Jump to content

Kolhydratsladdning före och under maraton


Leifanders
 Share

Recommended Posts

Jag äter en hyfsat liberal LCHF med mycket grönsaker och en del rotfrukter, utöver det så tränar jag ganska mycket (tycker inte själv att det är så mycket men jämfört med "vanliga människor" så).

Nu ska jag springa Stockholm maraton och funderar då på att kolhydratladda eftersom "alla vet" att det inte går att springa fort utan kolhydrater och för att jag har sprungit just det loppet 3 gånger utan kolhydrater och nu vill jag att det ska gå relativt fort. Jag är dock långt ifrån eliten och har som mål att springa på under 3 timmar.

Hur laddar jag bäst inför en sådan prestation och vad ska jag fylla på med under själva loppet?

Starten går kl 12.

En hyfsat kolhydratrik middag kvällen innan? En banan i tillägg till den normala frukosten? En banan och lite druvsocker innan start? Sportdryck, banan, druvsocker, chokladkaka (sådant som delas ut på vätskestationerna) under loppet?

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd: - ta en påse UCAN 11.30 och starta i moderat tempo, drick bara vatten första varvet, fyll sedan på med sportdryck som du vet att din mage tål.

I motvind ta rygg på en stor och stark löpare, fri fart sista milen:)

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...