snuvig, slutat med astmamedicinen, inte haft dålig mage, inte huvudvärk, ingen trötthet osv. sen jag började med LCHF och mår förträffligt. Tvärtom har jag en energi som jag inte sett på många år.

 

Under hela viktminskningen förde jag matdagbok, inte för att kolla antal kalorier utan för att se till så att jag fick i mig alla olika näringsämnen. Kompletterar med D-vitamintillskott.

 

Efter att ha läst/hört om många andras matvanor, blir jag ofta väldigt förvånad eftersom i min värld saknas det ofta väldigt många näringsämnen i det dagliga intaget hos många som äter LCHF.

 

Är det inte jätteviktigt att vi får i oss alla näringsämnen eller är vi vilseledda även här?

 

Bengt

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Det är ju självklart att vi behöver alla livsnödvändiga näringsämnen, men på vilket sätt menar du att "folk" inte får i sig dem?

Näringsämnena finns ju i flera livsmedel så genom att utesluta en del behöver ju inte betyda att man inte får i sig dem från andra källor.

Link to comment
Share on other sites

Allt beror på upplägget men Lchf är generellt en väldigt näringsrik kost

Äter man vääääldigt strikt och verkligen försöker nolla alla kolhydrater och dessutom

undviker inälvsmat och inte varierar sig så mycket såå...

 

Tja, c-vitamin fosfor-kalciumbalansen magnesium är väl i så fall att fundera över

 

Äter man kött + grönsaker som du gör och dessutom så pass högt i kolisar (liberalt) är det nog omöjligt att få brist på nåt :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För att "fylla" rekommendationerna av olika näringsämnen ställs väldigt stora krav på vad vi stoppar i oss. Man måste i princip skräddarsy sin meny  Såg tex en intervju om personer som äter NOLL kolhydrater, bara kött, BEA och ägg. Uppfyller väldigt få näringsämnen, klarar vi oss ändå?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Utan att riktigt veta, så tror jag att även om man äter "vanlig" kost, så är det nog få människor som får i sig allt man "bör" under en dag.

Jag tror att man äter mer av vissa ämnen och mindre av andra olika dag från dag.

Det jämnar ut sig i längden... :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

I bearnaise finns ju både lök, dragon och persilja som innehåller en aning kolhydrater, även ägg gör det, om än marginellt. Det är mycket svårt att hålla sig på exakt noll gram kolhydrater. någon % blir det alltid om dagen. 
Ägg innehåller alla näringsämnen människan behöver förutom vitamin c. Minsta lilla broccolikvist till så får man även vitamin c. Naturligtvis inte de mängder man behöver i en kvist, men min poäng är att livsmedel innehåller så mycket mer än vad man tror. 

Link to comment
Share on other sites

Det här med dagligt rekommenderat intag av olika näringsämnen är (i de allra flesta fallen) uppskattade nivåer. Man kan säkert må alldeles utmärkt både om man ligger för högt eller för lågt gällande vissa näringsämnen. 

Link to comment
Share on other sites

Visst är det intressant att titta på mikronutrienter? Jag håller med dig, och tyvärr innehåller inte äggula alla näringsämnen vi behöver. Jag tror om man ligger mycket under i näringsinnehåll så har man lättare att dra på sig sjukdomar men det är en process som tar flera år. Jag tror inte man behöver upp till fulla näringsvärden jämt men ligger man långt under RDI under lång tid så kanske det inte är så bra.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte se att en varierad LCHF-kost skulle ge mer brist än kost i övrigt. Vi vet ju att vår kost idag inte innehåller samma mängd näringsämnen som tidigare men att det skulle skapa allvarliga brister?

 

Det kan göra det om du tar bort alla grönsaker och ersätter det med fett och inte ändrar något annat. Du tar då bort mat som innehåller vitaminer och mineraler och byter mot något som innehåller mindre av den varan. Men det är kanske inte vad du skulle kalla en varierad kost? Frågan är var en kost på bara kött, bea och ägg hamnar.

Link to comment
Share on other sites

Det kan göra det om du tar bort alla grönsaker och ersätter det med fett och inte ändrar något annat. Du tar då bort mat som innehåller vitaminer och mineraler och byter mot något som innehåller mindre av den varan. Men det är kanske inte vad du skulle kalla en varierad kost? Frågan är var en kost på bara kött, bea och ägg hamnar.

Nej jag ser ju LCHF som en kost som innehåller varierad grönsaker, fett och protein. 

En kost på kött, bea och ägg är ensidig oavsett den är LCHF eller inte.

Jag tänker mer att vi antagligen får brister iom att livsmedel idag är förändrade mot förr, tex Omega-3 saknas i kött då det inte är gräsbetat i samma utstäckning så även om man äter källor till Omega-3 är det inte säkert man täcker behovet etc

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dufva, tack för ditt svar, och visst gör alla grönsaker att jag ligger "bra till" men under mina 11 månader med viktminskning och ca: 2.500 kcal per dag hade jag inte en enda helt "fylld" dag.

