ilmi

Min läkare vill att jag skall äta kolesterolsänkande medicin

Recommended Posts

Idag fick jag provsvar på mina blodfetter:

maj 2013       maj 2014

total                      7,4            6,4

onda                      5,6           4,4

goda                      1,4            1,7

jag hade högt blodtryck också tyckte hon men jag kommer inte ihåg vad det var.

skall jag äta kolesterolsänkande?  

Hatar piller//  ilmi 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej.

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka

"Här är en enklare och bättre regel, för dig som inte redan har hjärtsjukdom:

1. Ta ditt kolesterolvärde och dela det med ditt HDL-värde. Om du har ett kolesterol på 8,0 och ett HDL på 2,0 blir resultatet alltså 4,0.
  2. Om resultatet är under 5: du kan vara lugn: ditt kolesterol är bra.
  3. Är värdet högre: särskilt om värdet är över 6 finns skäl att fundera på livsstilsförändringar. Man kan då kontrollera om provet, kanske så ofta som en gång per halvår. Om det i längden inte blir bättre kan man i undantagsfall överväga medicinering."

6.4 / 1.7 = 3.8

Bra med andra ord. Be doktorn stoppa upp kolesterolpillren någonstans :-) Blodtrycket är en annan sak, där kan du kanske behöva något litet piller. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej.

http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka

"Här är en enklare och bättre regel, för dig som inte redan har hjärtsjukdom:

1. Ta ditt kolesterolvärde och dela det med ditt HDL-värde. Om du har ett kolesterol på 8,0 och ett HDL på 2,0 blir resultatet alltså 4,0.
  2. Om resultatet är under 5: du kan vara lugn: ditt kolesterol är bra.
  3. Är värdet högre: särskilt om värdet är över 6 finns skäl att fundera på livsstilsförändringar. Man kan då kontrollera om provet, kanske så ofta som en gång per halvår. Om det i längden inte blir bättre kan man i undantagsfall överväga medicinering."

6.4 / 1.7 = 3.8

Bra med andra ord. Be doktorn stoppa upp kolesterolpillren någonstans :-) Blodtrycket är en annan sak, där kan du kanske behöva något litet piller. 

Bra :) och tack för svaret, jag kan ingenting om detta men vill inte äta piller om det inte är livshotande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med LasseL. Undrar dock om hon inte kollade triglycerider? Med ditt relativt höga HDL-värde ("goda") så är de förmodligen låga, men det kunde vara fint med bekräftelse på det!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra :) och tack för svaret, jag kan ingenting om detta men vill inte äta piller om det inte är livshotande

Statiner, som din doktor nog gärna hade förskrivit, är livshotande. De vill du inte äta. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Statiner, som din doktor nog gärna hade förskrivit, är livshotande. De vill du inte äta. 

En viss reservation är på plats.

Det är lätt att vara en anonym hobbydoktor på nätet. 

Men du kan kanske, med min lilla input, söka dig vidare och få ännu mer input och läsa på och ifrågasätta?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh.. jomenvisst.. ditt totala har sjunkit, ditt goda har stigit.. genom att äta mer fett och mindre kolhydrater.. såå kan vi ju inte ha det.. så mumsa i dig dina statiner så skall du se att de återgår till de sämre värdena för ett år sedan! :wacko:

Du har supervärden.. hade denna läkare en doft av alkohol i utandningsluften?

6,4/1,7=3,76

Skall vara 6 eller lägre, gärna 5 eller lägre, om det är 4 eller lägre så är det superbra!

Och om de nämner att blodtrycket är lite högt.. utan vidare förklaring eller recept på blodtryckssänkande så skulle jag inte bry mig speciellt!

Hade oxå lite högt undertryck för ett tag sedan.. inget allvarligt.. när jag kom hem så kollade jag med mina mönstringspapper.. hade samma då.. o det var 1976! :blink:

Alla läkare jag träffar skriver ut statiner till mig.. vilka jag alldrig hämtar ut.. främst för att jag genom kosten redan reducerat flertalet sk riskfaktorer!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med LasseL. Undrar dock om hon inte kollade triglycerider? Med ditt relativt höga HDL-värde ("goda") så är de förmodligen låga, men det kunde vara fint med bekräftelse på det!

Skall tillbaka den 18 juni för att kolla blodtrycket igen , då skall jag fråga henne om triglyceriderna :)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ingen som helst forskning som visar att kvinnor har nån som helst positiv effekt av kolesterolsänkning. Statiners biverkningar är demensliknande tillstånd, muskelsmärtor och impotens.

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Totalkolesterol är "Kalle Anka-värde". Ett kolesterolvärde utan att mäta apolipoproteiner gör att du inte har en susning om du har små elaka LDL (onda) eller stora fluffiga ofarliga LDL.

Jag har haft astronomiska kolesterolvärden och har kommit till nästan normalt med bra kost

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh.. jomenvisst.. ditt totala har sjunkit, ditt goda har stigit.. genom att äta mer fett och mindre kolhydrater.. såå kan vi ju inte ha det.. så mumsa i dig dina statiner så skall du se att de återgår till de sämre värdena för ett år sedan! :wacko:

Du har supervärden.. hade denna läkare en doft av alkohol i utandningsluften?

6,4/1,7=3,76

Skall vara 6 eller lägre, gärna 5 eller lägre, om det är 4 eller lägre så är det superbra!

Och om de nämner att blodtrycket är lite högt.. utan vidare förklaring eller recept på blodtryckssänkande så skulle jag inte bry mig speciellt!

Hade oxå lite högt undertryck för ett tag sedan.. inget allvarligt.. när jag kom hem så kollade jag med mina mönstringspapper.. hade samma då.. o det var 1976! :blink:

Alla läkare jag träffar skriver ut statiner till mig.. vilka jag alldrig hämtar ut.. främst för att jag genom kosten redan reducerat flertalet sk riskfaktorer!

Hon fick lite andningsbesvär när jag berättade att jag åt Lchf, hon tycker inte att man skall göra det då det inte finns några vetenskapliga bevis för att det är bra!!! Jag frågade vilket århundrade hon lever i. Jag tror inte hon gillade mig så mycket :)  

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hon fick lite andningsbesvär när jag berättade att jag åt Lchf, hon tycker inte att man skall göra det då det inte finns några vetenskapliga bevis för att det är bra!!! Jag frågade vilket århundrade hon lever i. Jag tror inte hon gillade mig så mycket :)

Min metabolläkare ville säga upp bekantskapen med mej för ett år sedan för jag vägrade att äta hans hemska piller och åt LCHF. Jag förklarade att han skulle jämföra mina medicinfria värden med det jag hade året innan då jag åt hinkvis med piller. De 2 senaste provtagningarna har han jublat och hejat på. "vad du än gör, fortsätt, för det funkar uppenbarligen" . Håller på att ladda nu för nästa prov om 3 veckor

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske skulle rekommendera Ventolin till henne.. det brukar vidga luftrören!

Fråga vilka bevis det finns för att det är farligt.. SBU fann inga!

Och SBU borde hon veta vilka de är!

Sen så är det meningslöst att tjabba med läkare som inte vill lyssna.. antingen så vet de/eller missupfattar.. säg att du dragit ner på snabba kolhydrater nästa gång, det brukar gillas.. att kontentan av det innebär att man får öka lite på fettet behöver man inte nämna.. det e självklart.

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kanske skulle rekommendera Ventolin till henne.. det brukar vidga luftrören!

Fråga vilka bevis det finns för att det är farligt.. SBU fann inga!

Och SBU borde hon veta vilka de är!

Sen så är det meningslöst att tjabba med läkare som inte vill lyssna.. antingen så vet de/eller missupfattar.. säg att du dragit ner på snabba kolhydrater nästa gång, det brukar gillas.. att kontentan av det innebär att man får öka lite på fettet behöver man inte nämna.. det e självklart.

Min läkare och jag är inte kombo med varandra. Nu ville hon öka min blodtrycksmedicin, för att hon tycker att mitt övertryck är för högt. Jag blev sjuk, och har inte tagit mitt 3:e tryck ännu. Hon blev skitsur, när jag sa att jag faktiskt vill kolla trycket igen, innan hon höjer min dos. Till slut gick hon med på det. Hon ville få allt klart innan sin semester. Hon har inte noterat att jag slutat med Simvastatin, än… Jag anser henne slarvlig, hon skulle ringt upp mig i mars för att kolla upp min rygg skedde aldrig, hon skulle hört av sig till mig ang. Ögonbotten-svaret, har inte skett ännu. Jag vill inte ha denna människa över huvud taget.  :angry:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min läkare och jag är inte kombo med varandra. Nu ville hon öka min blodtrycksmedicin, för att hon tycker att mitt övertryck är för högt. Jag blev sjuk, och har inte tagit mitt 3:e tryck ännu. Hon blev skitsur, när jag sa att jag faktiskt vill kolla trycket igen, innan hon höjer min dos. Till slut gick hon med på det. Hon ville få allt klart innan sin semester. Hon har inte noterat att jag slutat med Simvastatin, än… Jag anser henne slarvlig, hon skulle ringt upp mig i mars för att kolla upp min rygg skedde aldrig, hon skulle hört av sig till mig ang. Ögonbotten-svaret, har inte skett ännu. Jag vill inte ha denna människa över huvud taget.  :angry:

Byt läkare bums, och tala om varför...

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg