Heffaklumpen

Bearnaise?

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar vilken bea-sås som är bäst? Är det bättre att välja någon som är gjord på raps/olivolja eller gjord på smör? Vilka märken rekommenderar du? (:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bästigaste gör du själv!

Minst sämst ser du på innehållsförteckningarna!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enig med Zepp , det er så nemt at lave selv og helt fri for Strange stuff ...laver altid min egen på smør - for smag og sundhed :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag vet att det är bäst att göra egen ^^ Men jag är inte så proffsig i köket och det känns lite onödigt att köpa t.ex. vitvinsvinäger som jag nästan aldrig kommer att använda.. så jag tänkte att någon kunde tipsa om ett märke som är närmast att ha samma kvalité som den egengjorda? (: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Extrakryddig Rydbergs är det godaste men den innehåller 8g/100 har jag för mig. IOfs äter man halva så är det ok.

Jag älskar annars Lallerstedts olika bea

När jag började med LCHF köpte jag mängder av olika bea. De två ovanför är min favoriter. Annars var coops ganska bra och nästan häften så dyr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte alls så svårt att göra egen Bea som många (speciellt på tv) försöker påstå. Man behöver inte krångla till det. Efter ett år på LCHF kunde jag inte äta köpt Bea längre - jag hade helt enkelt slutat att tycka om den köpta (oavsett märke).

Beanaisesås är en av smörsåserna. De flesta av de färdiga man köper är gjorda på olja.

Här är ett recept utan krångel. Cirka 3 portioner.

• Blötlägg en dryg tsk torkad dragon i 3/4 msk vitvinsvinäger. Låt stå minst 10 minuter.
  • Smält 150 gram smör.
  • Ta fram en kastrull till och blanda 3 äggulor, 3 msk vatten och vinägerblandningen.
  • Använd en vanlig handvisp och ställ kastrullen med ägguleblandningen på spisen på medelvärme. Vispa och rör i blandningen hela tiden tills den tjocknar.
  • Ta kastrullen av plattan. Fortsätt vispa medan du rör i det smälta smöret.
  • Till sist vispar du i 2 krdmått salt och 1 krdmått malen vitpeppar.

Nu har du en jättegod sås!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag vet att det är bäst att göra egen ^^ Men jag är inte så proffsig i köket och det känns lite onödigt att köpa t.ex. vitvinsvinäger som jag nästan aldrig kommer att använda.. så jag tänkte att någon kunde tipsa om ett märke som är närmast att ha samma kvalité som den egengjorda? (: 

I framtiden kommer vitvinsvinäger vara en av de vanliga ingredienserna i ditt kök.. tillsammans med färsk dragon på kruka?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I framtiden kommer vitvinsvinäger vara en av de vanliga ingredienserna i ditt kök.. tillsammans med färsk dragon på kruka?

För enkelhetens skull är det en dryg tsk torkad dragon i receptet ovan. Använder man färsk behövs minst en msk.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips: lägg kvistar (ganska många) av färsk fransk dragon i en flaska. Fyll på med vitvinsvinäger. Håller i evighet och passar utmärkt att använda inte bara för bea, utan även som grund för en salladsdressing.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För enkelhetens skull är det en dryg tsk torkad dragon i receptet ovan. Använder man färsk behövs minst en msk.

Dragon smakar bäst torkad då kommer smaken fram precic som lager smakar nästan ingenting färsk.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dragon smakar bäst torkad då kommer smaken fram precic som lager smakar nästan ingenting färsk.

Eh.. förvisso.. och så gör nog de flesta.. men vill man bli socialt accepterad/tillhöra en upplyst medelklass/hipstergenerationen, så behöver man ha minst en kruka dragon och basilika!

Vill man  vara/verka provinciell byter man ut basilikan mot persilja!

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och då skall det vara slätbladig persilja och inget annat.. om inte så har man avslöjat att man bara försöker apa efter! :huh:  :wacko:  :blink:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vitvinsvinäger kan du nog investera i. Den håller i evigheter också om den förvars mörkt. Jag är också lite skeptisk till att göra egen bea och majo. Har provat och resultatet var inte särskilt lyckat i någondera fallet.

Jag brukar göra kryddsmör med beasmak. Det går inte misslyckas med. Är det svårt att få in vinägern i smöret kan man ta ett par korn med guarmjöl som binder vätskan. Obs bara ett par korn för den suger upp massor med vätska

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder detta recept från Birgitta Höglund http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/07/18/bearnaisesas-till-ortmarinerat-grillat-lamm/ och blev förvånad hur enkelt det var. Här i UK finns tyvärr inga bra köpe alternativ när det gäller beasås (eller hollandaise, som är ännu enklare än bea att göra).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vinäger sänker ditt blodsocker så kanske kan va klokt att börja använda i matlagningen mer :) dessutom gott men akta dig för söta varianter som en del balsamvinäger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska snart våga mig på att göra egen bea, men tillsvidare köper jag Eriks (Lallerstedt) eller Lohmanders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varierar mig mellan Erikssåser, Rydbergs och ICAs egna (otroligt nog tycker jag en hel del av deras egna produkter är av god kvalité, dock är Basic sortimentet nästan alltid skräp).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag undrar vilken bea-sås som är bäst? Är det bättre att välja någon som är gjord på raps/olivolja eller gjord på smör? Vilka märken rekommenderar du? (:

Jag brukar göra egen bea-sås eftersom det inte gått att hitta någon bra i affären. Men härom veckan hittade jag ÄNTLIGEN en utan en massa skit (socker, maltodextrin) i!!! Det  är "Eriks" bearnaisesås (Erik Lallerstedt). Innehåller lite konserveringsmedel men inte alls mycket. Så det är den bästa som går att köpa =)

Jag gör en fuskvariant av bea-sås annars, där jag värmer lite hemmagjord majonnäs med buljong (värmer försiktigt tills buljongen löst sig)- skär den sig så i med lite kallt vatten och vispa snabbt- sen häller jag i dragon, timjan och lite citron efter smak =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid tillfälle ska jag definitivt prova Karengs recept ovan!

Vad gäller färdiglagat föredrar jag dock Lohmanders (chili)bea. Bättre än både Rydbergs och Eriks.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid tillfälle ska jag definitivt prova Karengs recept ovan! Vad gäller färdiglagat föredrar jag dock Lohmanders (chili)bea. Bättre än både Rydbergs och Eriks.

Fast Lohmanders innehåller mycket kolhydrater... där är Eriks bäst, även smakmässigt.

Och beträffande Lohmanders verkar man försöka vara smarta genom att dela upp kolhydraterna och tro att folk inte orkar räkna ihop dem för det verkar ju inte mycket med <0,1g fruktos, <0,1g glykos, <0,1g laktos, <0,1g maltos, <0,1g sackaros, <0,8g stärkelse...jag får det till <1,3g kolhydrater jämfört med Eriks <0,1-0,4g kolhydrater totalt.

Eriks brukar vi äta ganska ofta men Lohmanders endast en gång...;D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast Lohmanders innehåller mycket kolhydrater... där är Eriks bäst, även smakmässigt.

Och beträffande Lohmanders verkar man försöka vara smarta genom att dela upp kolhydraterna och tro att folk inte orkar räkna ihop dem för det verkar ju inte mycket med <0,1g fruktos, <0,1g glykos, <0,1g laktos, <0,1g maltos, <0,1g sackaros, <0,8g stärkelse...jag får det till <1,3g kolhydrater jämfört med Eriks <0,1-0,4g kolhydrater totalt.

Eriks brukar vi äta ganska ofta men Lohmanders endast en gång...;D

Oj, du måste äta en hel del bea med andra ord. Flera hundra gram för att komma upp i några större summor kolhydrater från Lohmanders bea. Själv kanske det blir omkring 50-60g bea per måltid, vilket skulle bli lite över en halv kolhydrat om det var Lohmanders bea ;).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eriks är ganska ok. Men det är ju så lätt och snabbt att veva en egen på klassiskt sätt. Det gör man ju liksom under tiden man förbereder allt annat. Och när allt är klart och köttet vilar den sista minuten, DÅ sist av allt vevar man ihop den.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg