Recommended Posts

Jag tillhör också de nyfikna som betalar för att testa olika värden. Min apokvot har också ökat sedan jag började med LCHF. En månad efter att jag skiftade från LCHP (Dukandieten) till LCHF så hade jag apokvoten 0,52 nu senast efter 4 år, 0,8. Mitt LDL har ökat från 3,9 till 6. Innan jag började med LCHF hade jag en läkare som reagerade på totalkolesterolen 5.7. Jag undrar vad han skulle säga idag då den ligger på 8,3. Naturligtvis har även HDL ökat men på senaste året sjunkit något från 2,3 till 2,0.

För första gången testade jag nu dessutom fritt T3. Den visade sig att den låg under referensintervallet (TSH och T4 inom referens). Nu har jag tyvärr inga värden på sköldkörtelhormoner att jämföra med innan jag började med lågkolhydratkost.
Det finns vissa som säger att för lågt med kolhydrater kan leda till lågt T3 och minskat uttryck av LDL receptorer i levern (vad de nu än innebär). http://bjjcaveman.com/2013/04/06/the-effect-of-a-ketogenic-diet-on-cholesterol-part-3/.

Nu försöker jag läsa på vad som gäller för Carb NIte. Att med jämna mellanrum öka kolhydraterna för att kicka igång sköldkörtelhormonerna. Eller gå över till mer liberal LCHF.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 216
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag har talat med Ravnskov och följer de råd jag fått av honom nu några veckor.  Vill inte  berätta just nu, eftersom det känns konstigt när diskussionen går vidare i ett helt annat tempo än jag vill

Mikael: Förvånad över att du frågar faktiskt! Givetvis finns det en förklaring och jag skulle tro att fler än jag skulle kunna uppleva ämnet som en aning känsligt när man själv är den det gäller.  Nu

Intressant tråd. Inte för att jag har något entydigt svar till det höga kolesterolet men kanske kan hjälpa till att klargöra några punkter.    I vardagsspråk används ordet "kolesterol" för två helt

Posted Images

Jag tillhör också de nyfikna som betalar för att testa olika värden. Min apokvot har också ökat sedan jag började med LCHF. En månad efter att jag skiftade från LCHP (Dukandieten) till LCHF så hade jag apokvoten 0,52 nu senast efter 4 år, 0,8. Mitt LDL har ökat från 3,9 till 6. Innan jag började med LCHF hade jag en läkare som reagerade på totalkolesterolen 5.7. Jag undrar vad han skulle säga idag då den ligger på 8,3. Naturligtvis har även HDL ökat men på senaste året sjunkit något från 2,3 till 2,0.

För första gången testade jag nu dessutom fritt T3. Den visade sig att den låg under referensintervallet (TSH och T4 inom referens). Nu har jag tyvärr inga värden på sköldkörtelhormoner att jämföra med innan jag började med lågkolhydratkost.

Det finns vissa som säger att för lågt med kolhydrater kan leda till lågt T3 och minskat uttryck av LDL receptorer i levern (vad de nu än innebär). http://bjjcaveman.com/2013/04/06/the-effect-of-a-ketogenic-diet-on-cholesterol-part-3/.

Nu försöker jag läsa på vad som gäller för Carb NIte. Att med jämna mellanrum öka kolhydraterna för att kicka igång sköldkörtelhormonerna. Eller gå över till mer liberal LCHF.

Ja, om du inte ska viktminska utan bara äta bra så kan du öka kh till mellan 50-100 och på så vis få i dig mer varierat med vitaminer och andra näringsämnen. För mig som normalviktig så påverkar inte kolhydratmängden min vikt alls. Bara om jag skulle börja äta socker och vetemjöl kanske :).

Länk till inlägg

Joo, äter man mer mjöl och socker lär man få högre fritt T3!

Om nu detta är något eftersträvansvärt?

"The findings suggest that T3 regulates insulin level in the circulation after glucose ingestion and the increase in serum T3 levels after glucose ingestion is necessary for the glucose removal from the circulation in humans."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3516161

Annars när det gäller alternativa diagnoser av lågt T3 så är jag mer inne på det med inflamtioner av olika sort.

"The takeaway of this article is that the primary mechanisms of Low T3 Syndrome are mediated by inflammation. That inflammation could be caused by an infection, autoimmune disease, obesity, diabetes or other chronic illness. Just about any disease you can think of is characterized by inflammation, so the list here is quite long."

http://chriskresser.com/low-t3-syndrome-i-its-not-a

Länk till inlägg

Angelico, jag skulle vilja gå ner lite till. Mitt problem är att jag inte klarar av att vara viktstabil utan lätt går upp i vikt.

Zepp, Jag var sjuk i något influensaliknande i mitten av mars och fick efter det min vanliga sexveckorshosta. Frågan är om det kan ha påverkat så länge efteråt? Sänkan och leukocyterna visade inget.

Länk till inlägg

Han menar inte vanliga förkylningar utan mer kroniska tillstånd!

Att ämnesomsättning, psyke och fysik förändras vid vanliga infektioner är helt okej, det är imunförsvaret som styr och ställer för bästa överlevnad.

Länk till inlägg
  • 4 months later...

Mina blodfettprover fortsätter att minska. Jag ser något som det är lite svårt att bortse från när jag ser min kurva:

datum     total LDL HDL Tric Mat

2012        10,  7,   2,4,   0,7     Nyss börjat äta LCHF

2014 05   29,8, 24,1, _,  _      Ätit fakirliknande ca 5 gr kh och mycket smör

2015 01   12,4, 10, 2,4, 0,7,   äter 60-100 kh av grönsaker, ej smör, enbart olivolja och majjo som fett

2015 03   16,1,12,8, 2,2, 0,7, ökat lite på smör igen en tid

2015 09   11,1, 8,5, 2,1, 1,1, ätit ca 60-100 kh från olika grönsaker och lite bär plus nötter, fett i form av olivolja och majonäs på rapsolja, ej smör

Mellan maj 14-jan 15 minskade alltså total  långsamt men stadigt från 29,8 till 12,4

• Gilla 3
Länk till inlägg

Vad är svårt att bortse ifrån? Hur har vikten varierat under tiden? Sjukdom, mediciner? Styrkeutveckling, träningsmängd?

Nåt kolesterolvärde från tiden innan detta? Varför kollades kolesterol överhuvudtaget om du mådde bra vid första provtillfället?

Beklagar många frågor, men jag är så nyfiken. Ditt fall är väldigt intressant!

Länk till inlägg

Vad är svårt att bortse ifrån? Hur har vikten varierat under tiden? Sjukdom, mediciner? Styrkeutveckling, träningsmängd?

Nåt kolesterolvärde från tiden innan detta? Varför kollades kolesterol överhuvudtaget om du mådde bra vid första provtillfället?

Beklagar många frågor, men jag är så nyfiken. Ditt fall är väldigt intressant!

Orkar nog inte skriva om hela tråden... :). Men kortfattat så har jag tränat lika mkt och den enda stora skillnaden mellan mätningarna är hur jag ätit gällande smör och grönsaker.

Det är inte så att jag vill haka på de som förfasar sig om smörets farlighet. Men mina siffror visar mig att smör gör att LDL ökar och stor minskning av näringsrika grönsaker likaså. Bytet till olivolja och mer näringstäta livsmedel är svårt att inte se som bidragande till utvecklingen.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det jag klurar på är om vi tillskriver kolesterolprovsvar för stor vikt, jag vill lära mig läsa av risker för framtida ohälsa på andra kanske säkrare sätt, t ex:

- skillnad i blodtryck mellan höger och vänster arm (finns artikel i Läkartidningen om jag minns rätt)

- orolig/besvärlig/uppsvälld mage

- återkommande smärta/värk/muskelsvaghet

- sömnproblem

- svagt immunförsvar

- allergier/överkänslighet

- låg ork och fokus

- depression/ångest

- hög stresskänslighet

- hudåkommor, t ex utslag

- svagt minne

- problem i tänder/tandkött

- arytmi

O s v.

På var och en av dessa finns ju förslag till lösningar som man med tid och intresse kan snappa upp och lära sig mer om, bara här på forumet finns massor av spår. Ser man vissa kombinationer så tänker jag mig att man kan ställa ännu säkrare diagnos.

Två bra läkare på min VC är just såna som väldigt grundligt intervjuar o kollar symptom och omständigheter, och söker just kombinationer, provsvar är oftast bara ett komplement.

Om jag minns rätt Angelico så är det enda anmärkningsvärda med dig att du har kolesterolvärden utanför gängse referens, i övrigt är det inget att anmärka på, du mår bra. Du skiljer dig från gemene man genom att du styrketränar och äter liberal LCHF-ish.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det jag klurar på är om vi tillskriver kolesterolprovsvar för stor vikt, jag vill lära mig läsa av risker för framtida ohälsa på andra kanske säkrare sätt, t ex:

- skillnad i blodtryck mellan höger och vänster arm (finns artikel i Läkartidningen om jag minns rätt)

- orolig/besvärlig/uppsvälld mage

- återkommande smärta/värk/muskelsvaghet

- sömnproblem

- svagt immunförsvar

- allergier/överkänslighet

- låg ork och fokus

- depression/ångest

- hög stresskänslighet

- hudåkommor, t ex utslag

- svagt minne

- problem i tänder/tandkött

- arytmi

O s v.

På var och en av dessa finns ju förslag till lösningar som man med tid och intresse kan snappa upp och lära sig mer om, bara här på forumet finns massor av spår. Ser man vissa kombinationer så tänker jag mig att man kan ställa ännu säkrare diagnos.

Två bra läkare på min VC är just såna som väldigt grundligt intervjuar o kollar symptom och omständigheter, provsvar är oftast bara ett komplement.

Om jag minns rätt Angelico så är det enda anmärkningsvärda med dig att du har kolesterolvärden utanför gängse referens, i övrigt är det inget att anmärka på, du mår bra. Du skiljer dig från gemene man genom att du styrketränar och äter liberal LCHF-ish.