 

Mitt mål (pga min sjukdom) är att varje dag ha en helt "fylld" dag. Man får jobba lite, och det är ju en extrem kost för en extrem situation, men när man väl har rutinerna inne går det ganska lätt. Men det blir en ganska stor mängd grönsaker, speciellt Kalcium, Magnesium och Kalium är svårt. B1 får jag upp genom att numera äta fläsk. Men jag äter mycket inälvsmat. :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt mål (pga min sjukdom) är att varje dag ha en helt "fylld" dag. Man får jobba lite, och det är ju en extrem kost för en extrem situation, men när man väl har rutinerna inne går det ganska lätt. Men det blir en ganska stor mängd grönsaker, speciellt Kalcium, Magnesium och Kalium är svårt. B1 får jag upp genom att numera äta fläsk. Men jag äter mycket inälvsmat. :)

Skulle detta vara specifikt för oss som äter LCHF? Tror du någon som äter "vanlig" mat får en full dag?

Link to comment
Share on other sites

Skulle detta vara specifikt för oss som äter LCHF? Tror du någon som äter "vanlig" mat får en full dag?

Huvudet på spiken. Johanna07 har ju tyvärr en "bra orssak" att vara noga med sin kost men de flesta av oss kan vara betydligt mer avslappnade och komma undan med det.

Jag vet ju inte med andra, bea och biff är knappast tillräckligt i längden men jag tror de flesta som kör någon form av LCHF äter mycket mer grönsaker än innan.

 

Min kost är mycket mer varierad nu än innan.

Förr: müsli, fil, lunch med pasta/potatis, fikagodis eller fikafrukt, något litet sött på väg hem från jobbet i form av godis eller drickjogurt, kvällsmat med pasta. Kvällsgodis eller snack flera gånger i veckan.

Nu: kaffekopp med grädde, lunch med så mycket ur salladsbordet att mina medarbetare skrattar åt mig (alltså inte bara en gurkskiva som de hehe), kvällsmat med grönsaker. 1-2 bitar mörk choklad som avrundning på kvällen eller ibland lite bär.

Jag tror många äter ungefär så?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Huvudet på spiken. Johanna07 har ju tyvärr en "bra orssak" att vara noga med sin kost men de flesta av oss kan vara betydligt mer avslappnade och komma undan med det.

Jag vet ju inte med andra, bea och biff är knappast tillräckligt i längden men jag tror de flesta som kör någon form av LCHF äter mycket mer grönsaker än innan.

 

Min kost är mycket mer varierad nu än innan.

Förr: müsli, fil, lunch med pasta/potatis, fikagodis eller fikafrukt, något litet sött på väg hem från jobbet i form av godis eller drickjogurt, kvällsmat med pasta. Kvällsgodis eller snack flera gånger i veckan.

Nu: kaffekopp med grädde, lunch med så mycket ur salladsbordet att mina medarbetare skrattar åt mig (alltså inte bara en gurkskiva som de hehe), kvällsmat med grönsaker. 1-2 bitar mörk choklad som avrundning på kvällen eller ibland lite bär.

Jag tror många äter ungefär så?

Jag upplever också att de flesta som äter LCHF äter varierat, hittar nya recept, ber om tips och råd när de hamnar i gamla spår.

Personligen har jag nog aldrig varit så noga och duktig med mat och framförallt grönsaker som nu. Tycker en måltid är okomplett utan grönt men förr kunde det kanske på sin höjd vara ett par gurkskivor

Link to comment
Share on other sites

Det här är ju en komplex fråga. Eftersom man i praktiken inte kan räkna med att vi får i oss alla de näringsämnen som det står i tabellerna att maten innehåller.

Speciellt för spannmål så har det ju visat sig att människan inte tillgodogör sig de näringsämnen som finns däri. Dessutom så verkar spannmål i vissa fall dränera/ta med sig andra näringsämnen när de passerar. Dagens födoämnen verkar ha minskat i sitt innehåll av diverse näringsämnen. Vilket till stor del beror på vårt användande av NPK-gödsel istället för ett organiskt/naturligt gödsel.

Detta gör förmodligen att LCHF-are som undviker spannmål, äter inälvsmat och ett rikt utbud av grönsaker, är bättre rustade än folk som äter på sätt som varit vanligt de senaste 40-50 åren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det här är ju en komplex fråga. Eftersom man i praktiken inte kan räkna med att vi får i oss alla de näringsämnen som det står i tabellerna att maten innehåller.

Speciellt för spannmål så har det ju visat sig att människan inte tillgodogör sig de näringsämnen som finns däri. Dessutom så verkar spannmål i vissa fall dränera/ta med sig andra näringsämnen när de passerar. Dagens födoämnen verkar ha minskat i sitt innehåll av diverse näringsämnen. Vilket till stor del beror på vårt användande av NPK-gödsel istället för ett organiskt/naturligt gödsel.

Detta gör förmodligen att LCHF-are som undviker spannmål, äter inälvsmat och ett rikt utbud av grönsaker, är bättre rustade än folk som äter på sätt som varit vanligt de senaste 40-50 åren.

Det tror jag också

Link to comment
Share on other sites

Jag var inne på samma ämne för ett tag sen men så kollade jag och la in en månad av den mat jag brukade äta innan LCHF och det visade sig att även då fanns det brister, även där Ca, K och Mg, (Ca trots att jag åt en hel del jogurt..), men även Zink och något mer. Vitamin D och omega 3 åt jag inget tillskott då jämfört med nu.

Då uppfattade jag inte att jag hade någon form av näringsbrist. Men nu så märker jag skillnad! T ex inga förkylningar (utom en enda rejäl nu på våren, förr hade jag nog åkt på fler).

Jag brukade ha vita fläckar på fingernaglarna, de är borta. Naglarna är heller inte så sköra längre.

 

Jag menar, vad har försvunnit? Spannmål och potatis. vad finns i det som man kan få brist på om man slutar äta det?

Jag åt lika mycket grönt då som nu (men mer rotfrukter). Så för min del har inte maten förändrats SÅ mycket - mer än att jag la till fett.

 

För många andra försvinner godis och läsk och en massa snask, även det innehåller ju inget av värde, plus att det minskat utrymme för att äta ordentlig mat. 

 

Bara för att provade jag tre månader med tillskott på Ca, K och Mg. Ja, jag mätte ju inte, men det märks ju ingen direkt skillnad. Svårt att veta om det eg behövs, jag tror inte det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla trevliga synpunkter. Det är ju utom allt tvivel att LCHF gör att jag/vi äter mycket mer näringsriktig mat ( för egen del "köpte" jag SLV rekommendation om att äta få ägg) och personligen äter jag 150-200 ägg i månaden och mängden grönsaker har aldrig varit större för min del.

 

Så för min del har jag aldrig ätit så mycket näringsämne som nu, varför frågan kommit upp för mig är att nu först sen jag började med LCHF bryr jag mig, otroligt men sant. Förr när en dag kunde innehålla, toast, pizza, chips o lösgodis tänkte jag inte så mycket på det.

 

Äter man 25 ägg, 1 paprika och lite lever är man "hemma" på alla näringsämne

Link to comment
Share on other sites

Det säger väl egentligen det mesta om själva dilemmat?

 

Det var väl Rössner som sade att för att få i sig all näring vi behöver så behöver vi äta långt över vårt energibehov.

 

Då närmar man sig pudelns kärna.. dvs maten i affären är näringslös.. den består mest av energi.. alternativt.. vårt energibehov har minskat sedan stenåldern.

 

Sen så var det på någon blogg som det ställdes en fråga om vad som kännetecknade alla friska ursprungsbefolkningar.. jag vet inte svaret.. men jag har mitt eget.. de köpte inte sin mat på ICA, COOP, Willys!

 

Odå hamnar vi på ett nytt dilemma.. när vi väl bojkotatt sagda affärskedjors näringslösa bukfylla.. hur får vi då tag i mat?

 

Då gäller det att ha ansenliga marker, där man kan fiska, jaga och odla.. alternativet om man bor i storstad är att gå med i någon hippie/hipster- förening som distrubierar vilt, ekologiskt och gräsfödd mat.

 

Grejen är att du får inte mer näring än vad din mat har ätit.. och så behöver alla innehållsförteckningar göras om.. det skall stå på påläggspaketen hur mycket gräs och gröna blad din mat har ätit!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skulle detta vara specifikt för oss som äter LCHF? Tror du någon som äter "vanlig" mat får en full dag?

 

Mineralerna kan vara ett problem på LCHF, men äter man inte spannmål har man också bättre upptag. Kanske även vitaminer som K, E och C kan vara lågt om man äter lite grönt. Äter man tex en näve mandlar om dagen så får man i sig både mineraler och E vitamin, men nötter är ju lite "fult" inom LCHF, eller kanske okynnesätande. E-vitamin finns också i avokado och olivolja. Jag menar nog egentligen att diskussionen om kolhydrater kan bli lite ensidig, det är viktigt att titta på näringsämnen också.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Mineralerna kan vara ett problem på LCHF, men äter man inte spannmål har man också bättre upptag. Kanske även vitaminer som K, E och C kan vara lågt om man äter lite grönt. Äter man tex en näve mandlar om dagen så får man i sig både mineraler och E vitamin. men nötter är ju lite "fult" inom LCHF, eller kanske okynnesätande. E-vitamin finns också i avokado och olivolja. Jag menar nog egentligen att diskussionen om kolhydrater kan bli lite ensidig, det är viktigt att titta på näringsämnen också.

Du menar att jag kan rättfärdiga mitt (egentligen okynnes) ätande av Risentas saltade mandlar på pendeltåget hem då? Hu så hemskt jag som haft världens diskussioner med mej själv om hur onödigt det är ;-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...