Recommended Posts

Vad ligger du på i fett%? Du skriver att du tränar tung styrketräning. Är det elit satsning eller vilken nivå ligger du på? Har läkaren testat testosteron, DHEA, vit D eller liknande hormoner? Tar du några kosttillskott?

Hej!

Har bara mätt fett % med usnavy kalkylator och tanita(?)-våg. Enligt Us navy mätningen ligger jag nu på ca 19%. Men när mitt kolestrol höjdes så extremt kraftigt förra våren hade jag minskat fettprocenten från kanske ca 25-26 ner till 18 på ganska kort tid.

Med tung styrketräning menar jag så tungt som jag själv klarar att lyfta samt öka. Inte alls elitsatsning utan vanlig motionär men flitig och utan avbrott under flera år.

Har mätt D vitamin en gång för ett år sedan samtidigt som det extrema kolestrolet. Då hade jag ätit kosttillskott 2500 ie D vitamin en tid. Provet visade då 118 mmol.

Övriga kosttillskott är magnesium som jag tagit lika länge.

Läkaren är helt ointresserad av att mäta d-vitamin eller annat eftersom han het avfärdar mina synpunkter om träning och fettprocent samt även stress och kortisol.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 216
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag har talat med Ravnskov och följer de råd jag fått av honom nu några veckor.  Vill inte  berätta just nu, eftersom det känns konstigt när diskussionen går vidare i ett helt annat tempo än jag vill

Mikael: Förvånad över att du frågar faktiskt! Givetvis finns det en förklaring och jag skulle tro att fler än jag skulle kunna uppleva ämnet som en aning känsligt när man själv är den det gäller.  Nu

Intressant tråd. Inte för att jag har något entydigt svar till det höga kolesterolet men kanske kan hjälpa till att klargöra några punkter.    I vardagsspråk används ordet "kolesterol" för två helt

Posted Images

Ok, om du är kvinna (?) ligger du ganska lågt i fett%. Inte ovaligt att kolesterol går upp vid viktnedgång. Framförallt i det läge då kroppen minskar antalet fettceller. Fett, kolesterol och annat i cellen och cellmembranet måste ju transporteras bort till förbränning. Detta sker som sagt med de transportproteiner som ofta kallas för "kolesterol". Vet du om de gjort test med NMR för att få en mer detaljerade "kolesterol" profil? Det finns lite olika sorters LDL nämligen. Hur såg dina blodfetter ut (triglycerider)?

Tycker det verkar knasigt av läkaren att vilja sänka kolesterol utan att först veta varför det är högt. Precis som att ge någon febernedsättande utan att känna till orsaken till febern (det gör i och för sig en del läkare också). 

Kolesterol är byggblock till bl a testosteron så därför jag undrade om hela kedjan av hormoner som bildas från kolesterol ligger högt eller bara kolesterol. Och 7D-Kolesterol omvandlas till vitamin D (vilket egentilgen är ett hormon) i huden då den träffas av UVB strålar. Det är ganska många reaktionsvägar som är kopplade till kolesterol och man behöver förstås veta hur dessa ser ut för att kunna ringa in en orsak till kolesterolet. 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Ok, om du är kvinna (?) ligger du ganska lågt i fett%. Inte ovaligt att kolesterol går upp vid viktnedgång. Framförallt i det läge då kroppen minskar antalet fettceller. Fett, kolesterol och annat i cellen och cellmembranet måste ju transporteras bort till förbränning. Detta sker som sagt med de transportproteiner som ofta kallas för "kolesterol". Vet du om de gjort test med NMR för att få en mer detaljerade "kolesterol" profil? Det finns lite olika sorters LDL nämligen. Hur såg dina blodfetter ut (triglycerider)?

Tycker det verkar knasigt av läkaren att vilja sänka kolesterol utan att först veta varför det är högt. Precis som att ge någon febernedsättande utan att känna till orsaken till febern (det gör i och för sig en del läkare också). 

Kolesterol är byggblock till bl a testosteron så därför jag undrade om hela kedjan av hormoner som bildas från kolesterol ligger högt eller bara kolesterol. Och 7D-Kolesterol omvandlas till vitamin D (vilket egentilgen är ett hormon) i huden då den träffas av UVB strålar. Det är ganska många reaktionsvägar som är kopplade till kolesterol och man behöver förstås veta hur dessa ser ut för att kunna ringa in en orsak till kolesterolet. 

Intressant att läsa det du skriver här!

Jag är kvinna och kan tydligt se att min fettprocent är mkt låg nu (blåådrig tex).

Vet du om det är skadligt då att få förhöjd LDL pga fettminskning? Jag fattade din tidigare kommentar som att ldl ökning kan vara en effekt efter att fettprocent minskat och därefter stabiliseras, eller?

Min hdl är 2,2 och tricglycerider 0,7.

Tror du att kosttillskott med D-vitamin kan påverka? Kan det vara så att kosttillskott 2500 ie blir för mkt för en mager kropp än för en något fylligare? Det anges ju aldrig utifrån

kroppslängd och vikt hur mkt man ska ta in.

NMR vet jag inte om de gjort test med. Det jag vet är apo a1, apoB och apo-kvot.

Länk till inlägg

Intressant att läsa det du skriver här!

Jag är kvinna och kan tydligt se att min fettprocent är mkt låg nu (blåådrig tex).

Vet du om det är skadligt då att få förhöjd LDL pga fettminskning? Jag fattade din tidigare kommentar som att ldl ökning kan vara en effekt efter att fettprocent minskat och därefter stabiliseras, eller?

Min hdl är 2,2 och tricglycerider 0,7.

Tror du att kosttillskott med D-vitamin kan påverka? Kan det vara så att kosttillskott 2500 blir för mkt för en mager kropp än för en något fylligare? Det anges ju aldrig utifrån

kroppslängd och vikt hur mkt man ska ta in.

NMR vet jag inte om de gjort test med. Det jag vet är apo a1, apoB och apo-kvot.

Nyfiken...

Är det nån speciell anledning till att du vill hålla fettprocenten så låg?

Som jag har förstått det så är dina värden mycket låga för att vara en kvinna...

Finns det inte risk för en hormonell påverkan, till exempel så mensen upphör? :)

Länk till inlägg

Nyfiken...

Är det nån speciell anledning till att du vill hålla fettprocenten så låg?

Som jag har förstått det så är dina värden mycket låga för att vara en kvinna...

Finns det inte risk för en hormonell påverkan, till exempel så mensen upphör? :)

Nja...efter vad jag läst mig till är inte detta mycket låga nivåer. Men ganska låga nivåer för en vanlig motionär som jag, kanske det är. För elittränande kvinnor kan det ligga på 13-15% och mindre.

Jag vill ha en fit kropp helt enkelt och den nivå jag ligger på nu ger lite lagom synliga muskler och mindre med fett på besvärande ställen som tex byxlinning :).

Intressant nog väger jag 2 kg mer nu än i augusti och jag tror och hoppas att detta är muskler.

Dessutom vill jag tillägga att jag rent upplevelsemässigt mår mkt bra, har energi, sover gott, äter mycket mat. Så mina frågor om kolestrolet är mer för att det är ett mysterium för mig och min läkare att det är så högt.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Du är vältränad och mår bra. Inga symptom på hjärt-kärl-sjukdom. Du är kvinna med mindre fettprocent än normalt för din ålder och antagligen mer muskelmassa. Sannolikt minimala mängder visceralt fett.

Ärligt talat skulle jag inte oroa mig. Varför mättes dina blodfetter till att börja med? Var det en så kallad hälsoundersökning som jobbet brukar ordna? Var det första gången du fick dina kolesterolvärden uppmätta? Finns några andra riskfaktorer, t ex har nära släktingar till dig insjuknat eller dött i tidig ålder (40-60) i hjärt-kärl-sjukdom?

(Frågorna är mest retoriska - jag förväntar mig inga svar. Kanske finns en del av svaren redan i den nu ganska långa tråden och jag uppdaterade mig bara på de första inläggen :P  )

Vi kvinnor lever längre ju högre kolesterol vi har (upp till cirka 7 finns dokumenterat, högre än så saknas det data på).

Se t ex data i figur 2 i Petursson et al från 2011: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2753.2011.01767.x/full

Fram för allt så har statiner inte visats förlänga livet för kvinnor i någon åldersgrupp. Ingenting faktiskt talar egentligen för att du borde äta statiner. Några enstaka personer kanske helt normalt ska ha så höga kolesterolvärden. Jag tror ingen vet.

Med det sagt, så skulle jag, om jag var du, ändå hålla koll på min kärlhälsa. Man kan ju röntga kärlen och se om de har förtjockade väggar. Det är mycket bättre än att fokusera på en statistisk surrogatmarkör som kolesterol.

• Gilla 7
Länk till inlägg

Nya provsvar.

Halskärlröntgen: inga stopp eller plack.

Dna test: Finns inga genetiska orsaker.

Ja, då verkar ju de sista kvarvarande möjligheterna till ökad risk för hjärt-kärl-sjukdom jag kunde komma på vara utredda redan.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Du är vältränad och mår bra. Inga symptom på hjärt-kärl-sjukdom. Du är kvinna med mindre fettprocent än normalt för din ålder och antagligen mer muskelmassa. Sannolikt minimala mängder visceralt fett.

Ärligt talat skulle jag inte oroa mig. Varför mättes dina blodfetter till att börja med? Var det en så kallad hälsoundersökning som jobbet brukar ordna? Var det första gången du fick dina kolesterolvärden uppmätta? Finns några andra riskfaktorer, t ex har nära släktingar till dig insjuknat eller dött i tidig ålder (40-60) i hjärt-kärl-sjukdom?

(Frågorna är mest retoriska - jag förväntar mig inga svar. Kanske finns en del av svaren redan i den nu ganska långa tråden och jag uppdaterade mig bara på de första inläggen :P  )

Vi kvinnor lever längre ju högre kolesterol vi har (upp till cirka 7 finns dokumenterat, högre än så saknas det data på).

Se t ex data i figur 2 i Petursson et al från 2011: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2753.2011.01767.x/full

Fram för allt så har statiner inte visats förlänga livet för kvinnor i någon åldersgrupp. Ingenting faktiskt talar egentligen för att du borde äta statiner. Några enstaka personer kanske helt normalt ska ha så höga kolesterolvärden. Jag tror ingen vet.

Med det sagt, så skulle jag, om jag var du, ändå hålla koll på min kärlhälsa. Man kan ju röntga kärlen och se om de har förtjockade väggar. Det är mycket bättre än att fokusera på en statistisk surrogatmarkör som kolesterol.

Bra åsikter  och jag håller med. Det är ändå ganska konstigt att de som ska vara mest uppdaterade och kunniga på området bara vill se sänkning av ldl dock.

Länk till inlägg

Ja, då verkar ju de sista kvarvarande möjligheterna till ökad risk för hjärt-kärl-sjukdom jag kunde komma på vara utredda redan.

Min läkares kommentar när jag tog upp detta resultat var "Ja men du har ju massor av andra kärl i hela kroppen som vi inte röntgat" (Så därför bör jag äta statiner!?)

Länk till inlägg

Attia  är kanske den mest "briljanta" low carb förespråkaren i världen så jag utgår från att han menar mejeriprodukter (smör), kokosfett och annat som innehåller mycket mättat fett (SFA). Det går att äta LCHF på det sättet även om det blir lite mer begränsat.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Attia  är kanske den mest "briljanta" low carb förespråkaren i världen så jag utgår från att han menar mejeriprodukter (smör), kokosfett och annat som innehåller mycket mättat fett (SFA). Det går att äta LCHF på det sättet även om det blir lite mer begränsat.

Ja under året nu när mitt ldl sjunkit igen så har jag ju minskat mkt på smör samt ätit mer paleo där jag uteslutit mjölkprodukter. Senaste tiden har jag ökat lite på smör igen och lagt till fetaost. Kanske det gjorde att ldl ökade igen då...

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ja under året nu när mitt ldl sjunkit igen så har jag ju minskat mkt på smör samt ätit mer paleo där jag uteslutit mjölkprodukter. Senaste tiden har jag ökat lite på smör igen och lagt till fetaost. Kanske det gjorde att ldl ökade igen då...

Intressant! Kan tänkas att det kan vara detta som spökar kanske. Får väl börja äta Bjäst då istället för ost!

Länk till inlägg

Det är ju inte helt osannolikt att ökade LDL värden beror på det i alla fall.  Attias patient hade haft problem med inflammationsmarkörer, hade inte du det också?

Framförallt om du äter kokosolja så måste du undvika det om du vill testa detta.

Länk till inlägg

Det är ju inte helt osannolikt att ökade LDL värden beror på det i alla fall.  Attias patient hade haft problem med inflammationsmarkörer, hade inte du det också?

Framförallt om du äter kokosolja så måste du undvika det om du vill testa detta.

kokosolja använder jag bara lite att steka i. Inflammation verkade jag ha då för ett år sedan men inte nu längre. Jag är ingen "riktig" lchf are eftersom jag inte äter cf, grädde, ost så mkt. Men det är klart att mer smör kokosfett och fetaost än en normalkostare blir det ju helt klart!

Länk till inlägg

Enligt Atkins (gubben själv alltså) är cirka 25% av alla människor så kallade "hyperresponders" dvs deras kolesterol ökar markant när de äter mat med kolesterol i. De flesta är som sagt okänsliga för detta. En sak du kunde prova (om du vill ändra maten och försöka sänka LDL) vore därför att ta bort  kolesterolrika födoämnen som ägg och lever. Räkor också tror jag. Tyvärr är kolesterolrika födoämnen också väldigt näringsrika och bra på många sätt, så totalt sett är det oklart om ens en hyperresponder vinner något på en sådan strategi (förutom att en labtestsiffra går ner). Men en testperiod skulle åtminstone eventuellt kunna räta ut ett eller annat frågetecken.

(Återigen har jag inte läst igenom hela tråden för att kolla om du redan provat detta...)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Enligt Atkins (gubben själv alltså) är cirka 25% av alla människor så kallade "hyperresponders" dvs deras kolesterol ökar markant när de äter mat med kolesterol i. De flesta är som sagt okänsliga för detta. En sak du kunde prova (om du vill ändra maten och försöka sänka LDL) vore därför att ta bort  kolesterolrika födoämnen som ägg och lever. Räkor också tror jag. Tyvärr är kolesterolrika födoämnen också väldigt näringsrika och bra på många sätt, så totalt sett är det oklart om ens en hyperresponder vinner något på en sådan strategi (förutom att en labtestsiffra går ner). Men en testperiod skulle åtminstone eventuellt kunna räta ut ett eller annat frågetecken.

(Återigen har jag inte läst igenom hela tråden för att kolla om du redan provat detta...)

Jo, jag har tänkt på just detta idag. Men det blir ganska svårt om man ska ta bort både mättat fett och kolestrolrika livsmedel. Då går ägg, kyckling, skaldjur, torsk, rött kött, mjölkprodukter och fet fisk och inälvsmat bort. Återstår spannmål och bönor med olivolja....

Länk till inlägg

Jo, jag har tänkt på just detta idag. Men det blir ganska svårt om man ska ta bort både mättat fett och kolestrolrika livsmedel. Då går ägg, kyckling, skaldjur, torsk, rött kött, mjölkprodukter och fet fisk och inälvsmat bort. Återstår spannmål och bönor med olivolja....

hehe..vatten funkar  ;) 

Jag skulle föreslå att testa en sak i taget...typ en månad med lite SFA...och sen en månad med lite kolesterol....sen om det inte funkar då kan du ju lika gärna ta i med storsläggan och testa ornish en månad...

Länk till inlägg

"Min hdl är 2,2 och tricglycerider 0,7."

Det är väl bra värden? HDL ska väl vara >1 och triglycerider <1,7, ungefär? Och triglycerider/HDL är ju 0,7/2,2 = 0,3, och ska vara <2.

Ditt höga LDL kanske beror på att standardformeln inte stämmer på dig, eftersom du äter LCHF, har ganska låg andel kroppsfett för att vara kvinna, och tränar hårt. Du kanske ska räkna ut LDL via den "Iranska LCHF-formeln", eller bara strunta i LDL-värdena du fått. Eller så beror det kanske på att du har högt LDL men mest av den fluffiga stora och bra sorten (LDL-a?). Ursäkta om dessa funderingar är snurriga och jag missat nåt, eller om jag knackar på öppen dörr, det var ett tag sedan jag läste hela tråden. Men om du mår bra så mår du ju bra, och du har dessutom gjort långt mer undersökningar än de flesta.

Eller tänker jag fel?
  • Gilla 1
Länk till inlägg

Har man ett total kolesterol på 15-30 så förstår jag att man blir stressad av detta...det behöver ju inte vara farligt men personligen så kan jag tänka mig att jag skulle vara beredd att testa en del saker för att få ner det...

• Gilla 3
Länk till inlägg

Är totalkolesterol ett verkligt uppmätt värde, eller är även det beräknat enligt någon formel som kan stämma mer eller mindre bra?

Länk till inlägg

hehe..vatten funkar  ;) 

Jag skulle föreslå att testa en sak i taget...typ en månad med lite SFA...och sen en månad med lite kolesterol....sen om det inte funkar då kan du ju lika gärna ta i med storsläggan och testa ornish en månad...

Ja nu är jag ju inte så lyckligt lottad att jag själv kan bestämma att jag ska testa lite olika sorters kost och ta kolestrolprov när jag själv vill. Tvärtom läge faktiskt. Om jag inte tar mediciner nu och samarbetar så är de inte så intresserade heller troligen.

• Gilla 1
Länk till inlägg

hehe..vatten funkar  ;) 

omish?

Länk till inlägg

Förresten, provade du någonsin tarmläkning a la Johanna07?

Jag tror betydligt mer på det än Ornish ärligt talat.

Jag tror också man kan beställa egna kolesteroltester, det finns sådana företag numera. Då får man i och för sig betala ur egen ficka.

Länk till inlägg

I ärlighetens namn har jag inte läst igenom hela tråden nu, Angelico (men jag har ju följt den). Visst är det så att du haft kontakt med Uffe Ravnskog? Fick du ut något av den kontakten? Lite nyfiken på vad han tror.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Är totalkolesterol ett verkligt uppmätt värde, eller är även det beräknat enligt någon formel som kan stämma mer eller mindre bra?

Svarar mig själv efter lite googling: Om jag förstått rätt så är totalkolesterol=HDL+LDL. Så om LDL skulle vara fel blir även totalkolesterolet fel.

Angelico, har du provat att använda någon alternativ formel för beräkning av LDL?

Länk till inlägg

Svarar mig själv efter lite googling: Om jag förstått rätt så är totalkolesterol=HDL+LDL. Så om LDL skulle vara fel blir även totalkolesterolet fel.

Angelico, har du provat att använda någon alternativ formel för beräkning av LDL?

Näe.. man mäter kolesterol i samtliga lipoproteiner och separerar HDL och mäter kolesterol i dessa.. sen beräknar man LDL.

På så sätt utgår man från att den första mätningen är HDL+LDL.

Men det kan även vara Kylomicroner om man inte är fastande någon timme eller två före provtagning.

Kylomicroner är kortlivade och transporterar främst längre fettsyror och fettlösliga vitaminer via lymfsystemet efter en måltid.

I Angelicos fall spelar nog räknemetoden mindre roll.. något är rätt konstigt hur som helst.

Egentligen borde det kollas för genetiska orsaker som det finns en uppsjö utav.. så då behöver man nästan själv veta vad det kan vara för att söka rätt typ av läkare för undersökning.

• Gilla 2
Länk till inlägg

A har varit i kontakt med Uffe.. men det är en konversation mellan läkare och patient, så den är privat.. vi får tåla oss tills A skriver något om det själv.

Jag har själv högt kolesterol, de blev bättre med LCHF, dock alldrig riktigt bra.

Gått från 13 till 8,2.. APOkvoten ligger fortfarande på gränsen.. men det är bättre än långt över gränsen!

Mitt HDL tenderar hela tiden att vara lågt.. så när jag gick från 9,5 till 8,2 så sjönk HDL från 1,2 till 1,0.. så kvoten är stabil kan man säga! :huh:

• Gilla 2
Länk till inlägg

A har varit i kontakt med Uffe.. men det är en konversation mellan läkare och patient, så den är privat.. vi får tåla oss tills A skriver något om det själv.

Jag har själv högt kolesterol, de blev bättre med LCHF, dock alldrig riktigt bra.

Gått från 13 till 8,2.. APOkvoten ligger fortfarande på gränsen.. men det är bättre än långt över gränsen!

Mitt HDL tenderar hela tiden att vara lågt.. så när jag gick från 9,5 till 8,2 så sjönk HDL från 1,2 till 1,0.. så kvoten är stabil kan man säga! :huh:

Hur gör du med det mättade fettet?

Länk till inlägg

Hur gör du med det mättade fettet?

Det äter jag!  :o  :unsure:  :wacko:

Tror rent ut sagt att det inte handlar om mättat eller inte.. möjligen i As fall om fett överhuvudtaget.. mer troligt ämnet kolesterol.. dess upptag och omsättning.. mer troligt oxå om LDLremnants och dess kolesterolinnehåll.

Kikar man på skillnaden mellan mig och A så har jag som främsta symptom lågt HDL.. som svårligen stiger.. A har högt.. väldigt högt HDL.. och LDL, samt om jag minns rätt concordanse vad gäller APOb.

Jag har oxå concordanse vad gäller kolesterol och APOb.. men neråt.

Oså har jag fortfarande bukfettma, det finns de som säger att jag blivit smalare i ansiktet.. inget som jag vill höra alls, det vore bättre om kalaskulan försvann, dels medecinskt, dels estetiskt! :huh:

Lyckas jag pressa ner mitt totalkolesterol så sjunker HDL och triglycerider ökar.. det är ett mysterium.. finns det inget piller! :blink:  :ph34r:

• Gilla 2
Länk till inlägg

Försöker svara lite olika frågor från tidigare här.

Mitt hdl och triglycerider är bra och har varit det hela tiden. Ldl har sjunkit från 24 till 12,3.

LDL steg kraftigt efter en period med fakirkost, mycket stark negativ stress, samt typ av muskelinflammation i ryggen.När LDL sjönk kraftigt åt jag paleo med ca 60-100 kh från grönsaker, rotfrukter, nötter och banan, muskelskadan läkt, stress minskad.

DNA test visade negativt på FH och inga synliga tecken på detta finns heller.

Uffe R tror överhuvudtaget inte på kosten som orsak. I hans böcker har jag för mig att han även tar upp att kost med mkt kolestrol och mättat fett inte påverkar mer än mkt lite även för de med mkt högt kolestrol.

U.R menar att kvinnor med högt LDL inte är riskgrupp utan snarare tvärtom. Han anser att statiner inte har verkan på kvinnor när det gäller att minska förekomst av hjärt/kärlhändelse.

Min traditionella läkare tror att det är mkt farligt men har avfärdat alla livsstilsrelaterade orsaker, eftersom det inte finns några. Han avfärdar också stress samt fettprocentminskning. Han har ingen aning om vad som kan vara orsak men vill att jag tar medicin.

Jag har gått tillbaka till paleokosten nu och tagit bort ägg , fetaost samt smör. Men alla olika kostteorier blir en salig röra av motsägelsefulla saker, när man jämför och fördjupar sig lite.

Egentligen är jag mest nyfiken på idéerna om fettminskning och stress, men det är svårt att hitta någorlunda lättlästa artiklar om detta.

Han har gissat på stress som orsak och han säger om och om igen att jag inte ska oroa mig eftersom det inte är farligt för kvinnor med högt LD.

Zepp: Vad är concordance? Menar du dig eller mig här och om mig , hur då?" Tror rent ut sagt att det inte handlar om mättat eller inte.. möjligen i As fall om fett överhuvudtaget.. mer troligt ämnet kolesterol.. dess upptag och omsättning.. mer troligt oxå om LDLremnants och dess kolesterolinnehåll".

• Gilla 1
Länk till inlägg

Concordanse är väl det samma som överensstämelse?

När en lipidprofil överenstämmer med en apo-kvot så råder concordanse?

Det vanligaste när det inte råder concordanse är när man har hysat kolesterol men helt skev APO-kvot.

För det är det vanligaste när man har FH, dvs en massa tomma LDL-remnats.. som levern inte bryter ner tillräckligt snabbt.

Såå, din profil är nog rätt ovanlig för om jag minns rätt så hade du både högt kolesterol och högt LDL/APOb?

Tack föresten att du skriver om vad Uffe sagt,, vi är flera som undrat.

Länk till inlägg

Concordanse är väl det samma som överensstämelse?

När en lipidprofil överenstämmer med en apo-kvot så råder concordanse?

Det vanligaste när det inte råder concordanse är när man har hysat kolesterol men helt skev APO-kvot.

För det är det vanligaste när man har FH, dvs en massa tomma LDL-remnats.. som levern inte bryter ner tillräckligt snabbt.

Såå, din profil är nog rätt ovanlig för om jag minns rätt så hade du både högt kolesterol och högt LDL/APOb?

Tack föresten att du skriver om vad Uffe sagt,, vi är flera som undrat.

Ok. Men menade du mig här ? "Tror rent ut sagt att det inte handlar om mättat eller inte.. mer troligt ämnet kolesterol.. dess upptag och omsättning.. mer troligt oxå om LDLremnants och dess kolesterolinnehåll".

Och hur då?

Länk till inlägg

Ok. Men menade du mig här ? "Tror rent ut sagt att det inte handlar om mättat eller inte.. mer troligt ämnet kolesterol.. dess upptag och omsättning.. mer troligt oxå om LDLremnants och dess kolesterolinnehåll".

Och hur då?

Det där har vi spekulerat om tidigare i tråden och kom inte fram till något särskildt då heller.. dvs det där med hyperresponder o sådant.

Det skumma är ju att det inte stämmer med FH, för då skulle LDL inte stämma med APOb.. för LDL är kolesterolet.. fasten man egentligen är ute efter lipoproteinet som transporterar det.. dvs det som vi numera främst mäter som APOb.

Olika mätmetoder, den ena mer exakt än den andra.

Och ditt höga HDL tyder på att de har fullt arbete med att transportera tillbaka till levern kolesterol och/eller triglycerider.

Hade du inte haft så högt HDL hade det troligen varit värre.

Det är en skum profil hur som helst och jag är benägen att hålla med Uffe, det verkar vara någon annan faktor som ligger bakom än själva kosten.

Min profil är mer typisk.. tyder mer på metabolt syndrom.

På sådana som mig.. äldre inaktiv herre med gubbmage är ett vanligt symptom lågt HDL.

Lågt HDL är mest troligt ett symptom på något annat som inte är så bra.

http://forum.kostdoktorn.se/topic/6309-vad-%C3%A4r-viktigast-ldl-hdl-eller-trg/

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det skumma är ju att det inte stämmer med FH, för då skulle LDL inte stämma med APOb.. för LDL är kolesterolet.. fasten man egentligen är ute efter lipoproteinet som transporterar det.. dvs det som vi numera främst mäter som APOb.

Menar du att det är skumt att mitt dna prov visade negativt eller vad tänker du på här?

Länk till inlägg

Menar du att det är skumt att mitt dna prov visade negativt eller vad tänker du på här?

Näe.. att det råder en concordance mellan kolesterol och APO.

Dvs att både LDL-C och APOb är förhöjda.

Hade du haft FH så borde APOb vara högre än LDL-C.

Dvs jag lutar åt att det handlar rätt mycket åt själva ämnet kolesterol.. och då är vi ute på hal is, dvs ämnet kolesterols upptag och transport in genom tarmen, i blodet och tillbaka till levern, där överskott skall tömmas i tunntarmen.. och en del tas upp igen.. vid behov.

Ute på hal is på grund av att det är svårt att förstå sig på altså.

Är det så att du superabsorberar kolesterol eller är det internt producerat kolesterol från cellerna.. många frågor blir det.

Dina celler producerar mer kolesterol än vad du äter, sker i alla celler förutom könskörtlar.. äter man riktigt mycket kolesterol som tas upp.. (allt gör inte det) så behöver cellerna inte producera lika mycket, då det är rätt energikrävande.

Det finns altså en reglering här som skall se till att det blir lagom.

Varför funkar inte den?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Näe.. att det råder en concordance mellan kolesterol och APO.

Dvs att både LDL-C och APOb är förhöjda.

Hade du haft FH så borde APOb vara högre än LDL-C.

Dvs jag lutar åt att det handlar rätt mycket åt själva ämnet kolesterol.. och då är vi ute på hal is, dvs ämnet kolesterols upptag och transport in genom tarmen, i blodet och tillbaka till levern, där överskott skall tömmas i tunntarmen.. och en del tas upp igen.. vid behov.

Ute på hal is på grund av att det är svårt att förstå sig på altså.

Är det så att du superabsorberar kolesterol eller är det internt producerat kolesterol från cellerna.. många frågor blir det.

Dina celler producerar mer kolesterol än vad du äter, sker i alla celler förutom könskörtlar.. äter man riktigt mycket kolesterol som tas upp.. (allt gör inte det) så behöver cellerna inte producera lika mycket, då det är rätt energikrävande.

Det finns altså en reglering här som skall se till att det blir lagom.

Varför funkar inte den?

Intressanta reflektioner iallafall!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Angående Uffe R så kan jag tillägga att han även säger att Apo-kvot är lika obrukbart som kolestrolvärdena för att ta reda på om det finns ohälsa hjärt/kärl. Han menar att det är helt fel att små ldl molekyler klistrar sig fast i kärlväggarna. Han säger att de små ldl molekylerna är associerade med högre risk för hjärtinfarkt men att det inte behöver betyda att de små ldl molekylerna är själva orsaken.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Intressant! Men har du sagt B får du säga C! :) Har Uffe nån bra idé om orsaken?

:). Jag skrev tidigare här ovan att hans gissning är stress i kombination med infektion som jag kanske hade för ett år sedan när jag fick någon slags träningsskada i ryggen, muskelinflammation troligen. Det var då mitt kolestrol gick i taket.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Angående Uffe R så kan jag tillägga att han även säger att Apo-kvot är lika obrukbart som kolestrolvärdena för att ta reda på om det finns ohälsa hjärt/kärl. Han menar att det är helt fel att små ldl molekyler klistrar sig fast i kärlväggarna. Han säger att de små ldl molekylerna är associerade med högre risk för hjärtinfarkt men att det inte behöver betyda att de små ldl molekylerna är själva orsaken.

Även här tenderar jag till att hålla med Uffe, dvs det finns ett statistiskt samband mellan höga APOb/LDL-p och ateroskleros.. men då skall man oxå inse att de flesta som får detta äter en helt annan kost än de flesta utav oss.

Och ja, det är helt fel att små LDL är orsak.. de är snarare symptom på hög produktion av många VLDL.. och det är ett tillstånd som främst karaktäriseras av metabolt syndrom/diabetes/prediabetes!

Men.. tar man bort allt annat så i slutändan så är det antalet APOb som statistiskt är högsta riskfaktorn för plackbildning.. men till detta måste man lägga alla andra riskfaktorer om man skall göra en riktig riskbedömning för framtida CVD!

Då spelar det mindre roll om huruvida de är små eller ej.. its a number game!

Har man då multipla riskfaktorer så multipliceras risken med varje faktor.

Att vara människa är i sig en riskfaktor, att leva ett västerländskt liv en annan, det vi kan göra är att leva våra liv så gott det går, på sin höjd kan vi välja vad vi skall dö utav.. men inte när!

Tråkigt men sant, man kan proppa i sig en massa piller, men överlevnaden blir sällan bättre, man byter bara dödsorsak.

Grejen med små LDL/ många APOb är att de är ett tecken på antingen FH eller metabolt syndrom!

Så självklart är det en fördel av stora och färre, men man skall inte stirra sig blind på statistiska samband utan snarare förstå vad de talar om.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Bra sammanfattning av möjliga orsaker till högt LDL (egentligen högt antal LDL partiklar): http://chriskresser.com/what-causes-elevated-ldl-particle-number

Den mest intressanta här tycker jag är "läckande tarm". Då kan bakterie-skapade substanser (endotoxiner) ta sig in i blodet från tarmen och kroppen försöker rensa bort dessa med hjälp av LDL. Detta kan man misstänka är orsaken till höga LDL-värden när den enda riskfaktor man ser är just högt LDL (dvs man ser varken högt blodtryck, bukfetma, dålig blodsockerkontroll, dåliga sköldkörtelvärden eller symptom på dysfunktion hos sköldkörteln osv).

De andra möjliga orsakerna som nämns är metabolt syndrom, sköldkörtelproblem, infektioner, genetik, och dessa tycks alla avskrivna vid det här laget, förutom möjligtvis infektion. H. Pyroli (magsårsbakterien) ger tydligen detta symptom.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Fick precis mitt senaste provsvar från Werlabs där hade min APO-kvot stigit från 0,7 --> 1,1 , vilket ju är tråkigt...men också intressant. Kolesterolvärden svänger uppenbarligen ganska kraftigt på relativt kort tid (6 mån) ...utan att jag kan komma på någon tydlig förklaring.

Men det innebär kanske också att man inte ska bry sig så mycket om enskilda mätningar...utan kanske behöver titta på hur värdena ligger genomsnittligt under flera år? Om man överhuvudtaget ska fästa någon större uppmärksamhet på dessa?

Intressant artikel av Gudiol om Kitavafolket och deras APO-kvot jämfört med svenskars.

http://tranastyrka.se/apo-kvot-och-andra-blodfetter-som-riskmarkorer/

• Gilla 3
Länk till inlägg

Det som talar lite emot att fokusera på höga LDL är ju att om HDL är högt så drar det ner risken drastiskt för CVD (statistiskt alltså).

En av kriterierna på metabolt syndrom är lågt HDL  (LDL finns inte med som kriterium).

Jag får helt enkelt inte ihop logiken kring det här med kolesterol...det är väl därför man tycker att det är intressant. ;)

• Gilla 5
Länk till inlägg

Man får lära sig att skilja på LDL-C och LDL-P/APOb!

Två helt olika saker egentligen.

Grejen är fortfarande att; bibehåll övriga riskfaktorer såsom hög glykemisk belastning, västerländsk levnadsstil, psykosocial stress, inaktivt leverne.. annat som hör ihop.. så är högt LDL-P/APOb en hög risk.. dvs då är det troligen som så att  man drabbas utav de sammanlagda riskfaktorerna?

Eller snarare.. så handlar det om att vår kropp inte har förmåga att hantera högt LDL-P/APOb under sådana omständigheter?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag håller med dig Syster att man blir lite orolig över saker man inte ens funderat över när man gör ett större hälsotest.  ;)

Men det här med kost och hälsa har blivit en hobby och så är man notoriskt nyfiken.  :)  ...men oavsett kolesterolvärde krävs nog en CVD för att jag skulle överväga statiner...och visst är det lite spännande och fundera på om värden kommer att gå upp eller ner till nästa testtillfällle...jag vet...jag är nog inte helt frisk...  ;)

• Gilla 4
Länk till inlägg