Ja, jag funderar i liknande spår men är ändå nyfiken på vad ett högt LDL egentligen mäter, om man är i min situation. Någonting gör ju att mitt LDL minskar stadigt sedan ett år.Det stämmer som du skriver att jag hela tiden har mått bra, haft bra vikt samt tränat och ätit på ett hälsosamt sätt. Men jag ville också belysa just det att när jag slutade med LCHF och gick över till lågkolhydratkost/paleo så minskar mitt LDL igen av någon anledning.
  • Gilla 3
Länk till inlägg

Total/HDL anses säkrare riskbedömning, bör åtminstone vara under 6 (om man nu tror på kolesterolvärden ö h t).
Angelicos historik sett i detta perspektiv: 

Datum      tot      HDL     tot/HDL    ref       info                                                                                                               

2012        10       2,4       4,2          <6        Nyss börjat äta LCHF

2014 05   29,8    -           -              <6        Ätit fakirliknande ca 5 gr kh och mycket smör

2015 01   12,4    2,4       5,2          <6        äter 60-100 kh av grönsaker, ej smör, enbart olivolja och majjo som fett

2015 03   16,1    2,2       7,3          <6        ökat lite på smör igen en tid

2015 09   11,1    2,1       5,3          <6        ?

Intressant va, ser inte lika "illa" ut! Kan tolkas som att dina värden varit ok hela tiden bortsett från 2015 03, som sedan "normaliserades" vid mätningen 6 månader senare.     

Undrar vad en alternativ anpassad LDL-formel hade gett, alltså inte Freidewalds som används som standard och som fått kritik för att inte stämma bra på lågkolhydrat. 

Ps. Redigerade felavläsning och följdfel, inte lätt att läsa av tabeller som är så skrivna. 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Intressant Xiro!

Jag måste komplettera dock med de prover som gjordes mellan maj-september 2014, under den period som det låg som högst:

2014 maj    28/   1,8=15,5 åt ej smör men mkt grönsaker

2014 juni    24/   1,7=14,11 åt ej smör men mkt grönsaker

2014 sept  18/    2,2=8,1 åt ej smör men mkt grönsaker

2014 okt    13/    2,2= 5,9 åt ej smör men mkt grönsaker

2015 mar   16,1/ 2,2= 7,3 börjat äta smör igen

2015 sept  11,1/ 2,1= 5,3 äter ej smör

Jag älskar smör och skulle gärna äta det! Men jag avstår just nu pga ovanstående. Jag är ingen "mättat-fett-motståndare" utan jag bara försöker tolka mina siffror här.

Länk till inlägg

LDL är den direkta orsaken bakom åderförkalkning. Det verkar som att vissa tänker på LDL som en risk för en binär händelse (undantaget kolesterolförnekare då) - antingen får man en hjärtattack eller inte. Men det är ett felaktigt sätt att tänka. Högt LDL arbetar över decennierna för att orsaka åderförkalkning. Det är inte en riskfaktor så mycket som nånting som tar oss närmre och närmre hjärtsjukdom varje dag. 

Detta visas i många studier av olika typ, men följande studie gör det så tydligt det bara kan bli. Här har man mätt patienters LDL-nivå och med elektronstråletomografi mätt åderförkalkningens fortskridande över tiden. 
"There was a significant influence of serum LDL cholesterol levels on the progression both of aortic valve and coronary calcifications"
http://circ.ahajournals.org/content/104/16/1927.full

Vi föds med lågt LDL, och för att undvika problem senare är det viktigt att hålla LDL lågt genom hela livet.

Hypotesen om HDL verkade lovande en gång i tiden, men senare forskning har inte kunnat bekräftat den. Det verkar vara viktigare att ha en funktionellt HDL än högt HDL, och därför är det riskfyllt att räkna på tot/HDL.

Länk till inlägg

LDL är den direkta orsaken bakom åderförkalkning. Det verkar som att vissa tänker på LDL som en risk för en binär händelse (undantaget kolesterolförnekare då) - antingen får man en hjärtattack eller inte. Men det är ett felaktigt sätt att tänka. Högt LDL arbetar över decennierna för att orsaka åderförkalkning. Det är inte en riskfaktor så mycket som nånting som tar oss närmre och närmre hjärtsjukdom varje dag. 

Detta visas i många studier av olika typ, men följande studie gör det så tydligt det bara kan bli. Här har man mätt patienters LDL-nivå och med elektronstråletomografi mätt åderförkalkningens fortskridande över tiden. 

"There was a significant influence of serum LDL cholesterol levels on the progression both of aortic valve and coronary calcifications"

Vi föds med lågt LDL, och för att undvika problem senare är det viktigt att hålla LDL lågt genom hela livet.

Hypotesen om HDL verkade lovande en gång i tiden, men senare forskning har inte kunnat bekräftat den. Det verkar vara viktigare att ha en funktionellt HDL än högt HDL, och därför är det riskfyllt att räkna på tot/HDL.

Er du sikker på akkurat det?

http://www.kostdoktorn.se/minskad-aderforkalkning-pa-lchf-trots-hogt-kolesterol

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tor:

yes, kontrollerade studier är ju bättre än enskilda okontrollerade fall. Studien han länkade till är ju mer intressant dock. Som dom andra lowcarb-studierna är den betald av Atkins Foundation. Intressant hur dom rekommenderade atkins-gruppen att välja vegetabiliska källor till fett och protein, samt äta frukt och grönsaker. Det låter ju inte så en jätterepresentativt för svenska LCHF-rörelsen iaf. Dom åt 40% kolhydrater, vilket var samma mängd kolhydrater dom åt innan studien, och mer fiber. Det vill säga, dom bytte till att äta bättre mat och mer vegetabiliskt, och begränsade kaloriintaget mer, ända ner till 1300 kalorier per dag. Det är väl inte nåt som går emot mainstream forskning direkt.

Angelico:

det låter ju toppen, härligt!

Länk till inlägg

Detta visas i många studier av olika typ, men följande studie gör det så tydligt det bara kan bli. Här har man mätt patienters LDL-nivå och med elektronstråletomografi mätt åderförkalkningens fortskridande över tiden.

"There was a significant influence of serum LDL cholesterol levels on the progression both of aortic valve and coronary calcifications"[/size]

Johan, hur visade den studien att LDL var en orsak och inte bara ett symptom tillsammans med de andra symptomen? (Kollade man efter andra orsaker?) Eller nåt helt naturligt i situationen, kanske t o m nåt positivt i kroppens försvar? En nyfödd har lågt LDL, och har ett outvecklat immunförsvar...

Menar du att all sorts LDL bör hållas lågt? Och hur bör man göra det? Några nackdelar tror du?

• Gilla 1
Länk till inlägg

http://www.bmj.com/content/351/bmj.h3978

Nya metastudien ovan pekar på att mättat fett är ofarligt för hjärtat ( trots att det sannolikt höjer LDL en aning ). Den känns lite tyngre än din 15 år gamla ganska begränsade studie som du refererar till Johan ;-)

Kul att värdena går neråt Angelico.... för oavsett hur man ska tolka LDL så när man befinner sig långt utanför referensintervallet så känner man sig antagligen oroad om man inte får någon bra förklaring till det?

• Gilla 6
Länk till inlägg

Xiro: 

studien visade på ett tydligt samband mellan de två. Själva mekanismen är också dokumenterad i detalj, från andra studier, och det finns även en studie där man visat att en sänkning av LDL med statiner saktade ner fortskridandet av åderförkalkning, med inga andra variabler ändrade. 

Vi har utvecklats för att ha lågt kolesterol och det verkar inte finnas några större nackdelar med det. Angående barn och kolesterol så jämför också med andra apor som föds med samma låga kolesterol och behåller det lågt, liksom de flesta jägare/samlare-samhällen. Lågt kolesterol är naturligt, som påpekas i denna artikel av bland annat Loren Cordain: http://content.onlinejacc.org/article.aspx?articleid=1135650

Både små och stora LDL är atherogena. Små oxiderar lättare, men stora innehåller å andra sidan mer kolesterol.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16765964

För ett givet LDL-C är det bättre med få stora än många små, men det går inte emot att LDL-C är fokuset att minska.

Angående immunförsvar så finns det någon studie på att personer med lågt kolesterol hade sämre immunförsvar, men det visar inte på orsaksriktning. Blir man sjuk så sjunker kolesterol, så det kan mycket väl vara så att personer med dåligt immunförsvar får lägre kolesterol pga det, och så verkar vetenskapen luta åt idag. För att prova det behövs studier som sänker kolesterol tex med statiner och jämför immunförsvar med en kontrollgrupp. Jag har inte hittat en sån studie men om du ser nåt så skicka den gärna =) 

Detta stämmer också bättre ihop med många andra observationer angående immunförsvaret, som att cellerna reglerar sitt innehåll av LDL väldigt noga. Du kan höja ditt kolesterol, men cellerna kommer inte att ta emot mer. Citat nobelprisvinnaren Goldstein:
“Through these regulatory mechanisms, cells keep the level of unesterified cholesterol in membranes remarkably constant despite wide fluctuations in cholesterol requirements and exogenous supply.”

Alltså ingen oro för att få för lite kolesterol. Extra kolesterol hamnar bara i blodet och kärlväggarna. Om någon hittar en studie som länkar kolesterol till immunförsvar, som inte lider av risk för reverse causation, så skicka som sagt gärna. Jag skulle tro att det förmodligen går att hitta någon enskild sjukdom som kan påverkas positivt av högt kolesterol, olika infektioner kan ju fungera olika. Men att LDL-kolesterol skulle förbättra immunförsvaret inkrementellt har jag iaf inte kunnat hitta något som tyder på. Normalt verkar det handla om att infektioner orsakar sänkt kolesterolet, inte tvärtom. Detsamma gäller cancer:

Peter:

jasså, vad var det som var så fantastiskt med den där metaanalysen då? Det finns ju flera andra som har visat på ett samband de senaste åren. Dessa metaanalyser är dock begränsade till epidemiologiska studier, och tar inte hänsyn alls till alla andra typer av studier. Därför märkligt att dom uttrycker sig så brett i deras slutsats. För att forskning ska gå framåt kan man inte bara slänga bort gammalt data, det är viktigt att förstå det, med eventuella begränsningar och styrkor. Det finns ingenting i den där metaanalysen som invaliderar ett väl kontrollerat labexperiment som den jag länkade till. Sen fanns det en hel del att klaga på i metaanalysen i sig också, men det tar vi en annan dag =)

Länk till inlägg

Biverkningarna för statiner som radas upp t ex här låter i mångt och mycket som att bl a immunförsvaret fått bekymmer:

http://www.fass.se/m/produkt/20070316000067/uidpublic

Här finns en intressant sammanställning,

"Mättat fett ej farligt längre och bättre med högt än lågt kolesterol"

http://annikadahlqvist.com/2013/12/19/mattat-fett-ej-farligt-langre-och-battre-med-hogt-an-lagt-kolesterol/

Man kan roa sig med att följa upp alla spår i den och bedöma deras kvalitet :)

Länk till inlägg

Hmm, jag hittar inget om immunsystem där. Här kan man läsa att statiner förbättrar immunförsvaret, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2694580/, men att det förmodligen är en pleiotropisk effekt, dvs som en biverkning och inte baserat på ldl-sänkningen. Så sekundära effekter kan ju också krångla till resultatet.

Ett exempel från Dr D:

"10. Om högt kolesterol är farligt varför är då livslängden högre i länder med högre kolesterolvärden? Se bilaga 10 “Kolesterolnivåer och dödlighet i 192 länder”."

Källan finns inte angiven, men det här är det gamla vanliga; rika länder äter mer animalier. Rika länder har högre kolesterol. Rika länder har bättre sjukvård. Fattiga länder drabbas hårdare av infektioner och andra problem. I väst är vi rätt sjuka, men vi hålls i liv av sjukvården. Att hon missar detta visar hur svårt hon har att tänka logiskt kring det här. Men jag ska kika på dom andra delarna också, alltid är det något intressant

Länk till inlägg

Skicka gärna efter mailet och kolla bilaga 10, kanske är den filtrerad/viktad för de aspekter du belyser, kanske inte. Det går inte att avgöra av texten i artikeln, och därför kan jag inte dra samma slutsats om Annika som du. Och i "väst" har vi välfärdssjukdomar som man kanske inte har i fattigare delar av världen. Ja det är inte enkelt.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hon skriver så mycket som är så uppenbart fel. Det är viktigt att äta kolesterol, eftersom våra hjärnor innehåller mycket kolesterol, säger hon. Hon citerar en forskare som säger att kolesterol är viktigt för hjärnan. Däremot inte sagt att man bör äta det. Kolesterol kan knappt passera alls genom hjärnblodbarriären, utan produceras i hjärnan i rätt mängd.

"The input of cholesterol into the central nervous system comes almost entirely from in situ synthesis, and there is currently little evidence for the net transfer of sterol from the plasma into the brain of the fetus, newborn or adult. "
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11264981

“We are familiar with the idea of cholesterol as a fuel for cells, and we know that it is harmful for humans to consume too much cholesterol,” säger Ernest Arenas, samma forskare. Hon borde tagit med det citatet också =)

Länk till inlägg

Ja kolesterol kanske inte går genom barriären, men vissa delar av hjärnan saknar barriär.

Och man kan ju acceptera delar av en studie, man behöver inte tvunget hålla med om allt i den.

Länk till inlägg

http://www.bmj.com/content/351/bmj.h3978

Nya metastudien ovan pekar på att mättat fett är ofarligt för hjärtat ( trots att det sannolikt höjer LDL en aning ). Den känns lite tyngre än din 15 år gamla ganska begränsade studie som du refererar till Johan ;-)

Kul att värdena går neråt Angelico.... för oavsett hur man ska tolka LDL så när man befinner sig långt utanför referensintervallet så känner man sig antagligen oroad om man inte får någon bra förklaring till det?

Ja så är det ju Peter! Har man väl börjat mäta sånt här så är det svårt att släppa det också :). Men kött och fisk är  inte orsaken till att mitt LDL nu sjunkit rejält under ett år, för jag har legat konstant på 2 gram protein /kg hela tiden.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Det är väl ett mått på hur bra deras regression passade in på originaldatat med allt brus det innebär, inte en uppskattning av hur stor del av AVC orsakas av LDL. Nu är jag inte så hemma på statistik, men är det inte så att inom det här området får man nog räkna med att alltid få låga R2-värden?

Länk till inlägg

Malcolm Kendrick skriver om uttalelsen i media om kolesterol:

‘Some prominent cardiologists have questioned the 2013 guidelines, but the ACC and AHA have shown little appetite to return to LDL targets. “LDL may or may not correlate to cardiovascular outcomes,” Dr. Kim Allan Williams, president of the ACC, told Reuters last week1.’

http://drmalcolmkendrick.org/2015/08/16/four-legs-better/

Han forklarer ganske bra hva akkurat de ordene faktisk betyr og hvorfor man skal fortså viktigheten av de.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Angelico, jag försöker visualisera din historik, se bifogad bild (grovt utkast).

Kan du uppskatta hur mycket smör respektive grönsaker du ätit vid respektive datum?

Ifall du har nån annan parameter du vill lägga till så går det bra, t ex mängd kolhydrater respektive fett.

Grova uppskattningar bättre än inga alls.

(Jag räknar om övriga parametrar till en skala ungefär 0-15 för att det ska se vettigt ut visuellt mot tot/HDL, som toppade vid 15.)

post-8766-0-20870800-1441488613_thumb.gif

• Gilla 2
Länk till inlägg

12/04 smör 15, gröns 2, kött 10, olivolja 0

12/10 smör 15, gröns 10, kött 10, olivolja 0

13/05 smör 0, gröns 10, kött 10, olivolja 5

13/11 smör 0, gröns 10, kött 10, olivolja 5

14/06 smör 0, gröns 15, kött 10, olivolja 5

14/12 smör 10, gröns 15, kött 10, olivolja 0

15/07 smör 0, gröns 15, kött 10, olivolja 5

• Gilla 1
Länk till inlägg

12/04 smör 15, gröns 2, kött 10, olivolja 0

12/10 smör 15, gröns 10, kött 10, olivolja 0

13/05 smör 0, gröns 10, kött 10, olivolja 5

13/11 smör 0, gröns 10, kött 10, olivolja 5

14/06 smör 0, gröns 15, kött 10, olivolja 5

14/12 smör 10, gröns 15, kött 10, olivolja 0

15/07 smör 0, gröns 15, kött 10, olivolja 5

Har bortsett från mjölkprodukter som keso och ost som jag åt ganska rikligt av fram till, gissningsvis 13/06 men kan kolla mer exakt. Har minst ett år ätit i stort sett mejerifritt, med bara några enstaka dagar med ost eller grädde.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det är väl ett mått på hur bra deras regression passade in på originaldatat med allt brus det innebär, inte en uppskattning av hur stor del av AVC orsakas av LDL. Nu är jag inte så hemma på statistik, men är det inte så att inom det här området får man nog räkna med att alltid få låga R2-värden?

R2 är ett mått på hur väl regressionen passar data. Och det måttet betyder hur stor del av variationen i y (kalcifiering) som kan förklaras av variationen i x (LDL). Som du skriver är det mycket "brus", dvs andra faktorer som står för majoriteten av variationen av kalcifieringen. Om man inte tycker om statistik är det bara att titta på plottarna i studien. De två personer med högst LDL hade samma kalcifiering som personen med lägst LDL. Personen med högst kalcifiering hade samma LDL som personen med störst negativ kalcifiering. Det betyer ju att det finns minst en eller flera andra faktorer som har betydligt större påverkan på kalcifieringen än de man tittat på i studien. 

• Gilla 7
Länk till inlägg

Men det som är mest intressant är ju K-värdet, hur stark verkar dos/respons-sambandet vara. Tomografin är nog rätt reproducerbar, men mätningar av LDL kan ju variera kraftigt från dag till dag så att plocka ut enskilda datapunkter är ju meningslöst. Enligt den här plotten kommer man normalt att öka CAC med 25% per år med ett LDL på 4, eller inte öka alls med ett LDL på 2. Det är alltså en kraftig påverkan där mellan, ~12% per LDL-punkt. Även om vi förutsätter att LDL-mätningarna skulle vara helt rätt; om personen med högst LDL höjer sitt LDL med en enhet lär han få räkna med att öka sin progression med 12% oavsett om han hade tur med generna eller inte. 

Följande studie visade också att en interventionsgrupp som sänkte kolesterol med statiner minskade ökningen av sin CAC. Det visar tydligt på hur stor effekten är:
"The median annual relative increase in coronary calcium was 25% during the untreated versus 8.8% during the treatment period (P<0.0001). In 32 patients with an LDL cholesterol level <100 mg/dL under treatment, the median relative change was 27% during the untreated versus -3.4% during the treatment period (P=0.0001)."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12196332

Sänk LDL tillräckligt lågt så går det tillbaka. 

Länk till inlägg

Intressanta kommentarer Biochemisten :) Det var ju typ 30 år sedan man läste statistik.... Så de kunskaperna känns inte så aktuella så rätta mig gärna när jag gör påståendet nedan!

jag inbillar mig att man gör ett antagande om att det finns ett linjärt samband mellan LDL och hjärtsjukdom man skapar då en rät linje mellan mätvärderna ( linjär regression) r2 värdet ger då en uppfattning om hur mycket mätvärdena avviker från antagandet om en rät linje.

I det här fallet kan man då konstatera att det finns en ganska kraftig avvikelse ( lågt r2 värde) samtidigt så är det inte så dåligt att man kan utesluta att det finns ett visst samband. Vilket inte verkar orimligt med det man ser i andra studier. Samtidigt som det motsäger Johans tes om att LDL värdet skulle vara helt centralt för risken att utveckla hjärtsjukdom.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Begreppet LDL är dessutom ganska luddigt, vilket kanske kan förklara "bruset"? LDL består av en mängd olika sorters partiklar, och dessutom brukar man räkna fram det med en formel, som har sina osäkerheter beroende på omständigheter i övrigt.

Intressant vore väl att finna exakt vad i det breda LDL-begreppet som i så fall är en stark riskfaktor för CVD och sedan (ännu viktigare!) finna de kausala sambanden. Så vi vet vad vi ska göra.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Men även ett väldigt lågt R2-värde innebär ju inte att det inte finns ett samband mellan variablerna. Det innebär antingen att man inte hittat den bästa regressionen, eller att det finns mycket brus i systemet.

"Are Low R-squared Values Inherently Bad?

No! There are two major reasons why it can be just fine to have low R-squared values.

In some fields, it is entirely expected that your R-squared values will be low. For example, any field that attempts to predict human behavior, such as psychology, typically has R-squared values lower than 50%. Humans are simply harder to predict than, say, physical processes.

Furthermore, if your R-squared value is low but you have statistically significant predictors, you can still draw important conclusions about how changes in the predictor values are associated with changes in the response value. Regardless of the R-squared, the significant coefficients still represent the mean change in the response for one unit of change in the predictor while holding other predictors in the model constant. Obviously, this type of information can be extremely valuable."

Visst finns det andra riskfaktorer också. En person kanske röker, vilket ökar risken för CVD (jag vet inte om det ökar risken för AVC/CAC i sig). Det innebär inte att LDL inte är central. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Intressanta kommentarer Biochemisten :) Det var ju typ 30 år sedan man läste statistik.... Så de kunskaperna känns inte så aktuella så rätta mig gärna när jag gör påståendet nedan!

jag inbillar mig att man gör ett antagande om att det finns ett linjärt samband mellan LDL och hjärtsjukdom man skapar då en rät linje mellan mätvärderna ( linjär regression) r2 värdet ger då en uppfattning om hur mycket mätvärdena avviker från antagandet om en rät linje.

I det här fallet kan man då konstatera att det finns en ganska kraftig avvikelse ( lågt r2 värde) samtidigt så är det inte så dåligt att man kan utesluta att det finns ett visst samband. Vilket inte verkar orimligt med det man ser i andra studier. Samtidigt som det motsäger Johans tes om att LDL värdet skulle vara helt centralt för risken att utveckla hjärtsjukdom.

Jag brukar tänka så att om resultatet (den linjära anpassningen) påverkas stort av att ett mätvärde slumpmässigt tas bort så är det en dålig korrelation.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Eh.. är vi där nu igen?

Så får att dra mitt strå till stacken.. och göra att den här tråden svävar ut ytterligare!

Statistik var det näst värsta ämnet på Universitetet.. efter tillämpad mekanik.. där en enkel lösning på ett skolproblem blev ett svar på minst 10 tätskrivna sidor!  :(

Hur som helst.. skit i LDL, det är trots allt ett allt för luddigt begrepp, utan det är säkrare med APOb, då det i ett LDL-värde kan innehålla få stora eller många små APO-b.. och LDL är oxå behäftat med stora mätfel.

Hur som helst.. högt LDL/APO-b är en riskfaktor i sig för ateroskleros.. därom råder inga tvivel.

Det här med kolesterol däremot är betydligt mindre förstått, det finns lite hypoteser om att kolesterolet i LDL oxiderar i placken.

För det första.. kolesterol du äter påverkar kolesterolet i blodet högst marginellt.. iomed att alla celler i kroppen prodúcerar kolesterol.. utom könsceller!

Så det kolesterol du har i blodet kommer till minst 90-95% av dina cellers egenproduktion.

Överskott går till levern och sedan via gallan ut i tunntarmen via gallvätskan.. där det utgör majoriteten av kolesterol.

Kroppen återupptar det den behöver.. och resten försvinner via stolgången!

Så vi kan konstatera två saker, det är främst dina egna celler som står för kolesterolet i blodet.

Det andra är LDL som produceras i levern.. och till stor del beroende utav hyperinsulinemi/glykemisk belastning/ett ökat behov av att inhibera betaoxidation/öka lagring av fett.

Såå.. javist har LDL/APO-b statistiskt ett samband mellan aterosklerotiska plack.. men man får inte förfalla till ett mekanistiskt/statistiskt resonemang.. då det bortser från de övriga 90% av riskfaktorerna!

Jag kan nämna några.. glyc-LDL, ox-LDL, patogener, toxiner, vitamin/mineral-brist, högt blodtryck, hög ålder, fettma.. dvs flera av de komponenter som ingår i det metabola syndromet.

Och märk väl då har jag inte tagit med de genetiska avvikelser som drabbar någon procent av befolkningen.. de har stört mycket utav forskningen kring blodfetter!

Men.. och här har vi lite pudelns kärna.. trots allt så visar det sig att sk ursprungsbefolkningar för det mesta har låga totallipider och lågt LDL!

Däremot har man funnit att tex de på Kitava.. trots sina låga lipider har högre APO-b än typiska västerlänningar! :o

Såå, den som påstår att de har lösningen bör kandidera till Nobelpriset i medecin!

Angelico har all anledning att fundera på sina udda värden.. iomed att hon äter en västerländsk kost och lever ett västerländskt liv.. och värdena borde enligt all praxis vara annorlunda!

• Gilla 4
Länk till inlägg

Eh.. är vi där nu igen?

Så får att dra mitt strå till stacken.. och göra att den här tråden svävar ut ytterligare!

Statistik var det näst värsta ämnet på Universitetet.. efter tillämpad mekanik.. där en enkel lösning på ett skolproblem blev ett svar på minst 10 tätskrivna sidor!  :(

Hur som helst.. skit i LDL, det är trots allt ett allt för luddigt begrepp, utan det är säkrare med APOb, då det i ett LDL-värde kan innehålla få stora eller många små APO-b.. och LDL är oxå behäftat med stora mätfel.

Hur som helst.. högt LDL/APO-b är en riskfaktor i sig för ateroskleros.. därom råder inga tvivel.

Det här med kolesterol däremot är betydligt mindre förstått, det finns lite hypoteser om att kolesterolet i LDL oxiderar i placken.

För det första.. kolesterol du äter påverkar kolesterolet i blodet högst marginellt.. iomed att alla celler i kroppen prodúcerar kolesterol.. utom könsceller!

Så det kolesterol du har i blodet kommer till minst 90-95% av dina cellers egenproduktion.

Överskott går till levern och sedan via gallan ut i tunntarmen via gallvätskan.. där det utgör majoriteten av kolesterol.

Kroppen återupptar det den behöver.. och resten försvinner via stolgången!

Så vi kan konstatera två saker, det är främst dina egna celler som står för kolesterolet i blodet.

Det andra är LDL som produceras i levern.. och till stor del beroende utav hyperinsulinemi/glykemisk belastning/ett ökat behov av att inhibera betaoxidation/öka lagring av fett.

Såå.. javist har LDL/APO-b statistiskt ett samband mellan aterosklerotiska plack.. men man får inte förfalla till ett mekanistiskt/statistiskt resonemang.. då det bortser från de övriga 90% av riskfaktorerna!

Jag kan nämna några.. glyc-LDL, ox-LDL, patogener, toxiner, vitamin/mineral-brist, högt blodtryck, hög ålder, fettma.. dvs flera av de komponenter som ingår i det metabola syndromet.

Och märk väl då har jag inte tagit med de genetiska avvikelser som drabbar någon procent av befolkningen.. de har stört mycket utav forskningen kring blodfetter!

Men.. och här har vi lite pudelns kärna.. trots allt så visar det sig att sk ursprungsbefolkningar för det mesta har låga totallipider och lågt LDL!

Däremot har man funnit att tex de på Kitava.. trots sina låga lipider har högre APO-b än typiska västerlänningar! :o

Såå, den som påstår att de har lösningen bör kandidera till Nobelpriset i medecin!

Angelico har all anledning att fundera på sina udda värden.. iomed att hon äter en västerländsk kost och lever ett västerländskt liv.. och värdena borde enligt all praxis vara annorlunda!

Vad innebär västerländsk kost Zepp?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vad innebär västerländsk kost Zepp?

Bra fråga?

Vad vi vet iallafall så äter ursprungsbefolkningar betydligt mer varierat än vi, speciellt de som till stora delar är beroende av jakt, fiske och samlande!

Antagligen främst iomed att de är tvungna att äta vad som helst som tillför kalorier.. oavsett hur det smakar?

Och vänder vi på begreppet så äter de rätt lite odlad/uppfödd mat.. proportionellt sett!

Såå.. västerländsk mat karaktäriseras nog främst med att den är odlad/uppfödda tamdjur.. som odlas med konstgödsel/ges grödor som är konstgödslade?

• Gilla 3
Länk till inlägg

Har gjort ett försök till visualisering, se bifogad bild. Jag grovskattade mejerierna ur Angelicos beskrivning. 

Hyfsat tydliga tendenser som jag ser: 

- Tot/HDL och LDL har "följt" varandra väl. 

- När grönsakerna ökade så minskade tot/HDL och LDL. 

- När smör minskade och var på noll så ökade tot/HDL och LDL. 

- När smör ökade så minskade tot/HDL och LDL. 

- När olivoljan ökade och var hög så ökade tot/HDL och LDL (dock otydlig tendens vid andra ökningen av olivolja). 

post-8766-0-04121900-1441545904_thumb.gif

Ps. Obs TS anmärkningar i inlägg #209 ff.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Bra fråga?

Vad vi vet iallafall så äter ursprungsbefolkningar betydligt mer varierat än vi, speciellt de som till stora delar är beroende av jakt, fiske och samlande!

Antagligen främst iomed att de är tvungna att äta vad som helst som tillför kalorier.. oavsett hur det smakar?

Och vänder vi på begreppet så äter de rätt lite odlad/uppfödd mat.. proportionellt sett!

Såå.. västerländsk mat karaktäriseras nog främst med att den är odlad/uppfödda tamdjur.. som odlas med konstgödsel/ges grödor som är konstgödslade?

Kan man sammanfatta detta som att "västerländsk mat" typiskt då har mindre näring, sämre fettsammansättning och mer miljögifter? 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Oavsett kost man äter, om man har högt LDL så är man i riskzonen. Kitava är väl en anomalitet som behöver en förklaring, men den kullkastar ju knappast lipidhypotesen. Vill man sätta sin tilltro till deras livsstil, och man ännu inte vet vilken faktor det är som räddar situationen just hos dom, så får man räkna med att ta med hela paketet för att kunna lyckas. Bosätta sig i skogen med sämre hygien och mer kolesterolsänkande parasiter, äta mestadels kokosfett, jaga sin egen mat, och hoppas att det inte är nåt genetiskt. 

Länk till inlägg

Om man nu tror på den klassiska kolesterolhypotesen, och är Angelico, och min visualisering/tolkning är hyfsat rätt, så kanske man istället ska överväga ett hyfsat intag av smör och annat animaliskt med bra fettsammansättning, äta ordentligt med grönsaker, vara försiktig med vegetabiliska oljor som i huvudsak är omättade/fleromättade, och kanske vara observant på vissa mejerier :)

Ps. Obs TS anmärkningar i inlägg #209 ff.

• Gilla 2
Länk till inlägg