Jump to content

Myggor och LCHF

KataM

Recommended Posts

Jag har alltid dragit till mig varenda mygga som funnits i närheten, brukar skoja om att jag är mina vänners bästa myggmedel. Och stora bett har det också blivit. Som barn mätte jag dem för att se vad som skulle bli sommarens rekord. ;)

Men de senaste åren har jag inte alls blivit biten på samma sätt. Tänkte på det igår när jag stod helt omsvärmad i trädgårdens mygghörna och bara fick ett enda bett. Min första tanke var att den här förändringen skedde ungefär när jag flyttade för tre somrar sedan. Kanske myggorna här till största delen inte är stickmyggor. Men sedan kom jag på att min flytt sammanföll rätt väl med att jag började äta LCHF. Så nu är jag lite nyfiken - är det fler som märkt av en liknande förändring efter kostomläggningen? Och vad skulle det bero på, om detta är orsaken? Även om man skojar om det ibland så lär det inte alls vara sött blod som lockar de små rackarna utan snarare koldioxiden i utandningsluften, mjölksyra och ammoniak i svett och en del annat.

Det här har satt myror i huvudet på mig. Men hellre myror i huvudet än myggbett över hela kroppen.  :P

• Like 7

Jag har alltid dragit till mig varenda mygga som funnits i närheten, brukar skoja om att jag är mina vänners bästa myggmedel. Och stora bett har det också blivit. Som barn mätte jag dem för att se vad som skulle bli sommarens rekord. ;)

Men de senaste åren har jag inte alls blivit biten på samma sätt. Tänkte på det igår när jag stod helt omsvärmad i trädgårdens mygghörna och bara fick ett enda bett. Min första tanke var att den här förändringen skedde ungefär när jag flyttade för tre somrar sedan. Kanske myggorna här till största delen inte är stickmyggor. Men sedan kom jag på att min flytt sammanföll rätt väl med att jag började äta LCHF. Så nu är jag lite nyfiken - är det fler som märkt av en liknande förändring efter kostomläggningen? Och vad skulle det bero på, om detta är orsaken? Även om man skojar om det ibland så lär det inte alls vara sött blod som lockar de små rackarna utan snarare koldioxiden i utandningsluften, mjölksyra och ammoniak i svett och en del annat.

Det här har satt myror i huvudet på mig. Men hellre myror i huvudet än myggbett över hela kroppen.  :P

Jag har upplevt exakt samma sak! Får inte alls lika många myggbett nu som innan jag började äta LCHF. Vet dock inte vad det beror på ?

Min vän som också började på LCHF samtidigt som mig har dock inte upplevt någon skillnad. Så det verkar vara individuellt!

Jag har heller inte så ont av myggen längre. Tidigare fick jag jättestora kliande bett så jag var tvungen att ha en klädborste att riva med eftersom det var det enda som hjälpte. Nu får jag aldrig några kliande bett av något slag.

• Like 1

Någon mer som ibland får känslan av att nästan vilja "hålla igen" när man pratar om lågkolhydratkosthållning för "normala" människor för att det inte ska låta för bra? Typ "jo, förutom att det kan komma till rätta med fetma samtidigt som man äter gott, fixa diabetes och insulinresistens, förebygga karies, optimera bränslepartitionering och uppnå ökad fettoxdation, troligtvis även förebygga Alzheimers och andra problem kopplade till sklerotiska kärl/inflammationer/pro-oxidativa kroppsmiljöer så är det även bra mot mygg...men i ÖVRIGT så är det ju faktiskt som vilken blandkostdiet som helst...fast näringsrik då vill säga."

Precis! Jag undviker faktiskt att nämna allt som blivit bättre. Eftersom det som låter för bra för att vara sant oftast inte är sant, så låter det liksom inte trovärdigt.

Dessutom fick du inte med allt, som frånvaron av blodsockersvängningshumörproblem (älskar hur vi kan klistra ihop ord i svenskan!), minskad ledvärk, slippa gå upp och kissa på natten. Nej, det kan inte vara sant! Det är nog bara en jättelik masspsykos... :P

• Like 6

...fiktionen överträffas bara av verkligheten. :) Faktum är att det faktiskt verkar ligga något i att myggor tenderar undvika människor med högre ketonhalter i blod/svett. Försök med myggmedel med ketoninnehåll verkar vara under vardande:

Intressant! Då kanske det ligger något i min tokiga tanke.

Om det stämmer, borde det vara ett starkt argument för LCHF i vissa trakter runt Dalälven och i norra Sverige. Man kanske skulle kunna få hela bygder att ändra kosthållning och på så vis få ett bra underlag för långsiktig granskning av kosten.  ;) Och naturligtvis rekommendera LCHF för alla som lever i områden med malaria. 

Precis! Jag undviker faktiskt att nämna allt som blivit bättre. Eftersom det som låter för bra för att vara sant oftast inte är sant, så låter det liksom inte trovärdigt.

Dessutom fick du inte med allt, som frånvaron av blodsockersvängningshumörproblem (älskar hur vi kan klistra ihop ord i svenskan!), minskad ledvärk, slippa gå upp och kissa på natten. Nej, det kan inte vara sant! Det är nog bara en jättelik masspsykos... :P

Äter du några tillskott eller är kosten den enda förändringen?

Äter du några tillskott eller är kosten den enda förändringen?

Fullkomligt relevant fråga! :) 

D-vitamin (vinterhalvåret och solfattiga perioder på sommaren) och magnesium, eftersom jag konstaterat att jag inte får i mig tillräckligt via kosten (LCHF eller ej). Och jag är övertygad om att det också spelar roll, men förmodligen allra mest för att slippa benkramper och täta och långvariga infektioner. 

• Like 3

Om det stämmer, borde det vara ett starkt argument för LCHF i vissa trakter runt Dalälven och i norra Sverige. Man kanske skulle kunna få hela bygder att ändra kosthållning och på så vis få ett bra underlag för långsiktig granskning av kosten.  ;) Och naturligtvis rekommendera LCHF för alla som lever i områden med malaria. 

Ja, jag kanske borde ha citerat slutklämmen på artikeln också men just malariaaspekten är ju i allra högsta grad relevant med tanke på hur mycket umbäranden den innebär för de i regel fattiga människor som bor i malariaområden:

"Tests in Kenya and Brazil, where mosquitoes can transmit malaria and yellow fever, have proved "very effective". They have also found the chemicals are just as effective against the notorious Scottish midges and ticks."

Även om en kostomläggning inte är trolig, mot bakgrund av hur det ofta är i dessa områden, så kan ju kanske myggen hanteras med ett motmedel som är förhållandevis naturligt och harmlöst...till skillnad från vad historien har som facit vad gäller den typen av bekämpningsmedel.

• Like 1

Detta var intressant! Jag har ALLTID blivit full av myggbett tidigare. Förra sommaren var den första på LCHF och när jag tänker efter så hade jag nog inte lika sönderkliade armar och ben som tidigare.... :rolleyes:

Naturligtvis ska jag vara extra observant i år, men hittills har jag faktiskt klarat mig inser jag nu!

Man upphör ju aldrig att "förvånas" över allt positivt med detta nya härliga liv!! :D

• Like 1

Jag funderar på om det kanske inte bara är myggorna som sticker mindre (ni smakar inte lika gott som innan) utan också att reaktionen mot myggans gift är mindre dvs ni är mindre inflammationsbenägna.

Jag har aldrig varit speciellt omtyckt av myggorna faktiskt- inte före LCHF heller. De sticker och suger men det blir inga kliande märken. Och det är jag ju glad över - dock är det samma för min släkting som har diabetes, vilket jag inte vet om jag ska tolka som positivt eller negativt för min egen del) Betyder det då att det är något ärftligt att vi inte smakar så gott, eller att jag också har något som en diabetiker har ( vilket kanske tyder på att jag är predisponerad för diabetes?) eller att min släkting vid behandlad diabetes inte är omtyckt av myggor?

Sena funderingar och lite rörigt kanske...

Jag funderar på om det kanske inte bara är myggorna som sticker mindre (ni smakar inte lika gott som innan) utan också att reaktionen mot myggans gift är mindre dvs ni är mindre inflammationsbenägna.

Jag har aldrig varit speciellt omtyckt av myggorna faktiskt- inte före LCHF heller. De sticker och suger men det blir inga kliande märken. Och det är jag ju glad över - dock är det samma för min släkting som har diabetes, vilket jag inte vet om jag ska tolka som positivt eller negativt för min egen del) Betyder det då att det är något ärftligt att vi inte smakar så gott, eller att jag också har något som en diabetiker har ( vilket kanske tyder på att jag är predisponerad för diabetes?) eller att min släkting vid behandlad diabetes inte är omtyckt av myggor?

När det gäller din släkting som har diabetes är det ju intressant om hon aldrig fått kliande märken i sitt liv eller om det ändrat sig.

Jag har heller aldrig fått några stora myggbett - visst, de sticks, men det blir bara en pytteliten röd prick som inte kliar och som har försvunnit nästa dag. Varken mamma eller pappa har fått några stora myggbett heller, men lillebrorsan, den stackarn, han får stora blaffor.

Och han är ändå den där typen som, när vi var barn, fortfarande hade godis kvar i påskägget runt midsommar.

Jag var i stugan förra helgen...brukar få myggbett...men när jag summerade på måndagen...37 st! Och BARA på benen...Trots byxor! Kliade som bara fasen...vaknade på nätterna...Har ALDRIG blivit så myggbiten förr...Kört LCHF sedan januari....Så inte vet jag... :blink:

Jag var i stugan förra helgen...brukar få myggbett...men när jag summerade på måndagen...37 st! Och BARA på benen...Trots byxor! Kliade som bara fasen...vaknade på nätterna...Har ALDRIG blivit så myggbiten förr...Kört LCHF sedan januari....Så inte vet jag... :blink:

Kan det ha varit jordloppor eftersom du bara fick på benen.